CH-47 Chinook (Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Lehet, hogy inflációval korrigálva az egész fejlesztés beleszámolták.
Amúgy nem nominál értéken kerül többe, hanem arányaiban.
A King Stallion modifikáció kifejlesztésére idáig, a CH-53K projekt 2006-os indulása óta elköltöttek közel 28 milliárd dollárt.
Úgy számolnak, hogy kb 200 darabot fognak belőle megépíteni az USMC-nek, a többi az export.
Aminek lesz tehát egy további költsége, de eladási árbevétele is.

Az F-35A/B/C esetében a totális élettartamra vetített költséget taksálják 1000 milliárd dollárra. Egyesek.
Az 1000 milliárdos becslés ugyan több, mint a már fix 28 milliárd dollár, de ezt az 1000 milliárdot a JSF program 25 évvel ezelőtti kezdetétől a kb 3100 darab legyártott gép kb 40 éves üzeméig spekulálják. Tehát 65 év alatt 3100 gép kifejlesztésére és legyártására és üzemben tartására kell ezt érteni.

15 év alatt 28 milliárdot tisztán elkölteni egy már meglévő típus továbbfejlesztésére, amiből kb valamivel több, mint 200 darabot remélnek értékesíteni, ha…

… nem épp olcsó projekt.

Nem véletlen, hogy a CH-53K idén év eleji darabára jó 20 százalékkal volt magasabb, mint egy F-35A mezitlábas darabára.
Habár a másfél hónappal ezelőtti hír szerint azzal, hogy a Sikorsky be tudott húzni egy 9 darabos US Navy rendelést, most már arról hallani, hogy sikerült a King Stallion darabárát beszuszakolni a bűvös 100 milliós álomhatár alá.
Igaz, a megrendeléssel a Pentagon átlépte a 30 milliárdos programköltséget.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 291
10 342
113
Tóvmá?
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1
T

Törölt tag 1586

Guest
https://www.defensenews.com/land/20...-contract-despite-lingering-technical-issues/

Az U.S. Army $391 millióért megrendelete az első 5 CH-47F Block II helikoptert annak ellenére hogy még maradtak megoldandó problémák.

Rezgés: a probléma súlyosságát eltérően ítéli meg a megrendelő és a gyártó. A hasereg szerint a "the vibrations present in the ground, hover and forward flight could pose safety of flight risk...”
A Boeing szerint: "..the problems are not safety issues.."

Öntömítő üza. tartály: "...Boeing also encountered problems with the fuel cell failing to self-seal in ballistic tests, but is now testing a redesigned version at Aberdeen Proving Ground, Maryland..."
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
https://www.defensenews.com/land/20...-contract-despite-lingering-technical-issues/

Az U.S. Army $391 millióért megrendelete az első 5 CH-47F Block II helikoptert annak ellenére hogy még maradtak megoldandó problémák.

Rezgés: a probléma súlyosságát eltérően ítéli meg a megrendelő és a gyártó. A hasereg szerint a "the vibrations present in the ground, hover and forward flight could pose safety of flight risk...”
A Boeing szerint: "..the problems are not safety issues.."

Öntömítő üza. tartály: "...Boeing also encountered problems with the fuel cell failing to self-seal in ballistic tests, but is now testing a redesigned version at Aberdeen Proving Ground, Maryland..."
Az Army épp elég ideig szenvedett a “taperolós beosztással” a korábbi Chinook-ok esetében, hogy ne tudja nem elég kritikusnak találni a vibrációról szóló híreket.
Ezt a Boeing-nek is illene értenie.

Korábban, felszállásonként vagy a load master, vagy egy dedikált tag a hajózóktól minden egyes felszállás előtti hajtómű indításnál belülről, kézrátétellel (ahol hozzáfért) ellenőrizte a vibrációt.
Ez volt a procedúra.
A régi, alu lapátos Chinook-oknál előfordult, hogy a komplett drive train-ben olyan öngerjesztő rezgések indultak meg (akár a kihajtások, akár a bekötések tűrésen túli kilazulásai, vagy a reduktor öntvényházának hajszálrepedései miatt), amit a régebbi fém lapátok is felerősíthettek.
Ebből az időből van a híres Chinook-teszt is, amikor az állványra rakott gép nemes egyszerűséggel úgy szétrázta magát, hogy kettétört.
Az F-gépek egyik fő tulajdonsága az üvegszálas forgószárny, illetve az átdolgozott hajtásrendszer.
A CH-47F-ek egyik látványos újdonsága (a sokkal jobb repülhetőségen és a jóval fejlettebb avionikán túl) a vibrációs problémák teljes megszűnése.

