A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 810
6 885
113
Csak erre el tudunk baszni 10 milliárdot, de arra meg nem, hogy rendes személyi felszerelése legyen az emberinknek....
lehet mert ezt csak megvesszük aztán csókolom , az egyéni felszerelést , pl ruházat meg fegyver/lőszer stb azt meg itthon akarják kivitelezni csak nem túl jól haladnak
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 824
47 194
113
Csak erre el tudunk baszni 10 milliárdot, de arra meg nem, hogy rendes személyi felszerelése legyen az emberinknek....
Természetesen, de a Gripenre meg sokkal többet elköltöttünk, és közben ugyan úgy várt minden 10+ évet. Ez a dolog így sehova sem vezet.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 545
113
Én akkor is mondtam, nektek, hogy az baromira nem eredeti állapot lesz ahogy visszajönnek amikor kivitték őket. De ettől függetlenül, egy értelmes irányított rakétafegyverzettel (ami nem a ruszki újravéve a bolgároktól...) el kéne látni pl. a lengyelek spike-ot integrálnak az ő gépeikre.
A képek alapján a tüzvezető célzó rendszer az eredeti.Nincs északai célzóképessége,ATGMt csak terepmegvilágitás esetén tud célravezetni.És nem konpatibilis hozzá a Spike.Csak a Sturm és Ataka rakétákat tudja kezelni,semmi másféle PTURSTot nem.Cserélni kéne hozzá a harcelektronikát.Ez az északai gépágyzás nem egy nagy dolog.Sima Mókus megcsinálja NGV szemüveggel és GIAT gá konténerrel.Az ATGM célravezető rendszere ettől még sima nappali optika.NGVvel nem használható
A Mihu topikba meg fényképet is betettem,hogy bizony van északa is használható légvédelmi cucc a közelünkben......
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 671
113
Mint az egyik videóban mondta egyik kollégád, folyik a fegyverzet beszerzése hozzájuk.
Ja, ha látják őket nappal akkor igen, de ezek már szemmel láthatóan éjszakai harctevékenységre készülnek. Milyen MANPADS van a környéken és kinek, aminek van éjszakai célzókészüléke?


Grom-M, FN-6, Verba, Igla-S, Stinger-E van választék. Pár száz darab nem egy komoly összeg. Viszont a helikopterek mellett nehezítené a repülők, drónok használatát is. Ha nekem kéne a magyar beszerzésekre reflektálnom biztosan előkerülne a MANPAD vásárlás is.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 364
11 323
113
12-ről volt szó eredetileg csak 4 olyan rossz állapotban volt, hogy azt mondták az oroszok, hogy nem nagyjavíthatók.

Nem úgy volt, hogy megcsinálják, csak nem annyiért?
(Nem is tudom, ajtók, ablakok maradnak, többi csere... :D )

lehet mert ezt csak megvesszük aztán csókolom , az egyéni felszerelést , pl ruházat meg fegyver/lőszer stb azt meg itthon akarják kivitelezni csak nem túl jól haladnak

