A II. világháború magyar vonatkozású katonai eseményei

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 547
84 913
113
"Oroszország eddig soha nem látott dokumentumokat oldott fel a szovjet csapatok II. világháborús magyarországi, nevezetesen budapesti hadműveleteiről.

1944 márciusában Hitler de facto is német csapatokat vezényelt Magyarországra, hogy így biztosítsa a szükséges utánpótlást, majd leváltotta Horthy Miklóst, hogy saját emberével helyettesítse.

Szeptemberben léptek be a szovjet csapatok a románokkal együtt és 3 hónap múlva már el is foglalták Budapestet.
A magyar fővárost "erődvárosnak" nyilvánították még a nácik, akik az utolsó katonáik védeni akarták azt. A megadás nem volt opció és a németek el is utasítottak bármiféle feladást. Ez vezetett a magyarul "kitörés napjaként" ismert mészárláshoz is.

Az utcai harcok Budapesten vérfürdőt eredményeztek mindkét oldalon. A kapituláció idejére, 1945. február 13-ra a magyarok és németek mintegy 190.000 katonát vesztettek. A szovjet erők közül pedig 80.000-en haltak meg és 240.000 katona sebesült meg.

Budapest maga is iszonyatos rombolást szenvedett el. A főváros összes hídját felrobbantották, hogy így védjék még Budát a visszavonuló erők. A történelmi műemlékek magaslatait használták mesterlövészek állásaiként."

https://ria.ru/20200213/1564630013....4yXmQQzOj1zbtjsuL1kpfuuSyUYxJzHD9xVlJVv0dFPiE
https://www.rt.com/news/480677-sieg..._WjIH3GVymZ8gYiWQVK5XAC6N2jOsoqTfhwXHhnW9D5GU
 
  • Tetszik
Reactions: jani22 and fishbed

ZeiG

Well-Known Member
2017. április 4.
886
5 056
93
Újabb képek az ostrom utáni Budapestről, pontosabban az I. kerületről (18+):
https://index.hu/fortepan/2020/02/1...ros_hadsereg_utcakep_romok_ungvary_krisztian/

2 évig laktam az I. kerületben, a legtöbb képen látható utcát jól ismerem, bár azóta sok épület eltűnt. A Logodi utcában a 2010-es évek elejéig állt egy ház, amelyen százával tarkállottak a golyónyomok, a "ronda golyónyomok"...
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 548
26 380
113
"Oroszország eddig soha nem látott dokumentumokat oldott fel a szovjet csapatok II. világháborús magyarországi, nevezetesen budapesti hadműveleteiről.

1944 márciusában Hitler de facto is német csapatokat vezényelt Magyarországra, hogy így biztosítsa a szükséges utánpótlást, majd leváltotta Horthy Miklóst, hogy saját emberével helyettesítse.

Szeptemberben léptek be a szovjet csapatok a románokkal együtt és 3 hónap múlva már el is foglalták Budapestet.
A magyar fővárost "erődvárosnak" nyilvánították még a nácik, akik az utolsó katonáik védeni akarták azt. A megadás nem volt opció és a németek el is utasítottak bármiféle feladást. Ez vezetett a magyarul "kitörés napjaként" ismert mészárláshoz is.

Az utcai harcok Budapesten vérfürdőt eredményeztek mindkét oldalon. A kapituláció idejére, 1945. február 13-ra a magyarok és németek mintegy 190.000 katonát vesztettek. A szovjet erők közül pedig 80.000-en haltak meg és 240.000 katona sebesült meg.

Budapest maga is iszonyatos rombolást szenvedett el. A főváros összes hídját felrobbantották, hogy így védjék még Budát a visszavonuló erők. A történelmi műemlékek magaslatait használták mesterlövészek állásaiként."

https://ria.ru/20200213/1564630013....4yXmQQzOj1zbtjsuL1kpfuuSyUYxJzHD9xVlJVv0dFPiE
https://www.rt.com/news/480677-sieg..._WjIH3GVymZ8gYiWQVK5XAC6N2jOsoqTfhwXHhnW9D5GU
https://index.hu/fortepan/2020/02/1...ros_hadsereg_utcakep_romok_ungvary_krisztian/

