[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 568
8 159
113
A kérdés mikor jelentik be a Spike-ot. De jó hír, hogy a tesztelés zajlik.

November végén Donauwörthben először fotózták le szpotterek a cég tesztelésre használt egyik gépét, a D–HMBE lajstromút Rafael Spike ER II-es nagy hatótávolságú irányított páncéltörő rakéták konténereivel. A repüléskövető oldalak tanúsága szerint néhány nap múlva ugyanez a példány északra repült s Cellébe települt, ahol aztán a környékbeli gyakorló- és lőterek (Bergen) felett hajtott végre repüléseket, ami akár összefüggésben állhat a fegyverintegrációs tesztkampánnyal. Ennek pedig köze lehet a Bundeswehr mintegy 60 darabos, HForce-szal felszerelt H145M-re vonatkozó követelményéhez, melyre a jelek szerint megrendelés még nem született, de az előkészületei már zajlanak. A honvédség számára ez is fontos fejlemény, hiszen a Spike rakétacsalád jövőbeli hazai rendszeresítése igencsak valószínű. Míg a H145M-ekre a már említett 8–10 kilométer hatótávolságú ER II-es változat mehetne, a Lynx gyalogsági harcjárművek a 4–5,5 kilométeres LR II-es változat indítóival fognak rendelkezni.
A Lynxre nem mehetne az ER2-es, a helikre meg az NLOS?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 896
73 283
113
A cikk az áprilisi Aeromagazinban jelent meg, azaz márciusi lehet a legfrissebb információ ami benne van.
De ezeket mind megírtuk itt a fórumon valós időben, amikor történtek. A Spike integrációról meg annyit, hogy akkor egyszer egy decemberi Airbus sajtóesemény előtt megreptették az egyik gyári gépet hogy legyen egy fotó és be lehessen írni a decemberi prezentációba hogy az integráció elkezdődött. Azóta sem látták repülni, tesztelni. Fél évvel később, 2021 áprilisában a bukaresti bemutatón meg azt mondta az Airbus embere hogy innen számolva még két év az integráció, ha megrendelik. A Spike ER2/LR2-re vonatkozó részről már beszéltünk április elején valamelyik topikban.
 
  • Szomorú
Reactions: LMzek 2.0

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 848
91 301
113
Oh
A cikk az áprilisi Aeromagazinban jelent meg, azaz márciusi lehet a legfrissebb információ ami benne van.
De ezeket mind megírtuk itt a fórumon valós időben, amikor történtek. A Spike integrációról meg annyit, hogy akkor egyszer egy decemberi Airbus sajtóesemény előtt megreptették az egyik gyári gépet hogy legyen egy fotó és be lehessen írni a decemberi prezentációba hogy az integráció elkezdődött. Azóta sem látták repülni, tesztelni. Fél évvel később, 2021 áprilisában a bukaresti bemutatón meg azt mondta az Airbus embere hogy innen számolva még két év az integráció, ha megrendelik. A Spike ER2/LR2-re vonatkozó részről már beszéltünk április elején valamelyik topikban.
Oh, hát nem pörgik hülyére magukat.....
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 274
113
H145M- SAR:
195514055_6077708448920892_7862429154933614387_n.jpg

194939998_6077707908920946_7345277169691548424_n.jpg

195147822_6077708355587568_496222414308151285_n.jpg

194870953_6077708488920888_3992288237853904298_n.jpg

194610808_6077708105587593_2429253748946340786_n.jpg

forrás: lhsn.hu - Fotky | Facebook
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 848
91 301
113

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 848
91 301
113

a jobb felfüggesztőn a Nexter NC 621 20 milliméteres gépágyúkonténerrel, a bal oldalon pedig a 12 darab 70 milliméteres rakéta hordozására alkalmas Thales Belgium FZ231-es rakétakonténerrel.
210617_szn_mpfegyv_1.jpg


