[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
513
1 418
93
"Magyarország felkerül Európa légiipari térképére..."
"a beruházással megtették az első lépéseket a magyar légiipar alapjainak lerakásához."
"a zöldmezős beruházással Magyarország a repülőgépipar vezető országai közé kerül."
"A legnagyobb hazai repülőgépipari vállalkozás leendő otthonának..."

Nem szerénykedtek a kijelentésekkel. A Ruag Egerben, vagy a Diehl Debrecenben és Nyírbátorban az legalább ekkora, vagy inkább nagyobb.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 826
82 336
113
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar, Katonai Felsővezető Szakirányú Továbbképzési Szak hallgatói tettek szakmai látogatást a napokban az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison...

x6097d9882688d676017388.JPG.pagespeed.ic.qhv-nUhomU.webp
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 826
82 336
113
Katonai helikopter a nyíregyházi kórház fölött

"Többen is jelezték, hogy Nyíregyházán a Bujtos fölött, és az Örökösföld közelében egy helikopter köröz majd a kórház felé veszi az irányt.
Nem hivatalos információk szerint a kórház tetején kialakított mentőhelikopter leszállópályájánál gyakorlatozik az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis egyik H145M helikoptere . Ezt láthatták levélíróink is amiről egy videót is sikerült készíteni."

 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 111
113
Katonai helikopter a nyíregyházi kórház fölött

"Többen is jelezték, hogy Nyíregyházán a Bujtos fölött, és az Örökösföld közelében egy helikopter köröz majd a kórház felé veszi az irányt.
Nem hivatalos információk szerint a kórház tetején kialakított mentőhelikopter leszállópályájánál gyakorlatozik az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis egyik H145M helikoptere . Ezt láthatták levélíróink is amiről egy videót is sikerült készíteni."

SAR képesség, here we come!
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 826
82 336
113

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 189
14 420
113
E1rFLn0WEAY8DnG


"Érdekes" a képen az üzemidő többségére jellemző irányra merőleges felületben végződő farok-ventillátor burkolat, ami kb -2 centis lekerítéssel van áramvonalazva

...1 nm körüli felületű lezáróidommal
az egész heli áramvonalasabb idomaihoz arányítva ez kis nem áramvonalasított rész meglepően nagy százalékát adj a teljes légellenállás okozta veszteségnek.
Semmilyen olyan funkciót nem veszek észre, ami indokolná vagy ellensúlyozná ezt a megvalósítást. Nagy sebességnél ez a légellenállást jelentő szívó hatás jelentősebb (5-8-10+%) közötti többletfogyasztást is okozhat.

..."csak" érdekes, hogy ilyen szinten is előfordulhat egy ilyen "veszteséges" megoldás, ami lehet, hogy valójában egy baki.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 110
113
E1rFLn0WEAY8DnG


"Érdekes" a képen az üzemidő többségére jellemző irányra merőleges felületben végződő farok-ventillátor burkolat, ami kb -2 centis lekerítéssel van áramvonalazva

...1 nm körüli felületű lezáróidommal
az egész heli áramvonalasabb idomaihoz arányítva ez kis nem áramvonalasított rész meglepően nagy százalékát adj a teljes légellenállás okozta veszteségnek.
Semmilyen olyan funkciót nem veszek észre, ami indokolná vagy ellensúlyozná ezt a megvalósítást. Nagy sebességnél ez a légellenállást jelentő szívó hatás jelentősebb (5-8-10+%) közötti többletfogyasztást is okozhat.

..."csak" érdekes, hogy ilyen szinten is előfordulhat egy ilyen "veszteséges" megoldás, ami lehet, hogy valójában egy baki.
Ez most nekem nem világos.
Túl nagy "bumszli" lenne a farokventilátor háza?

Ha megnézed, hogy honnan éri a megfúvás, rájössz, hogy a Fenestron az jellemzően ilyen dizájn és nem a légellenállása az, ami az extra fogyasztást adja, hanem a teljesítmény igénye.

A Fenestron háza elölről és fentről lefelé kapja a megfúvást, ezért van a szárnyprofil szerű kilakítás, hogy a rajta ébredő felhajtóerő is besegítsen a forgószárny nyomaték kompenzálásába.


