[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 644
11 878
113
Nem igazán.
Melyik dron képes 4 tonna hasznos terhet elvinni?
Melyik dron ilyen sokoldalú?
És mennyibe kerül egy ilyen dron?
Amelyik annyiba kerül mint egy ilyen repülő, minusz a pilotaszék, ejtőernyő, repülős csizma és a botkormány ára.
Minek kellen 4 tonna arra hogy alacsony repülésben lődözz? Egy Maverick 300 kiló, ha kettőt-négyet elvisz az már bőven jó, több géped lehet.
De egy UMTAS rakéta még könnyebb. Nem kell alacsonyan repkedni, az itt leszólt Bayraktar TB-3 akár 15 kilométerről szórka ezeket, közben kb olcsóbb a gép mint a rakéta amivel le tudják lőni. (igazából annyiba kerül mint két amraam)
De ráagatod ezt: https://www.roketsan.com.tr/uploads/docs/kataloglar/ENG/2024/1726596009_uav-122.pdf
Sok sikert közép erurópai viszonylatban a lelövéséhez.
Ez amit itt propagálsz pont olyan felesleges mint a harci helikopter a drónok korában, anakronisztikus. Drón kell, kicsi, közepes, nagy, mégnagyobb, egy rendszerben.
Hogy az ukránoknál az oroszok lelövik? Le. De ha lenne az ukránoknak 150 ilyen dónja amik keresik a rést a radarrendszeren, az oroszok is izzadnának vele. A magyar légvédelem lehidalna pl egy 200 kilométeres fronton kellene közdeni ellene.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 825
36 417
113
Amelyik annyiba kerül mint egy ilyen repülő, minusz a pilotaszék, ejtőernyő, repülős csizma és a botkormány ára.
Minek kellen 4 tonna arra hogy alacsony repülésben lődözz? Egy Maverick 300 kiló, ha kettőt-négyet elvisz az már bőven jó, több géped lehet.
De egy UMTAS rakéta még könnyebb. Nem kell alacsonyan repkedni, az itt leszólt Bayraktar TB-3 akár 15 kilométerről szórka ezeket, közben kb olcsóbb a gép mint a rakéta amivel le tudják lőni. (igazából annyiba kerül mint két amraam)
De ráagatod ezt: https://www.roketsan.com.tr/uploads/docs/kataloglar/ENG/2024/1726596009_uav-122.pdf
Sok sikert közép erurópai viszonylatban a lelövéséhez.
Ez amit itt propagálsz pont olyan felesleges mint a harci helikopter a drónok korában, anakronisztikus. Drón kell, kicsi, közepes, nagy, mégnagyobb, egy rendszerben.
Hogy az ukránoknál az oroszok lelövik? Le. De ha lenne az ukránoknak 150 ilyen dónja amik keresik a rést a radarrendszeren, az oroszok is izzadnának vele. A magyar légvédelem lehidalna pl egy 200 kilométeres fronton kellene közdeni ellene.
1-a repülőgép többször felhasználható.
2-egy repülő elvihet 4 tonnányi egyenként könnyű rakétát.Mondjuk egy UMTAS kategóriás fegyverből 16-24 db-ot is akár.Egyébként az IOMAXon rendszeresitve is van,használták róla.....)
3-nehéz eszközöket is elvihet (OA-1Kn rendszeresitik a JASSAM-t is,példul-mi mondjuk az Al Tariq Rapiert indithatnánk róla
4-fegyverhordozó dronok jellemzően nem fűnivóban közlekednek,és elég esendőek a légvédelemmel szemben-lásd Bayraktan vs orosz légvédelem.És a hordozott fegyverzete meg röhejes egy ember vezette géphez képest)
5-Vihet magával dronokat-sőt,vinnie is kell,hogy stand off módon használhassa a fegyverzetét.És támadó dronokat (pl Heron légi inditású változat,hosszú hatótávú pct rakétákat (AirSpike,Nimrod) is vihet magával.
6-EW konténereket vihet magával,kezelővel.
7-az AirTractor képes helikopterek légi utántöltésére.
8-terepképes futóművével,tábori repteres alkalmazhatóságával és rövéd felszállómező igényével szállitó konténerekkel teherszállitást végezhet.
9-az AirTractor békeidőben mezőgazdasági munkát,szunyogirtást,légi tűzoltást is végezhet (ugy is lehet rendelni,hogy közben megmarad az ilyen kapacitása is-sőt,ugy is,hogy átszerelhető legyen úszótalpas futóműre).Super Tukán meg haladó kiképző gép,és békebeli légi rendészetre is alkalmas (no nem nagy utasszállitók és hasonlók ellenében,de arra az L39 repteljesitménye is kevés,hanem kisgépek/sportgépek vonatkozásában.Kevésbé közismert,hogy a Tukán több tucat légi győzelmet ért el drogcsempész gépek lelövésével).
10-mindkét gép alkalmas dronvadászatra.De akár helikopter vadászatra is.
És lehet még 1-2 nem konvencionális felhasználás,pl repülő légvédelmi rakétaüteg (felvetődött már az AirTraktor esetében,lehetséges,de komoly BMS rendszer kell hozzá,és gyakorlatban még senki ki se próbálta)
És ha 3 kopasz csillagjós még összedugná a fejét a témán agyalni,biztos kitalálnának pár dolgot,de nekem egyenlőre ennyi jutott eszembe.
Szóval összeségében hasznos gépek lennének.Önmagában pl csak a haladó kiképzés kedvéért nem igazán számit,hogy L39 vagy Tukán e a Zlint követő lépcsőfok.De az L39 csak arra jó,és hatékonyan lényegében semmi másra.(sőt,csak a kiképzést nézve,még mondhatnók azt is,hogy az L39 egymaga kiváltja a Tukán és az M346 szerepkörét.És szorosan véve a dolgot,még igaz is-csak éppen nem iideális.Korszerű légierők okkal használnak inkább nagyobb teljesitményű jet trainert.Met a mai vadászok teljesitményéhez való felkészitéshez az L39 már gyöngécske.Zlinről meg egy M346 teljesitményű gépre ugrani szintén nem éppen egy ideális dolog-közéük meg kell a nagyteljesitményű turbopop.Igy ugyan egy oktatói kategóriával több van (ahol meg bejön a T-7,FA50 pluszben,mégeggyel több),de igy jobban felkészithető a tanonc a harci gépre-illetve az alkalmazott turbopop és nagyteljesitményű jet valós kiegészitő harci képességeket adnak.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 434
14 850
113
Vajon megússzuk-e, hogy ránk akarják tukmálni?
Félbevágta az F–35-beszerzést a Pentagon: drónokra költ inkább az amerikai haderő – óriási kudarc a Lockheed számára

