Csak Libiaba került eddig bevetésre a6os.Nincs elterjedése.Nincs mögötte állami politikai támogatás,mint a török vádak mögött.
És persze a bur csoda is előbb csapatproban bizonyítson,csak utána lehetne rendszerbe akármilyen szimpatikus, előbb bizonyítson a hyakorlatban

A tervet,az alap konstrukciót adják el.Hogy milyen hajtásláncot,fegyverzetét rák hozzá,az a vevő szíve joga.Del Afrikabol csak a tervek jönnének, más semmi.Meg egy csavaralatet sem.
Ebben a hibridhaborura való PSZH kategóriában egyszerűen a burok a legjobbak.Amcsik is tőlük vették technológiát,Patriaban is bír aknavedelmi rendszer van.Szerintem is szükség lenne egy mindenes Pszj/PSZH járgányra,amit lehetne ez a bur talicska is.Szerintem nekünk a Mbombe 6 lehetne egy ilyen mindenes.

Az a "jó" a Mbombe vasnak, hogy részleteiben is volt tárgyalva a saját topikjában.

Líbia. Ide ugye pár db jött - kb. "demozási" célzattal. Amelyik kicsit is közel ment "ahol lőnek" azt egyből ki is lőtték a francba. Rendelésről vagy ilyesmiről semmi hír. Kazahok. Ez lehetne kb. a leginkább releváns példa nekünk. Egy igazi "elborzasztó" projekt amit minden elemében kerülnünk kellene. Most csak nagyon leegyszerűsítve - a kazahok két dologra költöttek ezzel kapcsolatban "csiliárd" -ot:

  • projekt indítása, csapatpróba, licenszek, gyár építésének megkezdése,
  • az egész leépítése illetve a típustól szabadulás minden szempontból.

Egy igazi "alkotmányos költségektől" igencsak megterhelt, pénztemető projekt kvázi nulla eredménnyel ...


"Hogy milyen hajtásláncot,fegyverzetét rák hozzá,az a vevő szíve joga." - Namost az a probléma, hogy ez a dolog "szíve-lelke". Azaz amennyiben a felfüggesztés-motor-váltó-fegyverzet tandem miatt elkezdesz áttervez(tet)ni egy harcjárművet, akkor kapnál a végén egy teljesen újat. Ami jelen esetben egy kisszériás, egyedi harcjármű lenne a végén - annak az összes nyűgjével egyetemben.

Avagy amennyiben egy ilyen integrátort megkérnénk a projekt elvégzésére, akkor hogy nézne ki a dolog? Akár RM, akár török vagy bárki mást. Addig reszelnék a dolgot az általuk ismert dolgokkal és tapasztalatokkal a "felfüggesztés-motor-váltó-fegyverzet" -ból kiindulva amíg kísértetiesen hasonlítana egy meglevő járművükre. Ui. igen, ezek a dolgok ennyire meghatározóak. Pl. hasonlóra volt példa amíg a Saur -t addig reszelgették a szomszédok az RM -el közösen amíg végeredményként kaptak egy Boxer -re kísértetiesen hasonlító dolgot (Agilis projekt) ... :) Ez pl. mennyire is lett "sikerprojekt"?

Egy ilyen integrátor - pláne, ha adott célra van kész terméke - a sajátját fogja nyomni. Persze bevállalhat ilyen munkát, de ott meg fogja nyomni rendesen a ceruzát. Egyfelől egy német mérnökmunkaóra sem olcsóbb, mint egy búré - másfelől ahogy említettem üzletpolitikai megfontolásokból sem.

"Ebben a hibridhaborura való PSZH kategóriában egyszerűen a burok a legjobbak." - Múltidő. A saját környezetükben mondjuk a '70 -es vagy '80 -as évekig. Aztán nagyot fordult a világ. Pl. már egy ideje nem a búrok a 'főnökök" Dél-Afrikában ...
 
Néhány hónapja felvetettem, hogy a gidránból lehetne a griffon mintájára apc-t csinálni a tartalékosoknak.
Azt nem tudom, hogy a nomád elbírna-e egy 30-as rcws-t. Ha igen, akkor elegendő volna szakaszonként egy, vagy párban kellene őket alkalmazni? Ha igen, akkor már nem biztos, hogy tokkal vonóval együtt megérné 8x8 helyett.
Vagy nem volna szükséges a 30-as?
Inkább török ACV-15 il ACV-19 es M113 alapokra épül. Azok legalább (feltéve ha nem agyfasz legénység volt benne) viszonylag jól szerepeltek a Szír és egyéb konfliktusokban. 2012-2020 között.
 
