JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

T

Törölt tag 1586

Guest
mi köze a Selex által gyártott ES-05 AESA radarnak (ami az E radarja és GaAs antennás) az Ericsson által fejlesztett PS-05/A különböző mark számú radarjaihoz,
Ne ezt keresd a cikkben, mert nem erről volt szó.
A PS-05 modernizációról van szó, arra vonatkozóan találsz némi infót.
(hogyan csinálnak a PS-05 jelenlegi változatából (Mk-3) egy GaN alapú AESA radart)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 441
46 342
113
Ne ezt keresd a cikkben, mert nem erről volt szó.
A PS-05 modernizációról van szó, arra vonatkozóan találsz némi infót.
(hogyan csinálnak a PS-05 jelenlegi változatából (Mk-3) egy GaN alapú AESA radart)
De én most erre vagyok kíváncsi! Mindenhol az van kommunikálva, hogy az ES-05 az E radarja GaSa alapon, miközben a PS-05 mk4-ben már tudna GaN-t is.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 441
46 342
113
Ne ezt keresd a cikkben, mert nem erről volt szó.
A PS-05 modernizációról van szó, arra vonatkozóan találsz némi infót.
(hogyan csinálnak a PS-05 jelenlegi változatából (Mk-3) egy GaN alapú AESA radart)
Az is lehet, hogy én másik cikket találtam meg.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Az is lehet, hogy én másik cikket találtam meg.
Erről a cikkről van szó:
http://czechairforce.com/news/mozno...zu-stroju-jas-39c-d-gripen-vzdusnych-sil-acr/

A vonatkozó rész (Google fordító)
Először a PS-05 Mark.4 verzióról:
PS-05 radar / A Mark 4
"...Természetesen a 2020-as frissítés leglényegesebb eleme a legfontosabb Gripen érzékelő, a PS-05 / A radar frissítése a legújabb Mark 4-változatra.
Ez a frissítés a gyártó szerint 150% -kal növeli a radar érzékelés távolságát az eredeti nem frissített Mark 3-hoz képest pl. egy tengeri cél esetén. Mats Thornbiörnson a SAAB egyik vezetője szerint a növekedés közel 200% -kal nő.
Hasonlóképpen jelentősen javult a kis RCS-sel rendelkező célpontok detektálási távolsága is, az új radar egy olyan távolságról képes észlelni egy 0,1 m2 visszaverő felülettel rendelkező célt, amilyen távolságról a radar korábbi verziója csak 4m2-es célpontot tudott érzékelni.
A PS-05 / A Mark 4 upgrade az összes elektronikai blokk cseréjét jelenti, és készen áll az Active Electronically Scanned Array (AESA) antenna jövőbeli integrálására"
gripen_upgrade_22_ps05a_mark4.jpg

Majd kicsivel később a cikkben a PS-05 Mark.5 AESA változatról (szintén köszönet a Google fordítónak):
"A 2025-ös tervezett korszerűsítés kiterjedtebb, és várhatóan magában foglalja az új PS-05 / A Mark 5 radar és az új EWS-39 Mark II önvédelmi rendszer bevezetését is, amely több REB képességgel rendelkezik, mint elődje.
A PS-05 / A Mark 5 radarnak már egy új, aktív elektronikus fázisú antennája (AESA) van, viszont a gyártó szerint az elektronikai blokkok változatlanul az eredeti Mark 4 ből származnak.
Az új PS-05 / A Mark 5 radar első repülési tesztjeit 2019-re tervezik.

