A II. világháború (1939 - 1945)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 861
15 262
113
Azért hogy jobb lett volna a futómű, mint a Pantheren (aminek kb a legsimábban futó felfüggesztése volt a legegyenletesebb talajnyomással), azt azért elég nehéz elhinnem.

Amugy a kor szintjén nem voltak rosszak a ‘magyar’ (lényegében módosított licenc) harckocsik, az egyetlen apró gond hogy a gyártás / rendszerbe állítás kb két évet késett mindegyiknél, addigra meg már elavulttá váltak.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 356
77 034
113
Azért hogy jobb lett volna a futómű, mint a Pantheren (aminek kb a legsimábban futó felfüggesztése volt a legegyenletesebb talajnyomással), azt azért elég nehéz elhinnem.

Amugy a kor szintjén nem voltak rosszak a ‘magyar’ (lényegében módosított licenc) harckocsik, az egyetlen apró gond hogy a gyártás / rendszerbe állítás kb két évet késett mindegyiknél, addigra meg már elavulttá váltak.

Az átlapolt görgők elég nagy karbantartás igényűek voltak ráadásul sokszor ki is vettek egyet kettőt.A Tasnál ilyen gond nem lett volna.Szerintem erre gondolt aki írta.
 
  • Tetszik
Reactions: rappali_

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 861
15 262
113
Az könnyen lehet, hogy egyszerűbb volt karbantartani. Elvégre egy faék primitívségű laprugós felfüggesztése volt, ami hát... Ford T-Model szint. Fejlettnek semmiképp nem nevezném.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 589
16 189
113
Az könnyen lehet, hogy egyszerűbb volt karbantartani. Elvégre egy faék primitívségű laprugós felfüggesztése volt, ami hát... Ford T-Model szint. Fejlettnek semmiképp nem nevezném.
A felhasználás jellege dönti el, hogy mi a jó és rossz. Mezőgazdaságban mai napig használnak FA (étsd: fából készült) csapágyakat ;) A Zrinyi rohamlövegeket nagyon szerették és jó is volt (alacsony homlokfelület) lásd tordai csatát, ahol gyalultak rendesen! Említést érdemel még a Botond 38M, amit sokszor a németek (gute kamerad-jegyében gondolom) "rekviráltak" is, mert szintén jól eltalált rajkocsi volt. A németek mindent erőből akartak (lásd királytigris), mi meg ésszel kompenzálva a lehetőségek hiányát (fentiek+Tas) igyekeztünk helytállni. Sajna a hadvezetésünk nem nőtt fel a feladathoz sokszor.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 356
77 034
113
A felhasználás jellege dönti el, hogy mi a jó és rossz. Mezőgazdaságban mai napig használnak FA (étsd: fából készült) csapágyakat ;) A Zrinyi rohamlövegeket nagyon szerették és jó is volt (alacsony homlokfelület) lásd tordai csatát, ahol gyalultak rendesen! Említést érdemel még a Botond 38M, amit sokszor a németek (gute kamerad-jegyében gondolom) "rekviráltak" is, mert szintén jól eltalált rajkocsi volt. A németek mindent erőből akartak (lásd királytigris), mi meg ésszel kompenzálva a lehetőségek hiányát (fentiek+Tas) igyekeztünk helytállni. Sajna a hadvezetésünk nem nőtt fel a feladathoz sokszor.

Ne állítsuk már be erénynek azt,hogy elavult technikával teljesen amatőr módon felkészületlenül léptünk be a háborúba és a katonák ezekből a hátrányokból próbáltak a katasztrofálisnál egyel jobbat kihozni.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Ne állítsuk már be erénynek azt,hogy elavult technikával teljesen amatőr módon felkészületlenül léptünk be a háborúba és a katonák ezekből a hátrányokból próbáltak a katasztrofálisnál egyel jobbat kihozni.
Pedig dudi jobb ha megszokod mert elnezve a vilag esemenyeinek alakulasat es a magyar politikai "elit" tenykedeset bizony nagyon ugy nez ki hogy hasonlo szerep var ratok.

Es ezt a legnagyobb sajnalattal mondom.
 