  • Tetszik
Reactions: Shadow
Inkább török ACV-15 il ACV-19 es M113 alapokra épül. Azok legalább (feltéve ha nem agyfasz legénység volt benne) viszonylag jól szerepeltek a Szír és egyéb konfliktusokban. 2012-2020 között.
Szerintem sok minden van mit felesleges Lynx alvázom megvalósítani, egy ACV-19 viszont bőven elég lenne. Főleg logisztikában látnám értelmét, de akár áknavető, műszaki mentő, medivac kialakitással. De ez csak privát vélemény.
 
Szerintem sok minden van mit felesleges Lynx alvázom megvalósítani
Annak fényében, hogy gyárat húzunk fel konkréten ennek a tipusnak az összszerelésére ill. tesztpályát, egyéb műszaki tesztállomásokat és laborokat alakitunk ki a további fejlesztések érdekében....,hát...szerintem sokmindent érdemes Lynx alapon végig gondolni a "modularitás" szellemében.
Főleg logisztikában látnám értelmét
Pont ezért, is.
 
Nem tudom ott párban mozognak-e? Vagy volba egyáltalán létjogosultsága hasonló megoldásnak nomád alapon?
A két jármű nem rossz elgondolás. Több felszerelést vihetnek, a tűztámogatásuk is nagyobb a két jármű esetén. Illetve az egyik jármű lehetne páncéltörő (Spike), a másik RC gépágyús. (Jöhet a kőzápor!)
Nekem az lenne személy szerint a bajom ezzel, hogy a rendes APC és az úgy is működtethető terepjáró között a fő különbség a terhelhetőségük.
Az egy érdekes ötlet, hogy külön jármű hordozná a 6 fős rajt+4-6 fős legénység a két járműhöz, ha mindegyiknek van külön parancsnok, vezető és célzó. Ezzel ellenben az APC-nek van 3 fős legénysége és 6 fős deszantja.
Nem tudom, mennyire látszik az a különbség, amire gondolok. Már így is a Lynx kapcsán a jenkik arról beszélnek, hogy le kell csökkenteni a személyzetet legalább 2 főre. Nekem úgy tűnik, hogy ez máshol is elvárás lehet majd. A tűztámogatást végző gépek kezelőinek arányát csökkenteni és a kiszálló legénység arányát növelni.

A másik kérdés, ami felmerül bennem, hogy végül a két terepjáró lehet jobban el tudná vinni a katonák napi ellátmányát, mint egy batár nagy dög, amiben így is centizni kell a helyet. Illetve a csapatszállító verzió futrinkázhatna akár logisztikai járműként is addig, amíg a 30-assal felszerelt tűztámogató verzió terepen dolgozik. Szóval rá bízom a hivatásos katonákra a választ és igyekszem keveset okoskodni.
2 kis dög mindig több, mint egy nagy...a legsikeresebb ragadozók, összefolgoznak.
A nagy Mbombe szelleme a Kazahoknál is parkoló pályán van egy ideje és inkább úgy tűnik,hogy a törökökkel kooperálnak inkább.
Vajon miért? :rolleyes:
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson
Annak fényében, hogy gyárat húzunk fel konkréten ennek a tipusnak az összszerelésére ill. tesztpályát, egyéb műszaki tesztállomásokat és laborokat alakitunk ki a további fejlesztések érdekében....,hát...szerintem sokmindent érdemes Lynx alapon végig gondolni a "modularitás" szellemében.

Pont ezért, is.
Az a gond a "mindent is Lynx-szel oldjunk meg" elvvel, hogy:
  • feleslegesen drága (8,5-9M körül lehet az IFV verzió, szerintem egy torony nélküli is minimum 4M EUR-nak kell lennie)
  • feleslegesen drága fenntartani
A fenti kettő szempont fő okozója, hogy feleslegesen túl van páncélozva. Ez okoz a mechanikai elemeknek extrém terhelést, elhasználódást, valamint még brutálisan zabálni is fog.

Ugyanis a legtöbb szóba jöhető support feladatot ellátó járműnek nem az első vonalban kell legyen. Őket elsősorban a tüzérségi tűz okozta repeszek ellen kell megvédeni. Sajnos a direkt találattól a Lynx sem véd meg. Akkor meg felesleges rá túlkölteni.

