[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

"Magyarország felkerül Európa légiipari térképére..."
"a beruházással megtették az első lépéseket a magyar légiipar alapjainak lerakásához."
"a zöldmezős beruházással Magyarország a repülőgépipar vezető országai közé kerül."
"A legnagyobb hazai repülőgépipari vállalkozás leendő otthonának..."

Nem szerénykedtek a kijelentésekkel. A Ruag Egerben, vagy a Diehl Debrecenben és Nyírbátorban az legalább ekkora, vagy inkább nagyobb.
 
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar, Katonai Felsővezető Szakirányú Továbbképzési Szak hallgatói tettek szakmai látogatást a napokban az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison...

x6097d9882688d676017388.JPG.pagespeed.ic.qhv-nUhomU.webp
 
Katonai helikopter a nyíregyházi kórház fölött

"Többen is jelezték, hogy Nyíregyházán a Bujtos fölött, és az Örökösföld közelében egy helikopter köröz majd a kórház felé veszi az irányt.
Nem hivatalos információk szerint a kórház tetején kialakított mentőhelikopter leszállópályájánál gyakorlatozik az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis egyik H145M helikoptere . Ezt láthatták levélíróink is amiről egy videót is sikerült készíteni."

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Katonai helikopter a nyíregyházi kórház fölött

"Többen is jelezték, hogy Nyíregyházán a Bujtos fölött, és az Örökösföld közelében egy helikopter köröz majd a kórház felé veszi az irányt.
Nem hivatalos információk szerint a kórház tetején kialakított mentőhelikopter leszállópályájánál gyakorlatozik az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis egyik H145M helikoptere . Ezt láthatták levélíróink is amiről egy videót is sikerült készíteni."

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
SAR képesség, here we come!
 


Strategic Airlift Capability - SAC Program: "Rare sight on the ramp: This is how it looks when Bundeswehr loading expert team trains Host Nation to load 2 of Hungary's Airbus H145m-s Helikopter onto our Boeing C17 with the help of SAC loadmasters. "

Kép
Kép
Kép
 
E1rFLn0WEAY8DnG


"Érdekes" a képen az üzemidő többségére jellemző irányra merőleges felületben végződő farok-ventillátor burkolat, ami kb -2 centis lekerítéssel van áramvonalazva

...1 nm körüli felületű lezáróidommal
az egész heli áramvonalasabb idomaihoz arányítva ez kis nem áramvonalasított rész meglepően nagy százalékát adj a teljes légellenállás okozta veszteségnek.
Semmilyen olyan funkciót nem veszek észre, ami indokolná vagy ellensúlyozná ezt a megvalósítást. Nagy sebességnél ez a légellenállást jelentő szívó hatás jelentősebb (5-8-10+%) közötti többletfogyasztást is okozhat.

..."csak" érdekes, hogy ilyen szinten is előfordulhat egy ilyen "veszteséges" megoldás, ami lehet, hogy valójában egy baki.
 
E1rFLn0WEAY8DnG


"Érdekes" a képen az üzemidő többségére jellemző irányra merőleges felületben végződő farok-ventillátor burkolat, ami kb -2 centis lekerítéssel van áramvonalazva

...1 nm körüli felületű lezáróidommal
az egész heli áramvonalasabb idomaihoz arányítva ez kis nem áramvonalasított rész meglepően nagy százalékát adj a teljes légellenállás okozta veszteségnek.
Semmilyen olyan funkciót nem veszek észre, ami indokolná vagy ellensúlyozná ezt a megvalósítást. Nagy sebességnél ez a légellenállást jelentő szívó hatás jelentősebb (5-8-10+%) közötti többletfogyasztást is okozhat.

..."csak" érdekes, hogy ilyen szinten is előfordulhat egy ilyen "veszteséges" megoldás, ami lehet, hogy valójában egy baki.
Ez most nekem nem világos.
Túl nagy "bumszli" lenne a farokventilátor háza?

Ha megnézed, hogy honnan éri a megfúvás, rájössz, hogy a Fenestron az jellemzően ilyen dizájn és nem a légellenállása az, ami az extra fogyasztást adja, hanem a teljesítmény igénye.

A Fenestron háza elölről és fentről lefelé kapja a megfúvást, ezért van a szárnyprofil szerű kilakítás, hogy a rajta ébredő felhajtóerő is besegítsen a forgószárny nyomaték kompenzálásába.


