Deidonicus!
Nagyon tetszik, hogy stratégiában és koncepciókban gondolkodol. Sokszor szoktam hiányolni a vitákban ezt az átfogó képet.
Néhány megjegyzés:
Mj.1:gazdaságilag mi is nagyon kés élen táncolunk, mind a lakosság, mind az ország vezetése szeret eladósodni... (Igazad van abban, hogy átgondolt fejlesztés mentén ez még mindig finanszírozható, de 2006-2008 példája mutatja, hogy nekünk is le kell menni 50% alá, mert ez hosszú távon a Sors kísértése. De ügye nem rólunk, hanem Románokról szól az elemzésed, akik még szintén visszafordulhatnak, nem látom teljesen reménytelennek a helyzetüket, de azért most beléptek abba a tartományba, ami figyelmeztető jel kell...kellene legyen nekik.)
The gross domestic product in current prices in Romania was forecast to continuously increase between 2023 and 2028 by in total 134.8 billion U.S.
www.statista.com
Vannak elemzők, akik fényes jövőt jósolnak nekik, de ennek a prognózisnak én momentán nem hiszek. Csak azért raktam be, hogy 2008 óta képes volt a válság hatásait leküzdeni és egy csekély előrehaladást elérni. 214 milliárd USD vs. 249 milliárd.
The gross domestic product in current prices in Hungary was forecast to continuously increase between 2023 and 2028 by in total 84.1 billion U.S.
www.statista.com
Összehasonlításként mi -és most kérek mindenkit, hogy tekintsen el a kormány színeitől- körülbelül a válság előtti szintre kapaszkodtunk vissza. 158 milliárd USD vs. 160 milliárd. Itt azért természetesen ki kell emelni, hogy ha 2019-et vettem céldátumnak, akkor 65% adósság szintet kell ebben a pillanatban említeni, vagyis nálunk egy nem túl egyszerű adósság visszafizetés is benne van. Igyekszem válság előtti csúcspontot válság előtti csúcsponttal összehasonlítani.
In 2018, Germany’s GDP peaked at around four billion U.S.
www.statista.com
Németország esetében 3744 milliárd USD vs. 3861 milliárd USD. Szintén nem egy impozáns növekmény. Náluk nagyon hangsúlyosan előtérbe kerül persze a tőke kitelepülése, a GNI teljesen mást mutatna, mint a GDP. Illetve a görög adósság válságnál borzasztó sok német kint lévő hitelt kellett leírt veszteségként elengedni, a 2015-ös migrációs válság is első sorban náluk nem lett kezelve, Románia és Magyarország megköszönte, hogy részt vehetett a munkában és KK-Európa nem lett diszfunkciós.
___________________________
Mj.2: Nagyon jó kérdés, hogy Romániát meg fogják-e menteni, ha adósság spirálba kerül. Minket nem segítettek ki hitelek elengedésével. Jól láthatóan euró zónára koncentráltak és más megítélés alá esnek azok, akik ezzel fizetnek. Másfelől 2008-2019 egész más kondiban volt egész EU.
Görögországnál látványosabban mentek a dolgok, de Olaszországot is néha meg kellett támogatni. Az óriási elköltött pénzek ellenére 200% környéki adósság továbbra is reménytelen... de ha valakinek más a véleménye, akkor mondhatjuk nem megoldottnak is.
Viszont Franciaország az utóbbi időben szintén belehúzott a lemaradásba. Stagnáló gazdaság, sárga köpenyes "éhséglázadás" mellett aszem idén lépi át a 100%-ot. Németország mindig büszke volt a fegyelmezett pénzpolitikájára, de nála 70%. (Fejből írtam, szóljon valaki, ha nem jó számra emlékszem!)
Van-e elég tartaléka az EU nagyjainak, ha Románia bajba kerül? És megment-e egy balkáni országot, ha vele párhuzamosan Fr. szintén segítségre szorul... összehasonlíthatatlanul nagyobb méretekben és a "civilizált" régi tagok egyikeként? (És ez elgondolkodtató Magyarország számára is, ha mi mindig vissza akarunk mászni a 80%-hoz, "mert múltkor sem volt baj".)
__________________________
Mj.3: Egyetértek abban, hogy a román haderőfejlesztés hordoz némi kapkodás nyomait a felületes szemlélő szerint. Nem rég regisztrált egy román barátunk, aki egy szakportált akar vinni odaát és látja ő is, hogy az Agilis messze jobb választás lett volna minden szempontból. De az időtényezőt kérlek vedd figyelembe!
-A Piranha programról akkor döntöttek tudtommal, amikor mi még Leo2-t se jelentettük be és vele szemben minden szinten BTR-ek álltak. Azt ebben a pillanatban el lehet mondani, hogy az általuk vásárol konfiguráció abszolút gyenge tűzerővel és megkérdőjelezhető egyéb képességekkel rendelkezik. De ez náluk tehetetlenségi erő immár. Nem a cicák és nem a Gidrán ellen lett kigondolva. (És a továbbiakban is fontos lesz, hogy náluk egy-egy program végrehajtása mennyi időt vesz igénybe, tíz év gondolkodás után nem ritka, hogy újabb tíz év, mire kifizetik az utolsó szállítmányt.)
