Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
3 513
14 965
113
Rendben van a költségcsökkentés és az is, hogy a magáncégek hatékonyabban használják fel a forrásokat. Mégis megkérdeném: mi az oka annak, hogy rakétával lövik fel az ilyen-olyan kapszulákat, mikor egy légköri hajtóművel felszerelt, űrben is manőverképes űrhajót simán meg lehetne csinálni a mai technológiákkal is. A reptéren meghosszabbítanák a futópályát és annyi..... Felszállna, leszállna..... A visszalépés alatti hőterhelést pedig meg lehetne oldani...
 

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
3 513
14 965
113
A másik kérdés. Nem lenne-e egyszerűbb egy komolyabb holdmodult odafent összelegózni, mint iszonyú erővel egy kisebbet innen fellőni? Össze kéne hozni egy olyan űrállomást, ahol össze lehet szerelni a modul rendszerű űrhajókat hosszabb távú közlekedésre.
 
  • Tetszik
Reactions: Loken and gergo55
T

Törölt tag 1945

Guest
Rendben van a költségcsökkentés és az is, hogy a magáncégek hatékonyabban használják fel a forrásokat. Mégis megkérdeném: mi az oka annak, hogy rakétával lövik fel az ilyen-olyan kapszulákat, mikor egy légköri hajtóművel felszerelt, űrben is manőverképes űrhajót simán meg lehetne csinálni a mai technológiákkal is. A reptéren meghosszabbítanák a futópályát és annyi..... Felszállna, leszállna..... A visszalépés alatti hőterhelést pedig meg lehetne oldani...

Sajnos csak a filmekben.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 461
46 362
113
Az űrrepülő sosem volt repülő, Space Shuttle - űr sikló, nem véletlenül, mert sosem repült, hanem kontrolláltan zuhant, ahogy a pilóták is "tégla-szárnyakkal" utaltak rá nem egyszer.
Azért ha megnézed a spacex Starship koncepciót az már igencsak előremutató, 100%ban ujrahasználható, landolni képes booster, 100+tonnás hasznos teher, stb.

Ami pedig az üdvrivalgást ílleti. Fellövéskor többezer tonna gyúlékony anyagon ülve, visszatéréskor 27600km/h-ról lassítani, úgy hogy minden jól működjön, szerintem nem meglepő az öröm ha minden jól megy, főleg, hogy sokan egy "egyszerű" mindennapi repülőgépes landolásnál is tapsolnak. Az emberek már csak igy fejezik ki magukat.
Arról nem.is beszélve, hogy ezen SpaceX missziók erősen tesztfazisok voltak. Nagyban függött a SpaceX dolgozók sorsa a sikeres küldetésektől.
A mostanaban felrobbangató tesz SpaceX "silók" nagyjából bekalkulalt veszteségek, de érdemben nem.befolyásolják a SpaceX fennmaradását.
Egy emberes kabin kudarca viszont igenis komoly bajba sodorná a SpaceX-et is!
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 983
14 003
113
Az ürrepülőnek gondolom akkor van értelme, mikor az embereken kívül valami mást, terebélyesebb dolgot is le akarsz hozni.
Lényegében igen.
Mondjuk egy mai technikával megépített sikló, nagyobb és rugalmasabb újrahasználhatósági mutatók mellett akár még életképes is lehetne, bár az űrkapszulàs emberes fellövések biztonsági szintjével nehezen versenyezhetne.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 289
13 716
113
Lényegében igen.
Mondjuk egy mai technikával megépített sikló, nagyobb és rugalmasabb újrahasználhatósági mutatók mellett akár még életképes is lehetne, bár az űrkapszulàs emberes fellövések biztonsági szintjével nehezen versenyezhetne.
Mondjuk az amiknak ott az a mini embernélküli sikló. Azon kívül, hogy szinte csak a létéről van tudomásunk, elég sikeresnek tűnik.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 983
14 003
113
Rendben van a költségcsökkentés és az is, hogy a magáncégek hatékonyabban használják fel a forrásokat. Mégis megkérdeném: mi az oka annak, hogy rakétával lövik fel az ilyen-olyan kapszulákat, mikor egy légköri hajtóművel felszerelt, űrben is manőverképes űrhajót simán meg lehetne csinálni a mai technológiákkal is. A reptéren meghosszabbítanák a futópályát és annyi..... Felszállna, leszállna..... A visszalépés alatti hőterhelést pedig meg lehetne oldani...

