Becze Csaba, történész:
http://www.weborange.hu/talma/forum/, Fan Klub, Off topic
2007. dec. 12-13.
- Na és Kassa bombázása? Arról mi az álláspontod? Van valami Patridge jelentés vagy mi, amitől egyáltalán nem lettem okosabb. Szeptemberben olvastam valahol neten, meg egy két kép is volt.
Kassa szinte biztosan egy téves szovjet akció volt (navigációs tévedés miatt, tehát nem szándékosan, de szovjet gépek dobták le a bombákat) A célponttévesztéssel járó akciókon manapság élvezettel csámcsog a bulvársajtó (lásd pl. a kínai nagykövetség bombázását Belgrádban, vagy az amerikai légierő támadásit civil célok, vagy szövetséges csapatok ellen) Akkoriban hatványozottan több ilyen eset volt, sokkal durvább tévedésekkel, csak nem kaptak ekkora nyilvánosságot.
Csak a két semleges példája: az amerikaiak kétszer is bombázták Svájcot Németország helyett, a szovjetek pedig hét vagy nyolc alkalommal Svédországot Finnország helyett.
Partridge az USA katonai attaséja volt Budapesten 1941-ben, az ő jelentése megmaradt a NARA-ban az akció kivizsgálásáról, számos fotóval.
- Navigációs tévedés? És akkor navigációs tévedésből jöttek újra 9 majd 4 géppel. Azt olvastam még valahol hogy ők már nem tudtam bombázni. Meg valami olyasmit hogy sárga csík volt a gép törzsén ami valami semlegességi jelzés. Ha bombázni jöttek és csak navigációs hiba akkor miért volt rajtuk csík? Nem kötözködöm csak tudásszomjam van.
Semmilyen újra 9 vagy 4 gép nem volt. Három darab kétmotoros bombázógép repült rá a városra délkeleti irányból, ledobtak 29 darab bombát, majd a város felett átrepülve attól északnyugatra megfodultak és délkeleti irányban távoztak. Közben - már a visszarepülés alatt - az egyik gépből kipiszkáltak egy bombatárba ragadt bombát és ledobták a Kassától délre fekvő Enyicke falura (ez volt a harmincadik bomba, 10 darabot dobott le mindhárom gép) Egy bomba nem robbant fel Kassán, továbbá az Enyickei sem. Mindkettő FAB-100-as 100 kg-os szovjet légibomba volt. A 28 felrobbant bomba maradványai is mind szovjet bombák maradványai voltak (nagyobb szilánkok, bombafelfüggesztő szalagok mind-mind ciril betűsek voltak). 30 darab 100 kg-os szovjet bombát pedig csak szovjet típusokról lehetett ledobni, a gépek bombatárjai a saját bombáik méretéhez, alakjához voltak igazítva (a német légierőnek pl. nem is voltak 100 kg-os bombái, a lengyel, olasz egyéb 100 kg-os bombatípusok pedig egész más alakúak voltak, mint a szovjetek)
Elég sok szemtanú vélt sárga jelzést látni a gépeken, de egyrészt egy verőfényes égen másfél kilométres magasságban repülő gépen alig látszik valami (főleg nap háttérrel), másrészt pedig sárga jelzést nem csak a tengely erői használtak a gépeiken, hanem a szovjetek (és az amerikaiak) is.
A provokációs elméletet a régi kommunista történetírás sulykolta, mivel szerintük a nagy testvér ezt nem tehette, náluk ez axióma volt.
Teljességgel kicsavart, valóságtól teljesen elrugaszkodott meséket tálaltak tényként ezzel kapcsolatban. Jómagam elég sokat foglalkoztam Kassával, ismertem szemtanúkat, akik értettek is a repülőgépekhez és tudták, mit látnak. Elolvastam az igazi, eredeti dokumentumokat és jegyzőkönyveket is.
Elég szomorú, hogy sok ember megreked a bulvár verzió szintjén, pedig leírták már néhányszor a valószínű történéseket elég részletesen (nem mellesleg mivel ez volt a magyar casus belli, sok százezer ember nyomorúságos halála volt a következménye)
Aznap volt egyébként még egy szovjet légitámadás, ami halálos áldozatot is követelt. Három szovjet vadászgép végiglőtt egy civil gyorsvonatot a Felső-Tisza völgyében. Azok a gépek nem eltévedtek, magyar légtérbe küldték őket felderíteni, tudták, hogy egy nem hadviselő ország felett járnak, látták, hogy civil vonat és az ország belseje felé halad, a határtól távolodva, mégis megtámadták (igen, itt jól látták a gépeket az utasok, mivel pár méterre húztak el a vonat fölött többször is és igen, szovjet levéltári iratanyagban is nyoma van a felderítésnek, persze a céllövöldét a pilóták elfelejtették említeni).
- Megvan:
"A magyar kormány kijelentette, hogy ezek a gépek oroszok voltak és alátámasztotta ezt a nyilatkozatot azzal a beszámolóval, hogy körülbelül ebben az id?ben orosz gépek géppuskáztak egy vonatot Rahó közelében. (41° 50' - 48° 05') Ugyanezen a délutánon két további Kassa elleni támadást jelentettek; az egyik 9 géppel, a másik 4 géppel, azonban ezeknél a támadásoknál a gépeket el?zték miel?tt bombákat dobhattak volna." (csak hogy tudd, hogy nem magamtól ontom a hülyeséget. Olyan ember akinek nem szakmája, az nehezebben tud szelektálni a források között)
De akkor ezt el is felejtem és jegyeztem az általad kapott információkat!