Ugyan az? :)
 

Loki19

Well-Known Member
2019. március 21.
259
343
63
Ha már nyugati fogság és fiatalok, francia "élmények" Szabó Péter Keleti front, nyugati fogság c. könyvéből:

"A helyi lakosság sértegetései, kövekkel dobálásai, esetenként durvább, halált okozó atrocitásai szinte általános jelenségek voltak. A hadifogolytáborok francia őrszemélyzete sem bánt emberségesen a rá bízott hadifoglyokkal. Gyakori ütlegeléseik és lövöldözéseik a táborban számos szerencsétlen fogoly életébe kerültek. Az algériai és marokkói arab őrök durvasága közismert volt. A francia felügyeletű táborokat megtekintő magyar egyházi missziók képviselői a foglyok kifosztásán kívül a Dieppe lágerében őrzött 14 és 16 éves magyar leventék éjszakánkénti megerőszakolásairól is említést tettek korabeli jelentéseikben."
Dieppe bővebben: "Dieppe, a Normandia keleti peremén elterülő halásztelepülés magyar vonatkozását tekintve elsősorban az embertelen körülmények között őrzött és dolgoztatott leventék tragikus sorsa okán vált ismertté. Egy szétbombázott tanintézet udvarán barakkokban elszállásolt leventéket, akik közül 160-an a 16 évüket sem töltötték be, arab őrök felügyelték. A 40–50 kilóra lefogyott gyerekkatonákat nehéz, megerőltető munkákra kötelezték, egy közeli malomban súlyos liszteszsákokat kellett cipelniük, illetve a kikötőben teherhajók kirakodásánál segédkeztek. Az ellenszegüléseket, lopásokat vagy szökési kísérleteket a tábor parancsnoka különös kegyetlenséggel büntette. A szerencsétlen áldozatokkal a láger udvarán egy gödröt ásatott, és két-három napig, éjjel-nappal abban kellett feküdniük. A naponta egy alkalommal kapott levesszerű folyadék és a homoszexuális őrök zaklatásai is a dieppe-i tábort jellemző rossz emlékek közé tartoztak."
Poitiers: "819, legnagyobb többségében középiskolát, főiskolát végzett tisztjelölt (Hajmáskér, Nagyvárad) érkezett meg [ide]. 70-en haltak meg. 150-en maradtak. A többieket elvitték az amerikaiak, hogy feljavítsák. Mielőtt megérkeztek, elrabolták minden valamire való ruhájukat, ékszereiket, egyetlenegy pokrócot nem hagytak meg nekik. Elvettek kb. 2000-et. Ütötték őket. […] Beszélgetésben buzdítottam őket, hogy el ne hagyják magukat. Nagyon elhagyták ugyanis magukat a nyomorúság, a régebbi bánásmód miatt.⁴⁷ A rendelkezésre álló veszteségadatok szerint 86 magyar hadifogoly vesztette életét vérhasban, illetve halt éhen a táborban, vagy annak kórházában."
 
R

rejsz felügyelő

Guest
a Svédek kérésére elkészült a 4 db 13,2 mm-es gépágyús nehéz vadász változat terve is.
Úgy tudom a svédeknek zuhanóbombázó-változatot terveztek, 4db 13,2mm-es géppuskával(plusz egy 8mm-es védőgéppuska és bombák), a felderítő változatot pedig 2db 13,2 és 2db 8mm-es géppuskával.
A magyar katonai vezetés jó sok olasz sz@t összevásàrilt, de kiválló érzékkel, az egyetlen előremutató olasz típust - az MC 200-ast - na, azt nem vették meg...:(
Nem szeretek nagyon belemenni az ilyen játékba, de szerintem érdemes lett volna továbbvinni az olasz szálat, sokkal normálisabban viselkedtek velünk mint a svábok, ők -ahogy fentebb is írták- csak akkor adtak el bármit amikor már szar volt a palacsintában.
Az olasz vadászok miután megkapták a Daimler-Benz motorokat elég jók lettek, az MC 202 asszem' már 1941-ben rendszerbe állt, akkor még sehol sem volt magyar Messzer-gyártás.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74 and zsolti
T

