"2025. június 4. – Az AERO Vodochody AEROSPACE a modern történelem legjobb gazdasági eredményeit jelentette 2024-ben. Tulajdonosai támogatásával és egy új vezetési stratégiával, amely elsősorban a saját L-39 Skyfox repülőgépek értékesítésére összpontosít,
az Aero több mint 6 milliárd korona forgalmat ért el,
a korrigált EBITDA 821 millió koronára nőtt,
a vállalat pedig 102 millió korona nettó nyereséget ért el. 2021-hez képest az Aero több mint egymilliárd koronával növelte EBITDA-ját, és további növekedést tervez."
https://www.aero.cz/aero-nabira-vysku-ebitda-vzrostla-o-miliardu/
Az Aero 2024-es forgalma 6,007 milliárd korona volt, ami 1,75 milliárddal több az előző évhez képest. A növekedés fő mozgatórugója az L-39 Skyfox vietnami, cseh és magyar ügyfeleknek történő leszállítása volt. Az
L-39 Skyfox program az összes árbevétel 63%-át tette ki. Az Aerostructures szegmens programjai, különösen az
Airbus A220 és az Embraer C-390 Millennium, az árbevétel 23%-át tették ki, és a termelési volumen is jelentősen nőtt. A
fennmaradó 14%-ot az L-39 és L-159 repülőgépek támogatása és javítása tette ki.
2024 végére az Aero 12 repülőgépet szállított Vietnamnak, és 2025 februárjában az első két repülőgépet átadták a cseh állami tulajdonban lévő LOM PRAHA vállalatnak, amelyet F-35-ös pilóták kiképzésére használnak. 2024-ben az Aero befejezte az első repülőgép gyártását Magyarország számára is, az első három repülőgépet 2025 májusában adta át a Magyar Légierőnek.
2024-ben az Aero két új ügyféllel kötött szerződést L-39 Skyfox repülőgépek szállítására, és ezzel egyidejűleg intenzív tárgyalásokat folytatott más érdeklődőkkel Európából, Ázsiából és Afrikából.
A220 és C-390: felemelkedőben lévő polgári programok
A növekedés második pillére továbbra is az együttműködési programok a repülőgép-szerkezetek területén. Az ebből a szegmensből származó árbevétel 1,39 milliárd koronát tett ki (a teljes árbevétel 23%-a), és több mint félmilliárddal nőtt éves szinten. A legjelentősebb projektek az Airbus A220 voltak, ahol az Aero jelentősen növelte az elülső élek gyártását, és megerősítette a termelés további bővítését az elkövetkező években. Az A220 program az együttműködési program árbevételének 58%-át tette ki. A második az Embraer C-390 Millennium, ahol az Aero jelentősen növeli a termelést a 2024 őszén megkötött szerződésmódosítás alapján. Ez a program az együttműködési szegmens árbevételének 35%-át tette ki, és a szerződésnek megfelelően tovább fog erősödni.
2024-ben az Aero összesen 164 millió cseh koronát fektetett be gépekbe, informatikai infrastruktúrába és telephely modernizálásába. A főbb tételek közé tartozik egy új formázóprés, az IFS ERP rendszerének bevezetése és egy Siemens PLM megoldás bevezetése a termékéletciklus-menedzsmenthez. Ezzel párhuzamosan 70 millió cseh koronát fektettek be az L-39 Skyfox repülőgép fejlesztésébe és továbbfejlesztésébe, és folytatódott az L-159 repülőgép avionikájának fejlesztése, ahol az Aero teszteli fejlesztési és innovációs képességeit.
A fenntarthatóság és a felelősségvállalás prioritás
A gazdasági eredmények mellett az Aero nagy hangsúlyt fektet az emberi potenciál fejlesztésére, az iskolákkal való együttműködésre, a munkakörülmények javítására és a működés fenntarthatóságára. A vállalat megerősítette ESG tevékenységeit, korszerűsítette infrastruktúráját, és felelősségteljes megközelítésre épül az alkalmazottak, az ügyfelek és a helyi közösségek