A Fenestron vs faroklégcsavar témakörben elmondhatjuk, hogy a Fenestron jellemzően kis sebességen hatásos, nagy sebességen... na nem halálos, hanem sokkal inkább veszteséges. További hátránya, hogy a méretéhez képest nehezebb, míg a rá leadható teljesítmény korlátos, így akármekkora forgószárny tengely teljesítmény (egész pontosan: nyomaték) nem kompenzálható vele.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 111
113
E1rFLn0WEAY8DnG


"Érdekes" a képen az üzemidő többségére jellemző irányra merőleges felületben végződő farok-ventillátor burkolat, ami kb -2 centis lekerítéssel van áramvonalazva

...1 nm körüli felületű lezáróidommal
az egész heli áramvonalasabb idomaihoz arányítva ez kis nem áramvonalasított rész meglepően nagy százalékát adj a teljes légellenállás okozta veszteségnek.
Semmilyen olyan funkciót nem veszek észre, ami indokolná vagy ellensúlyozná ezt a megvalósítást. Nagy sebességnél ez a légellenállást jelentő szívó hatás jelentősebb (5-8-10+%) közötti többletfogyasztást is okozhat.

..."csak" érdekes, hogy ilyen szinten is előfordulhat egy ilyen "veszteséges" megoldás, ami lehet, hogy valójában egy baki.
Még a százalékot is kiszámoltad?
Ó mond, miből?:rolleyes:
Az gondolom eszedbe sem jutott, hogy szándékosan olyan, amilyen. o_O
Gondolom a Comanche esetén sem tudtak odafigyelni.
comanche4.jpg

Az Airbus gyárt különben áramvonalazott fenestront is.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 189
14 420
113
E1rFLn0WEAY8DnG


Ez most nekem nem világos.
Túl nagy "bumszli" lenne a farokventilátor háza?

Ha megnézed, hogy honnan éri a megfúvás, rájössz, hogy a Fenestron az jellemzően ilyen dizájn és nem a légellenállása az, ami az extra fogyasztást adja, hanem a teljesítmény igénye.

A Fenestron háza elölről és fentről lefelé kapja a megfúvást, ezért van a szárnyprofil szerű kilakítás, hogy a rajta ébredő felhajtóerő is besegítsen a forgószárny nyomaték kompenzálásába.


A Fenestron vs faroklégcsavar témakörben elmondhatjuk, hogy a Fenestron jellemzően kis sebességen hatásos, nagy sebességen... na nem halálos, hanem sokkal inkább veszteséges. További hátránya, hogy a méretéhez képest nehezebb, míg a rá leadható teljesítmény korlátos, így akármekkora forgószárny tengely teljesítmény (egész pontosan: nyomaték) nem kompenzálható vele.

Ahogy leírtam, a farokventillator-ház menetirány szerint nézve-végén van egy közel S-alakban végződő, a döntően menet-irány és felülről érkező légáramlat szempontjából merőlegesen végződő lezáró rész, amely a menetirány és főrotor felől érkező légáramlásokat figyelembe véve tűnik --aerodinamikai szempontból-- kedvezőtlen alakú lezárásnak (amin a két felfelé néző cső-csonk "jön ki").

Ez a forma a döntően elölről/felülről érkező légáramlatok miatt közel sem tűnik áramvonalas lezárásának Fenestron-gyűrűnek, hisz a klasszikus aerodinamikai elvek szerint ennek az idomnak legkevesebb közelítenie kellene --pl. a kérdéses aerodinamikai fő-irányt tekintve, metszetében-- a klasszikus/kedvező csepp formához. Ezzel szemben egy --alig lekerített átmenet után-- egy, a fő áramlási irányra merőleges felületben ér véget. A heli egész formáján látszik is, hogy mi a légellenállás szempontjából legfontosabb irány és az emiatt megvalósított optimalizálás. Ezzel a tervezési elvvel szembe mutat egy ilyen merőleges síkban végződő "befejezés" és annak viszonylag jelentős veszteségeket okozó légellenállása, ami az ideális --közel csepp-formához képest-- annak többszöröse!
Ez a kimondottan kedvezőtlen forma --egy üzemideje többségében 200-300 km/h sebességgel mozgó, és láthatóan áramvonalas jármű esetén-- meglepően nagy mennyiségű és arányú elvesztegetett üzemanyagot jelent!


Ezt a furcsaságot "tettem szóvá", mint a fogyasztást meglepően jelentős mértékben lerontó érdekességet ("bakit" ?).