Törölt tag 1586

Guest
Óóó!
Németek a 30as években nem adtak el semmit.A kapacitást lekötötte a saját hadseregük újrafegyverzése.Csak érdekességként,42ig békebeli módon üzemelt a gazdaságuk.Csak utána álltak át a hadigazdálkodásra.Az olaszok meg adtak el fegyvert,ezért tőlük vettünk.Meg a svédektöl.
A Szent László hadosztály csak nevében volt ejtőernyős.
Folyt magyar "Mosquito",vagy inkább Me410 fejlesztés,csak beletört a bicska.A világ első gázturbinás-propelleres harci gépe lett volna,de.....A turbina sosem lett kész,és nem is tudtuk volna sorozatban gyártani.Megpróbálták a gépet DB605 motorokkel befejezni,de azzal már nem volt olyan jó.Me410 lett helyette.
Valójában amit a magyar iparbol ki lehetett hozni,azt ki is hozták.Voltak igen előremutató fejlesztések,pl Buzogányvető,SAS távolfelderitó lokátor,17cm tarackágyú,stb,de a fejlesztő és gyártó kapacitásunk egyszerűen kevés volt a feladathoz.
- A németek a 30-as években is igen sok katonai repülőgépet szállítottak külföldi vevőknek. A teljesség igénye nélkül: Svájc, Jugoszlávia, Románia, Magyarország, stb...
- A Német gazdaság közel sem békebeli módon üzemelt. Erősen hadigazdaság volt. A Blitzkrieg bukása után 42 Jan 10.-én kiadott Führer paranccsal vette kezdetét a totális anyagháború.
- Magyar Mosquito illetve Me-410...o_O (itt csuklottam egyet..:) Zöldségeket nem kéne írni...)
  • szegény Willy Messerschmitt rendkívül tehetséges tervező volt, de minden zseninek vannak gyenge pillanatai. Willy egy ilyen gyenge pillanatában tervezte a a Me-210-est és annak a továbbfejlesztése a Me-410 (merthogy az sem magyar fejlesztés volt...) sem lett sokkal jobb. A gép istentelenül nehéz lett, nem volt túl gyors és csapnivalóan manőverezett.
  • a magyar katonai vezetés a szokásos kiváló érzékkel a Me-210-es licenszét vásárolta meg a Németektől és a Dunai Repülőgépgyárban kezdete el a gyártást. A gépnek voltak magyar fejlesztési kísérletei de azok csak fegyverzetet és a műszereket (lokátor) érintették. Mi soha nem gyártottuk a továbbfejlesztett 410-es változatot.
  • légcsavaros-gázturbinás harci gép: gondolom itt az ez idő tájt fejlesztett Jendrasik Cs1-es gázturbinára gondolsz. A hatóműnek voltak előremutató megoldásai (pl. gyűrűs tüzelőtér) de a magyar viszonyok miatt kudarcra volt ítélve a dolog. 1943.ra mindössze 300 LE-t sikerült kihozni a hajtóműből és utána le is álltak a fejlesztéssel. A turbinához valóban elindult egy repülőgép fejlesztése. Ez lett volna az X/H rombológép, de az - csak úgy mint a hajtómű - sohasem készült el.(link: http://real-j.mtak.hu/11408/2/HT_2015-2_teljes_red.pdf)
 

igaziigaz

Well-Known Member
2019. február 11.
351
288
63
Úgy tudom a svédeknek zuhanóbombázó-változatot terveztek, 4db 13,2mm-es géppuskával(plusz egy 8mm-es védőgéppuska és bombák), a felderítő változatot pedig 2db 13,2 és 2db 8mm-es géppuskával.

Nem szeretek nagyon belemenni az ilyen játékba, de szerintem érdemes lett volna továbbvinni az olasz szálat, sokkal normálisabban viselkedtek velünk mint a svábok, ők -ahogy fentebb is írták- csak akkor adtak el bármit amikor már szar volt a palacsintában.
Az olasz vadászok miután megkapták a Daimler-Benz motorokat elég jók lettek, az MC 202 asszem' már 1941-ben rendszerbe állt, akkor még sehol sem volt magyar Messzer-gyártás.