Havi nettó kétszázért szerintem már lenne ember, aki csinálná.
Van olyan minisztérium, ahol több milliós prémiumok repkednek kb. a semmire, főosztályok szintjén. Sima tisztviselő is kap 6-24 havi prémiumokat. Vagy csináltatnak egyébként fölöslegesen határeset használhatatlan programokat sokmilliárdokért. (Aztán morognak, hogy pereg a vakolat...) Vagy éppen haver cégét bízzák meg száz misiért, hogy végezze már el redundánsan azt, amit más már megcsinált. Időnként pár kamu jelentés meg hasalt tanulmány...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Jah csak 4 van és minek 4 gépre még több pénzt költeni, ha 7 év múlva kidobod ?
Szerintem ez egy általános félreértés. Ez a beavatkozás nem nagyjavítás volt (bár annak hívják), hanem komplett felújítás, gyári technológiával. Nem véletlenül került annyiba, amennyiben.
A 7 év a következő nagyjavítás tervezett ideje. Ez tudtommal normál. Az a beavatkozás már biztosan nem fog ennyibe kerülni.
Addig biztos(ított) a működés. Ez a felújítás nem erről szólt elsősorban....
Nem vagyok biztos benne, hogy máshol a gépeket össze tudták volna ilyen szinten lapátolni.
Ez egy alap. Ha később beválnak, simán lehet menni a lengyelekhez képesség növelésre, de szerintem a mostani állapotban bármelyik jelenleg is alkalmazó ország átvenné őket (persze, pénzért!!!), az akkorra bennük lévő max. 1300 repült órával.
Ebben az esetben is pozitívan fogunk kijönni az ügyből, mert addig sem mentek el a kezelők, műszakiak az Ald*ba pénztárosnak. Hét év múlva meg eldönthetjük, hogy mi legyen. Mennek tovább emelt képességekkel, vagy az akkori kínálatból tudunk olyan ár/érték aránnyal rendelkező váltótípust venni, amire érdemes leváltani.
Számomra sem egyértelmű, hogy jelenleg lett volna jobb megoldás, ami miatt hagyni kellett volna veszni a 8 gépet.
Persze örömmel vennék egy Apache-t rendszerben, de ott a komplett átállást is ki kellene fizetni, ami komoly tétel lett volna. Egy olyan szerződés ami tartalmaz mindent (átképzés, új szerszámok, berendezések) szerintem simán felkúszna 350-400M dolláros régióba, még ha csak 12 gépet is veszek.
Egy példa: https://www.dsca.mil/major-arms-sal...helicopters-and-related-equipment-and-support
Az egyiptomiaknak egy komplett csomagba 10 gép került 1Mrd dollárba. Igen 1 milliárd dollár!!!!!!
 
  • Tetszik
Reactions: honved

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 810
6 885
113
Havi nettó kétszázért szerintem már lenne ember, aki csinálná.
Van olyan minisztérium, ahol több milliós prémiumok repkednek kb. a semmire, főosztályok szintjén. Sima tisztviselő is kap 6-24 havi prémiumokat. Vagy csináltatnak egyébként fölöslegesen határeset használhatatlan programokat sokmilliárdokért. (Aztán morognak, hogy pereg a vakolat...) Vagy éppen haver cégét bízzák meg száz misiért, hogy végezze már el redundánsan azt, amit más már megcsinált. Időnként pár kamu jelentés meg hasalt tanulmány...
nyilván belehetne honnan hozni azt a pénzt amit bele kéne rakni még az MH-be
Az a beavatkozás már biztosan nem fog ennyibe kerülni.
HA lesz akkor még egy ilyen beavatkozás
Egy példa: https://www.dsca.mil/major-arms-sal...helicopters-and-related-equipment-and-support
Az egyiptomiaknak egy komplett csomagba 10 gép került 1Mrd dollárba. Igen 1 milliárd dollár!!!!!!
megértem én hogy rohadt drága dolog ez de mindig megy a sírás hogy konkrétan MINDENT cserélni kéne modern nyugati eszközre , valamikor pedig ha nem is harci helik formájában de a precíziós csapásmérést a levegőből NEM vadászgépről , mint képesség értem , vissza kéne hozni rohadt hamar mert eléggé életet tud menteni egy Hellfire rakéta néha
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 999
23 148
113
...a precíziós csapásmérést a levegőből NEM vadászgépről , mint képesség értem , vissza kéne hozni rohadt hamar mert eléggé életet tud menteni egy Hellfire rakéta néha
Az Airbus helikopterekkel mindezt év végétől meg lehetne tenni, csak ugyanúgy meg kell hozzá venni a rakétákat mint most a Mi-24-esekhez. Így nézve megint ugyanott vagyunk, hogy teljesen felesleges volt az orosz vasak rendberakása.
7-20 évig üzembentartani is pénzbe kerül a 24-eseket, és úgy, hogy az új H-145M a HForce-val szinte zárójelbe teszi ezt a régi de felújított technikát, ez a pénz most máshonnan fog hiányozni. Tényleg történelmi volt ez az éleslövészet, jó volt látni a képeket, ...de én is azt mondom, hogy ez egy felesleges "fejlesztés" volt.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
M

molnibalage

Guest
Sajnálom ha ismétlem, de sokan itt leszolták mi-24 újraélesztést.
https://honvedelem.hu/cikk/115611_ejszakai_elesloveszeten_a_mi_24_esek