A repülők 13-15km en közlekednek 1000-1100km/h-al, a legnyagyobbak kb max150t teherrel. Az űr min100km-en kezdődik de pl az ISS low earth orbiton átlag 400km és az orbitális pályához 27600km/h kell. Egyszerű matek és látható, hogy egy álltalad vázolt koncepció nem működik, vagy csak nagyon szűk keresztmetszetben.
Azért van rá próbàlkozás. Virgin orbit B747el kb 200kg hasznos terhet akar pályára állítani. Ahol a repülő lényegében a rakéta a first stage.


Vagy a Skylon spaceplane amit lassan két évtizede fejlesztenek ami egy single stage valódi űrrepülő lenne, légkörben és vákumban is működő hajtóművel. De még mindíg messze a megvalósítása.


A másik kérdés. Nem lenne-e egyszerűbb egy komolyabb holdmodult odafent összelegózni, mint iszonyú erővel egy kisebbet innen fellőni? Össze kéne hozni egy olyan űrállomást, ahol össze lehet szerelni a modul rendszerű űrhajókat hosszabb távú közlekedésre.

Ezt nem teljesen értem.
Mindent "innen" kell fellőni. A bonyolúltsága nem abban van hol szerelik össze. Ez is matek, a hamarossan rendszerbe álló SLS nagyobb modulokat tud majd felküldeni.
Erre épít az artemis program.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Luthero

zolkas

Well-Known Member
2016. október 19.
5 136
12 063
113
Rendben van a költségcsökkentés és az is, hogy a magáncégek hatékonyabban használják fel a forrásokat. Mégis megkérdeném: mi az oka annak, hogy rakétával lövik fel az ilyen-olyan kapszulákat, mikor egy légköri hajtóművel felszerelt, űrben is manőverképes űrhajót simán meg lehetne csinálni a mai technológiákkal is. A reptéren meghosszabbítanák a futópályát és annyi..... Felszállna, leszállna..... A visszalépés alatti hőterhelést pedig meg lehetne oldani...

Tárt karokkal várnak a SpaceX-nél , NASA-nal ha jól működő és kipróbált ötleted van De az Oroszok is és Kina is.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

zolkas

Well-Known Member
2016. október 19.
5 136
12 063
113
Musk beszélgetéseit kell hallgatni néha értelmesen is tud beszélni " nem csak Zavart hülye gyereket játszik" de ehhez kell egy komoly kérdező is jó kérdésekkel innen is látszik hogy igazi műszaki elme akkor csepegteti a lényeget. Huu vannak merész víziói is. De ha megvalósítja kifordítja a nagy űrkutatás zsákot a szemétbe. olyan lesz minden mellette mind a TESLA mellet egy Zsiguli. már most is pl a Falcon leszállása zseniális.
Pl a Dragon alapból önmagától szállt volna le de a NASA ragaszkodott a fix ejtőernyős leszálláshoz, ezzel kb 1 évre visszadobta őket az első ernyők nem voltak sikeresek.
Filmben A számolás joga az utolsó film amit tudok ajánlani a történet mellet.
Vagy az összehasonlításnál linkelt Everyday Astronaut csatornáját
https://www.youtube.com/channel/UC6uKrU_WqJ1R2HMTY3LIx5Q/videos
 
M

molnibalage

Guest
Musk beszélgetéseit kell hallgatni néha értelmesen is tud beszélni " nem csak Zavart hülye gyereket játszik" de ehhez kell egy komoly kérdező is jó kérdésekkel innen is látszik hogy igazi műszaki elme akkor csepegteti a lényeget. Huu vannak merész víziói is. De ha megvalósítja kifordítja a nagy űrkutatás zsákot a szemétbe. olyan lesz minden mellette mind a TESLA mellet egy Zsiguli. már most is pl a Falcon leszállása zseniális.
Pl a Dragon alapból önmagától szállt volna le de a NASA ragaszkodott a fix ejtőernyős leszálláshoz, ezzel kb 1 évre visszadobta őket az első ernyők nem voltak sikeresek.
Filmben A számolás joga az utolsó film amit tudok ajánlani a történet mellet.
Vagy az összehasonlításnál linkelt Everyday Astronaut csatornáját
https://www.youtube.com/channel/UC6uKrU_WqJ1R2HMTY3LIx5Q/videos
Konkrétan mire gondolsz a zsákos résznél?
 

