A Gripen AESA radarját tesztelték a svájciak

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 227
81 115
113
>Ráadásul jobb is mint az amcsi radarok (mekkora szentségtörés)

Majd ha legyártanak annyit és annyi gépben lesz ilyen radar, mint amennyiben a különböző amerikai radarok vannak és összegyűlik velük legalább annyi gyakorlati tapasztalat, akkor majd össze lehet hasonlítani őket. Addig ez is csak egy ígéret.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 227
81 115
113
talking: azt vártam hogy az "Unjammable-aircraft-detection-using-quantum-mechanics"-hoz is lesz néhány hozzászólásod.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 429
113
Az AESA egyik nagy előnye,hogy nincs benne mozgó alkatrész így nagyban csökken a karbantartás igény és költség így ezen a téren a CAPTOR tuti rosszabb mint más AESA radarok viszont az fix lapos AESA radarok felbontóképessége és érzékenysége a szélek felé csökken ilyen szempontból jobba CAPTOR mert azonos látószög mellett 100%-os az érzékenység és a felbontás a látószög teljes tartományában(a látószög is nagyobb persze de a szélein a CAPTOR-nál is kisebb az érzékenység és a felbontás).
 

tallking

Member
2011. július 6.
417
3
18
Terminator: ha a prototípusok megvannak akkor a sorozattech is megvan mert ezeket nem milliós nagyságrendben gyártják, hanem ugyanazzal a jórészt kézi szereléssel és manufaktúra jellegű alkatrészgyártással. a technológia megvan ezért a tech része nem ígéret hanem valóság.

A kvantum adattovábbításból nem lesz még semmi nagyon hosszú ideig (kb 30 év). egy-egy szubatomi részecskét tudnak ellenőrzött körülmények között tartani néhány nanomásodperc ideig, ennél hosszabb idő után magától változik meg az állapota, gyakorlatilag spontánul elvész az általa tárolt információ. Mindegyik ilyen részecske egy bit átvitelre képes és megabit/másodperc adatátvitelre lenne szükség. gyakorlatilag annyit tudnak csinálni hogy a szubatomi részecskéket megfigyeljék egy rövid időre és ez idő alatt tudhatnak valamit egy másik részecskéről, de ez nem jelenti a részecskék manipulációját
 

tallking

Member
2011. július 6.
417
3
18
dudi:

az AESA előnyei között a mechanikai karbantarthatóság nem szerepel, melesleg a CAPTOR antennáját lehet rögzíteni, rögzített helyzetben használni és akkor nem számít az antenna mozgató mechanika. Az antenna eltérítésével megnövelt látószög pedig határozottan előny a rögzített AESA antennához képest. Készítettek hagyományos AESA antennát( rögzítettet, alul a képeken:
http://www.airpower.at/news06/0922_captor-e/index.html)

és aztán mégis a kitéríthető mellett döntöttek.
 

tallking

Member
2011. július 6.
417
3
18
Erről a Gripen radarról is volt már szó itt:

http://htka.hu/2012/07/18/aesa-radarral-repul-a-gripen-demo/

és ennél is van mechanikai eltérítése az AESA antennának.
 

aerophyl

Member
2011. május 3.
60
0
6
Amikor 1997-ben jártam az Ericcson fejlesztő üzemében (sok sok emelettel a föld alatt), már akkor dolgoztak az AESA fejlesztésén. Nem jártak sikerrel. Nagyon nehéz feladat. Egyezzünk meg abban, hogy sorozatgyártásra érett vadászgép számára tervezett AESA radart Európában eddig egyedül a csigaevők voltak képesek készíteni. A sok évvel ezelőtt "befejezett" Captor-E még nincs kész. Az olasz radarokkal kapcsolatban még annyit, hogy mit gondoltok, miért tart évek óta a RAT-31-eseink "próbaüzeme"? Mert nem képesek biztosítani az elvárt paramétereket.
 

bartinieffektus

Well-Known Member
2012. december 4.
1 139
355
83
"Amikor 1997-ben jártam az Ericcson fejlesztő üzemében" :/ ...

1997 .. leggyorsabb PCU a Pentium II-es 200 - 260 MHz

2010(2012) .. leggyorsabb PCU az Intel Core x 3.3 - 3.8 GHz

Vagyis a 15 ev alatt (durvan) 1000x gyorsabb !
 

tallking

Member
2011. július 6.
417
3
18
Már mégis mire alapozod ezt a sommás kijelentést a CAESAR-ral kapcsolatban? Minden egyes forrás szerint készek hibáról, vagy hibákra utaló legendákról, pletykálról sincs szó.
A románok lockheed radarjai ugyanúgy próbaüzemben vannak, a sokadik és gyakorlatilag botrányosan gyakori meghibásodás után
 
M

molnibalage

Guest
<i>Vagyis a 15 ev alatt (durvan) 1000x gyorsabb !</i>

Nem értem, hogy a CPU-k számítási teljesítményének mi köze a tervezői kreativitáshoz és tudáshoz.