A gyártó beletörhet az F–35-ös vadászgépek leváltásába

Ezért írtam korábban, hogy nem kell venni semmi "pilótásat"! ... a "Lekapcsolós"/Amcsi-szerveres(=>zsarolós) F-35-öt főleg NEM!
A jelenlegi --+4 darabos-- Gripen flotta a drónosítható új --és használt-felújitott-átépitett !!! -- L-39 állománnyal elég lesz addig, amíg megjönnek a Griffek alá a megfizethetőbb lopakodó drónok, és akkor kb. 2-3 F-35 árából a 25 L-39 +25 lopakodó-drónnal --hálózatban !!! -- a Grifekkel is körbe lehet röhögni a szomszédok F-35-ötjeit, kb. gombokért, az F-35 állományokhoz képest!
A szomszédok, akik vettek, sírva fognak fakadni! :D

Főleg, ha ezt az elb@szott politikus-hazaárulós/pénz-elqúros/semmit-nem-érő "Jóindulat-vásárlást" végre ki tudjuk majd hagyni!


.
 
  • Vicces
Reactions: Pocok75

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
5 518
18 459
113
Ezért írtam korábban, hogy nem kell venni semmi "pilótásat"! ... a "Lekapcsolós"/Amcsi-szerveres(=>zsarolós) F-35-öt főleg NEM!
A jelenlegi --+4 darabos-- Gripen flotta a drónosítható új --és használt-felújitott-átépitett !!! -- L-39 állománnyal elég lesz addig, amíg megjönnek a Griffek alá a megfizethetőbb lopakodó drónok, és akkor kb. 2-3 F-35 árából a 25 L-39 +25 lopakodó-drónnal --hálózatban !!! -- a Grifekkel is körbe lehet röhögni a szomszédok F-35-ötjeit, kb. gombokért, az F-35 állományokhoz képest!
A szomszédok, akik vettek, sírva fognak fakadni! :D

Főleg, ha ezt az elb@szott politikus-hazaárulós/pénz-elqúros/semmit-nem-érő "Jóindulat-vásárlást" végre ki tudjuk majd hagyni!


.
Szep alom, de nincs realitasa.

Par darad “olcso” male deont nem rudunk mar evek ota ala ir i nem hogy ahhoz kepest aranyarban levo lopadoko vagy mi a banat vadaszgep dron, az is draga lesz ne aggodj.

