Magyar Tigrisek a második világháborúban. Érdekes, hogy erről is cseh nyelven kell olvasni.
Google translate
https://www.securitymagazin.cz/hist...rudou-armadu-zastavit-nemohly-1404065775.html
Tigris magyar legénységgel
A híres Tiger harckocsik egyetlen felhasználója Németországon kívül a Horthy-féle Magyarország volt, amely 1944-ben tízet, talán tizenöt kapott. A cél az volt, hogy olyan fegyvert adjon a magyar hadseregnek, amely lehetővé teszi, hogy a német hadsereg mellett a lehető leghosszabb ideig túlélje a harcot. Naív lépés volt: a Tiger harckocsik technikai bonyolultsága és az elégtelen javítási és karbantartási kapacitás, a mentő és vontató járművek hiánya, valamint az üzemanyag hiánya nagyon gyorsan helyrehozhatatlan veszteségekhez vezetett, bár ellentétben álltak az ellenséges harckocsikkal bátor magyar legénységgel, megerősítették harci tulajdonságait.
1944-ben a magyar harckocsihadsereg, a Turan I és a Turan II hazai harckocsikkal felfegyverkezve, csak teljes erejével versenyezhetett az ellenséggel, a Vörös Hadsereggel. Másrészt még a német főparancsnokság sem tudta észrevenni, hogy a magyar harckocsik legénysége valójában minden erőt bevet. A galíciai 2. páncéloshadosztály áprilisi harcai során a magyar csapatok 27 szovjet T-34 és Sherman harckocsit pusztítottak el, saját 22 járműjük elvesztése árán. A veszteségek ellensúlyozására, a harci érték megerősítésére, valamint jutalom formájában a General Model elrendelte a magyar hadosztály megerõsítését egy tucat közepes harckocsival, Panzer IV H, több értékes önjáró rohamlöveggel StuG III, és tíz Tiger nehéz harckocsival.
A tigriseket e harckocsik gyártásának legvégén adták át a magyar tartályhajóknak, amelyek 1942 augusztusától 1944 augusztusáig tartottak, amikor azt a nehezebb és fejlettebb Tigers II gyártásával helyettesítették. A magyar hadosztályt azonban nem új Tigrisekkel, hanem az eredeti németekkel látták el, amelyek a klasszikusok szavaival élve "már több náci védelemen estek keresztül". Nyilvánvalóan ezek olyan harckocsik voltak, amelyek eredetileg az 503. és az 509. nehézpáncélos zászlóaljban szolgáltak, és amelyeket a Tiger II-hez támasztottak. Különböző szerzők különböző átadott járművek számáról számolnak be, körülbelül tízre. A magyar legénység kiképzését az 503. zászlóalj 3. századja biztosította, amelynek többi részét Franciaországba helyezték át. 1944. május 6. és 14. között zajlott az akkori Dél-Lengyelországban Nadwórnában (Nadwórna), amely ma Ukrajna nyugati részén található.
A magyar tigrisek bekerültek a 2. zászlóalj, 2. páncéloshadosztály fegyverzetébe. A tigrisekkel és a fent említett német eredetű járművekkel együtt a zászlóalj 40 Turany I-vel és 20 Turany II-vel is felfegyverkezett. Az első csata egy nehéz harckocsikkal felfegyverzett alakulat befejezése volt 1944. július 26-án Nadvirny közelében, az egyetlen Tigris nyolc harckocsi, több ágyú és teherautó megsemmisítése volt (az önjáró tüzérség 1448. ezrede) egy szovjet oszlopon történt razzia során. A tigris gólszerző, Laverncsik István bátorságért aranyérmet kapott.
Augusztus közepére újabb bevetésekre került sor, amelyek során a magyarok a 88 mm-es nehéz harckocsi ágyú erejének köszönhetően számos egyéni sikert arattak, de ez alatt az akciózható Tigrisek száma fokozatosan csökkent. Tucatnyi tank, bár a legjobb, nem tudta megállítani a szovjet technika beáramlását. Legtöbbjüket üzemanyag- és pótalkatrészhiány miatt veszítették el a magyarok. Többek között a 2. páncéloshadosztálynál hiányoztak olyan vontató járművek, amelyek képesek lennének nehéz Tigrist vontatni. Különböző szerzők szerint a fennmaradó tigriseket, talán háro