Meg kell magyaráznom, hogy gyakorlatilag az összes modern AESA radar elektronikája gallium-arzenid bázisú félvezetőkkel működik, miközben hatalmas mennyiségű hőt termel, és rengeteg energiát fogyaszt. Ha tehát gallium-arzenid alapú elektronikát (GaAs) használsz, akkor nem lehet egyszerűen behelyezni az AESA radart a Gripen C / D-be, mivel az alapvető tervezési változtatásokra van szükség a megbízható hűtés biztosítása érdekében. Viszont a SAAB olyan következő generációs radar technológián dolgozik amely a gallium-nitrid alapú félvezetőket (GaN) haszná, ami sokkal több kimenő energia használatát teszi lehetővé, kisebb energia felhasználásával, kisebb hőtermeléssel. Ez lehetővé teszi az AESA antenna bevezetését a Gripen C / D-be átfogó áttervezés nélkül, ”mondja Mats Thornbiörnson, a SAAB tesztpilótája és vezetője"
thumb-DSC03647-1e847b4714f13d2f80d0c6d45645784a.jpg

aa.jpg
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 441
46 342
113
Erről a cikkről van szó:
http://czechairforce.com/news/mozno...zu-stroju-jas-39c-d-gripen-vzdusnych-sil-acr/

A vonatkozó rész (Google fordító)
Először a PS-05 Mark.4 verzióról:
PS-05 radar / A Mark 4
"...Természetesen a 2020-as frissítés leglényegesebb eleme a legfontosabb Gripen érzékelő, a PS-05 / A radar frissítése a legújabb Mark 4-változatra.
Ez a frissítés a gyártó szerint 150% -kal növeli a radar érzékelés távolságát az eredeti nem frissített Mark 3-hoz képest pl. egy tengeri cél esetén. Mats Thornbiörnson a SAAB egyik vezetője szerint a növekedés közel 200% -kal nő.
Hasonlóképpen jelentősen javult a kis RCS-sel rendelkező célpontok detektálási távolsága is, az új radar egy olyan távolságról képes észlelni egy 0,1 m2 visszaverő felülettel rendelkező célt, amilyen távolságról a radar korábbi verziója csak 4m2-es célpontot tudott érzékelni.
A PS-05 / A Mark 4 upgrade az összes elektronikai blokk cseréjét jelenti, és készen áll az Active Electronically Scanned Array (AESA) antenna jövőbeli integrálására"
gripen_upgrade_22_ps05a_mark4.jpg

Majd kicsivel később a cikkben a PS-05 Mark.5 AESA változatról (szintén köszönet a Google fordítónak):
"A 2025-ös tervezett korszerűsítés kiterjedtebb, és várhatóan magában foglalja az új PS-05 / A Mark 5 radar és az új EWS-39 Mark II önvédelmi rendszer bevezetését is, amely több REB képességgel rendelkezik, mint elődje.
A PS-05 / A Mark 5 radarnak már egy új, aktív elektronikus fázisú antennája (AESA) van, viszont a gyártó szerint az elektronikai blokkok változatlanul az eredeti Mark 4 ből származnak.
Az új PS-05 / A Mark 5 radar első repülési tesztjeit 2019-re tervezik.

Meg kell magyaráznom, hogy gyakorlatilag az összes modern AESA radar elektronikája gallium-arzenid bázisú félvezetőkkel működik, miközben hatalmas mennyiségű hőt termel, és rengeteg energiát fogyaszt. Ha tehát gallium-arzenid alapú elektronikát (GaAs) használsz, akkor nem lehet egyszerűen behelyezni az AESA radart a Gripen C / D-be, mivel az alapvető tervezési változtatásokra van szükség a megbízható hűtés biztosítása érdekében. Viszont a SAAB olyan következő generációs radar technológián dolgozik amely a gallium-nitrid alapú félvezetőket (GaN) haszná, ami sokkal több kimenő energia használatát teszi lehetővé, kisebb energia felhasználásával, kisebb hőtermeléssel. Ez lehetővé teszi az AESA antenna bevezetését a Gripen C / D-be átfogó áttervezés nélkül, ”mondja Mats Thornbiörnson, a SAAB tesztpilótája és vezetője"
thumb-DSC03647-1e847b4714f13d2f80d0c6d45645784a.jpg