Az ACRB (Advanced Chinook Rotor Blade) kifejlesztésére fordított komoly összeg egyik indoka a jóval erősebb szénszálas technológia mellett a sokkal hatékonyabbnak ígért aerodinamika, ami elviekben önmagában, a hajtóművek módosítása nélkül is 15% emelőerő növekedést prognosztizált.

Így talán már érthető, hogy ennyi pénz elköltése után nem akar a US Army visszatérni a korábbi, igencsak kellemetlen gyakorlathoz.
A Boeing, a problémát látványosan nagyvonalúan kezelő hozzáállása nem igazán vevő-centrikus.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 514
113
Netherlands retires CH-47D Chinooks

The Royal Netherlands Air Force (RNLAF) has retired the last of its Boeing CH-47D Chinook heavy-lift transport helicopters. The service announced the event on 22 December, noting that after more than 25 years of CH-47D operations, the variant has been replaced by the latest CH-47F-model Chinook.

The CH-47Ds were received into service in 1995. These were augmented in 2012 with six early-standard CH-47F helicopters (the Netherlands was the first export customer for this variant). In 2016 the country acquired a further 12 newbuild CH-47F Chinooks through the US Department of Defense Foreign Military Sales programme, and two further helicopters were added to the order the following year for a total order of 14.

bsp_11137-jdw-15668.tmb-th1280w.jpg
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 444
113
Netherlands retires CH-47D Chinooks

The Royal Netherlands Air Force (RNLAF) has retired the last of its Boeing CH-47D Chinook heavy-lift transport helicopters. The service announced the event on 22 December, noting that after more than 25 years of CH-47D operations, the variant has been replaced by the latest CH-47F-model Chinook.

The CH-47Ds were received into service in 1995. These were augmented in 2012 with six early-standard CH-47F helicopters (the Netherlands was the first export customer for this variant). In 2016 the country acquired a further 12 newbuild CH-47F Chinooks through the US Department of Defense Foreign Military Sales programme, and two further helicopters were added to the order the following year for a total order of 14.

bsp_11137-jdw-15668.tmb-th1280w.jpg
Kevesebb, mint 25 év használat után????
Ezek tulajdonképpen félidősek...
Gyorsan utánanéztem:
2016-tól upgradelni akarták őket F-re, amivel minimum 2035-ig rendszerben maradhattak volna. Forrás
Háátööö.... :oops:
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Kevesebb, mint 25 év használat után????
Ezek tulajdonképpen félidősek...
Gyorsan utánanéztem:
2016-tól upgradelni akarták őket F-re, amivel minimum 2035-ig rendszerben maradhattak volna. Forrás
Háátööö.... :oops:
Lehet, hogy így jobban járnak, mert az öreg gépek sűrűbb - következésképp drágább - karbantartást igényelnek...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 444
113
Lehet, hogy így jobban járnak, mert az öreg gépek sűrűbb - következésképp drágább - karbantartást igényelnek...
...vaaagy, csak kellett a smúz az Boeinggel.
De, ha ott tényleg D-ről F-re építettek volna át, akkor gyakorlatilag teljes mechanikai és avionika átépítés figyelt volna be. Ott konkrétan nullázható a repült óra számláló.
Ráadásul a 22-24éves airframe-ek Chinookban, még csak dögös MiLFnek számítanak. :cool:
 
  • Hűha
Reactions: formosa1

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
...vaaagy, csak kellett a smúz az Boeinggel.
De, ha ott tényleg D-ről F-re építettek volna át, akkor gyakorlatilag teljes mechanikai és avionika átépítés figyelt volna be. Ott konkrétan nullázható a repült óra számláló.
Ráadásul a 22-24éves airframe-ek Chinookban, még csak dögös MiLFnek számítanak. :cool:
Ezt mi innen nem tudjuk megítélni, mert a heliknél /pláne a kétrotorosoknál/ valószínűleg mások az előírások. - De a hollandok biztos kiszámolták, hogy melyik a költséghatékonyabb megoldás...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
The CH-47Ds were received into service in 1995.
A Holland CH-47 flotta története:
  • 1995 ben kanadából vettek 7db öreg (74-78 évjàrat) CH-47D gépet. (D661-D667) Ezeket az öreg +40 éves gépeket állították most le.
  • 1998 ben további 6 db vadi új CH-47D t vettek. (D101-D106) Ezeket 2020 ban átépítették CH-47F változattá.
  • 2012 ban rendeltek újabb 6 db CH-47F gépet.