Igen az olaszok erőltetésének volt politikai alapja, de urban legend és "győztes" hamis propaganda, hogy a svábok ellenségesek lettek volna. Horthy volt ellenséges és az idiota Bethlen a svábokkal és az hitték angoloknak elég lesz nyalni, vagy mondhatjuk úgy is a titkos társaságaik ezt kívánták meg...
De mikor felvilágosította többek között Imrédy Béla, hogy józanodjon a vén matróz mert gazdaságilag és sors kérdésekben ( revízió) is egyezünk a németekkel ebben a szituban, és ezért lehetőleg fogja be a pofáját akkor jött a "csodás" ötlet az öregtől, hogy inkább az olaszokkal haverkodjanak ha már haverkodni kell, amivel csak egy probléma volt. Mussolini jó fej volt és tényleg az olaszok szerették a magyarokat, de sehol nem voltak katonailag a németekhez képest. Mussolinit idegesítette is ez, hogy mindenáron beakarta bizonyítani, hogy egy szinten van Hitlerrel, de katonailag 0-ák voltak. Mind haditechnikában mind pedig harcban ( leginkább harcban) így Horthy ismét egy pöcs volt. Mussolininek mondjuk nagyban köszönhető a bécsi döntések is, mert tényleg jóindulattal a magyarok mellet volt, de a svábok az elején kifejezetten haverkodtak a magyarokkal és gesztusokat tettek, sőt még amikor Horthy trollkodott akkor is jó indulatúak voltak és türelmesek. Megadták a legnagyobb tiszteletet mikor a matróz kint volt németbe is, cserébe Horthy "elküldte a francba" Hitlert többször is, hogy a kártyapartnereinek felálljon....
Nem magasztalom Hitlert és nem védem, de az tény, hogy egyetlen egy ország felé sem volt ekkora türelme Hitlernek. Az első beszólás után lerohant volna bárkit. Horthyt meg hagyta trollkodni elég sokáig, engedte a bécsi döntéseket, és még fegyvergyártás is volt és bohockodhatunk a lengyelekkel is.

Tehát itt igenis Horthy-n múlott, hogy a sváboknak elege lett a magyar vezetésből. Bár tisztába voltak vele, hogy a fő szarkeverők Horthy-Bethlen-Teleki páros, és őket akarták mindig is kirugni a politikából.
Például a németek nagyon kivoltak akadva mikor az ármánykodó Bethlen eltávolította Imrédy-t. Bethlen hihetetlenül káros volt a magyar érdekekre. Egy igazi seggfej volt és a családja nevére szégyent hozott. Mert azért a Bethlenek nem voltak mindig ilyen szarkeverők.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 379
20 439
113
Mind haditechnikában mind pedig harcban

Nemrég fejeztem be egy könyvet (Harckocsizók c. Robert Kershaw-tól), és ott német és angol veteránok szerint egyáltalán nem voltak az olaszok (harckocsizók) rosszak a harcban, azon túl, hogy nagyon gyenge felszerelésük volt. Kb. mint a magyarok, úgy vettem ki, a gyér felszerelést próbálták taktikával vagy bátorsággal pótolni, de ez vajmi keveset ért. Ami még tanulságos volt, hogy az olaszok harckocsimotorjait jobbnak tartották a németeknél, viszont a repülöknél a daimler motorok voltak a jobbak, és az olaszok is azt használták, amikortól tudták.
 