aa.jpg
Nagyon Köszi!!! :)
A cikk megvolt. Mivel én sem vagyok perfect csehből, így nálam is a google translate volt az egyetlen opció (mondjuk én csípőből angolra fordíttatok mindig, mert a magyar fordítások eléggé gázak szoktak lenni). Sajnos valamilyen oknál fogva a fordított szövegben a kék keretes rész a mobilomon nem jelent meg, pedig számomra ebben van A kulcsinfó.
Volt egy elég komoly zavar a fejemben a GaN technológiával kapcsolatban. Én pontosan az ellentétét tudtam, hogy ugyan nagyobb erősítésre képes a rendszer azonos méretben de ugrásszerűen meg is nő a hűtési igénye. Ez a valóságnak ellentmondó kavar okozott logikai bukfencet a fejemben. És észszerűtlen volt az upgrade sor (mármint, hogy miből, mit fejlesztenek.). Továbbá a nemzetközi oldalakon megjelenő infók sem segítettek, mivel szorosan kötöttem az E radarját az Ericcson rendszeréhez.
Ezzel együtt azért továbbra sem értem, hogy a Saab miért mástól vesz radart, amikor neki is a rendelkezésére áll - úgy néz ki talán fejlettebben is. Na mindegy.
És az a legdühítőbb, hogy azt a cikket most találtam meg, amiben a leírják az indiai ajánlatnak a részleteit. Mert mindenhol csak azt említik, hogy az E megvásárlásához technológiai transfer is jár, holott az nem az E radarjára vonatkozik. Ugyanakkor nagyon kíváncsi leszek az eredményre.
Mármint amit a PS-05/A mk5 fog tudni, illetve, hogy a ES-05-nek lesz e GaN verziója.
Utóbbiról azt olvastam, hogy: Airborne radar es-05 "Raven" is able to detect the target with rcs of 3 m2 at a distance of 200 km with simultaneous support 20 air targets.
Az elnevezés különben nem arra utal, hogy PS-05 (Phisically Scanned), ES-05 (Electronically Scanned)? Ha igen, akkor a PS-05/A mark 5-tel mi van? :)
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
T

Törölt tag 1586

Guest
Volt egy elég komoly zavar a fejemben a GaN technológiával kapcsolatban. Én pontosan az ellentétét tudtam, hogy ugyan nagyobb erősítésre képes a rendszer azonos méretben de ugrásszerűen meg is nő a hűtési igénye.
Talán @Hpasp jobban el tudja magyarázni miért, de mindenhol azt írják hogy a GaN technológia a legnagyobb újdonság a szilikon alkalmazása óta.
Amit én megértettem belőle az az ami az általad linkelt cikkben is benne van: Az AESA radarok működése az ún. Microwave Monolithic Integrated Circuit (MMIC) chipeken alapul. Ezek nem mások mint egy chipre integrált mikrohullámú áramkörök és ezek egy Gallium Arsenide nevű félvezető vegyületen alapulnak (vagyis alapultak eddig..)
A Gallium Arsenide (GaAs) anyagban kb. hatszor nagyobb az elektronmobilitás mint a szilíciumban, ami lehetővé tette a tranzisztorok gyorsabb működését, szélesebb sávszélességet.
A GaAs-alapú technológiának azonban van az a hátránya hogy nem működik jól magas hőmérsékleten.
Itt jött képbe Gallium-Nitrid (GaN). Ez stabilan és megbízhatóan működik, sokkal magasabb hőmérsékleteken, mint a hasonló GaAs chipek. Azonos méretre vonatkoztatva tápfeszültség kb. ötször akkora lehet mint GaAs technológiánál. A nagyobb feszültség további előnyökkel is jár: egyszerűsíti a fedélzeti teljesítményszabályozást, megkönnyíti a kábelezést és csökkenti a fedélzeti interferenciát, és mindez nem igényel plusz hűtési kapacitást.
Egyszóval mindenki a világon GaN technológiát fejleszt és a Svédek nagyon jól állnak ebben a versenyben
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 853
4 140
113
Ezügyben elég nagy a kavar.
Abban igazad van, hogy a jelenlegi verziókban még a ES-05 van, de tudtommal az indiaiknak a Gripen E már egy olyan verzióját ajánlották fel, amiben a C/D-kben használt PS-05/A-ból fejlesztett GaN alapú AESA radar került. Elvileg ez szánták az egyik ütőkártyának, mert teljes technológia transfert ígértek, és opciót arra, hogy a Tejasba is belefejlesztik.


