És miben nyújtana többet nekünk egy M777, ird le nekem kérlek. Nekem, max az alacsonyabb tömeg jut eszembe, de hányszor szállitanánk mi helikopterrel? Persze, kicsit nagyobb tűzgyorsaság, kicsit kevesebb személyzet, de megéri a darabonkénti 5 milliót nekünk? Nem. Önjáró tüzérség kell, ezt meg tartaléknak felújitva, toldozgatva foltozgatva.
Szinte mindenben. Az alacsonyabb tömeg sem hátrány, ami nemcsak a helikopteres mozgatásban jelentkezik. Az M777 2.5 percen belül tűzkész állapotba hozható, míg a D-20-ra 8 perc volt a szint, de gyakorlott kezelők is csak 5 perc alá tudták vinni (persze mindkettő tovább csökkenthető gyakorlott kezelők esetén). Ez sokat számít, főleg, hogy a 2sz1 is 3 perc fölött volt kicsivel.
A lőtávolság különbség sem elhanyagolható, plusz kipróbált precíziós lövedékek is elérhetők (Excalibur, BONUS stb...).
És az itt szokásos papírformák össszehasonlítgatásán túl a legjelentősebb szakmai érv a D-20 ellen, hogy az egy ágyútarack, mely csövét nem tudom 45 fok fölé emelni. Ez azt jelenti, hogy ilyen csőemelkedés mellett nem tudok egy olyan fedezőgerinc mögött kilövést biztosítani, amely valamennyire védhet a földi felderítés, esetleg az ellentűz ellen, rejti a mozgást. Mivel a felderítés/tűzmegfigyelés máig is legfontosabb eleme az előretolt figyelők, nem mindegy, hogy milyen az ellenük való rejtési lehetőségem. Az M777-et 71 fokik lehet emelni.
Állítólag pontos fegyver, 24 km-en kisebb szórást produkál, mint a D-20 17 km-en, így csökken az adott feladathoz felhasznált lőszermennyiseg. Ez némileg kompenzálja a kisebb tűzgyorsaságot.
Úgy emlékszem, hogy az 5 millában benne volt a tűzvezető rendszer, GPS/INS, parancsközlő szg (löveg indikátor), talán kezdősebesség mérő, kiképzés, oktató eszközök és még a fene tudja...
A D-20 már meg sem közelíti ezt.
Én is önjáró párti vagyok, de lehetnek esetek, amikor marha jól jönne a helikopteres szállíthatóság (pl.: kiadós esőzés után egy domboldalban kellene mielőbb TÁS-t foglalni a szintén sárba ragadt ellenség ellen).