M
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Erre tudunk valami forrást találni?
Itt ellentmondást érzek. Miből bombázna pontosabban nagyobb sebességnél magasabbról a Mossie?
A Luftwaffét ledarálta a bombázó hadjárat. A problémám az, hogy viszont tudtommal a kísérővadászok és nem a fedélzeti lövészek.
Ez ebben formában szerintem tévedés. Az egy igen speciális alakulat volt. Kb. olyan, mintha a Delta Force színvonalával akarnád bemutatni az egész US Army-t.
Helyesbítek, vagy egyszerűen a kis magasságból végzett bombázás. 1945-ben, az Operation Carthage során az egyik Mosquito egy lámpaoszlopnak(!) ütközve esett ki a harcból.A célhoz érve aztán jöhet a világháború egyetlen, valóban pontos bombázási eljárása, a zuhanóbombázás.
Hát, már az abszolútértéken is pislogok...Az angol Wikipedia egy Mosquito árát 9100, egy Lancasterét 45-50 ezer fontra teszi.
Arra képtelen volt a Mossie. A bibi az lett volna, hogy utána meg elfogják őket odalent és a AAA is teszi a dolgát. A B-17-esek is szénné gyalulhattak volna mindent 500 méteren repülve. Csak akkor őket is szénné gyalulta volna bármi. Lásd Ploiesti elleni borzalmas támadás veszteségeit.A nagy magasság és a nagy sebesség + a kis méret a gép elfogásának esélyét csökkenti a nehéz négymotorosokénak töredékére. A célhoz érve aztán jöhet a világháború egyetlen, valóban pontos bombázási eljárása, a zuhanóbombázás.
Kb. ezt látom én is. Iszonyatosan sok személyt és pénzt öltek abba, am kvázi nem működött.Pontosan. Ezért volt eleve elhibázott koncepció sündisznómódra megtűzdelni nehézgéppuskákkal a bombázókat, plusz további személyzetet ültetni ezek mögé. A német vadászok ellen keveset, a földi légvédelem ellen kb. semmit nem értek, de tovább rontották a gépek amúgy is elég lomha repülési jellemzőit.
A Mossiek célmegjelölése mitől volt pontosan, ha nem mentek alacsonyra le ők sem? (Tudtommal.)És itt megint tetten érthető a stratégiai bombázó koncepció elhibázottsága. A Mosquito-k rárepülnek a célra és megszórják célmegjelölő fáklyákkal, aztán jön nagy magasságból a szőnyegbombázás, amely nyomán posztapokaliptikus rommezővé változik a célterület, természetesen hatalmas civil veszteségekkel. Persze pár (tucat) bombázót leszed az ellenség is, ugyanakkor esélyes, hogy magában a célpontban, ha az olyan "aprócska" műtárgy, mint pl. egy híd, alig, vagy egyáltalán nem keletkezik kár. Ellenben ha eleve csak Mosquito-k támadnának, kevesebb saját- és kisebb civil veszteség mellett nagyobb eséllyel semmisülne meg maga a célpont. De Bomber Harris és társai többre tartották a holdbéli tájakat mutató légifelvételeket (remélve, hogy azon a stratégiai célpontoknak sem lesz többé nyoma), az efféle proto-precíziós eljárásoknál.
Hát egen...Két kurvanagy propeller volt az elején, nem lopakodott az sehova.
Pont nem volt cél a civil veszteségek minimalizálása. Talán még az amerikaiaknál mondhatjuk, hogy azért erőltették a nappali bombázást (még eleinte megfelelő vadászkíséret nélkül is), mert így reálisabb esélye volt a célpont eltalálásának, és előnyben részesítették a katonai-ipari célpontokat, de az angol éjszakai bombázásnál erről szó sem volt. De nm lehet egyértelműen elhibázottságról beszélni, hisz még él a Douhet-elmélet https://www.uni-nke.hu/document/uni-nke-hu/krajnc_e_jegyzet.pdf 3-4. oldalAz angol Wikipedia egy Mosquito árát 9100, egy Lancasterét 45-50 ezer fontra teszi.
