A
Költségvetési Tanács véleménye a Védelmi Alapról. Sok a nyitott kérdés, nincs elfogadott Uniós szabályozás. Ez várhatóan Trianon 105 éves évfordulójára lesz ismert.
Fontos szempont, hogy ezzel együtt csökkenni kell az Alaptörvény értelmében az államadósságnak. Mivel a költségvetés 1%-os államadósság csökkenéssel számol,
igy reálisan a GDP 1% használják fel maximum a védelmi alapban, azaz kb. 1.000 mrd HUF lehet maximum.
A központi alrendszer tartalék-előirányzatai között a kormány Védelmi tartalék címen új költségvetési sort hozott létre arra az esetre, ha egy – jelenleg tárgyalás alatt álló – uniós szabályozás alapján a védelmi célú kiadások kikerülnek a költségvetési szabályozás alól, és mozgástér nyílik a GDP 1,5 százalékáig terjedő védelmi kiadások uniós elszámolására. A Védelmi tartalék előirányzata fedezetet biztosít a védelmi kiadások növekedéséből levezethető általános vagy védelem specifikus rugalmassági mozgástér felhasználásakor teljesített kiadásokra. Az előirányzat jelenleg formális, összege 1,0 millió Ft. A Védelmi tartalékról a Kormány a vonatkozó uniós rendelkezések aktiválása esetén az általános vagy védelem specifikus rugalmassági mozgástér mértékéig átcsoportosíthat. Az átcsoportosítás csak akkor hajtható végre, ha az uniós rendelet adott feltételei teljesülnek, és a tartalék felhasználása az Alaptörvényben meghatározott államadósságra vonatkozó követelmény teljesíthetőségét nem veszélyezteti. Ugyanakkor ebben az esetben is fennáll az állami vagyon növelését szolgáló tartaléknál jelzett kockázat - magyarázza a Tanács. Később részletezi a KT, hogy a kiadási növekmény maximuma a GDP 1,5 százaléka lehet a 2021-es bázisidőszakhoz képest, ugyanakkor a védelmi kiadások pontos definíciója és a védelmi kiadások 2024. évi tény adata, amely a módosuló szabályok szempontrendszere alapján fontos input, csak később válik ismertté.” Ezért a később ismertté váló rugalmassági mozgástér és annak esetleges felhasználása befolyásolja a költségvetési hiányt, az államadósság alakulását, és a költségvetési szabályoknak való megfelelést. A Tanács felhívja a figyelmet arra, hogy ezen jogi szabályozás kidolgozása kezdeti fázisban van, még nem hatályos, azaz jelenleg nem növeli a költségvetés mozgásterét. A tagállami mentesítési kérelmek 2025. április 30-ig történő hivatalos benyújtása esetén az azok alapján készült bizottsági ajánlás (értékelés) az ún. tavaszi csomag részeként jelenik meg, várhatóan 2025. június 4-én. Az Európai Bizottság tájékoztatása szerint Magyarország azon 12 tagország egyike, mely hivatalosan benyújtotta a nemzeti mentesítési záradék aktiválására vonatkozó kérvényét.
Tegnap volt még okoskodás a koltsegvetesről.
Kis kieg. Mind a tavalyi, mind az idei, mind a jövő évi számol Uniós pénzekkel.
Tavaly minden ezzel ellentétes infoval szemben több mint 1.000 mrd HUF Uniós pénz érkezett.
Egyébként annak ellenére, hogy blokkolják az Uniós kohezios pénzek 40%-át, elég hatékonyan szivjuk le a pénzt. A negatív brüsszeli hozzáállás, főleg a kék diagramon, az uniós előfinanszírozásokban látszik.
Az igazi kockázat az RFF pénzeknél van, de ezek inkabb felújításokat, állami beruházásokat késleltetnek.
Utolsó kieg. Van pénz, nincs pénz. Kábé 43-44.000 mrd HUF kiadással számolnak és 40.000 mrd bevétellel. Az utóbbi időben, így a 26-os költségvetés is nullszaldós, azaz a bevétel és a kiadások egyensúlyban vannak. A 3-4.000 mrd-os hiányt az államadósság kamatkiadásai adják. Ez pedig az allamkötvények kamatainak tükrében csökkent.
Viszont fontos, hogy a még le nem zárt ukrán háború, a kitörő vámháború és a 4%-os hazai infláció miatt ez a csökkenés megállt, akár stagnálhat.