igaziigaz

Well-Known Member
2019. február 11.
351
288
63
Nemrég fejeztem be egy könyvet (Harckocsizók c. Robert Kershaw-tól), és ott német és angol veteránok szerint egyáltalán nem voltak az olaszok (harckocsizók) rosszak a harcban, azon túl, hogy nagyon gyenge felszerelésük volt. Kb. mint a magyarok, úgy vettem ki, a gyér felszerelést próbálták taktikával vagy bátorsággal pótolni, de ez vajmi keveset ért. Ami még tanulságos volt, hogy az olaszok harckocsimotorjait jobbnak tartották a németeknél, viszont a repülöknél a daimler motorok voltak a jobbak, és az olaszok is azt használták, amikortól tudták.
Részletesen nem ismerem az olasz harckocsikat, de ha jól rémlik a Fiat is akart gyártani Párducot, valszeg nem véletlenül mert lehet mégse voltak olyan jók a saját cuccaik.
Elég most megnézni nem csak az olasz hadiipart hanem önmagában az olasz termékeket. Ha még esetleg el is érik a német szintjét ( ami ritka) általában megbízhatóság tekintetében nagyon gázak.
Most is bárkinek eladják a licencüket és olcsóak is de nincs meg az a + mint a németeknél.
Szerintem ez régen is ugyanez volt.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 379
20 439
113
Részletesen nem ismerem az olasz harckocsikat, de ha jól rémlik a Fiat is akart gyártani Párducot, valszeg nem véletlenül mert lehet mégse voltak olyan jók a saját cuccaik.
Elég most megnézni nem csak az olasz hadiipart hanem önmagában az olasz termékeket. Ha még esetleg el is érik a német szintjét ( ami ritka) általában megbízhatóság tekintetében nagyon gázak.
Most is bárkinek eladják a licencüket és olcsóak is de nincs meg az a + mint a németeknél.
Szerintem ez régen is ugyanez volt.

Javaslom a kicsit figyelmesebb olvasást. Nem írtam, hogy jók voltak a harckocsijaik. A harckocsi motorjaik voltak jók. A Fiat diesel motorok sokkal megbízhatóbbak voltak mint a németek benzinmotorjai. A harckocsik nem voltak jók, mert elavultak voltak, vékony volt a páncél, és az illesztések szegecseltek voltak.

A németek pl. olasz torpedókat használtak repülőről torpedózásra, mert jobb megbízhatóságúak voltak mint a saját típusaik (aztán japán típusra álltak át).

Amúgy nem rosszak az olasz cuccok, tapasztalataim szerint nem szignifikánsan különböző minőségűek, mint a német megfelelőik, főleg mióta a német kínait, lengyelt vagy magyart jelent ;).

Az olaszok fő gondja a tőkehiány volt akkor is, ma is, valamint a rossz sajtó a termékeiket illetően. Illetve az, hogy a németekkel ellentétben nem készültek előre a háborúra annyira, ezért eléggé lemaradva ugrottak bele.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
szegény Willy Messerschmitt rendkívül tehetséges tervező volt, de minden zseninek vannak gyenge pillanatai. Willy egy ilyen gyenge pillanatában tervezte a a Me-210-est és annak a továbbfejlesztése a Me-410 (merthogy az sem magyar fejlesztés volt...) sem lett sokkal jobb. A gép istentelenül nehéz lett, nem volt túl gyors és csapnivalóan manőverezett.


A 210 kálváriájában több dolog is közrejátszott, az RLM erőltette a gépet mielőtt kész lett volna, Willy pedig (aki addigra egyébként nemigen tervezett személyesen, max. vezette a csapatot) hiába tudta hogy gázos volt a gép, már leszerződött és felállított drága pénzen egy komplett gyártósort, amit dobhatott volna ki és nagy bukta lett volna belőle. Ebből lett a korai 210A a maga kifejezetten barátságtalan repülési és leszállási tulajdonságaival. Amikor ez kibukott, ezeket a hibákat kénytelenek voltak javítani hosszabb törzsel, nagyobb stab felületetkkel, orrsegédszárnnyal. Ez lett a 210A (lang), majd DB 605 motorokkal 210C amit a németek alig gyártottak, mi viszont megvettük.

A 410-es már a nagyobb és erősebb DB 603-as motorokkal épült, annyiban különbözött ami a nagyobb motor beszereléséhez kellett. Egyébként a
410-es gyors volt, nem is kicsit. Ne a végsebességet nézd (az se rossz egyébként ha az akkor jellemző ellenséges vadászokat nézed), hanem az utazósebességet amivel ténylegesen repült bevetésen.