A nagy magasság és a nagy sebesség + a kis méret a gép elfogásának esélyét csökkenti a nehéz négymotorosokénak töredékére. A célhoz érve aztán jöhet a világháború egyetlen, valóban pontos bombázási eljárása, a zuhanóbombázás.
Pontosan. Ezért volt eleve elhibázott koncepció sündisznómódra megtűzdelni nehézgéppuskákkal a bombázókat, plusz további személyzetet ültetni ezek mögé. A német vadászok ellen keveset, a földi légvédelem ellen kb. semmit nem értek, de tovább rontották a gépek amúgy is elég lomha repülési jellemzőit.
Az alapgondolat az, hogy a Mosquito hatékonyabb harceszköz, mint a "stratégiai" nehézbombázó. Egy olyan terület van, ahol ez nem állja meg a helyét, a speciális, nagy tömegű bombák alkalmazása, mint pl. a Tallboy, aminek célba juttatására a Mosquito nyilván teljesen alkalmatlan. Ezekhez kellenek a négymotoros nehézbombázók - és persze a jól képzett személyzet, mint amilyen a 617-eseké volt. Egyébként általában az ő bombázásaik előtt is Mosquito-k végezték a célmegjelölést.
És itt megint tetten érthető a stratégiai bombázó koncepció elhibázottsága. A Mosquito-k rárepülnek a célra és megszórják célmegjelölő fáklyákkal, aztán jön nagy magasságból a szőnyegbombázás, amely nyomán posztapokaliptikus rommezővé változik a célterület, természetesen hatalmas civil veszteségekkel. Persze pár (tucat) bombázót leszed az ellenség is, ugyanakkor esélyes, hogy magában a célpontban, ha az olyan "aprócska" műtárgy, mint pl. egy híd, alig, vagy egyáltalán nem keletkezik kár. Ellenben ha eleve csak Mosquito-k támadnának, kevesebb saját- és kisebb civil veszteség mellett nagyobb eséllyel semmisülne meg maga a célpont. De Bomber Harris és társai többre tartották a holdbéli tájakat mutató légifelvételeket (remélve, hogy azon a stratégiai célpontoknak sem lesz többé nyoma), az efféle proto-precíziós eljárásoknál.
Ez nem stratégiai bombázás, arra pont a teherbírásuk miatt alkalmatlanok a közepes bombázók. Meg a hatótávolságuk miatt. Ez hadászati célpontok támadása volt. Az egy szinttel alacsonyabb.
Hát, már az abszolútértéken is pislogok...
A jenkiknél az egymotoros vadászok voltak 20-80 ezer dollár között (P-47 elképesztően drága volt), a B-17 100-ezres kategória volt, a B-29 még ennél is sokkal drágább.
A Mossie olcsósága abból is eredhet, hogy rohadtul nem voltak rajta a strat. bombázáshoz szükséges eszközök és eleve kevesebb fegyver volt. Ha azt is beleszámolják a gép árába. Szóval ez így nem indikatív szerintem.
Arra képtelen volt a Mossie. A bibi az lett volna, hogy utána meg elfogják őket odalent és a AAA is teszi a dolgát. A B-17-esek is szénné gyalulhattak volna mindent 500 méteren repülve. Csak akkor őket is szénné gyalulta volna bármi. Lásd Ploiesti elleni borzalmas támadás veszteségeit.
Pont nem volt cél a civil veszteségek minimalizálása. Talán még az amerikaiaknál mondhatjuk, hogy azért erőltették a nappali bombázást (még eleinte megfelelő vadászkíséret nélkül is), mert így reálisabb esélye volt a célpont eltalálásának, és előnyben részesítették a katonai-ipari célpontokat, de az angol éjszakai bombázásnál erről szó sem volt. De nm lehet egyértelműen elhibázottságról beszélni, hisz még él a Douhet-elmélet https://www.uni-nke.hu/document/uni-nke-hu/krajnc_e_jegyzet.pdf 3-4. oldal
Kb. ezt látom én is. Iszonyatosan sok személyt és pénzt öltek abba, am kvázi nem működött.