Jol jegyezzetek meg nekunk mar a 2retegu wc papir is draga nem hogy uj fegyver rendszer.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 434
14 850
113
Szep alom, de nincs realitasa.

Par darad “olcso” male deont nem rudunk mar evek ota ala ir i nem hogy ahhoz kepest aranyarban levo lopadoko vagy mi a banat vadaszgep dron, az is draga lesz ne aggodj.

Jol jegyezzetek meg nekunk mar a 2retegu wc papir is draga nem hogy uj fegyver rendszer.

Mikor két-háromszor annyit költenek egy probléma (kommunikációs-)szőnyeg-alá söprésére, mint amennyiből a problémát meg lehet oldani, akkor 10(+) évek után mi a meglepő a jelenlegi pénzügyi és társadalmi-morális állapotokon??? :mad:

A kb. "minden-probléma-gyökere" kitérő után a témához visszakanyarodva:
  • már rég partneri kapcsolatban kéne lennünk a törökökkel --jaaa: Szijj elqúrta :mad: --,
  • akiknek --+magunknak-- már meg kéne lenni a szükséges lopakodós-kompozitos gyártó kapacitásnak a Pécsre leosztogatott milliárdokból --jaaa, hogy ellopták _ --,
  • hiszen már jönnek a Matolcsynak adott száz-milliárdokból az új mérnök-/közgazdász-/manager-generáció tagjai --"Aha..." :mad: --
  • akik már nem lovon "kalandozzák"/portyázzák be lerabolható EU-t --mint látjuk naponta a migráns-parazitákkal--, hanem gyors üzleti huszárvágásokkal,
  • tehát akkor ezekkel már van is pénz venni és fejleszteni költséghatékony, jövő-álló haditechnikát, --jaaa: nem--,
  • és van fejlesztési kapacitás a kinézett/vásárolt pilótás és/vagy dróngépeket beilleszteni a korábbi félbemaradt rendszerekbe!

Na most ha ezekből a 15. elmúlt évben nincs gyakorlatilag SEMMI --sőt: gyakorlatilag nyomokban sem--, akkor meg kéne oldani "pár" dolgot, mielőtt bármit veszünk, mert ilyen háttérrel sosem lesz pénz semmire, hisz mindig lesz fontosabb "Prioritás"!

... és jééé: tényleg mindig --megint-- van fontosabb cél! :mad:



A szakmai részét fenntartom: a szomszédos F-35 vásárlásokat "sima"/lopakodó drónokkal --vadászgép/multifunkciós üzemmódokkal-- gombokért lehet ellensúlyozni!

A vétel helyett --a mostani elb@szott/szűk időkben is-- a fejlesztési-, üzemeltetési-,=> emberi-erőforrás hátteret kellene fejleszteni! Ha az nincs, akkor nincs hova/kinek, mire beszerezni a hadi-technikát!
Példa a dolog fontosságára közelmúltból: a horvátoknál volt motivált/képzett/bevethető állomány nekik időt nyerni, amíg tőlünk, az amcsiktól, EU-ból megjött a technika, a támogatás, a logisztika, és időt-nyertek, mindent-nyertek! Ezzel, ilyen módon Ők megúszták a saját Trianonjukat!
Nálunk ez az emberi/társadalmi erő --ami 2006-ban még meg tudta mutatni az erejét-- azóta nemhogy nőtt, hanem a leépült a rövidtávú politikai célok miatt.
Ez az emberi/társadalmi háttér alul van becsülve a látványos, sok-Őőőő-s, többszörözötten-bejelentős, és politikai látszat szempontjából jobban eladható haditechnikai bejelentgetések mellett!

A témához, kiemelten fontos: Érdemes lenne azt is észrevenni, hogy az Amcsik pont mai hírek alapján csökkentik, felezik(/harmadolják :oops: ) az F-35 megrendelés-állományt --a még ki sem fejlesztett-- lopakodó-drónok javára!

Nyilt-végű, fejleszthető, rugalmas vadászgép/multirole képességű eszközök kellenek nekünk is, amihez a hazai kutatói-, (tovább-) fejlesztői, gyártói hátteret kell megteremteni, nem pedig a jelenlegi Patyomkin-/Nano-haderős vásárlásokkal éltetni a hazai és külföldi hadi-ipari parazitákat!!!
Lett volna erre bő tíz évünk! A helyzetünkből a Valóságot összegezve emelgetem egy ideje ezt az időszakot "Az elszalasztott(lehetőségek bő) évtizede" néven! :mad:


Talán itt lenne az ideje nem az elavult Politikai-Jóindulatos sz@rokat megvenni csilliárd-millárdokért, hanem beszállni a részegységekkel, saját fejlesztési-/humán tudásunkkal!
...jaaa, hogy az nincs? Ki/Mi miatt?