Szóval ha mindenképpen láncost kellene keresni - mert a 6x6 v. 8x8-as platform nem elég off-road mobil -, tudnék rá modern, olcsó, ATTV megoldá(ST), ráadásul még itthon is gyárthatnánk, mi több valószínűleg lenne máshol is piaca. RÁ-B@szni se lehetne vele......
Tovább nem is részletezném! :rolleyes:
 
Az a gond a "mindent is Lynx-szel oldjunk meg" elvvel, hogy:
Mé'? :D
Lynx_white-bckr_IMG_CzDefence%2Blr%2Bcopy.jpg
 
A tervet,az alap konstrukciót adják el.Hogy milyen hajtásláncot,fegyverzetét rák hozzá,az a vevő szíve joga.Del Afrikabol csak a tervek jönnének, más semmi.Meg egy csavaralatet sem.
Ebben a hibridhaborura való PSZH kategóriában egyszerűen a burok a legjobbak.Amcsik is tőlük vették technológiát,Patriaban is bír aknavedelmi rendszer van.Szerintem is szükség lenne egy mindenes Pszj/PSZH járgányra,amit lehetne ez a bur talicska is.Szerintem nekünk a Mbombe 6 lehetne egy ilyen mindenes.
Akkor inkább vegyünk búrokat! :D
"Kapsz lakást, jó fizút Kaposváron vagy maradhatsz ott Afrikában és megsütnek élve a zuluk!"
 
Akkor inkább vegyünk búrokat! :D
"Kapsz lakást, jó fizút Kaposváron vagy maradhatsz ott Afrikában és megsütnek élve a zuluk!"
Mikor már nagyon ölték őket, megkérdezték, hogy jöhetnek-e ide hozzánk tömegesen, hoznak mindent amit lehet, de mivel nem kiválasztottak, el lettek utasítva. Szóval nem sokan jöhettek, pedig ez még lehetett volna valami értelemmel bíró.
 
Mikor már nagyon ölték őket, megkérdezték, hogy jöhetnek-e ide hozzánk tömegesen, hoznak mindent amit lehet, de mivel nem kiválasztottak, el lettek utasítva. Szóval nem sokan jöhettek, pedig ez még lehetett volna valami értelemmel bíró.

Nagyjából az volt a válasz, hogy azért nem számítanak menekültnek, mert fehérek,
Én mondjuk inkább kiképzést adnék nekik, hogy meg tudják védeni magukat.
 
Az a gond a "mindent is Lynx-szel oldjunk meg" elvvel, hogy:
  • feleslegesen drága (8,5-9M körül lehet az IFV verzió, szerintem egy torony nélküli is minimum 4M EUR-nak kell lennie)
  • feleslegesen drága fenntartani
A fenti kettő szempont fő okozója, hogy feleslegesen túl van páncélozva. Ez okoz a mechanikai elemeknek extrém terhelést, elhasználódást, valamint még brutálisan zabálni is fog.

Ugyanis a legtöbb szóba jöhető support feladatot ellátó járműnek nem az első vonalban kell legyen. Őket elsősorban a tüzérségi tűz okozta repeszek ellen kell megvédeni. Sajnos a direkt találattól a Lynx sem véd meg. Akkor meg felesleges rá túlkölteni.

Szóval ha mindenképpen láncost kellene keresni - mert a 6x6 v. 8x8-as platform nem elég off-road mobil -, tudnék rá modern, olcsó, ATTV megoldá(ST), ráadásul még itthon is gyárthatnánk, mi több valószínűleg lenne máshol is piaca. RÁ-B@szni se lehetne vele......
Tovább nem is részletezném! :rolleyes:
Nagyon logikus és akceptálható!
Olyat nem lehet, hogy a Lynx le van csupaszítva minden sallangtól és mint platform használható egyéb, másodvonalas feladatokra? Nincs extra páncél, nincs páncél betét, nincs minden szenzor fent stb stb, marad a teknő, a hajtás, a vezetés és mint platform szolgálja ki azt a technikát amit rá akarunk biggyeszteni. Ha jól tudom akkor maga a konstrukció olyan, hogy könnyen alakítható tehát ez megoldhatónak látszik.
A hátrány továbbra is, hogy esetleg felesleges és drága lehet a lánc, bár az sokszor jól jöhet.
Hátrány, hogy árban nem lehet annyit faragni belőle, hogy annyira olcsó lehessen mint egy specializált kerekes.
Viszont ha ki lehet hagyni egy teljes széria eltérő típusú járművet akkor annak az üzemeltetésben, szervizelésben, alkatrészekben nagy haszna tud lenni, egy típussal kevesebb fut a funkció megtartása mellett.
Előny, hogy kiegészítő feladatokra annyira kevés számosságú spec jármű kellene ami nem éri meg ilyen kis darabszámra alkatrészekkel, szervizeléssel, pláne gyártással berendezkedni, mi nem a BW vagyunk, a Lynx-hez már minden adott eleve.
Előny a nagyobb számosságú Lynx mert baj esetén a sok fellelhető jármű sokkal nagyobb lehetőséget jelent az első vonal műszaki tartalmának fenntartására is pl a gépeket donornak használni.