És ugyanazzal a módszerrel Vietnamban is ugyanolyan csekély eredményeket értek el, mint Európában. Számomra a diskurzus a "repülő erőd" koncepció életképességéről és világháborús eredményességéről szól - az pedig elég gyengécske. Nem véletlenül tűnt el Vietnamra a géppuskaerdő a stratégiai bombázókról, és nem véletlenül fordult maga a bombázókoncepció is a nagy magasság és nagy sebesség elérésére képes, de védőfegyverzettel nem rendelkező gépek alkalmazása, illetve a precíziós csapásmérés felé. A világháborúban ehhez a koncepcióhoz a Mosquito került a legközelebb.Csak előkeresem azt a régi-régi irományt, volt benne forrás a statégiai bombázás hatásának felméréséről az amerikaiak részéről, és ennyi év távlatából nem emlékszem a konklúzióra, a forrásra még kevésbé...
Azt biztos, hogy az amerikaiak külön csapatot szerveztek a felmérésre, és azonnal mentek kérdezni, ahogy elfoglalták az előzőleg érintett területeket. Annyira nem volt lesújtó az eredmény, mert a nehézbombázók Vietnámban is bőséggel szórták az áldást, ugyanúgy katonai-gazdasági célpontok ellen.
A világháborúban ehhez a koncepcióhoz a Mosquito került a legközelebb.
Mint a B-52, B-2, B-1, Tu-160, Tu-95...Ezért alkalmaznak mai napig kicsi, könnyű gépeket bombázásra.
Ez a légiharc-rakéták miatt történt. Amikor a támadó fegyver HMZ-je messze meghaladta a védekezőét, akkor értelmetlenné vált azok használata. Ennek ellenére csak 1995-ben szerelték ki a B-52-esekből a gépágyúkat. Eszement módon még a B-58 Huslernek is volt olyan.És ugyanazzal a módszerrel Vietnamban is ugyanolyan csekély eredményeket értek el, mint Európában. Számomra a diskurzus a "repülő erőd" koncepció életképességéről és világháborús eredményességéről szól - az pedig elég gyengécske. Nem véletlenül tűnt el Vietnamra a géppuskaerdő a stratégiai bombázókról, és nem véletlenül fordult maga a bombázókoncepció is a nagy magasság és nagy sebesség elérésére képes, de védőfegyverzettel nem rendelkező gépek alkalmazása, illetve a precíziós csapásmérés felé. A világháborúban ehhez a koncepcióhoz a Mosquito került a legközelebb.
Ezért alkalmaznak mai napig kicsi, könnyű gépeket bombázásra.
Hja...Mint a B-52, B-2, B-1, Tu-95, Tu-22M3...
Nem, mert azóta egyrészt bejöttek a képbe az ASM-ek, amelyek a célponttól sok száz km-ről indíthatóak, másrészt a lopakodó technológia. Az első esetben a bombázó meg sem közelíti a célterületet, a második alkalmazása esetén pedig szintén szükségtelen védőfegyverzettel felszerelni a bombázót.Ezért alkalmaznak mai napig kicsi, könnyű gépeket bombázásra.
Ez a légiharc-rakéták miatt történt. Amikor a támadó fegyver HMZ-je messze meghaladta a védekezőét, akkor értelmetlenné vált azok használata. Ennek ellenére csak 1995-ben szerelték ki a B-52-esekből a gépágyúkat. Eszement módon még a B-58 Huslernek is volt olyan.
https://theaviationgeekclub.com/heres-b-52-tail-gunners-made-buff-mig-killer/És volt rá precedens, hogy ezeket a gépágyúkat használták is éles helyzetben? Netán eredményesen is?
72 decemberében 2 B-52 fedélzeti lövészei (Samuel Turner törzsőrmester és Albert Moore A1C = kb. szakaszvezetői rang?) állítólag lelőttek 1-1 rájuk támadó vietnami MiG-21-et.És volt rá precedens, hogy ezeket a gépágyúkat használták is éles helyzetben? Netán eredményesen is?