Ebből a szögből jól látszik a rakétakonténer, a túloldalon az ágyú is kikandikál, de az L3 Wescam MX-15-ös szenzortorony is ott van a többi "attribútummal" egyetemben.
210617_szn_mpfegyv_2.jpg
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 848
91 301
113
Pápa

x60cb4fff16f6a757530855.JPG.pagespeed.ic.dkMYfMk13E.webp


x60cb4ff0711c6227913057.JPG.pagespeed.ic.19H0Wj52x0.webp
x60cb4feccde95249746087.JPG.pagespeed.ic.kqulz_ZM75.webp
x60cb4ff864a8e630165710.JPG.pagespeed.ic.0uW3ml6tZK.webp
 

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
768
1 909
93
E1rFLn0WEAY8DnG




Ahogy leírtam, a farokventillator-ház menetirány szerint nézve-végén van egy közel S-alakban végződő, a döntően menet-irány és felülről érkező légáramlat szempontjából merőlegesen végződő lezáró rész, amely a menetirány és főrotor felől érkező légáramlásokat figyelembe véve tűnik --aerodinamikai szempontból-- kedvezőtlen alakú lezárásnak (amin a két felfelé néző cső-csonk "jön ki").

Ez a forma a döntően elölről/felülről érkező légáramlatok miatt közel sem tűnik áramvonalas lezárásának Fenestron-gyűrűnek, hisz a klasszikus aerodinamikai elvek szerint ennek az idomnak legkevesebb közelítenie kellene --pl. a kérdéses aerodinamikai fő-irányt tekintve, metszetében-- a klasszikus/kedvező csepp formához. Ezzel szemben egy --alig lekerített átmenet után-- egy, a fő áramlási irányra merőleges felületben ér véget. A heli egész formáján látszik is, hogy mi a légellenállás szempontjából legfontosabb irány és az emiatt megvalósított optimalizálás. Ezzel a tervezési elvvel szembe mutat egy ilyen merőleges síkban végződő "befejezés" és annak viszonylag jelentős veszteségeket okozó légellenállása, ami az ideális --közel csepp-formához képest-- annak többszöröse!
Ez a kimondottan kedvezőtlen forma --egy üzemideje többségében 200-300 km/h sebességgel mozgó, és láthatóan áramvonalas jármű esetén-- meglepően nagy mennyiségű és arányú elvesztegetett üzemanyagot jelent!


Ezt a furcsaságot "tettem szóvá", mint a fogyasztást meglepően jelentős mértékben lerontó érdekességet ("bakit" ?).




Ha az utolsó emoji nem lenne, válaszolnék is, de nekem ez így már "költői kérdésnek" tűnik, ezért nem zavarlak meg a válasszal, az nem látszik --részedről-- fontosnak.




A szándék okát nem látom semmilyen aerodinamikai szempontból, és nem látok olyan más funkciót sem, aminek a megvalósítása indokolna egy ilyen viszonylag nagy többlet-fogyasztást okozó megvalósítást.

A Comanche esetében pedig a választ szerintem te is tudnád, ha valami személyes indítéknak tűnő motiváció nem zavart volna meg: A képen látható típusnál --az F-117 Nighhawk-hoz hasonlóan-- a "lopakodó"/Stealth/csökkentett radarvisszaverő felületű(RCS) kialakítás volt a legfontosabb szempont, ami mindkét típusnál sok aerodinamikai elvet/megvalósítást felülírt a tervezés során. Emellett az is lehet, hogy a prototípus esetében ezt még nem oldották meg, de erről a későbbi javításról a megrendelőt tájékoztatták --bennünket meg nem--. Erre van példa a "Pop-szakmában"!
Visszatérve a kérdésedre:
Ennél a két típusnál látszik is ez a Stealth-tulajdonság központú megvalósítás kiemelt követelmény volt.

A Airbus-helinél nincsenek ilyen "motívumok"!