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 589
16 189
113
Ne állítsuk már be erénynek azt,hogy elavult technikával teljesen amatőr módon felkészületlenül léptünk be a háborúba és a katonák ezekből a hátrányokból próbáltak a katasztrofálisnál egyel jobbat kihozni.
Nem ezt írtam, és tény hogy felkészületlenek voltunk. De nem is akartunk sem háborút, sem belépni. Tüzérségben jók voltak az elején a szovjetek, na és harckocsiban? A németek is használtak szekereket is (sőt). A Botond pöpec volt, a Zrinyinek egyedül a szegecselése lehet avitt, de az akkori viszonyok között (minőségi acél általános hiánya) jobb megoldás volt, mint a hegesztett (sok magnézium és foszfor az acélban). Az eredeti célt (szomszédok elleni háború és védelem) szerintem ha nem is példásan, de elbírta volna a MKH... más lapokat osztottak nekünk sajna.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 356
77 034
113
Pedig dudi jobb ha megszokod mert elnezve a vilag esemenyeinek alakulasat es a magyar politikai "elit" tenykedeset bizony nagyon ugy nez ki hogy hasonlo szerep var ratok.

Es ezt a legnagyobb sajnalattal mondom.

Nem gondolom,hogy így lenne.Pénz úgy néz ki lesz normális dolgokra.Azt ne borítékoljuk előre,hogy kizárólag hülyén lesz elköltve.Jó ellenpélda a kézifegyver beszerzés mert a Cz jó fegyvereket gyárt ráadásul itthon.Ez egy kifejezetten jó megoldás volt(meg is lepett).
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Nem gondolom,hogy így lenne.Pénz úgy néz ki lesz normális dolgokra.Azt ne borítékoljuk előre,hogy kizárólag hülyén lesz elköltve.Jó ellenpélda a kézifegyver beszerzés mert a Cz jó fegyvereket gyárt ráadásul itthon.Ez egy kifejezetten jó megoldás volt(meg is lepett).
Penz lesz ra es lesz ra szandek is hogy nagyreszet lenyuljak. Lesz par latvanyos es rohadt draga projekt es kesz. Rendszervaltas katonailag haditchnikailag szinte kizart.

Es ne legyen igazam.
 
R

rejsz felügyelő

Guest
Azért hogy jobb lett volna a futómű, mint a Pantheren (aminek kb a legsimábban futó felfüggesztése volt a legegyenletesebb talajnyomással), azt azért elég nehéz elhinnem.

Amugy a kor szintjén nem voltak rosszak a ‘magyar’ (lényegében módosított licenc) harckocsik, az egyetlen apró gond hogy a gyártás / rendszerbe állítás kb két évet késett mindegyiknél, addigra meg már elavulttá váltak.
Valóban elég pongyolán fogalmaztam. A Panther átlapolt görgős felfüggesztése technológiailag jó volt de a fronton tudtommal meggyűlt vele a bajuk a szerelőknek. Ezzel szemben a Tas felfüggesztése a Pz III alapján készült, elég strapás és nem annyira karbantartásigényes mint a Pantheré.

A komment második felével egyet értek, azt hozzátenném hogy lényegében minden fél ezzel küzdött de a nagyok persze folyamatosan tudtak fejleszteni.
A Tasról elég jó összefoglalót írt Turcsányi a Nehézharckocsik c. könyvében.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

32karakter

Well-Known Member
2011. február 21.
1 115
2 297
113
Valóban elég pongyolán fogalmaztam. A Panther átlapolt görgős felfüggesztése technológiailag jó volt de a fronton tudtommal meggyűlt vele a bajuk a szerelőknek. Ezzel szemben a Tas felfüggesztése a Pz III alapján készült, elég strapás és nem annyira karbantartásigényes mint a Pantheré.

A komment második felével egyet értek, azt hozzátenném hogy lényegében minden fél ezzel küzdött de a nagyok persze folyamatosan tudtak fejleszteni.
A Tasról elég jó összefoglalót írt Turcsányi a Nehézharckocsik c. könyvében.

Legjobb tudomásom szerint egyébként még senki nem talált semmiféle hivatkozást/dokumentumot de akár még csak visszaemlékezést, ami alapján az átlapolt görgők használat közben problémát okoztak volna (sár/fagyott sár probléma).

Az viszont tény, hogy a karbantartásnál (csere) okozott problémát, lévén ha belső görgőt kellett cserélni (belső lapot) le kellett bontani a fél görgősort. Az meg azért sok.

Ugyanakkor viszont a torziós rúd, mint olyan legalább akkora szopás volt csere esetén, mint az átlapolt görgők, ha nem nagyobb, az mégis megmaradt a modern harckocsik többségén.