Az tény hogy nehéz volt és gyengén manőverezett az előd 110-hez képest, annak az erősen tovább gondolt változata volt, de ezt már elsősorban gyorsbombázó szerepkörre szánták (Kampfzestörer), nem nehézvadász feladatokra. Ha pedig gyors gépet akarsz, ott muszáj volt belső bombateher és a nagy szárnyterhelés.​

A magyar katonai vezetés a szokásos kiváló érzékkel a Me-210-es licenszét vásárolta meg a Németektől és a Dunai Repülőgépgyárban kezdete el a gyártást. A gépnek voltak magyar fejlesztési kísérletei de azok csak fegyverzetet és a műszereket (lokátor) érintették. Mi soha nem gyártottuk a továbbfejlesztett 410-es változatot.

Ez félig igaz, mi a 210C változatot vettük meg, ez már nem az alap bénakacsa 210A, hanem annak egy továbbfejlesztett/kijavított sárkánya volt hosszabb törzzsel és más javításokkal, normális repülési tulajdonságokkal. Tulajdonképpen megegyezett a 410-es sárkánnyal de ez még DB 605 motorokkal készült. Ez utóbbi praktikus mert a 605-öst mi is gyártottuk, a 410-es DB 603-át pedig nem, azt úgy tudom csak a németek készítették, és maguknak sem volt belőle elég.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Nem szeretek nagyon belemenni az ilyen játékba, de szerintem érdemes lett volna továbbvinni az olasz szálat, sokkal normálisabban viselkedtek velünk mint a svábok, ők -ahogy fentebb is írták- csak akkor adtak el bármit amikor már szar volt a palacsintában.
Az olasz vadászok miután megkapták a Daimler-Benz motorokat elég jók lettek, az MC 202 asszem' már 1941-ben rendszerbe állt, akkor még sehol sem volt magyar Messzer-gyártás.

Ők is ugyanabban a cipőben jártak mint mi. Alapvetően mezőgazdasági ország jelentős nyersanyag-tartalékok nélkül, amit pluszban megterhelt még az is, hogy a korszaknak megfelelően az emberek a tengerészetben látták az erőmérés fokát.
Az olaszok úgy szervezték meg a hadseregüket, hogy papíron nagynak látszódjon. Rengeteg hadosztály csak két ezredből állt, mert egyszerűen nem volt ipari kapacitás több embert felszerelni. Így is gyakran csak Carcano M91 jutott a katonáknak. Sőt a gyarmati hadseregek katonáinak csak az első világháborús zsákmányolt Mannlicherek.
Folyamatos gond volt azzal is, hogy a tüzérséget nem tudták megfelelő ütemben fejleszteni. Valami 15 000 ágyú hiányzott a legjobban felszerelt időszakban is a rendszerből.
Gond volt a tüzérségi lövedékekkel is. Kevés készült és csapnivaló minőségben. Jellemző volt, hogy becsapódás után nem működtek el. Hallottam olyan gondolatokat ezzel kapcsolatban, hogy ez a jellemzően balos beállítottságú gyári munkások ellenállásának eredménye.
Már a harmincas évek végén létezett a P26/40 terveken. Megfelelő motor és gyártókapacitás hiányában csak 43-ban indulhatott meg a gyártás. Egyszerűen közben elavult. Mikor elkezdték gyártani, akkor már a P30/43-at kellett volna indítani.
Ansaldo M15 és az ennek az alvázán kialakított Semovante M43 75/42, Semovante M43 105/25 soha nem lett nagy számban gyártva. Semovante M41 90/53 ha jól emlékszem 30 körüli darabszámban készült, Semovante 149/40 sorozatgyártásba soha nem került, már amennyire ezeket a pár tucatos mennyiségeket a feljebbi gépeknél lehet sorozatnak nevezni.
Emellett voltak előremutató elgondolások is. Például az AS 42 felderítő, aminél a mai LRPV járművekre nagyon hasonló megoldásokat alkalmaztak. Vagy akár ennek az alapját adó Fiat-Ansaldo AB 41, amelyik bonyolultsága ellenére a Második Világháború egyik legjobban sikerült páncélautója volt.
Esetleg az APC elképzelések teherautó alapokon. Fiat 626, Fiat 665, Dovunque 35, SPA S37. Már bőven a háború előtt látszott, hogy ezekre szükség lenne, születtek is a tervek, csak ezek mennyiségben történő gyártásárara sem maradt kapacitás.
Teherautó alvázon kialakított önjáró páncéltörő ágyúk, SPG-k esetén ugyanez a helyzet.