Na igen, de az még odébb van. Vagyis még nincs készen, hanem majd lesz, egyszer. Mint ahogy a Raytheon és a Northrop hasonló célra szánt radarjai is.

Ez a Leonardo által gyártott Raven radar, ami valamennyire forgatható?

Igen, a forgatható Raven ES-05 lesz a Gripen E-kben először.

Talán @Hpasp jobban el tudja magyarázni miért, de mindenhol azt írják hogy a GaN technológia a legnagyobb újdonság a szilikon alkalmazása óta.
Amit én megértettem belőle az az ami az általad linkelt cikkben is benne van: Az AESA radarok működése az ún. Microwave Monolithic Integrated Circuit (MMIC) chipeken alapul. Ezek nem mások mint egy chipre integrált mikrohullámú áramkörök és ezek egy Gallium Arsenide nevű félvezető vegyületen alapulnak (vagyis alapultak eddig..)
A Gallium Arsenide (GaAs) anyagban kb. hatszor nagyobb az elektronmobilitás mint a szilíciumban, ami lehetővé tette a tranzisztorok gyorsabb működését, szélesebb sávszélességet.
A GaAs-alapú technológiának azonban van az a hátránya hogy nem működik jól magas hőmérsékleten.
Itt jött képbe Gallium-Nitrid (GaN). Ez stabilan és megbízhatóan működik, sokkal magasabb hőmérsékleteken, mint a hasonló GaAs chipek. Azonos méretre vonatkoztatva tápfeszültség kb. ötször akkora lehet mint GaAs technológiánál. A nagyobb feszültség további előnyökkel is jár: egyszerűsíti a fedélzeti teljesítményszabályozást, megkönnyíti a kábelezést és csökkenti a fedélzeti interferenciát, és mindez nem igényel plusz hűtési kapacitást.
Egyszóval mindenki a világon GaN technológiát fejleszt és a Svédek nagyon jól állnak ebben a versenyben


Kimenő teljesítménysűrűség:
GaAs: 0.5 – 1.5 W/mm2
GaN: 4– 8 W/mm2

Max. működési hőmérséklet:
GaAs: 150 ºC
GaN/AlGaN: 250-300 ºC

De nagyon fontos a szubsztrát (a hordozó, amin a GaN van) anyaga is. Mert hiába bír viszonylag magas hőmérsékletet maga a GaN-AlGaN anyag, de ha nagy teljesítménysűrűséget akarunk elérni és a hő nincs elvezetve, akkor előbb-utóbb túl fog hevülni és tönkremegy. Tehát, a hagyományos szilíciumszubsztrát, a nem túl jó hővezető képessége miatt nem megfelelő az igazán nagy kimenő teljesítményhez. Lehet persze használni, de akkor a radarunk nem fogja megközelíteni az elméleti maximális teljesítményét. Ezért jellemzően a szilíciumhoz képest háromszoros hővezető képességgel rendelkező szilícium-karbidot, vagy az összes anyag közül a legjobb hővezetőt, a szilíciumnál 15-ször jobb hővezető gyémántot használják szubsztrátként. Tehát önmagában a GaN ugyan jobb, mint a GaAs, de ha valaki nem képes a megfelelő szubsztrátot gyártani, vagy arra szert tenni és hagyományos szilíciumra pakolja, akkor a "GaN-jelölés" alig több, mint parasztvakítás.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 441
46 342
113
Na igen, de az még odébb van. Vagyis még nincs készen, hanem majd lesz, egyszer. Mint ahogy a Raytheon és a Northrop hasonló célra szánt radarjai is.
Hát nem tudom! Én olyanokat olvastam, hogy magával a hardwarrel már demóznak. De már nem nagyon bízom meg a forrásokban, hacsak nem erősítik meg több helyről, vagy a gyártó press releaset nem ad ki...
 
