"
Mar hogy ne segitene !!!! Eloszor is nincs tavolfederito radar kontakt az az nem tudja a lerak egyseg hogy mikor honnan mekkora ellen jon.
Na de miért is nincs célfelderítő radar? Annyi féle és fajta van belőle már, mint a tenger.
Masodszor pedig ez a Budai hegytetos dolog sem olyan "magic potion" amilyennek tunik.
De, eléggé az. Sajnos a szomorú igazság az, hogy ahol a terepviszonyok nem teszik lehetővé, akkor ott nem nagyon lehet ma már elbújni stealth vagy valamiféle EW, aminek mai szintjéről nekem fogalmam sincs és másnak se lehet nagyon. A zavarás meg legfeljebb a bemérést teszi nehézzé, de az fix, hogy elárulja, hogy valahol a környéken vagy. A terepkövetésnél az első radar kontaktusig ez sincs meg, ahogy a stealth-nél sem.
Legvedelem szempontjabol a legidealisabb a tenger. Lapos , nincs terepakadaly nem tud az ellen elbujni.
Akkor miért jössz a magic potion résszel? Egy szóval sem azt írtam, hogy a hegyek között közeledő gépet látná a budai hegyek szélén DNY felé kereső radar. De, hogy az Alföld felől és a Balanton felől nem nagyon ér közel gép, az fix. Ergo limitálja azt, ahogy SAM elől bújkálhatsz. ---> Na, akkor a honi légvédelem hogyan is dolgozott volna? Hegyek felett a MiG-29 CAP-el, a többit védte volna a ké Sz-300PMU osztály.
De meg igy is max 40 km korul van egy vadaszgep meretu cel felderitese .
Idealizált sík terep esetén. Csak egy hegytetőről sík terep felé nézve nem ez a helyzet. Vagy pl. tengerparton ezért isteni még egy kisebb domb is, mert brutálisan kitolja a radarhorizontot.
Ha csak kis par tiz meteres dombocskak vannak a radar es a cel kozott akkor mar ez a tavolsag is jelentosen csokken.
Egyes irányokban és akkor, ha a radar nem domb vagy hegytetőn van. Na, akkor miért is volt fontos, hogy Tubesen legyen a radar?
Marpedig a Dunantulon nem hogy dombok de hegyek volgyek vannak. Idealis a bujkalasra es a meglepetesre. Emlekszel arra a gyakorlatra meg MN idejen amelyiknek az eredmenyet toroltek ? Arra gondolok amikor a SZU-22 sek funivoban leptek meg a lerakosokat akiknek egy arva befogast nem sikerult osszehozniuk csak a kabin felett elhuzo gepekre tudtak razni az okluket.
Igen, szar helyen volt radar és olyan rendszerekről volt szó, aminek nem volt low level CW radarja, mint az Sz-300P családnak a Clam Shell. Meg a Volhov reakció ideje az első észleléstől min 30 sec az indításig, de ez erős túlzás. Ennyi idő alatt egy 300 m/s sebességű cél 9 km-et repül... A min HMZ meg legalább 3,5 km.
Ma ennel lerak szempontbol sokkal rosszabba helyzet mert nem csak hogy a csapasmero gep kepes alacsonyan bujkalva repulni de a fegyverzete is stand off raadasul alacsony radarkeresztmetszeu es manoverezo.
Hujujujuj.... Azért nem mindegy, hogy milyen az a stand off fegyverzet és milyen magasságból. Mert kis magasságból ez SDB hatótávolsága picsafüst még hajítva is, ha egyáltalán lehet így alkalmazni, mert ezt soha nem láttam még reklámozva sem. A rakéták esetén meg kb. LOS kell indításkor, ha Brimsotne szerű dolgokra gondolsz. A Taurus és társai meg totál más kategóriák 100+ km-ről indítod őket, de igazából statikus vagy PB (pre-briefed) célokra.
A reakcio ido olyan szinten lecsokkent hogy az emberi bevatkozas es donteshozatal gyakorlatilag garantalt vereseggel er fel.