Az az elb@szott "Taratégia Nyugalom" nagyon nem jó Magyarországnak, igazán csak egy valakin személyes politikai ambícióinak Jó!


.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 434
14 850
113
Ez :

505975336_1030543989267606_3254722230066802946_n.jpg


...ugye Kecskemét? Ja nem, akkor valahol a Dunán-túlon!
Ja nem! ...de, miért nem? :mad:

Kb. "gombokért" meg van!


.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 312
104 315
113
Vmelyik libsibubszinak nincs előfizetése??



Kilián Nándor vezérőrnagy, volt vadászpilóta, a MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis (kecskeméti katonai repülőtér, jelenleg MH Vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár) volt parancsnoka, egykori légierő haderőnemi szemlélő (vezető). Honvédségi pályája a 2023. januári fiatalítás következtében ért véget.

Hosszú folyamat eredményeként sikerült az orosz haditechnika dominanciáját visszaszorítani a Magyar Honvédségben, és nyugati irányba fordulni.

Ha arról beszélünk, hogy „majd a NATO megvéd minket”, nem szabad elfelejteni, hogy a NATO mi magunk vagyunk. Az elmúlt évek fejlesztései és beszerzései a NATO-hoz való kötelező hozzájárulásunkat is jelentik.

A stabilitás és a kiszámíthatóság hiánya nemcsak az egyre értékesebb emberi erőforrásokat rombolja, számszerűsíthető anyagi károkat is okoz.


Eltelt egy kis idő, mióta nem hivatásos, talán valamennyire tudja már kívülről értékelni a helyzetet. Milyen állapotban van ma a magyar légierő?

A mai állapotokra egy hosszabb folyamat eredményeként érdemes tekinteni, így talán kézzelfoghatóbb, hogy honnan hova jutottunk el. A kilencvenes években a Gerecse nevű programmal egy tollvonással, egyik pillanatról a másikra megszüntettek az akkori három vadászrepülő ezrednél egy-egy századot, ez nagyon sok mindenre rányomta a bélyegét. Én akkor Taszáron repültem, nálunk az emberhiány miatt ez nem okozott súlyos érvágást, de Kecskeméten és Pápán egyik napról a másikra a pilóták egy része kikerült a rendszerből. Ez hosszú időre elképesztően mély bizalmatlanságot okozott, és nem csak azok körében, akiket ez személy szerint érintett. Elég sötét időszak volt.

A kilencvenes évek közepén volt egy fellángolás, hogy le kellene cserélni az oroszoktól kapott MiG-29-eseket, és elfordulni kicsit nyugati irányba, végül ez a 2000-es évek közepéig húzódott, amikor a kormány aláírta a Gripen-szerződést. Ez az előzménye annak, ahol most vagyunk, 14 Gripennel, illetve várhatóan a jövő év közepén érkezik még négy, így lesz 18 darab.

Ez elég?

Az mindenképp fontos kérdés, hogy a darabszámok mit jelentenek, hiszen már a kilencvenes években is készült több tanulmány, ami arra jutott, hogy ha valaki szövetségben gondolkodik, azaz kell eszköz a szövetségen belüli együttműködésre, a gyakorlatokra, a hazai légvédelem ellátására, esetleg besegítésre valamelyik szomszédos ország légvédelmében, a pilótáknak szükséges repülési óraszámok fenntartására, akkor a 14 darab harcászati repülőgép nem elég.

Ezekben a tanulmányokban kijöttek 2x24 gépes repülőszázadokból álló számok. Ennek az értelmezésénél szem előtt kell tartani, hogy mindig az összes gép körülbelül 70 százalékával lehet számolni, mert egy részük a hosszabb-rövidebb kötelező ellenőrzések miatt a hangárban van. Ezek az ellenőrzések nem olyanok, mint egy kamionnál, hogy kicsit ki lehet csúsztatni az olajcserét, mert akkor is tovább fog gurulni, ha később visszük szervizbe. A repülőnél ilyen nincs, ha valami elromlik, a gép nem fog fent maradni a levegőben, a gravitáció az gravitáció, nincs mese. Se háborúban, se békében nem lehet szórakozni vele. Ha ezt figyelembe vesszük, nem véletlenül jött ki a 48 gép. Aztán ebből lett különböző okok miatt először a 28 darabos cél, majd a mostani 14.

És a légierő többi részén?