A Fenestron vs faroklégcsavar témakörben elmondhatjuk, hogy a Fenestron jellemzően kis sebességen hatásos, nagy sebességen... na nem halálos, hanem sokkal inkább veszteséges. További hátránya, hogy a méretéhez képest nehezebb, míg a rá leadható teljesítmény korlátos, így akármekkora forgószárny tengely teljesítmény (egész pontosan: nyomaték) nem kompenzálható vele.
 
E1rFLn0WEAY8DnG


"Érdekes" a képen az üzemidő többségére jellemző irányra merőleges felületben végződő farok-ventillátor burkolat, ami kb -2 centis lekerítéssel van áramvonalazva

...1 nm körüli felületű lezáróidommal
az egész heli áramvonalasabb idomaihoz arányítva ez kis nem áramvonalasított rész meglepően nagy százalékát adj a teljes légellenállás okozta veszteségnek.
Semmilyen olyan funkciót nem veszek észre, ami indokolná vagy ellensúlyozná ezt a megvalósítást. Nagy sebességnél ez a légellenállást jelentő szívó hatás jelentősebb (5-8-10+%) közötti többletfogyasztást is okozhat.

..."csak" érdekes, hogy ilyen szinten is előfordulhat egy ilyen "veszteséges" megoldás, ami lehet, hogy valójában egy baki.
Még a százalékot is kiszámoltad?
Ó mond, miből?:rolleyes:
Az gondolom eszedbe sem jutott, hogy szándékosan olyan, amilyen. o_O
Gondolom a Comanche esetén sem tudtak odafigyelni.
comanche4.jpg

Az Airbus gyárt különben áramvonalazott fenestront is.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses
E1rFLn0WEAY8DnG


Ez most nekem nem világos.
Túl nagy "bumszli" lenne a farokventilátor háza?

Ha megnézed, hogy honnan éri a megfúvás, rájössz, hogy a Fenestron az jellemzően ilyen dizájn és nem a légellenállása az, ami az extra fogyasztást adja, hanem a teljesítmény igénye.

A Fenestron háza elölről és fentről lefelé kapja a megfúvást, ezért van a szárnyprofil szerű kilakítás, hogy a rajta ébredő felhajtóerő is besegítsen a forgószárny nyomaték kompenzálásába.


A Fenestron vs faroklégcsavar témakörben elmondhatjuk, hogy a Fenestron jellemzően kis sebességen hatásos, nagy sebességen... na nem halálos, hanem sokkal inkább veszteséges. További hátránya, hogy a méretéhez képest nehezebb, míg a rá leadható teljesítmény korlátos, így akármekkora forgószárny tengely teljesítmény (egész pontosan: nyomaték) nem kompenzálható vele.

Ahogy leírtam, a farokventillator-ház menetirány szerint nézve-végén van egy közel S-alakban végződő, a döntően menet-irány és felülről érkező légáramlat szempontjából merőlegesen végződő lezáró rész, amely a menetirány és főrotor felől érkező légáramlásokat figyelembe véve tűnik --aerodinamikai szempontból-- kedvezőtlen alakú lezárásnak (amin a két felfelé néző cső-csonk "jön ki").

Ez a forma a döntően elölről/felülről érkező légáramlatok miatt közel sem tűnik áramvonalas lezárásának Fenestron-gyűrűnek, hisz a klasszikus aerodinamikai elvek szerint ennek az idomnak legkevesebb közelítenie kellene --pl. a kérdéses aerodinamikai fő-irányt tekintve, metszetében-- a klasszikus/kedvező csepp formához. Ezzel szemben egy --alig lekerített átmenet után-- egy, a fő áramlási irányra merőleges felületben ér véget. A heli egész formáján látszik is, hogy mi a légellenállás szempontjából legfontosabb irány és az emiatt megvalósított optimalizálás. Ezzel a tervezési elvvel szembe mutat egy ilyen merőleges síkban végződő "befejezés" és annak viszonylag jelentős veszteségeket okozó légellenállása, ami az ideális --közel csepp-formához képest-- annak többszöröse!
Ez a kimondottan kedvezőtlen forma --egy üzemideje többségében 200-300 km/h sebességgel mozgó, és láthatóan áramvonalas jármű esetén-- meglepően nagy mennyiségű és arányú elvesztegetett üzemanyagot jelent!


Ezt a furcsaságot "tettem szóvá", mint a fogyasztást meglepően jelentős mértékben lerontó érdekességet ("bakit" ?).



