1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Űrkutatás

Diskurzus a(z) 'Kantin' témában - Luthero által indítva @ 2015. szeptember 19..

  1. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Álmodik a nyomor. Már az ész sincs meg hozzá. Már a Holdra se tudnának leszállni.
    Tavalyra igérték az atomhajtány kisérleti felküldését.
     
  2. krokomach

    krokomach Well-Known Member

    Oroszország mondhatni balról előzné meg az USA-t Kína pedig balközépről.
    Az USA mázlija hogy egyelőre még komolyabb együttműködés nincs Oroszország és Kína között (mármint Kína szokásos másolási hajlandóságától eltekintve)
    És az USA is bénázik. Lényegében a magánszektor húzza ki még valamennyire a csávából. Úgyhogy az oroszok nem is annyira bénák.
     
    gergo55 likes this.
  3. kamov

    kamov Active Member

    Amit Rogozin mond az kissé félrevezető.

    A Rogozin által említett ülésenkénti ár tartalmazza a fejlesztési költségeket is. Mivel azonban ezt a NASA teljesen kifizeti, így az nem fog jelentkezni a kereskedelmi/űrturista ülések árában.

    Bővebben:
    A NASA a CCP programban összesen 2,6 milliárd dollárt fizet a SpaceX-nek. A felét 1,3 milliárdot a Crew Dragon kifejlesztéséért (ebben van benne a két tesztrepülés is, amiből az egyik emberes), a másik felét hat darab hivatalos személyszállító repülésért. Ez összesen kb. 24 főt jelent a tesztrepüléssel együtt.
    2,6 milliárd osztva 24 fővel az 108 millió/fő a NASA-nak fejlesztési költséggel együtt, 54 millió/fő fejlesztési költség nélkül.

    Tehát 54 millió/fő négyfős indítás esetén, új rakétával és új űrhajóval minden repülésre.
    A Dragon viszont hét fős. Egy hivatásos űrhajóssal és hat fizető űrturistával már csak 36 millió/ülés jön ki egy dedikált űrturista útra, új rakétával és új űrhajóval minden repülésre.
    Újrafelhasznált rakétával és űrhajóval ez az ár pedig még jóval olcsóbb is lehet.

    A másik oldalon egy Szojuz indítás Szojuz-2.1a rakétával, Szojuz-MSz űrhajóval kb. 60 millió dollárnyi rubelbe kerül az orosz államnak, amin nincs igazán haszon.
    A Szojuz három fős, ebből kettő ülésbe kerülhet maximum fizető utas, így ülésenként legalább 30 milliót kell elkérjenek hogy ez minimálisan megérje.

    A mostani amerikai Szojuz ülésekért a NASA 82 milliót fizet darabonként az oroszoknak szóval az érvágás, akkor is elkerülhetetlen ha minden szóba jöhető ülést eladnak. Az újrafelhasznált rakétával kínált Dragon repülések pedig végképp nem hagynak túl sok mozgásteret.
     
    Luthero and fishbed like this.
  4. jani22

    jani22 Well-Known Member

  5. jani22

    jani22 Well-Known Member

    Python, Luthero and fishbed like this.
  6. jani22

    jani22 Well-Known Member

  7. gacsat

    gacsat Well-Known Member

  8. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Abban nincs vita, hogy Rogozin ferdít, szokásához híven. Mondjuk a vegyes Dragon / Starliner / Szojuz személyzet érdekes kérdéskör...

    Viszont a fejlesztési költségek terén a NASA csak egy előre megállapodott összeget fizet ki (fixed price contract), tehát ha a pályázó az előre megállapított összegből nem jön ki a fejlesztések terén, akkor a különbséget saját magának kell kipótolnia. Ez a SpaceX-nél ugye azért téma, mert anno ők kifejezetten szárazföldre akartak visszatérni, aztán a NASA inkább a tengerre való visszatérést erőltette.

    Bevallom nem vagyok 100%-osan naprakész, de nem úgy volt, hogy a NASA az emberes Dragon repüléseknél csak új építésű F9-eseket fogad el?
     
    fishbed likes this.
  9. kamov

    kamov Active Member

    A példa azért jó, mert pont azért dobták a szárazföldi leszállást, mert a NASA által erőltetett módon sem pénzben sem időben nem érte volna meg.
    Haszon nélkül nem csinálták.