K

kamm

Guest
https://www.defensenews.com/global/...en-e-testing-ahead-of-schedule-vendor-claims/

- a Gripen E/F business reszleg feje/VP szerint gyorsabban haladnak a tesztprogrammal, mint vartak
- aircraft 39-8 es 39-9 mar Meteorokat is lovoldozott; ket het tervezes utan egy fust alatt elinteztek az egesz tesztet
- mar 9G-n is tul jarnak, 6 tesztpilota 125 oranal jar
- az egyik az mondta, hogy bar nehezebb, mint a C, viszont erosebb es nagyon jol viselkedik, nagyon jol kezeli a sulyat
- a $4.16 milliard dollaros 36 gepes (28+8) brazil uzlet elso gepei 2021-ben erkeznek a brazil legierohoz, de mar 2020 januarban elkezdik a pilotaik traningjet Svedorszagban
- a Gripen Brazil business reszleg feje/VP elmondta, hogy mindket gyartosor, egy a svedeknel, egy a braziloknal, keszit majd repuloket, akar tovabbi exportrendelesekre is
- 8 gepet (4+4) brazilok fognak Svedorszagban epiteni, hogy teljesen otthonossa valajanak a folyamatban, majd 15 keszul Baraziliaban brazilok altal es 13 Svedorszagban svedek altal
- a kulon a braziloknak fejlesztett ketuleses F verzio 65 sentivel hosszabb, mint az E, de minden mas rendszere es kijelzoje ugyanaz, mint az E verzioe

A brazil rendeles gepenkent $115 milliora jon ki atlagolva, teljes tech transzferrel, sot, exportra gyartasi licensszel.
Ezek utan bele ne kezdjen barki "az F-35-os jobban megeri" cimu hibbant szovegbe tobbe...
 
M

molnibalage

Guest
Ezek utan bele ne kezdjen barki "az F-35-os jobban megeri" cimu hibbant szovegbe tobbe...
Az egész kommented itt veszítette el a súlyát. Lehet akármennyire istenkirály gép az Gripen E/F a 4. gen felső végén, akkor sem lesz soha stealth, annak minden brutális előnyével. Pont.

Aki ezt nem képes belátni az vagy marha, vagy benyalja a "stealth is irrelevant" maszlagot annak ellenére, hogy a helyzetkép alkotási = döntési képességedet teljesen hazavágja.

Egy AD SAM az minden 4. gen gépre halálos veszély onnantól fogva, hogy a rendszer nem stealth célok elleni HMZ-jébe repül. Az F-35 ellen még az Sz-400 is kvázi tehetetlen 80-100 km-en túl 40N6-tal is. Minden korábbi rakétával úgy 50 km tájáig van egy halvány esélye, hogy több osztállyal komplex helyzetben lehessen kezdeni valamit.

SAM és vadászok egy légtérben meg nem dolgoznak. Amikor megtették, annak csúnya vége lett eddig.
 
K

kamm

Guest
Az egész kommented itt veszítette el a súlyát. Lehet akármennyire istenkirály gép az Gripen E/F a 4. gen felső végén, akkor sem lesz soha stealth, annak minden brutális előnyével. Pont.

Ami ugye nem erv akkor, amikor azt irtam, Kozep-Europaba megeri-e, ugye. Pont.

Aki ezt nem képes belátni az vagy marha, vagy benyalja a "stealth is irrelevant" maszlagot annak ellenére, hogy a helyzetkép alkotási = döntési képességedet teljesen hazavágja.

Aki nem kepes leszakadni errol a gyerekes stealth maniarol, azt nem tudom komolyan venni.

Egy AD SAM az minden 4. gen gépre halálos veszély onnantól fogva, hogy a rendszer nem stealth célok elleni HMZ-jébe repül. Az F-35 ellen még az Sz-400 is kvázi tehetetlen 80-100 km-en túl 40N6-tal is. Minden korábbi rakétával úgy 50 km tájáig van egy halvány esélye, hogy több osztállyal komplex helyzetben lehessen kezdeni valamit.

SAM és vadászok egy légtérben meg nem dolgoznak. Amikor megtették, annak csúnya vége lett eddig.