Még a százalékot is kiszámoltad?
Ó mond, miből?:rolleyes:
Ha az utolsó emoji nem lenne, válaszolnék is, de nekem ez így már "költői kérdésnek" tűnik, ezért nem zavarlak meg a válasszal, az nem látszik --részedről-- fontosnak.

Az gondolom eszedbe sem jutott, hogy szándékosan olyan, amilyen. o_O
Gondolom a Comanche esetén sem tudtak odafigyelni.
comanche4.jpg


A szándék okát nem látom semmilyen aerodinamikai szempontból, és nem látok olyan más funkciót sem, aminek a megvalósítása indokolna egy ilyen viszonylag nagy többlet-fogyasztást okozó megvalósítást.

A Comanche esetében pedig a választ szerintem te is tudnád, ha valami személyes indítéknak tűnő motiváció nem zavart volna meg: A képen látható típusnál --az F-117 Nighhawk-hoz hasonlóan-- a "lopakodó"/Stealth/csökkentett radarvisszaverő felületű(RCS) kialakítás volt a legfontosabb szempont, ami mindkét típusnál sok aerodinamikai elvet/megvalósítást felülírt a tervezés során. Emellett az is lehet, hogy a prototípus esetében ezt még nem oldották meg, de erről a későbbi javításról a megrendelőt tájékoztatták --bennünket meg nem--. Erre van példa a "Pop-szakmában"!
Visszatérve a kérdésedre:
Ennél a két típusnál látszik is ez a Stealth-tulajdonság központú megvalósítás kiemelt követelmény volt.

A Airbus-helinél nincsenek ilyen "motívumok"!


Az Airbus gyárt különben áramvonalazott fenestront is.

Tudom. Főleg "nem értem"!
 
A kérdés mikor jelentik be a Spike-ot. De jó hír, hogy a tesztelés zajlik.

November végén Donauwörthben először fotózták le szpotterek a cég tesztelésre használt egyik gépét, a D–HMBE lajstromút Rafael Spike ER II-es nagy hatótávolságú irányított páncéltörő rakéták konténereivel. A repüléskövető oldalak tanúsága szerint néhány nap múlva ugyanez a példány északra repült s Cellébe települt, ahol aztán a környékbeli gyakorló- és lőterek (Bergen) felett hajtott végre repüléseket, ami akár összefüggésben állhat a fegyverintegrációs tesztkampánnyal. Ennek pedig köze lehet a Bundeswehr mintegy 60 darabos, HForce-szal felszerelt H145M-re vonatkozó követelményéhez, melyre a jelek szerint megrendelés még nem született, de az előkészületei már zajlanak. A honvédség számára ez is fontos fejlemény, hiszen a Spike rakétacsalád jövőbeli hazai rendszeresítése igencsak valószínű. Míg a H145M-ekre a már említett 8–10 kilométer hatótávolságú ER II-es változat mehetne, a Lynx gyalogsági harcjárművek a 4–5,5 kilométeres LR II-es változat indítóival fognak rendelkezni.
 
A kérdés mikor jelentik be a Spike-ot. De jó hír, hogy a tesztelés zajlik.

November végén Donauwörthben először fotózták le szpotterek a cég tesztelésre használt egyik gépét, a D–HMBE lajstromút Rafael Spike ER II-es nagy hatótávolságú irányított páncéltörő rakéták konténereivel. A repüléskövető oldalak tanúsága szerint néhány nap múlva ugyanez a példány északra repült s Cellébe települt, ahol aztán a környékbeli gyakorló- és lőterek (Bergen) felett hajtott végre repüléseket, ami akár összefüggésben állhat a fegyverintegrációs tesztkampánnyal. Ennek pedig köze lehet a Bundeswehr mintegy 60 darabos, HForce-szal felszerelt H145M-re vonatkozó követelményéhez, melyre a jelek szerint megrendelés még nem született, de az előkészületei már zajlanak. A honvédség számára ez is fontos fejlemény, hiszen a Spike rakétacsalád jövőbeli hazai rendszeresítése igencsak valószínű. Míg a H145M-ekre a már említett 8–10 kilométer hatótávolságú ER II-es változat mehetne, a Lynx gyalogsági harcjárművek a 4–5,5 kilométeres LR II-es változat indítóival fognak rendelkezni.
Ez alapjan az 5.5-10km range mar felegseges lenne egy IFV-re?