Szóval visszatértünk kedvenc témámhoz HK témában, azaz mérnöki döntések, avagy kompromisszumok az elvárások függvényében: annyit nem hozott a konyhára az átlapolt futógörgő mint a torziós rúd figyelembe véve a hátrányokat - egyki koncepció repült, méghozzá elég hamar (már a Tiger2 esetében is.. szóval nem volt már interleaved) a torziós rúd meg hasít ma is.

Mondjuk pl az angolok mai napig esküsznek a horstmannra, pedig az elég "ócskának" számít, de szerintük az előnyök miatt megéri.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 356
77 034
113
Legjobb tudomásom szerint egyébként még senki nem talált semmiféle hivatkozást/dokumentumot de akár még csak visszaemlékezést, ami alapján az átlapolt görgők használat közben problémát okoztak volna (sár/fagyott sár probléma).

Az viszont tény, hogy a karbantartásnál (csere) okozott problémát, lévén ha belső görgőt kellett cserélni (belső lapot) le kellett bontani a fél görgősort. Az meg azért sok.

Ugyanakkor viszont a torziós rúd, mint olyan legalább akkora szopás volt csere esetén, mint az átlapolt görgők, ha nem nagyobb, az mégis megmaradt a modern harckocsik többségén.

Szóval visszatértünk kedvenc témámhoz HK témában, azaz mérnöki döntések, avagy kompromisszumok az elvárások függvényében: annyit nem hozott a konyhára az átlapolt futógörgő mint a torziós rúd figyelembe véve a hátrányokat - egyki koncepció repült, méghozzá elég hamar (már a Tiger2 esetében is.. szóval nem volt már interleaved) a torziós rúd meg hasít ma is.

Mondjuk pl az angolok mai napig esküsznek a horstmannra, pedig az elég "ócskának" számít, de szerintük az előnyök miatt megéri.


Otto Carius Tigrisek a sárban c. könyv, szerintem elég jó hivatalos dokumentum.No meg a rengeteg kép amin le van véve 1-2 futógörgő a tankról.
 
  • Tetszik
Reactions: Spartan.asfv
R

rejsz felügyelő

Guest
Legjobb tudomásom szerint egyébként még senki nem talált semmiféle hivatkozást/dokumentumot de akár még csak visszaemlékezést, ami alapján az átlapolt görgők használat közben problémát okoztak volna (sár/fagyott sár probléma).
Az axis history fórumán nézz körül, ott olvastam régebben róla.
 

32karakter

Well-Known Member
2011. február 21.
1 115
2 297
113
Otto Carius Tigrisek a sárban c. könyv, szerintem elég jó hivatalos dokumentum.No meg a rengeteg kép amin le van véve 1-2 futógörgő a tankról.

A futógörgő levétele irgalamtlan sok ok miatt következett/következhetett be. Standard eljárás volt aknasérülés esetén pl.: levették oszt jónapot.

Node, ami a legfontosabb, 1-2-x görgő levétele esetén is vígan közlekedett a vas (ott van a felvétel amikor Jagdtigerek megadták magukat az amiknak és talán két görgő is le volt véve egymás után... a Jagdtiger meg melepően fürgén rodeózott a dágványban úgy is.)

Másszóval ez a bonyolítás nem volt létfontosságú a hk szempontjából - jó ha van, de el lehet lenni nélküle.

OK, utánanézek, hogy mennyire is volt ez próbélma, de emlékeim szerint ha volt is, akutnak nem volt nevezhető. Inkább oylasmi ez, mint a Ronsonos Sherman-legenda.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 861
15 262
113
A sok átlapolt görgő a puha talajon tapasztalható, a harckocsi megsüllyedésének mérséklését szolgálta, egyben nagyban javította a terepjáró képességet is nehéz terepen + magán a futóművön is jobban eloszlatta a terhelést. Nem mindegy, hogy 40-70 tonnát 8 vagy 18 görgőre/rugóselemre nehezedik, ahogy az sem, hogy homokos, havas, mocsaras terepen át tud-e menni a harckocsi vagy épp elakad.

Ettől függetlenül egy bonyolult műszaki megoldás volt, a háború utáni 40 tonna körüli hk-k megvoltak azért nélküle is, a 80-as évek ismét 60 tonna körülire hízott harckocsijait meg már kétszer olyan erős motorok hajtották.