Amit idéztél, az a Partridge jelentéséből van. Ebben is számos pontatlanság van (29 bombát dobtak Kassára és egyet Enyickére, a sárga gyűrű a törzsön nem a "semlegesség" jele, hanem a német és fegyvertárs légierők jelzése, de használtak ilyet a szovjetek is, stb)
Az, hogy a Partridge őrnagynak, amikor éppen arra járt, hirtelenjében nem tudtak repeszeket mutatni, nem azt jelenti, hogy ne lettek volna. Ő egy nem hadviselő ország érdeklődő katonai attaséja volt, semmi több, nem valami nagy guru, akinek bármit azonnal a kezébe kellett adni, a vizsgálati anyag egy jó részét nem is látta, nem olvasta (magyarul sem tudott) A jelentése azért értékelődött fel utólag, mert megmaradt, egy viszonylag objektív külső szemlélő véleményét mutatja, valamit megmaradt a hozzá csatolt fotók egy része is (a második világháborús magyar katonai iratanyag nagy része megsemmisült, nagyon sok minden a Kassával kapcsolatos iratanyagból is, a MOL-ban, a Magyar Országos Levéltárban például több minden maradt meg a kassai támadással kapcsolatban is, mint a Hadtörténeti Levéltárban...).
Egyébként nekem is van kb. 20 darab eredeti, a kassai bombázásról frissiben készült fotóm (a postapalotát, illetve lakóházakat ért károkról).
Ja, mint pécsinek, még annyit Kassáról és a körülötte összezagyvált sok marhaságról. A Dunántúli Napló egyik kilencvenes évek eleji számában leközöltek egy "szenzációs" interjút, mert a szerkesztőségben jelentkezett a "pilóta", aki "bombázta Kassát".
A riportot elkövető újságíró ugyan büszkén írta a szövegben, hogy ő maga is tartalékos tüzértiszt, de ennek ellenére olyan ostoba volt, hogy még az alapoknak sem nézett utána (a "mesélő" teljesen rossz dátumot megadva, nem létező repülőgéptípussal és nem létező tisztekkel együtt "repült" és annyi ökörséget hordott össze pár sorban - a nevét persze nem felvállalva -, hogy Háry János és Münchhausen is leckéket vehetett volna tőle)
Magam is írtam egy kis szolid felvilágosító anyagot neki, hogy ekkora ökörségekkel ne etessék már a nagyérdeműt, de semmi helyreigazítást nem közötlek le (az úriember pedig máig ott dolgozik).
Elő tudom szedni a cikket, ha érdekel, azt hiszem, 1992-es.
Az Új Dunántúli Napló 1991. július 13-ai számának 2. oldalán van a cikk. Az eredeti újságot nem tettem el, később valamikor fénymásoltam ki egy könyvtárban, de ott már bekötött évfolyamok voltak, így a fénymásolaton a belső sorok nem látszanak (de megvan a teljes szöveg). Majd feltöltöm valahova.
- Csaba!
A kassai bombázással kapcsolatban lenne még egy kérdésem. A Szovjetunió elismerte a hibát? Próbálta rendezni a kérdést?
Nem ismerték el (hangsúlyozom, senki sem állítja, hogy szándékos támadás volt), a Molotov berendelte utána a moszkvai magyar követet és azt mondta neki, hogy ha a magyarok kimaradnak a támadásból, akkor a későbbiekben az erdélyi kérdésben minket fognak támogatni. Persze mások területeit könnyű ígérgetni (amiből egyébként sem lett semmi), meg aztán 1940 nyarán, mikor a magyarok akartak volna a szovjetekkel némileg összehangolt akciót indítani a románok ellen, a szovjeteket ez a verzió nem érdekelte, szóval csínján kell bánni az ilyen levegőbe elpuffogtatott ígéretekkel.
- Sorry a zavarásért, de még egy kérdés: ha Kassa bombázása - feltehetőleg - tévedés volt, akkor mit akartak eredetileg bombázni?
Ha nincs alapos - és ésszerű - indok más célpontot feltételezni, akkor a tévedés feltételezése is alaptalan.
Tudsz egyébként javasolni irodalmat erre a témakörre (ami elérhető)?
A rendkívül durva navigációs tévedések akkoriban mindennaposak voltak. Valószínűleg ez a három személyzet is kapott egy célpontot a Kárpátok északkeleti lábainál, berepült a hegység feletti felhőzetbe, kiesett belőle valahol, talált egy várost, ledobta a bombáit,, hazarepült és ott azt mondta, "a célt bombáztuk", holott azt sem tudták, hol vannak. Tömegesen tudok ilyen példákat felhozni abból az időszakból.
Sajnos a pontos célok listája nehéz ügy: az orosz központi katonai levéltárból nem lehet online mikrofilmet rendelni, személyesen kell odamenni. Moszkva mellett van, iszonyú drága, iszonyú macerás (mindenféle extra katonai engedélyek kellenek a külföldieknek és rengeteg pénz megkenni mindenkit - én mindig, mindenhol saját zsebből kutatok, úgy voltam 3 hónapig a központi német katonai levéltárban is, de ezt már egyszerűen nem tudom finanszírozni) Ezért rá vagyok szorulva az orosz kutatókra (az ilyen kapcsolatok kiépítse sem két perc és két fillér) Egyszer egyet megkértem, hogy nézze meg az általam gyanúsnak tartott szovjet bombázóalakulat aznapi anyagát, de elkezdett visítani, hogy nem néz meg semmit, Kassa az fasiszta provokáció volt, stbstbstb. Nem tudom erőltetni, mert elvész minden kapcsolatom. Ezt rettentő nehéz valóban kutatni, nem csak hasraütésből hadoválni, mint ahogy azt teszik egyesek.
folyt.