A 90-es évek közepétől a légierőhöz tartozik a helikopterflotta is. Itt is a régi orosz helikopterek domináltak, de a csökkenő alkatrészellátás miatt elég sok kérdőjel volt, meddig maradhat ez így. Mindenképp fontos, hogy néhány éve megszületett a döntés az új eszközök beszerzéséről, beérkezett már 20 darab kisebb Airbus H-145M és 16 darab nagyobb, H-225M szállítóhelikopter is.

Ugyanígy orosz háttér volt a légvédelmi rakéták terén, de itt már a kilencvenes évek elején fontos előrelépés volt, hogy francia Mistralokat rendszeresítettek, ami, azt hiszem, az egész honvédségen belül az első nyugati fegyverrendszer volt. Azóta lett új légvédelmi rakétarendszer, amihez szerintem a világ egyik legkorszerűbb közepes hatótávolságú rakétáit vettük meg.

A Gripenek kapcsán nagyon fontos megemlíteni a folyamatos szoftveres frissítéseket, az új fegyverrendszereket. Ezek több szempontból is nagyban javították és javítani fogják a gépek technikai és harcászati jellemzőit. Ugyancsak nagy előrelépést jelentett a régi orosz szállító-repülőgépek cseréje korszerű nyugati gépekre való, ami jelenleg is folyik. A légierőben a NATO integrált légvédelmi rendszer részeként 1999-től, a tagság első napjától kötelező volt a magas szintű angoltudás, a kompatibilis korszerű irányítási rendszerek és elvek használata. Összességében a légierő mindenképp jó irányba mozdult el.

Hogyan hat minderre, hogy több mint három éve háború van a szomszédban?

A fő ernyő fölöttünk a NATO-tagság, ez nem kérdés. Persze, sokan úgy gondolták a múltban is, hogy majd a NATO megvéd bennünket, csak egyet felejtenek el, hogy a NATO mi vagyunk.Tehát amikor NATO-ról beszélünk, akkor magunkról is kell beszélni. Az előbb említett fejlesztések a légierő terén, vagy a szárazföldi haderőnemben akár a harckocsik, akár a páncélozott szállítóeszközök, akár a tüzérség terén, azok egyszersmind a szövetséghez való kötelező hozzájárulásaink is.Tegyük hozzá, majdnem negyven év késéssel. Most próbáljuk behozni azokat az elvesztegetett évtizedeket, amikor mindenki csak beszélt a fejlesztésekről, de valójában nem történt semmi.

Ha a szövetség tagjai vagyunk, akkor így is kell gondolkodni. Persze nyilván vannak nemzeti követelmények is, hány napi, heti, havi muníciónak kell rendelkezésre állni, de ezek mindig összesimulnak a NATO-követelményekkel. És a maga módján ez fordítva is igaz: a NATO nem fog tőlünk irreális dolgokat kérni, hogy legyen 200 repülőnk vagy 400 tankunk, egy ekkora gazdaság, mint a magyar, nem bírná el, ezt mindenki tudja. Amit Trump most határozottan állít, hogy elege van abból, hogy ő védi meg Európát, egyáltalán nem új. Ez régi recept, amit eddig nem váltottak ki.

A legtöbbet itthon és az európai védelem megerősítése kapcsán is a fegyverbeszerzésről beszélünk, de a megfelelő személyi állomány kiképzése és a kiképzettek megtartása ugyanilyen fontos. Meg kell találni azt a módot, hogy a tíz- meg százmilliókért kiképzett embereket bent tartsuk a rendszerben. Csak megemlítem, hogy az amerikai légierő is több ezer fős pilótahiánytól szenved.

Mennyibe kerül ma egy vadászpilóta kiképzése?

Csak arra tudok visszautalni, hogy amikor még a honvédségnél szolgáltam, akkor egy pilóta kiképzése körülbelül 800 millió forint volt. Az NFTC (NATO Flying Training in Canada) programban huszonegynéhány éven keresztül vettünk részt, itt iszonyú magas szintű képzést kaptak a magyar pilóták. Két évig Kanadában repültek a fiúk, ennek a személyi költségei az egyebekhez képest elenyészőek voltak. Viszont aki ezt elvégezte, hazajött, és rögtön kezdhette a Gripen-képzését. Aki – például más országok pilótái – nem volt ezen a képzésen, annak még több száz órát kellett repülnie más típusú gépeken, mire a svédek megengedték, hogy nekikezdjen a Gripen-tanfolyamnak.