BTW órajelben alig tízszeres a difi, a magok és egyéb hatásokat nézve sem lett ezerszeres teljesítmény...
 

luperator

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
1 061
1 669
113
Köze annyi lehet hozzá, hogy ugyanazt vagy nagyobb számítási teljesítményt kisebb méretben képes hozni. Kérdés, hogy a "civil szféra" vagy a katonai fejlesztések tartanak e téren előrébb. Előrelépés a számítástechnika terén leginkább akkor történt, amikor a számítási folyamatokba a videókártyába épített "shader" processzorokat bevették. Azonban tagadhatatlan, hogy a nagyobb teljesítmény fokozottabb hőterheléssel jár, ami szerintem legalább olyan jelentős, mint ami x évvel ezelőtt volt. Az AESA radarokról készült képeken viszont nem látni szembetűnő hűtőegységeket így nyilván megoldották ezt is. Gondolom maga a sugáreltérítés alkalmazása is generál hőt, az orrkúp anyaga lehet, hogy maga a hűtést is szolgálja, nem csak a pásztázást.
 

aerophyl

Member
2011. május 3.
60
0
6
Kedves bartini már megint rosszul céloztál. Én azt írtam, hogy már akkor dolgoztak rajta, de máig nem sikerült nekik. Ennek semmi köze a PCU-k sebességéhez.
Tallking, mennyi CAPTOR-E áll szolgálatban? Nulla. Nem veszed észre, hogy Európában "nem szokás" a fejlesztések problémáiról nyíltan beszélni? (néhány kirívó kivételtől eltekintve)
 
M

molnibalage

Guest
@luperator

Mai szemmel olyan primitív számítástechnikai háttéren is hoztak létre olyan képességeket, hogy ihaj. Mirét hiszi azt mindenki, hogy "nyers erő" és akkor "probléma letudva"...?

Elég csak elolvasni a két írásomat. Az F-111 gépeken tehetetlenségi navigációs rendszer és ballisztikai számítógép volt 32 vagy 64 KB memóriával meg 30-40 ezer FLOPs műveletre talán képes számítógéppel.

Az F-15A fejlődése is benne van a cikkben. 2 méteres SAR kép olyan informatikai háttérrel, hogy már a '90-es évek végén is körberöhögték az asztali gépek azt a teljesítményt...

A Zaszlon PESA radar mögött szerinted szuperszámítógépek voltak? Frászt...

A számítógép nem megoldás mindenre, ha jó vasat kell csinálni, akkor a hajadra kenheted. A tervezés és modellezésben segíthet, de a hardveresen elégtelen dolgokat szofveresen nem lehet mindig megoldani. Ha pl. az anetnna és szűrőrendszer (ezek csak légbőlkapott példák), nem képes arra, amit kéne, akkor kinemszarja le, hogy milyen CPU-d van? Ha az ipar nem képes adott eszköz legyártására kellő minősében, dettó ugyanez.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Az oroszok pl nem képesek a megfelelő gallium-arzenid előállítására, márpedig (úgy tudom) abból lenne az AESA adó-vevő elem.
 

bartinieffektus

Well-Known Member
2012. december 4.
1 139
355
83
aerophyl szerint:
2012. december 19. szerda @ 09:36

Lenyegeben luperator megvalaszolta, amit szemeleltetni akartam.

Az AESA radarhoz , adott idoben, parhuzamos "szamitasok" futtatasa szukseges. Amig 1997-ben ezt 100 ilyen egyseg volt kepes vegrehajtani, ma mar eleg 1 db tobbmagos rendszer . Teherauto VS taska esete.



molnibalage szerint:
2012. december 19. szerda @ 09:45

"A Zaszlon PESA radar mögött szerinted szuperszámítógépek voltak? Frászt…"

http://militaryrussia.ru/blog/topic-407.html

Lasd. fent aerophylnek irt valaszt
 
M

molnibalage

Guest
<i>Az AESA radarhoz , adott idoben, parhuzamos “szamitasok” futtatasa szukseges. Amig 1997-ben ezt 100 ilyen egyseg volt kepes vegrehajtani, ma mar eleg 1 db tobbmagos rendszer . Teherauto VS taska esete.</i>

Ma már az oroszoknál is elérhető ugyanaz a számítástechnika tervezéshez, mint máshol. Ettől még sem lett F119/F135 hajtóművük, meg sokminden más sem. A jenki elektronikai ipar minden fölénye ellenére titánhegesztsében mégis a szovjetek voltaka bajnokok, stb.

Egymásal logikailag nem összefüggő dolgokból akarsz valamit levezetni...

A számítási kapacitás nem minden. Képzeld a GPS rendszer a mai számítógépek előtt is működött, ahogy az INS és sokminden más is. Attól, hogy egy eszköz mérete más és a mögötte levő számítási kapacitással meglehet támogatni, a nem működő vas problémáját nem oldja meg. Ha egy autó motorjában szétesik a hengerfej azzal a vezérlő szofver semmit sem tud kezdeni. Ez persze szélsősége példa, de remélem ebből már leessik. Vagy kicsit gépközelibbet akarsz? Lehet bármilyen csodálatos FADEC vezérlésed egy Kaveri hajtóművön, abból akkor sem lesz F100-PW-220E...
 
M

molnibalage

Guest
Vagy még tovább görgetve. Indiának is 20 éve lett volna a számítástechinkai kapacitás kihasználására, a Kaveri mégsem akar egy csúcshajtómű lenni.

Miből gondolod, hogy az AESA radar más...?