Tudom. Főleg "nem értem"!
Kérlek ne haragudj, de eléggé zavar, ahogy laikusként (elnézést, de annak tűnsz) burkoltan, de degradálod az adott eszköz mérnöki munkáját. Ez a mindenhez is értők országában elég általános jelenség, lehet ezért vagyok már túlérzékeny.
Én csak Áramlástan és Áramlástani gépek tantárgyakkal találkoztam, kérlek hidd el, hogy az átlagos egység sugarú állampolgár bokától fejbúbig összecsokizná magát már az alapszintű áramlástan differenciál egyenleteket alkalmazó matematikájától is!
Hacsak Neked nem éppen az örvényes áramlások rotációja a kedvenc témád...

Hidd el az Airbusnál láttak már szélcsatornát, és ipari szinten alkalmazzák pl. a végeselemes modellezést áramlások vizsgálatára. Igen jó eséllyel amit Te hibát "kiszúrsz", az vagy nem létezik, vagy nem releváns.
Lássunk egy példát:
a döntően menet-irány és felülről érkező légáramlat szempontjából merőlegesen végződő lezáró rész, amely a menetirány és főrotor felől érkező légáramlásokat figyelembe véve tűnik --aerodinamikai szempontból-- kedvezőtlen alakú lezárásnak
Itt Te feltételezed, hogy "a menetirány és főrotor felől érkező légáramlások" zavartalan, pl. lamináris áramlások, amik kifutnak a farok végéig.
Egy "apró" dolgot felejtesz el, hogy a felület közepén ott figyel egy bazinagy axiális "ventilátor", aminek a tengelyiránya merőleges a haladási légáramra. Van bármi fogalmad, hogy milyen áramkép alakul ki ennek a felületen keresztül szívó és fúvó ventilátornak a hatására? Szerintem halvány lila sincs, és ez miránk is vonatkozik. Annyit lehet tudni biztosan, hogy a fenestronnál a légáram kap egy bazinagy oldalirányú sebességkomponenst. Az is lehet, hogy a farok mögött e miatt nem is haladásirányú, hanem oldalirányú a légáramlat. A fenestron egyébként is brutál turbulenciát okozhat.
De mondok mást, van ahol direkt indukálnak turbulenciát, mert annak van pozitív hatása.

Félreértés ne essék, én sem értek hozzá, de tanultam róla annyit, hogy tudjam, hogy mennyire nem értek hozzá!
Meglepődnél, hogy az otthonodban található vízcsőben áramló ivóvíz áramlástechnikája mennyire komplex - lamináris-, turbulens áramlás, Reynolds-szám, kinematikai- és dinamikai viszkozitás ésatöbbi.
A mérnöki munka pont ettől olyan komplex, hogy minden behatást, körülményt figyelembe kell venni. A rendszerszemlélet és annak analizálási képessége pedig szilárdan csak magabiztos tárgyi - jórészt természettudományi - tudáson alapulhat.
Anélkül nem fog menni, ezt hidd el. Az átlag polgár jellemzően csak statikus fizikával és matematikával találkozik tanulmányai során, és még ez sem megy a többségnek, vagy megy, de csak egyik fülén be, a másikon ki. A való világban viszont a jelenségek jellemzően időben változnak, ezt már csak differenciál egyenletekkel tudod leírni, és hidd el, itt szintet ugrik minden téma.

Ez a gond általában a barkácsolós posztokkal is. A repülés ezt a szintet (garázsbarkács) kb. nem sokkal a Wright fivérek után hagyta maga mögött.

Szóval amit kérnék, több kétely. Kérdezz, ne kinyilatkoztass, mikor szemmel láthatóan csak karcolgatod a felszínt.
 

szasa30

Well-Known Member
2013. augusztus 9.
236
803
93
Kérlek ne haragudj, de eléggé zavar, ahogy laikusként (elnézést, de annak tűnsz) burkoltan, de degradálod az adott eszköz mérnöki munkáját. Ez a mindenhez is értők országában elég általános jelenség, lehet ezért vagyok már túlérzékeny.
Én csak Áramlástan és Áramlástani gépek tantárgyakkal találkoztam, kérlek hidd el, hogy az átlagos egység sugarú állampolgár bokától fejbúbig összecsokizná magát már az alapszintű áramlástan differenciál egyenleteket alkalmazó matematikájától is!
Hacsak Neked nem éppen az örvényes áramlások rotációja a kedvenc témád...