Ez a program húsz évig ment, ennyiről szólt a nemzetközi megállapodás, még pár évet rá is húztunk, de mára kifutott. Ha jól emlékszem, az utolsó tanonc tavaly jött haza Kanadából.

Lesz helyette másik?
 

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
5 518
18 459
113
Vmelyik libsibubszinak nincs előfizetése??
Hat ha igy kered ne csodalkozz ha nem fognak jelentkezni…Talan kicsit tobb tiszteletet egymas fele politia hovatartozastol fuggetlenul.
Mar regota mondja a szakma hogy a minimum az 2x12 szazad also hangom
Az mindenképp fontos kérdés, hogy a darabszámok mit jelentenek, hiszen már a kilencvenes években is készült több tanulmány, ami arra jutott, hogy ha valaki szövetségben gondolkodik, azaz kell eszköz a szövetségen belüli együttműködésre, a gyakorlatokra, a hazai légvédelem ellátására, esetleg besegítésre valamelyik szomszédos ország légvédelmében, a pilótáknak szükséges repülési óraszámok fenntartására, akkor a 14 darab harcászati repülőgép nem elég.

Ezekben a tanulmányokban kijöttek 2x24 gépes repülőszázadokból álló számok. Ennek az értelmezésénél szem előtt kell tartani, hogy mindig az összes gép körülbelül 70 százalékával lehet számolni, mert egy részük a hosszabb-rövidebb kötelező ellenőrzések miatt a hangárban van. Ezek az ellenőrzések nem olyanok, mint egy kamionnál, hogy kicsit ki lehet csúsztatni az olajcserét, mert akkor is tovább fog gurulni, ha később visszük szervizbe. A repülőnél ilyen nincs, ha valami elromlik, a gép nem fog fent maradni a levegőben, a gravitáció az gravitáció, nincs mese. Se háborúban, se békében nem lehet szórakozni vele. Ha ezt figyelembe vesszük, nem véletlenül jött ki a 48 gép. Aztán ebből lett különböző okok miatt először a 28 darabos cél, majd a mostani 14.
De ez a 48gep az idealis ezzel a gep mennyiseggel egesz sokaig el lehet docogni konfliktus eseten is foleg ha 70% de inkabb 60% al szamolunk bevethetoseg tekinteteben.

És a légierő többi részén?

A 90-es évek közepétől a légierőhöz tartozik a helikopterflotta is. Itt is a régi orosz helikopterek domináltak, de a csökkenő alkatrészellátás miatt elég sok kérdőjel volt, meddig maradhat ez így. Mindenképp fontos, hogy néhány éve megszületett a döntés az új eszközök beszerzéséről, beérkezett már 20 darab kisebb Airbus H-145M és 16 darab nagyobb, H-225M szállítóhelikopter is.
Potolni kene azt az 1db elvesztett gepet :/
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 825
36 417
113
Igen,50 gép lenne a harcászatilag releváns légierő alsohangon
Hát az van,hogy ezt a mennyiséget mi csak olyan tescogazdasagos módszerekkel tudnánk csak kiallitani, mint a Kfir NG......
A többi ilyen mennyiségben nekünk megfizethetetlen.
Főleg, hogy a gépeknek fegyverzet is kéne, ami szintén nem olcsó dolog
 

Koleszkaja

Well-Known Member
2020. szeptember 5.
2 042
8 042
113
Igen,50 gép lenne a harcászatilag releváns légierő alsohangon
Hát az van,hogy ezt a mennyiséget mi csak olyan tescogazdasagos módszerekkel tudnánk csak kiallitani, mint a Kfir NG......
A többi ilyen mennyiségben nekünk megfizethetetlen.
Főleg, hogy a gépeknek fegyverzet is kéne, ami szintén nem olcsó dolog
100 Gripen is csak díszrepülésre lenne jó ha nincs hozzá meg a megfelelő kiegészítők és a fegyverzet , szóval inkább a tescos szatyor teljes tartalmát érdemes nézni mintsem hogy mennyi tescos szatyor van
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 825
36 417
113
100 Gripen is csak díszrepülésre lenne jó ha nincs hozzá meg a megfelelő kiegészítők és a fegyverzet , szóval inkább a tescos szatyor teljes tartalmát érdemes nézni mintsem hogy mennyi tescos szatyor van
Épp ezt írtam. Megfelelő és elegendő fegyverzet is kell a gépekhez.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 862
2 490
113
Hat ha igy kered ne csodalkozz ha nem fognak jelentkezni…Talan kicsit tobb tiszteletet egymas fele politia hovatartozastol fuggetlenul.