Csak vélemény, de nekem szimpatikusabb megoldás az, hogy pl 1200 jármű az nem ötféle teljesen eltérő konstrukció, hanem mondjuk megoldunk mindent 3 - ból ( Gidran, Hiúz, +egy 8×8), nyilván a különlegeseknek kellenek a Polarisok meg imitt amott egy vontató, árokásó, stb stb, de a tömeg az nem sok hanem a lehető legkevesebb típusú jármű köré épül.
 
Nagyon logikus és akceptálható!
Olyat nem lehet, hogy a Lynx le van csupaszítva minden sallangtól és mint platform használható egyéb, másodvonalas feladatokra? Nincs extra páncél, nincs páncél betét, nincs minden szenzor fent stb stb, marad a teknő, a hajtás, a vezetés és mint platform szolgálja ki azt a technikát amit rá akarunk biggyeszteni. Ha jól tudom akkor maga a konstrukció olyan, hogy könnyen alakítható tehát ez megoldhatónak látszik.
Ezt már a 60-as években kitalálták az amerikaiak: lecsupaszított M113-asra került pl. a Chaparrel



Tök elég lenne egy Level 2-3 védettség a fülkének, gumi lánctalp súlycsökkentés végett. A platóra mehetne a NASAMS, MRLS, Spike NLOS vagy akár még valami 105 vagy 155-ös tüzérségi löveg is...
 
Mikor már nagyon ölték őket, megkérdezték, hogy jöhetnek-e ide hozzánk tömegesen, hoznak mindent amit lehet, de mivel nem kiválasztottak, el lettek utasítva. Szóval nem sokan jöhettek, pedig ez még lehetett volna valami értelemmel bíró.
Tetszettek volna Rogán-kötvényt venni! :P
Orosz maffiózók, arab pénzemberek mellet simán elfért volna pár apartheidista meg búr bozótharcos...
 
  • Tetszik
Reactions: anonim999 and bel
Tetszettek volna Rogán-kötvényt venni! :p
Orosz maffiózók, arab pénzemberek mellet simán elfért volna pár apartheidista meg búr bozótharcos...
Páran jöttek így, de nem sokan. Azok vettek maguknak egy-egy falvat, általában valahol az ország perifériáján, de összességében a színük miatt nem látták volna szívesen őket Európában sehol(a nagy antirasszizmus ugye a fehér ember hazájában). :mad: Pedig ezek jórésze, a menekülők normális fehérek szép lányokkal, képzett földművesként, nem is szegényen érkeztek volna.
 
Páran jöttek így, de nem sokan. Azok vettek maguknak egy-egy falvat, általában valahol az ország perifériáján, de összességében a színük miatt nem látták volna szívesen őket Európában sehol(a nagy antirasszizmus ugye a fehér ember hazájában). :mad: Pedig ezek jórésze, a menekülők normális fehérek szép lányokkal, képzett földművesként, nem is szegényen érkeztek volna.
Tényleg sajnálom őket - a kommentem szarkasztikus volt.
You Tubon szoktam nézni egy dél-afrikai fehér srác videóit - brutális sztorikat mesél, ami mind a családjával, ismerőseivel történt meg. Ő már lelépett, de a szüleit még nem sikerült kihoznia onnan.

OFF
Undorító ez idegengyűlölet, ami nálunk zajlik. Nyilván megválogatva, de nem ördögtől való hogy pár ezer ember idejöjjön - pláne ha hoz is magával valamit: tudást, pénzt, stb.
Egyszer láttam egy dokumentum filmet a svábok kitelepítéséről. A végén egy már évtizedek óta Németországban élő 80 éves néni mondja tökéletes magyarsággal: "Tetszik tudni mi svábok jó magyarok voltunk." - ezen máig meghatódom kicsit amikor eszembe jut.
Tényleg: szorgos, normális emberek voltak - néhány ezer behülyített Volksbundistát leszámítva nem volt velük semmi gond. Dolgoztak, termeltek, szépen rendben tartottáka falvaikat.
ON