    Ugyanaz a helyzet mint a CRS1-nél.
    Eleinte csak új rakéta és Crew Dragon mehet és a használt Crew Dragonok csinálják majd a CRS2 teherszállításokat. Közben azonban zajlik a minősítés a többszöri felhasználásra, amihez kell több Crew Dragon repülés is.
    Amint ez megvan, akkor a CRS1 régi Dragonjaihoz hasonlóan mehet majd a használt is. A régi Dragonokat már a CRS-12 óta nem is gyártják, csak újrafelhasználtakkal repülnek.

    Az oroszoknak most annyi idejük van eladni pár helyet, amíg a Nauka modul elkészül. Ha egyszer felkerül, akkor plusz egy orosz űrhajós több mint egy éves munkája fog elmenni a teljes üzembe állítására.
     
    Tcat, Cifu, Luthero and 1 other person like this.
  10. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    fishbed, zsolti and gacsat like this.
  11. ulippo

    ulippo Well-Known Member

    Az űrturizmusban nem az ár dönti majd el a versenyt, hanem a kapacitások mennyisége és a szolgáltatások minősége. Aki kész kifizetni 30 milliót egy űrutazásért az kifizet 40-et is, ha van aki felviszi. Eddig összesen vagy fél tucat űrturista járt odafent, nem azért mert csak ennyi ember van aki kipróbálná és pénze is van rá, hanem mert csak ennyi helyet tudtak felszabadítani az amúgy nem turisztikai célú küldetésekben. Jelenleg sokkal több a potenciális utas mint a kapacitás, ilyen helyzetben nem az ár a lényeg, talán még a dupláját is elkérhetnék érte és még akkor is találnának rá vevőt. Az árverseny akkor jönne be a képbe ha amúgy több utazás közül is válogathatna a űrturista, akkor már számítana, hogy ki mennyiért árulja ugyanazt.

    A jövőben egy piacvezető űrutaztató cégnek olyan kapacitás kell, hogy rendszeresen indítson járatokat és aki bejelentkezik náluk az reális időn belül, mondjuk egy éven belül már repülhessen is. A szolgáltatásnak meg olyannak kell lennie, hogy ne igényeljen hosszas felkészítést, sem pedig magas fizikai követelményeket. Egy teljesen átlagos ember egyszerűen csak becsatolja magát és tegyen egy kört, mint egy közönséges repülőúton.

    Akinek lesz elegendő kapacitása és elég jó szolgáltatása az találni fog vevőt. Ez még a luxustermékek közt is luxusnak számít, ebben a kategóriában a vevőkre nem az anyagi fukarkodás a jellemző, hanem a magas igények. Aki őket célozza meg az többet ér el azzal ha koktélbár és hosztesz is lesz az űrhajóban, mint azzal ha lenyomja az árat egymillióval.
     
    FilcTroll and Ooorky like this.
  12. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    No de akkor még úgy volt, hogy lesz Red Dragon és a többi. Tehát a Dragon v2 kicsivel több képességet kaphatott volna. Ezt nem vállalták be...

    A CRS2-nél nem a Dragon v1-ek lesznek használva? Na megint lemaradtam jól....
     
  13. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Érdekességek:

    • A francia űrhajósképzést ha jól tudom megszűnt vagy 15 éve, azóta az ESA keretein belül kaphattak esélyt a francia űrhajósok.
    • A TienKung-2-őn összesen egy személyzet járt (a SzenCsou-11-el).
    • A saját meglátásom szerint a franciák nem az ESA-t vagy a NASA-t engedték el - a Roszkoszmosz / Enyergia együttműködést...
     
    fishbed, Mackensen and gacsat like this.
  14. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Ez így azért tévedés. Rengeteg űrturista-jelölt kezdte meg a kiképzést (sőt, egy részük be is fejezte), csak aztán nem tudtak határidőre fizetni, és emiatt aztán más üllt be abba a székbe - általában simán egy orosz űrhajós, vagy előfordult, hogy senki sem ment fel. Elég csak Vlagyimir Alekszandrovics Szteklovra vagy Lance Bass-ra gondolni.