Ugyan mar. Szamtalan modon lehet kovetni a foldrol a stealth gepeket, a kerdes mindossze az, hogy 1. megeri-e (pl nem fogsz minden madar meretu dologra rarepulni) 2. hogyan adod at az acquisition radar tracker infot a fighternek avagy az air defensenek ill a raketa hogyan fogja kovetni annak alapjan.
Az egesz legterunk egy hatso zseb merete, par modern radarral a vegbelunkon at a gyomrunkig lat minden szomszed (es vica versa, termeszetesen.) Layman termsre leforditva ennek a praktikus oldala, hogy vajon mennyire sikerul begyomoszolni ezeket az uj, sokkal komplexebb rendszereket egy fighter orraba - szerintem nem lesz egyszeru es gyors fejlesztes, viszont sokkal konnyebblesz egy raketaba, es plane sokkal-sokkal konnyebb lesz egy foldi (akar mobil) legvedelmi rendszerbe, ez utobbi szerijntem csak par ev kerdese, ami egyben azt is jelenti, hogy nem sok ertelme lenne K-EU-ban erre kolteni, amig ilyen botranyosan darga az F-35 (plane, hogy ha jol remlik valamiben meg az F-22 mogott is jar, RCS vagy ICS w/ afterburner, nem emlkeszem, te biztos tudod fejbol.)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 441
46 342
113
Az egész kommented itt veszítette el a súlyát. Lehet akármennyire istenkirály gép az Gripen E/F a 4. gen felső végén, akkor sem lesz soha stealth, annak minden brutális előnyével. Pont.

Aki ezt nem képes belátni az vagy marha, vagy benyalja a "stealth is irrelevant" maszlagot annak ellenére, hogy a helyzetkép alkotási = döntési képességedet teljesen hazavágja.

Egy AD SAM az minden 4. gen gépre halálos veszély onnantól fogva, hogy a rendszer nem stealth célok elleni HMZ-jébe repül. Az F-35 ellen még az Sz-400 is kvázi tehetetlen 80-100 km-en túl 40N6-tal is. Minden korábbi rakétával úgy 50 km tájáig van egy halvány esélye, hogy több osztállyal komplex helyzetben lehessen kezdeni valamit.

SAM és vadászok egy légtérben meg nem dolgoznak. Amikor megtették, annak csúnya vége lett eddig.
Én azt gondolom, hogy általánosítva nem biztos, hogy JELENLEG van értelme komoly következtetéseket levonni. Szerintem hagyjuk, hogy lefőjön a kávé!
Meglátjuk 1,5-2 éven belül a skandináv légtérben, a gyakorlatokon, hogyan fognak teljesíteni egymás ellen 1 by 1, és a "hálózat" ellen.
Abból már majd lehet okosodni!
És akkorra meglátjuk, hogy a logisztikai rendszer magához tér-e, valamint a költségek hogyan alakulnak az F-35 esetében. Mert jelenleg minimum több mint dupla annyi F-35 kell ahhoz, hogy egységnyi repülőt fel tudj küldeni.... :rolleyes:
 
M

molnibalage

Guest
Én azt gondolom, hogy általánosítva nem biztos, hogy JELENLEG van értelme komoly következtetéseket levonni. Szerintem hagyjuk, hogy lefőjön a kávé!
Meglátjuk 1,5-2 éven belül a skandináv légtérben, a gyakorlatokon, hogyan fognak teljesíteni egymás ellen 1 by 1, és a "hálózat" ellen.
Abból már majd lehet okosodni!
És akkorra meglátjuk, hogy a logisztikai rendszer magához tér-e, valamint a költségek hogyan alakulnak az F-35 esetében. Mert jelenleg minimum több mint dupla annyi F-35 kell ahhoz, hogy egységnyi repülőt fel tudj küldeni.... :rolleyes:
Na szerinted mi fog mondani a SAAB? Hogy lealázták őket? Vagy, hogy lesz-e egyáltalán ilyen gyakorlat 6 éven belül? Hogy a búbánatba lenne 1,5-2 éven belül ilyen? Addigra még svéd hadrafogható G NG század sem lesz. Európai fullos F-35A is éppenhogy csak...
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 853
4 140
113
Hát nem tudom! Én olyanokat olvastam, hogy magával a hardwarrel már demóznak. De már nem nagyon bízom meg a forrásokban, hacsak nem erősítik meg több helyről, vagy a gyártó press releaset nem ad ki...