Saját maguknak sem tudtak megfelelő mennyiségben gyártani semmit, onnan is csak a végletekig elavult gépeket kaptuk volna, ha egyáltalán adtak volna valamit, mikor már kezdte őket szorítani a cipő.
P25/40
4ccd0d1a9034ddcf14bc2162e0631f40.jpg

P30/43
547158b3f2c3161bcbf537ff4663a44a.jpg

Ansaldo M15
b88437ce8abf7ba14f318b1891b91ad0.jpg

Semovante M43 75/42 TD/assault gun a 105/25 hasonló, kiszélesített alvázzal meg nagyobb ágyúval.
_yNGuSKFfxIVTx1tLjBJuHUaPSCrFtRwXkZbTDv4YaxUoG7B56M56knxMgMfkB_qcd49tDWTdIjfNXwiTKo5IKR8Kj040QrkrnfyoE01BHxwz6zvtU6t3-v6g8g

Semovante M41 90/53 TD
8177479819_6ee53dbe44_b.jpg

Semovante 149/40 SPG
46354afec7ec2fa5b7c9808a76d4a4a1.jpg

Fiat AB 41
5858340676_24fb6c957e_z.jpg

AS 42 felderítő jármű.
ab41.jpg
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
2. rész, mert csak 10 képet lehet illeszteni egy hozzászólásba.
Fiat 665 teherautóból kialakított APC
bc723c8b5b317074f212b0c57773845b.jpg

Fiat Dovunque 35 teherautó alvázán tervezett APC
Dovunque_protetto_side.jpg

Fiat SPA
Autoprotetto_S37.JPG

Fiat 626 alapú APC terv
uNxYoGw.png

Breda 52 teherautó 20 milliméteres Breda Modello 35 légvédelmi gépágyúval.
d192fbf8c69ba8559fbbcef1f0972d89--armored-car-italian-army.jpg