    Vannak kétségeim. A Holdmegkerülő utat több, mint egy évtizede kínálja a Space Adventures (egy Szojuzzal tennék meg, két eladó üléssel, 2x 150 millió dollárért). Nem is hallottunk olyanról, hogy legalább valódi komoly érdeklődő lett volna.
     
    Ooorky likes this.
  15. ulippo

    ulippo Well-Known Member

    Ez azért más kategória, árban is és a felkészítés tekintetében is, nem csupán egy laza űrutazás hanem egy komoly és kockázatos út. A laza űrutazás terén reális cél középtávon, hogy tényleg olyan legyen mint a közönséges repülés, elmondják az alapvető tudnivalókat, becsatolnak, felszállsz, megnézed a földet, pörögsz néhányat a súlytalanságban, aztán visszatérsz. A holdutazás belátható időn belül aligha lesz ilyen felhasználóbarát, a turisták meg inkább élményre és szórakozásra vágynak, nem valami nagyon komoly asztronautát kívánó feladatra.

    Ez érdekes, azt hinné az ember, hogy az ilyenek tudják mennyi pénzük van és nem jelentkeznek ha nincs annyiuk, illetve a fuvarozó is utánanéz egy ilyen komoly tranzakciónak és nem csak legyint, hogy biztos van annyija ha már jelentkezett. De ilyen esetek előfordulhatnak a későbbiekben is, az üresen maradt székek pedig súlyos veszteséget jelentenek, de könnyen megelőzhető az ilyen eset, csak annyi kell, hogy indítás előtt az összes menetrendszerű utas mellett készenlétben álljon ugyanannyi beugró utas is szükség esetére.
     
    Ooorky likes this.
  16. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    fip7 likes this.
  17. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Minden űrutazás komoly és kockázatos. Ha valaki az ISS-re menne fel egy hétre, az aligha hiszem, hogy a kockázat miatt nem tenne holdmegkerülést.

    Ez az űrugrásokra igaz. Az űrutazásoknál azért kicsit más a történet.

    A "sima" űrutazás sem volt éppen felhasználóbarát eddig, és a közeljövőben sem lesz az. Két másik emberrel vagy összezárva másfél plusz egy napig egy Kispolszkinyi (esetleg két kispolszkinyi) térfogatban, ahol még a dolgodat sem tudod teljesen elszeparálva végezni. Az űrállomáson már más a helyzet, szerencsére.

    A korábbi eseteknél is menetrend szerint probléma volt, hogy előre nem volt meg az összeg. Azért ez nem úgy működik, hogy na, mutass egy bankszámlakivonatot, hogy elhiggyük, komoly jelentkező vagy.

    Az, hogy "túlfoglalást" építenek be, pedig azért abszurd, hogy otarendelsz egy plusz 30-40 millió dollárt fizető emberkét, aki vagy repül, vagy nem, majd indítás előtt kiderül.
     