Nos, én abból indulok ki, hogy a MK4 modernizációnak már van terméklapja:

https://saab.com/globalassets/comme...r-radar/ps-05a/product_folder_ps-05-a-mk4.pdf

A MK5-nek meg nincs. Szóval az még nem egy létező termék. Legjobb esetben is csak prototípusa van-lehet.
 
K

kamm

Guest
Aviation International News: Saab Advances with Gripen E Test Program.
https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2019-05-27/saab-advances-gripen-e-test-program

Kb ugyanaz, mint a korabbi hir, de meg az is kiserul, hogy a 39-10 is nagyon rovid idon belul beszall a tesztelesbe, hogy uj sebessegrekordot allitottak fel, valamint hogy nemcsak Meteorokat, de Iris-T-ket is lonek ki a 39-8-as geprol napi szinten.
A szoftver projekt egyertelmuen CI/CD menedzselt, ezert tudnak azonnal minden teszteredmenyre reagalni (milyen lehet ezeknel egy kanban-board? :D), ebbe beleertendo nemcsak a taktikai rendszer, de az EW es az ES-05 radar is.
A brazil es sved gyartosorok egyuttesen jelenleg evi 24 gepes kapacitasra vannak tervezve, de ezt gyorsan fel tudjak porgetni tobbre, ha lesz ra exportigeny.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Szegény amerikaiak az F-117 óta nem tudnak leszállni róla. Sajnálom őket...
Igen ... még a hülye oroszok és kínaiak is beszálltak a stealth-versenybe, szegények!! Meg azok a gyerekes országok akik anno az F-22-ért kuncsorogtak (Japán, Izrael), meg a sok hülye ország akik F-35-öt rendelnek, mikor még folyik az F-15, F-16 és F-18 gyártása is (hogy az európai Typhoon-ról, Rafale-ről, Gripen-ről ne is beszéljünk!), szóval bármelyiket rendelhetnék a méregdrága F-35 helyett - és mégse?!! Lehet, hogy van rá valami NAGYON JÓ lopakodó-okuk?!!
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 903
8 201
113
Hehehe.. A stealth mánia szerintem a nagy intezítású konflikusokra felkészülésből, az amerikai repülőgépipar órási erőfölényéből és kapacításából táplálkozik. Az F-22 és F-35 emlékezzünk vissza azért került tervezésre, mert egyrészt a globális gonosznak kikiáltott Oroszország, valamint az új globális ellenfél Kína, elérte az a 4 generációs szinten ami veszélyzetette direkt és indirekt módon az USA légifölényét, technikai fölényét, valamint katonai repülőgép export lehetőségeit. Itt kerültek még képbe Europa 4 gen kacsái is. Az is bebizonyosodott, hogy az eddigi tapasztalatok alapján az 5. gen repülőgépek karbantartása, szupportja kényesebb és drágább. (ez valószínüleg az elektronikai komplexitás, valamint a stealt jellemezőket léreehozó kialakítás/tervezés miatt van. Amerika úgy gondolta - egyébként saját részről helyesen - hogy kiemelt partnerországok részére az YF-35 fejlesztését tegyük nyiltabbá, adjanak zsét a fejlesztésbe tesztelésbe, mert ezzel is megához köthetni ezeket az országokat, mint potenciális megrendelőket.
Oroszország és Kína sem engedhette meg saját nemzeti preztizse miatt, hogy ne kezdjen lopakodó fejlesztébe. Ennek lett eredménye Szu-57, és a kinaiak két gépe.- sőt a japán demonstrátor is..
Az is bebizonyosodott, hogy a nyugat európai, repülőgépgyártás is képes lenne 5.gen repülőgépek gyártására, de itt az EU, éppen a szétforgácsolt egyáltalán nem teljesen közös kül és védleemi politika hatására (aminek az oroszokon kivül, az USA is komolyan indukál, hogy ne alakuljon ki), nincs akkora forrás amelyetet az államok az ipar rendelkezésére bocsátanának az 5. genhez. (Lásd, az országok egy része a jenki programhoz csatlakozott, a eu-kacsa gyártó és rendszeresítő országok pedig viszonylag limilált mennyiségű akár 4+++ akár 5 gen gépet akarnak beszerezni, amely a csekély darabszám miatt csillagászati árú lenne (fejlesztési költséget beleszámítva még advanced)..
Az amcsik azzal, hogy saját haderők 2-3000+ F-35-öt rendszeresítenek (és ennek szupportját, modenizálását és egyéb költségeit is elbirják, függetlenül, hogy valószínűleg drágább lesz mint az 4 generációs) eldöntötték a versenyt. Az is tény, hogy az 5. gen flotta üzemeltetése az USA-nak, a darabszám miatt nem lesz nagyságrenddel drágább, mint a jóval kisebb flottával rendelkező európai államok akár 4++ sakát gyártású flottájának üzemeltetése, modernizálása, stb.
Ennek ellenére, közép-kelet europában lévő egy százados légierőerők feladatkörébe egyáltalán nem szükséges 5 generációs repülőgép, gyakorlatilag légirendészeti feladatra elegendő akár az F-16/F-18/gripen/MIg-29 stb. modernizált változata. Globális szembenállás estén, amúgy is az USA és az europai középhatalmak lennének a dárda hegye nekik pedig a franciákon, németeken, és lengyeleken kívül lesz lopakodó géppük..
 