-A flotta és a part-menti rakéták szintén tehetetlenségi erő. Mivel nekünk nincs tengerünk, ezért nem érthetjük. És ilyen távolságból okoskodva egyébként igazad van, el kellett volna dönteni, hogy mik a prioritások. (De itt beszélhetnénk a kereskedelmi útvonalak biztosításáról, melyek vízen sokkal sérülékenyebbek. És arról, hogy vajon milyen beszélgetések lehettek volna a török kollégával, ha felvázolják neki nyíltan a tervet, hogy én szárazon fegyverkezem, mert úgy is szar vagyok ott, te majd egyedül feltartod az orosz flottát és vállalod puszira a teljes költségét.)
Nem egy szerencsés történet, amit csinál, de pont a nagyokhoz dörgölőzés miatt nem lenne rájuk jellemző, hogy ők kerek-perec megmondják, hogy semmit nem fizetnek érte, de valaki más kartávolságon belül majd védje meg az ő kereskedelmi hajóit, fizesse más az USA Oo. elleni terveit.
-F-16 tényleg kapkodós, egy Abrams bevállalása megint tényleg nem egy hosszútávú tervezésről szólna. Náluk ki van zárva egy vagy Moldova megszerzése vagy Erdély megtartása. Ők mind a kettőt
akarják. Tényszerű az elemzés, hogy ha ők reagálni akarnak a magyar lépésekre, ami gazdasági nyomást fog számukra jelenteni, ha az eddigiekhez hasonlóan oldják meg.
Én is átgondolnám a fejlesztéseiket.
___________________________
Mj.4: Ezt mi is csináltuk, hogy azt fejlesztjük, amire éppen van pénz. Ne tudd meg, hogy mennyi gyógyfürdő nyílt az Alföldön, sorolhatnám a fejlesztéseket, amik csak azért, mert most erre van kiírt pályázat. Csak egy szemléletes példa kis hazánkból... Egy egyetemi tanár bevallotta szűk körben, hogy ő már gondolkodott azon, hogy szerezzen-e magának egy digitális táblát otthonra. Annyi volt, hogy már értelmesen nem tudták felhasználni. A következő mondatában hozzá tette, hogy ebből a vanból a szakmunkás gyakorlatilag semmit nem kap. De az egyetem gyakorló gimije mindig be fogja nyújtani a pályázatot, mert nincs olyan választása, hogy nekem erre van szükségem és a másiknak mehet a digi tábla. És mindig megfogja nyerni a gyakorló gimi, meg a bázis gimi az alacsonyabb presztízsűvel szemben. Mert ha a döntéshozónak azt írják a pályázatba, hogy erre van szükség a legjobb eredményekkel rendelkező diákok jobb oktatása érdekében, akkor neki fogják oda ítélni.
Összefoglalva: Tény, hogy jelenleg bizakodásra ad okot, hogy mi már túl vagyunk az infrastrukturális beruházásokon, amik rengeteg hitelbe kerültek anno. Piaci elemzők pozitívan értékelik a mostani terveinket és pillanatnyilag hajlandóak is finanszírozni ezeket. Én elég öregnek érzem magam már ahhoz, hogy emlékezzem, hogy más időkben nem hoztunk ilyen átgondolt döntéseket, terveket. És irigykedve néztük, hogy Románi magához képest egész szépen fejlődik, miközben mi elvesztettük a reményt arra, hogy valaha is visszafizethetjük az adósságunkat.
Továbbra is igaz szerintem, hogy Románia csak a környezete gyengeségéhez képest látszik erősnek. Ez első sorban demográfiai súlyából adódik. Ha infrastruktúrában fel akarna zárkózni Magyarországhoz, akkor bőven bele kerülne annyi pénzbe, mint amennyi államadósságunk nekünk van.
Nem tudom megmondni jelenleg még, hogy Románia egy adósság konszolidáció után/mellett lassú, de stabil fejlődési pályára áll-e vagy az általad vázolt adósság emelkedés következik be, ahol próbálják kihasználni, hogy egyébként EU átlag alatt vannak még mindig, de könnyen ott találhatják magukat, hogy visszafordíthatatlan válságba kerültek. A tradicionális korrupt rendszer, a jellemzően kis pártok acsarkodása és az általad is hangsúlyozott koncepció hiánya nem fogja megkönnyíteni a döntéseiket. De nem zárható ki sehol, hogy valaki félre állítja politikai ellenfeleit és egyértelmű döntéseket hoz, melyek hosszútávon velük maradnak. Nem a következő kormányválságig vagy választásig.