  18. krokomach

    krokomach Well-Known Member

    http://www.urvilag.hu/a_holdnal/20190401_felgyorsitott_holdterv
    "Nagy nyilvánosságot kapott, hogy az amerikai alelnök szerint 5 éven belül újból embereket küldenek a Holdra.
    Mike Pence, aki egyben a Nemzeti Űrtanács (National Space Council) vezetője is, a március 26-án tartott ülésük után jelentette ki, hogy az Egyesült Államok űrhajósai 2024-ig visszatérnek a Hold felszínére. Ez a korábban érvényes tervekhez képest mintegy 4 éves gyorsítást jelentene.
    Beszédében Pence felszólította a NASA-t, hogy minden lehetséges eszközzel a Holdra való visszatérés öt éven belüli megvalósításán dolgozzon. Ehhez magánfejlesztésű űreszközöket, a hagyományostól eltérő konstrukciójú szerződéseket is felhasználhatnak. Különösen az SLS (Space Launch System) hordozórakéta fejlesztésének további késlekedéséről érkező friss hírek fényében érdekes, hogy mind Pence, mind a NASA vezetője, Jim Bridenstine szerint a készülő nehézrakéta alapvető szerepet fog játszani a kitűzött célok elérésében. Pence említést tett arról is, hogy adott esetben meg kell szabadulni azoktól a szerződéses partnerektől, akik nem jól teljesítik vagy nem a határidőre végzik a feladataikat – itt valószínűleg a Boeingre gondolt, akik az első rakétafokozat fejlesztéséért felelősek, s a késlekedésük miatt az SLS valószínűleg 2021 előtt nem mutatkozhat be. A NASA most a munkák felgyorsításának lehetséges módjait tanulmányozza...
    ...Az emberes holdraszállás menetrendjének ilyen mértékű felgyorsítása az anyagiakon túl más kérdéseket is felvet. Mi lesz például az ezt előkészítő automata űrszondás küldetésekkel? Különösen azok után tűnik jogosnak a kérdés, hogy Pence bejelentése szerint a következő amerikai űrhajósok a Hold déli pólusvidéke környékén érnék majd el a felszínt. Ott az eddigi, a Hold körüli pályáról távérzékelési módszerekkel végzett kutatások szerint vízjégkészletetek vannak, s emiatt egyértelmű a helyszín tudományos, gazdasági és stratégiai potenciálja. A tényleges körülményekről azonban még vajmi keveset tudunk. Sürgősen szükségesek volnának helyszíni vizsgálatok, mielőtt még emberek tennék a lábukat a Hold déli sarkvidékére.
    A tudományos közösségben sokan vannak olyanok is, akik eleve megkérdőjelezik, hogy egy ilyen komplex emberes küldetést tető alá lehetne hozni ennyire rövid határidővel. Mindenesetre a bejelentett 5 év már nincs is olyan messze: hamarosan mindenki megláthatja, mi valósul meg a mostani tervekből..."
     
    fishbed and gacsat like this.
  19. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Ebből se lessz semmi.
     
    gergo55 likes this.
  20. ulippo

    ulippo Well-Known Member

    Ha megnézzük hányan jártak eddig az ISS-en és hányan a Holdon akkor az jön ki, hogy a kettő közül csak az egyik rutinfeladat. A rutinfeladat biztonságosnak mondható, de a holdutazás más tészta. Még akkor is kockázatos ha a NASA csinálja úgy, hogy a pénz nem számít és a teljes ipari komplexum mögötte áll. No de ha ezt csak egy ismeretlen magáncég ajánlja, ráadásul nem is a legmodernebb technikával, az nem kecsegtet túl jó túlélési eséllyel.

    Még a feltörekvő űrcégek sem bizonyították be teljesen, hogy biztonságosan tudnak embert az űrbe juttatni, pedig ők csak a földközelbe készülnek és látjuk az űrhajóikat repülni, látjuk hogy komolyan gondolják, de még mindig nem mondhatják, hogy ez biztonságos technológia. A holdutazós cég viszont még semmit nem mutatott, semmivel sem demonstrálta, hogy képes arra amit ígér.

    A Crew Dragon képeit nézegetve nekem úgy tűnt, hogy kifejezetten úgy tervezték, hogy felhasználóbarát legyen. Nem olyan funkcionális mint a korábbi űrkabinok, inkább olyan mint egy luxuskabin. A hely sem olyan szűk, nem kisebb mint egy autó, busz, vonat vagy repülő kabinja. A Spaceship kabinja is hasonló lehet majd, az Orion lehet inkább funkcionálisabb.

    Az ideális módszer az lenne, ha a tartalék utasok a következő járat utasai lennének. Nekik időben is közeli a két időpont és eleve úgy lehet ütemezni a felkészítést, hogy már a tartalékosok is fel legyenek készítve és adott esetben fennakadás nélkül átvehessék a helyet. Sőt, ez lehet maga a felkészítés része, hogy megnézzék hogyan történik a tényleges beszállás, így legközelebb mikor ők jönnek már tudni fogják mi történik, felkészültebbek és nyugodtabbak lesznek. Olyan lenne mint egy főpróba.

    És persze a lényeg, hogy ezzel a módszerrel ki lehet védeni, hogy egy százmilliós rakéta üres székkel repüljön fel. Szerintem ilyesmi bennük is fel fog merülni, legkésőbb akkor ha le kell írniuk 30-60-90 millió dollárt néhány hiányzó miatt.
     

Ezen oldal megosztása