Mar regota mondja a szakma hogy a minimum az 2x12 szazad also hangom

De ez a 48gep az idealis ezzel a gep mennyiseggel egesz sokaig el lehet docogni konfliktus eseten is foleg ha 70% de inkabb 60% al szamolunk bevethetoseg tekinteteben.


Potolni kene azt az 1db elvesztett gepet :/
Minek , éj ráérünk arra még...
 

Juvi

Well-Known Member
2022. március 28.
375
3 481
93
Pilótájuk is lesz ennyi, meg technikai kiszolgaló személyzet? Hány éves az átlag életkora ezeknek a vasaknak?
Nem az a baj, ha több a gép és pilótát kell képezni rá, hanem ha kevés a gép! Mi 4 kib@szott gépet veszünk több mint 20 év után, 23 év alatt összesen 18-at ők meg 67-et kb 13-15 alatt töredék áron és mind ott van! Vágod, ha a kecskeméti bázist az ukránok megdrónoznák, akkor annyi lenne a "légierőnek"?! Főleg egy olyan 3. vonalas reptéren mint a kecskeméti, ahol még vasbetonból készült földdelborított és zárható fedezékek sincsenek. 67 gépet már szét lehet telepíteni 3-4 reptérre így egyszerre jóval nehezebb a földön őket megsemmisíteni!
Itt most nem csak azt kell nézni, hogy a románok a 67 gépből mennyit tudnak majd üzemképes állapotban tartani, hanem a lehetőségekről.
12+2 géppel részben még szlovákia és szlovéni légterét is védjük erre az idióták 4 gépet még a csivavákhoz is ki fognak megint küldeni mert annyira kedvesek hozzánk.
Szóval most augusztustól 8 együléses gép lesz itthon ami 100%-os rendelkezésre állás mellett is nevetséges! Mennyivel jobban nézne ki, ha ezt 67 gépből fedeznénk!
 

J.G.

Well-Known Member
2023. április 11.
3 144
9 973
113
Komment:

"Who the hell buy mini-RC planes?..."

Mond valamit a szőröstalpú.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Robot
Reactions: Tumpek

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 852
21 172
113
Nem az a baj, ha több a gép és pilótát kell képezni rá, hanem ha kevés a gép! Mi 4 kib@szott gépet veszünk több mint 20 év után, 23 év alatt összesen 18-at ők meg 67-et kb 13-15 alatt töredék áron és mind ott van! Vágod, ha a kecskeméti bázist az ukránok megdrónoznák, akkor annyi lenne a "légierőnek"?! Főleg egy olyan 3. vonalas reptéren mint a kecskeméti, ahol még vasbetonból készült földdelborított és zárható fedezékek sincsenek. 67 gépet már szét lehet telepíteni 3-4 reptérre így egyszerre jóval nehezebb a földön őket megsemmisíteni!
Itt most nem csak azt kell nézni, hogy a románok a 67 gépből mennyit tudnak majd üzemképes állapotban tartani, hanem a lehetőségekről.
12+2 géppel részben még szlovákia és szlovéni légterét is védjük erre az idióták 4 gépet még a csivavákhoz is ki fognak megint küldeni mert annyira kedvesek hozzánk.
Szóval most augusztustól 8 együléses gép lesz itthon ami 100%-os rendelkezésre állás mellett is nevetséges! Mennyivel jobban nézne ki, ha ezt 67 gépből fedeznénk!

"Majd a NATO megvéd minket". ( Általános magyar politikusi hitvallás. )
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
3 077
6 710
113
Én sztem a mieink jóval fiatalabb gépek. 2000 után kaptuk őket.
A román F-16-osok a 80-as években a 90-es évek elején készültek.
Mi 2001 -ben használt gépeket vettünk. Új gyártású C/D törzsbe építették be a használt A/B verziókból a hajtóművet, szárnyat, radart stb. Hogy ezeket mikor gyártották azt nem tudom, de valószínűleg a 90-es évek elején.

Ez egész Gripen projekt mintapéldája annak, hogyan nem szabad csinálni. Az Orbán kormány 2001 -ben megegyezett a Svédekkel használt A/B gépek beszerzéséről. Ez Gyurcsányék módosították használt C/D gépekre. De mivel nem volt használt C/D, új gyártású törzsekbe átszerelték a többi alkatrészt. Ennek az eredménye például, hogy a 12 tonna max tömegű A/B -hez tervezett szárnyak vannak a 14 tonna max tömegű magyar gépeken. Emiatt van az, hogy a bemutatókon a magyar gépek láthatóan gyengébben teljesítenek mint a svéd vagy cseh gépek. Nekem ez valamelyik kecskeméti repülőnapon (talán 2010 ? ) tűnt fel, amikor még nem tudtam erről a problémáról. Akkor betudtam annak, hogy a magyar pilóta óvatosabb, miközben a gépe volt gyengébb.
 

kaktusz

Well-Known Member
2010. december 7.
2 021
5 634
113
Mi 2001 -ben használt gépeket vettünk. Új gyártású C/D törzsbe építették be a használt A/B verziókból a hajtóművet, szárnyat, radart stb. Hogy ezeket mikor gyártották azt nem tudom, de valószínűleg a 90-es évek elején.