Hidd el az Airbusnál láttak már szélcsatornát, és ipari szinten alkalmazzák pl. a végeselemes modellezést áramlások vizsgálatára. Igen jó eséllyel amit Te hibát "kiszúrsz", az vagy nem létezik, vagy nem releváns.
Lássunk egy példát:

Itt Te feltételezed, hogy "a menetirány és főrotor felől érkező légáramlások" zavartalan, pl. lamináris áramlások, amik kifutnak a farok végéig.
Egy "apró" dolgot felejtesz el, hogy a felület közepén ott figyel egy bazinagy axiális "ventilátor", aminek a tengelyiránya merőleges a haladási légáramra. Van bármi fogalmad, hogy milyen áramkép alakul ki ennek a felületen keresztül szívó és fúvó ventilátornak a hatására? Szerintem halvány lila sincs, és ez miránk is vonatkozik. Annyit lehet tudni biztosan, hogy a fenestronnál a légáram kap egy bazinagy oldalirányú sebességkomponenst. Az is lehet, hogy a farok mögött e miatt nem is haladásirányú, hanem oldalirányú a légáramlat. A fenestron egyébként is brutál turbulenciát okozhat.
De mondok mást, van ahol direkt indukálnak turbulenciát, mert annak van pozitív hatása.

Félreértés ne essék, én sem értek hozzá, de tanultam róla annyit, hogy tudjam, hogy mennyire nem értek hozzá!
Meglepődnél, hogy az otthonodban található vízcsőben áramló ivóvíz áramlástechnikája mennyire komplex - lamináris-, turbulens áramlás, Reynolds-szám, kinematikai- és dinamikai viszkozitás ésatöbbi.
A mérnöki munka pont ettől olyan komplex, hogy minden behatást, körülményt figyelembe kell venni. A rendszerszemlélet és annak analizálási képessége pedig szilárdan csak magabiztos tárgyi - jórészt természettudományi - tudáson alapulhat.
Anélkül nem fog menni, ezt hidd el. Az átlag polgár jellemzően csak statikus fizikával és matematikával találkozik tanulmányai során, és még ez sem megy a többségnek, vagy megy, de csak egyik fülén be, a másikon ki. A való világban viszont a jelenségek jellemzően időben változnak, ezt már csak differenciál egyenletekkel tudod leírni, és hidd el, itt szintet ugrik minden téma.

Ez a gond általában a barkácsolós posztokkal is. A repülés ezt a szintet (garázsbarkács) kb. nem sokkal a Wright fivérek után hagyta maga mögött.

Szóval amit kérnék, több kétely. Kérdezz, ne kinyilatkoztass, mikor szemmel láthatóan csak karcolgatod a felszínt.
A nap legjobb bejegyzése. Köszönöm. Pár napja én is hasonlóra próbáltam LMZ-knél rávilágítani. De nem ennyire cizelláltan. Nem is lett eredménye... Sajnos
 
  • Tetszik
Reactions: laca

anonim999

Well-Known Member
2016. március 19.
2 744
4 492
113

Mire képes a H145M helikopter?​

A Ludovika Tv Egyetemes Tudomány című műsorában a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program keretében érkező H145M helikopterrel és fegyverrendszerével ismerkedhetnek meg a nézők. Kiderül, mire képes egy ilyen helikopter és milyen feladatokra alkalmas ez a típus. Vendégük Szilvássy László ezredes, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Repülőfedélzeti Rendszerek Tanszék tanszékvezető egyetemi docense.

 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 519
44 869
113
Egy szomorú esemény alkalmából pár napig az MH 86 Szolnok Helikopter Bázis vendégei voltunk sokad magammal, sikerült beszélni elég sok szakemberrel.