Breda 52 teherautó alapú AA/TD 90/53 ágyúval.
Breda-52-DCA-aut-I-01d.jpg

Breda 52 alapú TD (Breda 501) ugyanazzal a 90/53 ágyúval.
4i7gbci62ph11.jpg

Lancia 3RO 100/17 tarackkal.
pgPOt4rQJcngsq8PDaOFmYrlDG7F7RzQnY6LI7FjAEiKWgWECp2GWLepMjynaeMe2PXrHKjNldqMfovCpIGQ2BtXKkmlPflcWT9uNiNCZfgnB83yMFE7kGOZH_3jVEC74EekfvkEgAiZjtgLPMpD5PF9
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 135
33 327
113
- A németek a 30-as években is igen sok katonai repülőgépet szállítottak külföldi vevőknek. A teljesség igénye nélkül: Svájc, Jugoszlávia, Románia, Magyarország, stb...
- A Német gazdaság közel sem békebeli módon üzemelt. Erősen hadigazdaság volt. A Blitzkrieg bukása után 42 Jan 10.-én kiadott Führer paranccsal vette kezdetét a totális anyagháború.
- Magyar Mosquito illetve Me-410...o_O (itt csuklottam egyet..:) Zöldségeket nem kéne írni...)
  • szegény Willy Messerschmitt rendkívül tehetséges tervező volt, de minden zseninek vannak gyenge pillanatai. Willy egy ilyen gyenge pillanatában tervezte a a Me-210-est és annak a továbbfejlesztése a Me-410 (merthogy az sem magyar fejlesztés volt...) sem lett sokkal jobb. A gép istentelenül nehéz lett, nem volt túl gyors és csapnivalóan manőverezett.
  • a magyar katonai vezetés a szokásos kiváló érzékkel a Me-210-es licenszét vásárolta meg a Németektől és a Dunai Repülőgépgyárban kezdete el a gyártást. A gépnek voltak magyar fejlesztési kísérletei de azok csak fegyverzetet és a műszereket (lokátor) érintették. Mi soha nem gyártottuk a továbbfejlesztett 410-es változatot.
  • légcsavaros-gázturbinás harci gép: gondolom itt az ez idő tájt fejlesztett Jendrasik Cs1-es gázturbinára gondolsz. A hatóműnek voltak előremutató megoldásai (pl. gyűrűs tüzelőtér) de a magyar viszonyok miatt kudarcra volt ítélve a dolog. 1943.ra mindössze 300 LE-t sikerült kihozni a hajtóműből és utána le is álltak a fejlesztéssel. A turbinához valóban elindult egy repülőgép fejlesztése. Ez lett volna az X/H rombológép, de az - csak úgy mint a hajtómű - sohasem készült el.(link: http://real-j.mtak.hu/11408/2/HT_2015-2_teljes_red.pdf)
Nyertél,erre gondoltam.Tervezték magassági felderitő változatát is a gépnek.De a gázturbina bukta után próbálták menteni DB605 hajtóművel,ge azzal se lett jó.És végül kikötöttek a Me410nél.
Egy olyan mindenes gépet akartak,ami romboló,felderitő,éjszakai vadász,no meg egy kicsit bombázó is.Ugy gondolták,a gázturbinák elég könnyűek lesznek,és erősek,hogy ez összejöjjön.Hát ez merész volt-és el is bukott.Ha megb tudták volna csinálni,akkor egy géppel sok feladatkört letakarhattak volna.De a nálunk sokkal fejlettebb iparú országoknak se ment,nemhogy nekünk....
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Ez félig igaz, mi a 210C változatot vettük meg, ez már nem az alap bénakacsa 210A, hanem annak egy továbbfejlesztett/kijavított sárkánya volt hosszabb törzzsel és más javításokkal, normális repülési tulajdonságokkal.
A magyar Me 210 C annyiban különbözött az alap "A" változattól hogy a törzse már a hosszabb volt. A szárnya még az erősebben nyilazott eredeti A változat szárny volt.
Mellesleg az orrsegédszárny már az alap A változaton is rajta volt, de a legyártott gépeken kiiktatták a működését mert kis sebességnél hajlamos volt asszimetrikusan kinyílni, ami könnyen dugóhoz vezetett.
A 410-es már a nagyobb és erősebb DB 603-as motorokkal épült, annyiban különbözött ami a nagyobb motor beszereléséhez kellett. Egyébként a 410-es gyors volt, nem is kicsit. Ne a végsebességet nézd (az se rossz egyébként ha az akkor jellemző ellenséges vadászokat nézed), hanem az utazósebességet amivel ténylegesen repült bevetésen.
A Me-210 / 410-ket gyorsbombázónak tervezték. Ez azt jelenti hogy nagy hatótávolságúnak kellett (volna) lennie, le kellett volna hagynia az elfogására küldött vadászokat és tisztességes mennyiségű bombát kellett tudnia szállítani.
A Me 210/410 ezekből csak az utólsónak felelt meg...
Elhangzott hogy ez lett volna a Mosquito Német megfelelője.
Ehhez annyit hogy kb.azonos külső méretek mellett a a Messer több mint 1 tonnával nehezebb volt mint a Mosquito, több mint 60 km /h lassabb és fele akkora hatótávolságú.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 640
113
Úgy tudom a svédeknek zuhanóbombázó-változatot terveztek, 4db 13,2mm-es géppuskával(plusz egy 8mm-es védőgéppuska és bombák), a felderítő változatot pedig 2db 13,2 és 2db 8mm-es géppuskával.

Nem szeretek nagyon belemenni az ilyen játékba, de szerintem érdemes lett volna továbbvinni az olasz szálat, sokkal normálisabban viselkedtek velünk mint a svábok, ők -ahogy fentebb is írták- csak akkor adtak el bármit amikor már szar volt a palacsintában.
Az olasz vadászok miután megkapták a Daimler-Benz motorokat elég jók lettek, az MC 202 asszem' már 1941-ben rendszerbe állt, akkor még sehol sem volt magyar Messzer-gyártás.
Az olaszoknak se volt jó repülőgép motorjuk.
 

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 304
16 135
113
Ajánlom figyelmetekbe az alábbi visszaemlékezést. Remek háttérinformációkkal szolgál (pl. : az itteni svábság viselkedése, németország és a magya politikai vezetés ellenséges viszonya, stb). Pluszban néhány mai napig felkapott író hitvány magatartása.
1676701_3.jpg