Ez egész Gripen projekt mintapéldája annak, hogyan nem szabad csinálni. Az Orbán kormány 2001 -ben megegyezett a Svédekkel használt A/B gépek beszerzéséről. Ez Gyurcsányék módosították használt C/D gépekre. De mivel nem volt használt C/D, új gyártású törzsekbe átszerelték a többi alkatrészt. Ennek az eredménye például, hogy a 12 tonna max tömegű A/B -hez tervezett szárnyak vannak a 14 tonna max tömegű magyar gépeken. Emiatt van az, hogy a bemutatókon a magyar gépek láthatóan gyengébben teljesítenek mint a svéd vagy cseh gépek. Nekem ez valamelyik kecskeméti repülőnapon (talán 2010 ? ) tűnt fel, amikor még nem tudtam erről a problémáról. Akkor betudtam annak, hogy a magyar pilóta óvatosabb, miközben a gépe volt gyengébb.
Nem akarok hülyeséget mondani, de én úgy emlékszem, hogy csak a szárnyak régiek, minden új volt.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek and fishbed

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 813
26 913
113
Nem akarok hülyeséget mondani, de én úgy emlékszem, hogy csak a szárnyak régiek, minden új volt.
"A JAS-39A Batch1 volt az első szériaváltozat 1992-1996 között gyártották, 30 darabos sorozatban. (Utolsó darabját alakították át a JAS-39B kétüléses prototípusnak). A pilótafülke Mk.1 avionikai készletébe még monokróm katódsugárcsöves monitorokat, D80 központi számítógépet és három 3 darab MIL-STD 1553B adatbuszt építettek. Ami fontos magyar szempontból, hogy ennek a korai szériának repülőgépeiből építették át a nekünk exportált JAS-39EBS-HU repülőgépeket.

JAS-39 EBSH-HU (Export Baseline Standard Hungary) a Magyarország részére az első szerződésmódosítás után összerakott, részben átépített repülőgépek. Az EBS-HU az első „A” változat korai Batch1 átalakításával készült, a törzs középső részét kivéve, ezt légi utántöltő rendszer miatt teljesen újra gyártották. A hazánknak épített repülőgépek sem egységesek, vannak amelyek, például „A” mások a „B” változat függőleges vezérsíkját kapták, és gépenként más részegységek is különbözőek voltak. Ez megfigyelhető laikusoknak is, ha több magyar Gripent figyelnek egyszerre, látható, hogy a függőleges vezérsíkok más-más alakúak, méretűek és a különböző funkcionális antennák, máshol helyezkednek el, akár számuk sem azonos. A repülőgépek a sárkányszerkezeten kívül belülről sem egyeznek a svéd repülőgépekével.A repülőgépek több részegységét, alkatrészeit nagyjavításkor valószínűsíthetően egységesitették, egységesítik.

A kétüléses változatok szintén a korai Batch1 együléses változatokból lettek fentiek szerint megépítve. A 2014-ben Caslav-ban összetört 42 oldalszámú kétüléses repülőgép helyett 2016-ban kaptuk meg a 44-es oldalszámú kétüléses repülőgépet, amely szintén több repülőgépből átépített változat. Először a svéd légierőnél repült, minimális óraszámban. Különbség, hogy nem a Batch1, hanem a Batch2 együléses szériagép átépítésével készült. Több részben eltér a régebbi Magyarország részére gyártott változattól, például már LED-es fényszóróval szerelték fel, ez 2015-ben jelentek meg a Flygvapnetnél először.

A magyar repülőgépeknek az avionikája a C/D változatén alapul (Mk.4), de egyes elemei nem szerepeltek a korai gyártású C/D-kben. Ennek oka, hogy hazánknak épített repülőgépeknek a magyar országgyülési határozat szerint, módosított szerződés alapján, NATO kompatibilis, és interoperábilis képességekkel kell rendelkeznie."

forrás: https://military-technology.blog.hu..._gripen_repulogepek_modernizacios_lehetosegei