![]()
Puma gyalogos harcjármű első repülését hajtja végre az A400M-mel
A 62-es Légi Szállítási Ezred (LTG) évek óta szállít nehéz rakományokat, például helikoptereket, járműveket és konténereket nagy távolságokon A400M szállító repülőgépeivel. Június végén új mérföldkőhöz érkezett egy régóta tervezett hivatalos vizsgálat részeként. Első alkalommal szállítottak légi úton egy 30 tonnánál nehezebb Puma gyalogos harcjárművet (IFV) – ez a legnehezebb egyszeri rakomány, amelyet valaha jármű szállított – áll az LTG 62 sajtóközleményében.
A Puma-t kezdettől fogva úgy tervezték, hogy az A400M repülőgéppel lehessen szállítani. A mára 43 tonnára megnövekedett tank nehéz alkatrészei repülés közben eltávolíthatók.
Az LTG 62 szerint intenzív előkészületekre és tervezésre volt szükség egy Puma harcjárművel a rakterében szállított A400M sikeres felbocsátásához. Mivel a projekt egyetlen rakomány megengedett súlyhatárán működik, előzetesen intenzív konzultációkra került sor a légierő, a hadsereg, a Bundeswehr Felszerelési, Információtechnológiai és Szolgáltatásközi Támogatási Hivatala (BAAINBw), valamint a fegyverrendszer-gyártók között.
Egy évnyi felkészülés
A tanulmány első találkozójára 2024 közepén került sor. Mivel ilyen nagyságrendű összehasonlítható kísérletek még nem történtek, szimulációkat végeztek.
...és szorosan összehasonlították a gyártó specifikációival. Az LTG 62 Tesztcsoport (TTVG) a más kísérletekből származó sokéves tapasztalatára támaszkodva tanácsot tudott adni és támogatni tudta az illetékes Hadsereg Fejlesztési Hivatalát. Többek között megvizsgálták, hogy mennyire kell lekicsinyíteni a páncélozott szállító járművet, hogy ne lépje túl a megengedett 32 tonnás súlyhatárt. Ezenkívül az LTG 62 asztalosműhelye speciális teherelosztó raklapokat készített.
Miután az összes elméleti előzetes tervezés sikeresen befejeződött, a gyakorlati megvalósítás júniusban megkezdődött. Erre a célra az augustdorfi 212. Panzergrenadier zászlóalj két gyalogos harcjárművét kezdetben Wunstorfba helyezték át. A Pumát ezután két lépésben szétszerelték a szintén a wunstorfi légibázison állomásozó 23. rendszerközpont területén.
A cél az volt, hogy olyan végső súlyt érjenek el, amely megfelel az A400M rakterére vonatkozó maximális előírásoknak. A teljes rakomány 32 tonnája mellett a pályaoldalanként megengedett maximális terhelés 16,2 tonna volt. Itt a harckocsin belüli súlyeloszlás további kihívást jelentett, ahogy azt az LTG 62 is megjegyzi. A harckocsi az egyik oldalon körülbelül egy tonnával nehezebb, mint a másikon. Ez kulcsfontosságú a légi szállítás és az A400M raktere szempontjából.
Az LTG 62 szerint a munka kezdetén még nem volt világos, hogy a célok elérhetők-e. Az első két nap után azonban egyértelmű volt, hogy a légi szállítási szintre való csökkentést sikerült elérni.
Az LTG 62 TTVG rakodómesterei és a hadsereg képviselői mellett a Szövetségi Repülőgép-karbantartási és -ellenőrzési Hivatal (BAAINBw) projektmenedzsere is Wunstorfba utazott. Az Airbus szakértői is kihasználták ezt a lehetőséget, hogy értékes információkhoz jussanak az A400M további fejlesztéséhez.
Az LTG 62 szerint a legnagyobb kihívást a páncélozott szállító repülőgép rakterébe manőverezése jelentette a szállító repülőgép sérülése nélkül. Ezért a Pumát kezdetben az A400M csörlőjével húzták be alapjáraton. A folyamat során különös figyelmet fordítottak a kiegészítő stabilizátorrugók teljesítményére. Miután elérték a pontosan kiszámított megállási pontot, nehéz láncokkal rögzítették. Fontos volt figyelembe venni, hogy a Puma korlátozott számú rögzítési ponttal rendelkezik, amelyek mindegyike különböző terheléseket képes befogadni. Ezek viszont csak korlátozott számú láncot tudnak befogadni. Továbbá az A400M rakterében lévő rögzítési pontok különböző terhelésekhez vannak kialakítva. Mindazonáltal biztosítani kellett, hogy a Puma abszolút biztonságosan rögzüljön a repülőgéphez. A terhelés elmozdulása felszállás vagy leszállás közben egyébként katasztrofális következményekkel járhatna, írja az LTG 62.
A wunstorfi légi közlekedési szakemberek szerint a későbbi tesztrepülés meglehetősen látványosnak nem mondható, ezért annál sikeresebb volt. A nehéz teher nem jelentett különösebb kihívást az A400M és a tapasztalt TTVG pilóták számára.
A Puma mérete és súlya ellenére egy ilyen rakodást a jövőben két rakodómester és egy harckocsivezető körülbelül két óra alatt el tudna végezni.
Mi történik a tesztek után?
A Hadsereg Fejlesztési Hivatala a Szövetségi Fegyveres Erők Hivatala (BAAINBw) megbízásából a 62-es számú hadtest és a 212-es páncélosgránátos zászlóalj tesztcsoportjának támogatásával végezte el a vizsgálatot. A vizsgálat operatív értékelése mostanra befejeződött, és a tesztjelentések elkészültek. Az LTG 62 szerint a jövőben további vizsgálatokra kerül sor. A légierő általi képesség használatának végső jóváhagyását a BAAINBw adja meg ezen adatok alapján
Én az A400 esetében kb. 37 tonnás szállítható tömegre emlékeztem. Itt 32-t írnak, ami a padló terhelés, meg egyéb okok miatt előfordulhat.
Viszont ez mutatja, mennyire nem megbízhatók a reklám anyagok, gyártói közlemények.
Lehetett érezni, hogy valami nem kafa, csak eddig mindig azt mondták, hogy a Puma lett túl nehéz, de hát eleve leszerlhető a kiegészítő páncélja, és még akkor is védett.
Az aszimmetrikus tömeg eloszlás viszont gáz, mert akkor a jármű tömegközéppontja nem közepén van. Ennek folyamodványa lehet más is:
- Egy rohamhídon nem egyformán terheli a két híd pályát. Azok eltérő mértékben hajolnak meg, így a jármű kissé oldalra billenhet áthaladáskor.
- Ezek szerint a megengedhető oldaldőlés sem egyforma a két oldalon. Vagy ha túllépik, eltérő túllépés esetén borul fel.
- A kanyarokban sem biztos, hogy egyformán viselkedik.
- Daruzás esetén vagy billen, vagy nem egyformán terheli a köteleket.
- Lehet, hogy a talajnyomása is eltér a két oldalon. Ez a terepjáró képességét befolyásolhatja sárban, mert valamerre elhúzhat.
Az egy tonna különbséget a két oldal között sokallom.
Ha úszna, akkor ferdén állna a vízen?
Nagyon szeretem ezt a gépet, de ez picit csalódás, ha igaz. A kiegészítő páncél asszimetriaja lehetne magyarázat, de csak a hűtőrácsnál van különbség. Kívülről nézve.