zolkas

Well-Known Member
2016. október 19.
5 136
12 063
113
A két új érkező legfeljebb négy hónapig él és dolgozik a keringő laboratóriumban. A NASA arra törekszik, hogy maximalizálja a pályán töltött idejüket, mivel az űrhajósok ideje értékes áru, miközben kihangsúlyozni azt a tényt, hogy a Demo-2 teszt küldetés. Az SpaceX első, teljes űrhajós-küldetése az űrállomáshoz, a Crew-1 nem tud indulni, amíg a Demo-2 zökkenőmentesen nem tér vissza a Földre és a Spacex és a NASA kiértékeli az adatokat.

Jim Bridenstine, a NASA adminisztrátora elmondta, hogy az ügynökség jelenleg augusztus 30-t célozza meg a CREW-1 inditásának .
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 983
14 003
113
Mondjuk az amiknak ott az a mini embernélküli sikló. Azon kívül, hogy szinte csak a létéről van tudomásunk, elég sikeresnek tűnik.
Valóban keveset tudunk róla, de azt sejtik a témában jobban járatosak, hogy elsősorban eszközök, műszerek, és hajtóművek tesztelésére használhatják. Arra meg mint platform kiváló, hiszen önálló.
10tonnna tehat relativ könnyű, nincs benne ugye life support, ami sokat egyszerűsít a tervezésen. 5küldetésen van túl, a 6.épp folyamatban.
A védelmi minisztérium finanszírozza a Légierőn keresztül. Mondjuk érdekes lesz látni, hogy mi lesz a sorsa ha érdemben beindul a Spaceforce.
 

zolkas

Well-Known Member
2016. október 19.
5 136
12 063
113

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 983
14 003
113
A két új érkező legfeljebb négy hónapig él és dolgozik a keringő laboratóriumban. A NASA arra törekszik, hogy maximalizálja a pályán töltött idejüket, mivel az űrhajósok ideje értékes áru, miközben kihangsúlyozni azt a tényt, hogy a Demo-2 teszt küldetés. Az SpaceX első, teljes űrhajós-küldetése az űrállomáshoz, a Crew-1 nem tud indulni, amíg a Demo-2 zökkenőmentesen nem tér vissza a Földre és a Spacex és a NASA kiértékeli az adatokat.

Jim Bridenstine, a NASA adminisztrátora elmondta, hogy az ügynökség jelenleg augusztus 30-t célozza meg a CREW-1 inditásának .
Kell nekik már nagyon az aktív dragon meg starliner, mert most is csak 3an voltak az ISSen a két orosz meg egy amerikai, ami kicsit röhely tekintve, hogy átlag 5-6an szoktak lenni, és váltáskor akár még többen is.
Bob meg Dough nem nyaralni ment fel, hanem hogy a teszt mellett kisegítse a "csóri" egyedüli kollegát.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 461
46 362
113
Felesleges ehhez külön űrállomás szerintem.
A föld körüli pálya (minnél magasabban) egy elég jó hely az összeszerelésre. A modulokat ha rendesen megtervezik, és elsőként egy hasznos robotkart is felküldenek oda, akkor akar komolyan bedobozolt modulokat is felküldhetsz akár hónapokat elkeringenek egymás mellett, nem túl messze egymastól. A személyzet meg a végén összeszedi, és összerakja a nagyobb, mélyűrre alkalmas komplexumokat.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and gergo55

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 983
14 003
113
https://www.space.com/spacex-crew-dragon-demo-2-docking-success.html

https://www.space.com/spacex-nasa-astronaut-launches-american-spaceflight-moment.html

https://www.space.com/spacex-preparing-crew-1-dragon-mission-nasa.html

Azért anyagilag sem rossz a SpaceX nek a 433 M USD / repülés a szerződés 2,6 milliárd/6 útra vonatkozik azt nem tudom hogy ebben a két teszt repülés is benne van vagy az külön kasszából ment?