M

molnibalage

Guest
Aki nem kepes leszakadni errol a gyerekes stealth maniarol, azt nem tudom komolyan venni.
Szegény oroszok, törökök és mindenki más, aki stealth repülőgépet vagy ASM-et fejleszt. A hülyék. Mind gyerekes.

Ugyan mar. Szamtalan modon lehet kovetni a foldrol a stealth gepeket
Sorold, de nem peremfeltételekkel. Meg a korlátaikkal. A hagyományos kialakítású vadászgépeket több száz km-ről képesek érzékelni a radarok és ebben csak a radarhorizont és az nem publikus zavarási képesség a két fő gát semmi más. Nincs "de, meg ha". Ha jön és nem csinál semmit, akkor több száz km-ről észlelhetőek.

Ehhez képest a stealth gépeknél a matematikai modellek abszorbens festék nélkül hoznak ki -30 és -40 dBSm közötti értékeket. Közeledhet a radar felé és az embertelenül kis távolságból képes csal észlelni egy hagyományos kialakítású géphez képest.

2. hogyan adod at az acquisition radar tracker infot a fighternek avagy az air defensenek ill a raketa hogyan fogja kovetni annak alapjan.
És mihez kezd azzal, ha mondjuk egy Nyebo szintű radar látja a célt, de még ARH rakétával sem garantált az, hogy 2-3 km-es közelségbe pakold a cél közelébe a rakétát?

Az egesz legterunk egy hatso zseb merete, par modern radarral a vegbelunkon at a gyomrunkig lat minden szomszed (es vica versa, termeszetesen.) Layman termsre leforditva ennek a praktikus oldala, hogy vajon mennyire sikerul begyomoszolni ezeket az uj, sokkal komplexebb rendszereket egy fighter orraba - szerintem nem lesz egyszeru es gyors fejlesztes, viszont sokkal konnyebblesz egy raketaba, es plane sokkal-sokkal konnyebb lesz egy foldi (akar mobil) legvedelmi rendszerbe, ez utobbi szerijntem csak par ev kerdese, ami egyben azt is jelenti, hogy nem sok ertelme lenne K-EU-ban erre kolteni, amig ilyen botranyosan darga az F-35 (plane, hogy ha jol remlik valamiben meg az F-22 mogott is jar, RCS vagy ICS w/ afterburner, nem emlkeszem, te biztos tudod fejbol.)
Milyen rendszereket te akarsz begyömöszölni és hova? A vadászokra és ARH AAM és SAM-re cm-es vagy mm-es radar tehető csak és kész. Vagy IR/UV vagy képakotós IR érzékelő és csá.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and migfun