Mondom, ez generálisan rizsa. Konkréta az E-3 + Patriot vagy az A-50U + Sz-300P család esetén a világ minden ideje kb. tied a döntésre akkor a célfelderítési táv. A célok osztályozásában segít be az automatizált, de nem automatikus légvédlemi rendszer. Van ma már minden korszerű rendszernek full auto módja is (persze tiltani mindig lehet), de így üzemelni tartósan az istenkísértés főleg egy dinamikus légtér esetén.
Ne feleddhogy korszeru integralt legvedelem ellen meg nem merettetett meg a stelth technologia raadasul ezzel a lopakodassal csak a gepek egy tort resze rendelkezik..
Azért a '70-es évek végi F-117 nekiment AVR-es légvédelemnek, még ha csak nem szovjetnek is. Elég impresszív eredményt mutatott fel. Úgy, hogy még RWR-ja sem volt. Szóval ma egy F-35A szerű gép elle, ha csak a felét tudja annak, amit a marketing mond, akkor elég becsinálós az ellen area denial képességet felmutatni, konkrétan lehetetlen, ha te ezt egy 30-50 km-es sugarú körre érted úgy, amikor ez 4. gen gépek ellen már a PMU1 óta 150 km tája, ha nincs kőkemény zavarás.
Meg ma is nem lopakodo gepek bizony a radarhorizont ala sulyednek csapasmeres elott hogy se a vadaszok se a lerakosok ne tudjak honnan mikor hanyan jonnek . Az izraeli gepek is a terep fedezetet kihasznalva repulnek es mernek csapast meg ma is.
Tessék? Az izraeli akciókról kb. semmi konkrétum, de a Sivatagi Vihar óta nem tudni arról, hogy bárki éleseben kismagasságon akcíózott volna. Te egy lehetőséget állítasz be gyakorlatként. A gépek többsége nem képes éjszakai terepkövető üzemmódra. Az NVG a gépeken korlátozott mértékben lehetővé teszi a terepkövető radar és robotpilóta nélküli repülést, de nem minden időjárási viszonyok között, rövid ideig (pilóta fárad) és nem 30-60 méteren. GPS és terrain map alapján is lehet ezt tolni. Elvben. De, hogy ehhez mikor kellően sűrű és megbízható a GPS és hol van tényleg kellően pontos digitális térképe és kinek...
Nem azt mondtam hogy az ember ki van zarva hanem hogy a tenyleges harcfeladat kozben mar csak hatraltat.
Vagy életet ment, ha nem olyan kőhülye az operátor, hogy egy szubszonikus hibás IFF-ű gépet összevéteszt egy ballisztikus rakétával és nem avatkozik be.
Nem ezt kell nezni mert egyreszt nem tudjuk masreszt meg jelen esetben nem ez a legfontosabb. A lenyeg hogy az IAF semmisitett e meg Pantsir inditokat IGEN/NEM es a PANTSIR inditok semmisitettek e meg IAF gepeket IGEN/NEM. De mivel a lerak egy rendszer es nem egyegy fegyver vagy indito igy a kerdes ugy lenne helyes hogy a szir legvedelem mire volt kepes az IAF ellen es forditva. Ebbol meg az latszik hogy BUK PANTSIR NYEVA S-300 ide vagy oda de egy szerencses lelovesen kivul az IAF gepek azt es akkor tesznek amit ok akarnak.
Elégtelen adat és nincs mérce ahhoz, hogy mi az az "azt csinálnak amit akarnak". Én nem tudom, hogy az IAF vezetőinek a fejében ez hol kezdődik és ét véget. De, ha egy Vega lekap egy F-16I-t, akkor nem hinném, hogy erről van szó.
Van kulonbseg HMI szempontjabol ?
Mond, te nem láttad a betett képeket a hatalmas LCD és eltérő kezelőpulttal?
Mert ha megnoveltek a hatotavot meg tobb celcsatorna stb stb de a dontesihozatal tovabbra is emberfuggo akkor nem igazan van kulonbseg.
Már a Buk-M1 is automatizált volt... IOC 1987.