Még a százalékot is kiszámoltad?
Ó mond, miből?:rolleyes:
Ha az utolsó emoji nem lenne, válaszolnék is, de nekem ez így már "költői kérdésnek" tűnik, ezért nem zavarlak meg a válasszal, az nem látszik --részedről-- fontosnak.

Az gondolom eszedbe sem jutott, hogy szándékosan olyan, amilyen. o_O
Gondolom a Comanche esetén sem tudtak odafigyelni.
comanche4.jpg


A szándék okát nem látom semmilyen aerodinamikai szempontból, és nem látok olyan más funkciót sem, aminek a megvalósítása indokolna egy ilyen viszonylag nagy többlet-fogyasztást okozó megvalósítást.

A Comanche esetében pedig a választ szerintem te is tudnád, ha valami személyes indítéknak tűnő motiváció nem zavart volna meg: A képen látható típusnál --az F-117 Nighhawk-hoz hasonlóan-- a "lopakodó"/Stealth/csökkentett radarvisszaverő felületű(RCS) kialakítás volt a legfontosabb szempont, ami mindkét típusnál sok aerodinamikai elvet/megvalósítást felülírt a tervezés során. Emellett az is lehet, hogy a prototípus esetében ezt még nem oldották meg, de erről a későbbi javításról a megrendelőt tájékoztatták --bennünket meg nem--. Erre van példa a "Pop-szakmában"!
Visszatérve a kérdésedre:
Ennél a két típusnál látszik is ez a Stealth-tulajdonság központú megvalósítás kiemelt követelmény volt.

A Airbus-helinél nincsenek ilyen "motívumok"!


Az Airbus gyárt különben áramvonalazott fenestront is.

Tudom. Főleg "nem értem"!
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 586
97 745
113
A kérdés mikor jelentik be a Spike-ot. De jó hír, hogy a tesztelés zajlik.

November végén Donauwörthben először fotózták le szpotterek a cég tesztelésre használt egyik gépét, a D–HMBE lajstromút Rafael Spike ER II-es nagy hatótávolságú irányított páncéltörő rakéták konténereivel. A repüléskövető oldalak tanúsága szerint néhány nap múlva ugyanez a példány északra repült s Cellébe települt, ahol aztán a környékbeli gyakorló- és lőterek (Bergen) felett hajtott végre repüléseket, ami akár összefüggésben állhat a fegyverintegrációs tesztkampánnyal. Ennek pedig köze lehet a Bundeswehr mintegy 60 darabos, HForce-szal felszerelt H145M-re vonatkozó követelményéhez, melyre a jelek szerint megrendelés még nem született, de az előkészületei már zajlanak. A honvédség számára ez is fontos fejlemény, hiszen a Spike rakétacsalád jövőbeli hazai rendszeresítése igencsak valószínű. Míg a H145M-ekre a már említett 8–10 kilométer hatótávolságú ER II-es változat mehetne, a Lynx gyalogsági harcjárművek a 4–5,5 kilométeres LR II-es változat indítóival fognak rendelkezni.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 291
13 955
113
A kérdés mikor jelentik be a Spike-ot. De jó hír, hogy a tesztelés zajlik.

November végén Donauwörthben először fotózták le szpotterek a cég tesztelésre használt egyik gépét, a D–HMBE lajstromút Rafael Spike ER II-es nagy hatótávolságú irányított páncéltörő rakéták konténereivel. A repüléskövető oldalak tanúsága szerint néhány nap múlva ugyanez a példány északra repült s Cellébe települt, ahol aztán a környékbeli gyakorló- és lőterek (Bergen) felett hajtott végre repüléseket, ami akár összefüggésben állhat a fegyverintegrációs tesztkampánnyal. Ennek pedig köze lehet a Bundeswehr mintegy 60 darabos, HForce-szal felszerelt H145M-re vonatkozó követelményéhez, melyre a jelek szerint megrendelés még nem született, de az előkészületei már zajlanak. A honvédség számára ez is fontos fejlemény, hiszen a Spike rakétacsalád jövőbeli hazai rendszeresítése igencsak valószínű. Míg a H145M-ekre a már említett 8–10 kilométer hatótávolságú ER II-es változat mehetne, a Lynx gyalogsági harcjárművek a 4–5,5 kilométeres LR II-es változat indítóival fognak rendelkezni.
Ez alapjan az 5.5-10km range mar felegseges lenne egy IFV-re?