Erről csak annyit, hogy 2018ban az oroszok 7 sujuz székért 567.5M$ számláztak. 2011 es 18 között 3milliárd$ költöttek el a ruszkiknál.
A kapott 2.6ban meg a program fejlesztése is bennne van így jön ki 433m egy útra.

http://www.parabolicarc.com/2016/10/24/nasas-84-billion-commercial-crew-program/

Musk pedig 20millio$ teszi majd egy szék árát ha beindul a kereskedelmi értékesítés, tehát kb 140-150m$ lesz egy LEO 7személlyel
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 461
46 362
113
Erről csak annyit, hogy 2018ban az oroszok 7 sujuz székért 567.5M$ számláztak. 2011 es 18 között 3milliárd$ költöttek el a ruszkiknál.
A kapott 2.6ban meg a program fejlesztése is bennne van így jön ki 433m egy útra.

http://www.parabolicarc.com/2016/10/24/nasas-84-billion-commercial-crew-program/

Musk pedig 20millio$ teszi majd egy szék árát ha beindul a kereskedelmi értékesítés, tehát kb 140-150m$ lesz egy LEO 7személlyel
Nem véletlenül volt az elmúlt 3-4 hónapban intenzív letámadás a Roscosmos, és aannak igazgatója részérők...:)
 

zolkas

Well-Known Member
2016. október 19.
5 136
12 063
113
https://www.space.com/spacex-crew-dragon-demo-2-docking-success.html

https://www.space.com/spacex-nasa-astronaut-launches-american-spaceflight-moment.html

https://www.space.com/spacex-preparing-crew-1-dragon-mission-nasa.html

Azért anyagilag sem rossz a SpaceX nek a 433 M USD / repülés a szerződés 2,6 milliárd/6 útra vonatkozik azt nem tudom hogy ebben a két teszt repülés is benne van vagy az külön kasszából ment?

"A mostani Demo-2 kódnevű küldetésig hosszú és rögös út vezetett. A kereskedelmi űrhajózás lehetőségét megteremtő Commercial Crew Program két nyertese a SpaceX és a Boeing az eredeti elképzelések szerint 2017-ben kellett volna, hogy embert juttasson az űrbe – persze az ehhez hasonló késések megszokottak az űrhajózásban.

Holnap viszont, 3 éves késéssel ez végül sikerülhet Elon Musk cégének, a SpaceX-nek, míg a Boeing Starlinere különböző hibák miatt további csúszásban van, de elméletileg az is repülni fog emberrel a fedélzetén még az idei évben. Ugyanakkor a becslések szerint az évtized végéig különböző juttatások és szerződések miatt a NASA 8 milliárd dollárt fizet ki a Commercial Crew Programra." 4-4 miliárd

Vagyis a fejlesztés már vagy most lesz kifizetve.

https://raketa.hu/minden-amit-a-crew-dragon-tortenelmi-kilovesrol-tudni-erdemes
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 983
14 003
113
"A mostani Demo-2 kódnevű küldetésig hosszú és rögös út vezetett. A kereskedelmi űrhajózás lehetőségét megteremtő Commercial Crew Program két nyertese a SpaceX és a Boeing az eredeti elképzelések szerint 2017-ben kellett volna, hogy embert juttasson az űrbe – persze az ehhez hasonló késések megszokottak az űrhajózásban.

Holnap viszont, 3 éves késéssel ez végül sikerülhet Elon Musk cégének, a SpaceX-nek, míg a Boeing Starlinere különböző hibák miatt további csúszásban van, de elméletileg az is repülni fog emberrel a fedélzetén még az idei évben. Ugyanakkor a becslések szerint az évtized végéig különböző juttatások és szerződések miatt a NASA 8 milliárd dollárt fizet ki a Commercial Crew Programra." 4-4 miliárd

Vagyis a fejlesztés már vagy most lesz kifizetve.

https://raketa.hu/minden-amit-a-crew-dragon-tortenelmi-kilovesrol-tudni-erdemes

Nagyon nem jók a számaid!

Blue Origin
Participated in CCDev1 and CCDev2
Awarded $25.6 million

Boeing
Participated in CCDev1, CCDev2, CCiCap, CPC and CCtCap
Awarded $4.82 billion

Paragon Space Development Corp.
Participated in CCDev1
Awarded $1.4 million

Sierra Nevada Corporation
Participated in CCDev1, CCDev2, CCiCap and CPC
Awarded $363.1 million

SpaceX
Participated in CCDev2, CCiCap, CPC and CCtCap
Awarded $3.144 billion

United Launch Alliance
Participated in CCDev1 and CCDev2
Awarded $6.7 million

https://www.nasa.gov/content/commercial-crew-program-the-essentials
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55