Nos, szeretik az új H-145M-et, jó, okos, szép, a kiképzések a Covid miatti leállás után gőzerővel mennek, az általános vélemény az, hogy kiváló könnyű - felderítő helikopter, de mint harci helikopter kicsi, gyenge, erőtlen, a Spike integrációról senki nem tudott semmit mondani, jelenleg az kanyarban sincs, az 5 megvásárolt moduláris fegyverrendszer csomag pedig ha kivonásra kerülnek a MiHu-k, nem fogja tudni pótolni azok tűzerejét. Nem a 8-ét, 2-ét sem...

A Mi-8/17 ről általános vélemény volt szintén, hogy abban a kategóriában a legjobb ár/érték arányú megoldás, a H-225-öt várják, de ha a "szakmán múlna" az általam végzett privát "közvélemény kutatásban" erőnyerő lett volna egy Mi-171 verzió. Illetve elhangzott az is, hogy szép és jó a nyugati típus "papíron" 28 férőhelye, de az nagyon nem úgy van ám számolva, mint a Mi-8/17 család 24-fője, a valóságban az egyik cuccokkal(Mi-17), a másik meg szinte csupaszon (H-225M) értendő...

Mindenki széttárta a karját, és azt mondták, "politika", csak az számít egy beszerzésnél, szövetségi rendszer, ellentételezés, politikai háttéralkuk.

Eddig is sejtettem, de mondhatni letaglózó volt bennfentesektől hallani, hogy hogyan áll fel a prioritás a valóságban egy egy beszerzésnél.

Szolnok egy jó hely, nekem nagyon szimpatikus hozzáállású emberekkel, Koller dd.tábornok úr is végtelenül kedves, segítőkész, illetve a bázison rengeteg komoly - elszánt katonát láttam nap mint nap. Jó volt olyat látni, mikor a tűző napon 40 fokban önszántából/saját indíttatásból egy egy ember kint futott, traktorkerekeket pörgetett, vagy csak simán köredzésben tolta a húzodzkodást tolódzkodást fekvőt, hasprést, kettlebellt etc.

Köszönjük a vendéglátást Szolnok!
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 848
91 301
113
Egy szomorú esemény alkalmából pár napig az MH 86 Szolnok Helikopter Bázis vendégei voltunk sokad magammal, sikerült beszélni elég sok szakemberrel.

Nos, szeretik az új H-145M-et, jó, okos, szép, a kiképzések a Covid miatti leállás után gőzerővel mennek, az általános vélemény az, hogy kiváló könnyű - felderítő helikopter, de mint harci helikopter kicsi, gyenge, erőtlen, a Spike integrációról senki nem tudott semmit mondani, jelenleg az kanyarban sincs, az 5 megvásárolt moduláris fegyverrendszer csomag pedig ha kivonásra kerülnek a MiHu-k, nem fogja tudni pótolni azok tűzerejét. Nem a 8-ét, 2-ét sem...

A Mi-8/17 ről általános vélemény volt szintén, hogy abban a kategóriában a legjobb ár/érték arányú megoldás, a H-225-öt várják, de ha a "szakmán múlna" az általam végzett privát "közvélemény kutatásban" erőnyerő lett volna egy Mi-171 verzió. Illetve elhangzott az is, hogy szép és jó a nyugati típus "papíron" 28 férőhelye, de az nagyon nem úgy van ám számolva, mint a Mi-8/17 család 24-fője, a valóságban az egyik cuccokkal(Mi-17), a másik meg szinte csupaszon (H-225M) értendő...

Mindenki széttárta a karját, és azt mondták, "politika", csak az számít egy beszerzésnél, szövetségi rendszer, ellentételezés, politikai háttéralkuk.

Eddig is sejtettem, de mondhatni letaglózó volt bennfentesektől hallani, hogy hogyan áll fel a prioritás a valóságban egy egy beszerzésnél.
Ha jól értem ruszki vast akartak szakmailag?? Ahhoz el kell hagyni a NATOt.