Az idők során 2 db gépet összetörtek Afganisztánban
 

tacticool

Well-Known Member
2015. január 12.
1 221
3 565
113
Kevesebb, mint 25 év használat után????
Ezek tulajdonképpen félidősek...
Gyorsan utánanéztem:
2016-tól upgradelni akarták őket F-re, amivel minimum 2035-ig rendszerben maradhattak volna. Forrás
Háátööö.... :oops:

Ezt mi innen nem tudjuk megítélni, mert a heliknél /pláne a kétrotorosoknál/ valószínűleg mások az előírások. - De a hollandok biztos kiszámolták, hogy melyik a költséghatékonyabb megoldás...

Biztos arra jutottak, hogy az új gépekkel jobban járnak hosszú távon. Pénzük is van rá, akkor mért ne.

Elég intenzíven repülték őket a különféle missziókban. 2 új gyártású D-t össze is törtek afgánban (D-104, D-105).
Csak 6 darab D volt új gyártású (D-101-106), amit 98-ban kaptak. A többi ex-kanadai, eredetileg C-ként 74-től gyártott, majd nagyjavított 0 órás D szintre felhúzott példány (D-661-667).

Azért a maradék 4 új gyártású D-t hozzánk vághatnák, nálunk nyugdíjas tempóban még nagyon sokáig elketyegnének. :)

Rudi közben megelőzött. :) De biztosan nem tudták az összes új gyártásút átalakítani F változatra, főleg azt amelyiket folrobbantották az afgán hegyekben. :D
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 444
113
Biztos arra jutottak, hogy az új gépekkel jobban járnak hosszú távon. Pénzük is van rá, akkor mért ne.

Elég intenzíven repülték őket a különféle missziókban. 2 új gyártású D-t össze is törtek afgánban (D-104, D-105).
Csak 6 darab D volt új gyártású (D-101-106), amit 98-ban kaptak. A többi ex-kanadai, eredetileg C-ként 74-től gyártott, majd nagyjavított 0 órás D szintre felhúzott példány (D-661-667).

Azért a maradék 4 új gyártású D-t hozzánk vághatnák, nálunk nyugdíjas tempóban még nagyon sokáig elketyegnének. :)

Rudi közben megelőzött. :) De biztosan nem tudták az összes új gyártásút átalakítani F változatra, főleg azt amelyiket folrobbantották az afgán hegyekben. :D
Én is erre a 6 gépre való lecsapásra gondoltam. Csak nekem nem volt meg az, hogy az általam berakott forrást meghaladottan, végül a 6 D gépet F-re upgradelték.
A régi - eredetileg C-k - gépek eszembe sem jutottak. Azok a román F-16-os szintű marhaságnak tűnnek innen.
Azokban akkor lenne ráció, ha mondjuk megvennénk új (vagy ilyen 15-20 éves felújított) gépeket.
Melléjük be lehetne szerezni a Leo 2 A4-esek mintájára kiképző képeknek - persze gombokért - hogy az esetleg a frameben lévő párszáz óra ütemidőt kiképzésre használjuk. Komoly terhelések nélkül.
Majd miután leállítjuk ezeket, lehetne deszant kiképzésre is alkalmazni őket.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 077
10 698
113
Netherlands retires CH-47D Chinooks

The Royal Netherlands Air Force (RNLAF) has retired the last of its Boeing CH-47D Chinook heavy-lift transport helicopters. The service announced the event on 22 December, noting that after more than 25 years of CH-47D operations, the variant has been replaced by the latest CH-47F-model Chinook.

The CH-47Ds were received into service in 1995. These were augmented in 2012 with six early-standard CH-47F helicopters (the Netherlands was the first export customer for this variant). In 2016 the country acquired a further 12 newbuild CH-47F Chinooks through the US Department of Defense Foreign Military Sales programme, and two further helicopters were added to the order the following year for a total order of 14.

bsp_11137-jdw-15668.tmb-th1280w.jpg

Kevesebb, mint 25 év használat után????
Ezek tulajdonképpen félidősek...
Gyorsan utánanéztem:
2016-tól upgradelni akarták őket F-re, amivel minimum 2035-ig rendszerben maradhattak volna. Forrás
Háátööö.... :oops:

...vaaagy, csak kellett a smúz az Boeinggel.
De, ha ott tényleg D-ről F-re építettek volna át, akkor gyakorlatilag teljes mechanikai és avionika átépítés figyelt volna be. Ott konkrétan nullázható a repült óra számláló.
Ráadásul a 22-24éves airframe-ek Chinookban, még csak dögös MiLFnek számítanak. :cool:


Valami chinookos blogbn, vagy oldalon olvastam (Basszus, be kellett volna rakni ide), hogy az egyik pilóta Afganisztánban (vagy Irakban?) ugyan azt a gépet repülte, amit a nagyapja még A változatúként Vietnamban.
 
  • Vicces
Reactions: pöcshuszár

tacticool

Well-Known Member
2015. január 12.
1 221
3 565
113

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 514
113