Azért nem ugyanaz a minyok jöttek vissza éjszaka is bevethetők, hát azért az picit over killeb mint eddig .
Szerintem igen is jó döntés volt életben tartani, környéken senkinek sincs Harci helikoptere.
Khöm. Pont volt téma sok éve, amikor turbómagyarok nekiestek valahol a románoknak, hogy nekünk van Mi-24. Ok, csak az akkor csak nappalis volt, a full éjszakai képességgel asszem 20 milis ágyús román helivel szemben. Szóval senkit nem érdekel a "harci" titulus, ha éjszaka a román multirole szállítóheli cafatokra lőne mindent. Annak pont olyan éjszakai ágyús képessége van, mint most a magyar 24-esnek.

https://en.wikipedia.org/wiki/IAR_330
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
Szerintem ez egy általános félreértés. Ez a beavatkozás nem nagyjavítás volt (bár annak hívják), hanem komplett felújítás, gyári technológiával. Nem véletlenül került annyiba, amennyiben.
A 7 év a következő nagyjavítás tervezett ideje. Ez tudtommal normál. Az a beavatkozás már biztosan nem fog ennyibe kerülni.
"Komplett felújítás gyári technológiával" - igen, pontosan ezt hívják a repiparban általánosan (ipari) nagyjavításnak, a polgári vonalon "D check"-nek, a tengerentúlon meg "depot level maintenance"-nak. ;) A következő nagyjavításra meg nem valószínű hogy sor kerül, mert ezek a gépek már most 30 évesek, szóval azzal a 7 évvel le is jár a teljes élettartamuk!!
 
  • Tetszik
Reactions: krisss

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 810
6 885
113
Az Airbus helikopterekkel mindezt év végétől meg lehetne tenni, csak ugyanúgy meg kell hozzá venni a rakétákat mint most a Mi-24-esekhez. Így nézve megint ugyanott vagyunk, hogy teljesen felesleges volt az orosz vasak rendberakása.
7-20 évig üzembentartani is pénzbe kerül a 24-eseket, és úgy, hogy az új H-145M a HForce-val szinte zárójelbe teszi ezt a régi de felújított technikát, ez a pénz most máshonnan fog hiányozni. Tényleg történelmi volt ez az éleslövészet, jó volt látni a képeket, ...de én is azt mondom, hogy ez egy felesleges "fejlesztés" volt.
a pénz szerintem még mindig a kisebb gond, az akarat a nagyobb gond itthon
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 364
11 323
113
Szerintem ez egy általános félreértés. Ez a beavatkozás nem nagyjavítás volt (bár annak hívják), hanem komplett felújítás, gyári technológiával. Nem véletlenül került annyiba, amennyiben.
A 7 év a következő nagyjavítás tervezett ideje. Ez tudtommal normál. Az a beavatkozás már biztosan nem fog ennyibe kerülni.
Addig biztos(ított) a működés. Ez a felújítás nem erről szólt elsősorban....
Nem vagyok biztos benne, hogy máshol a gépeket össze tudták volna ilyen szinten lapátolni.
Ez egy alap. Ha később beválnak, simán lehet menni a lengyelekhez képesség növelésre, de szerintem a mostani állapotban bármelyik jelenleg is alkalmazó ország átvenné őket (persze, pénzért!!!), az akkorra bennük lévő max. 1300 repült órával.
Ebben az esetben is pozitívan fogunk kijönni az ügyből, mert addig sem mentek el a kezelők, műszakiak az Ald*ba pénztárosnak. Hét év múlva meg eldönthetjük, hogy mi legyen. Mennek tovább emelt képességekkel, vagy az akkori kínálatból tudunk olyan ár/érték aránnyal rendelkező váltótípust venni, amire érdemes leváltani.
Számomra sem egyértelmű, hogy jelenleg lett volna jobb megoldás, ami miatt hagyni kellett volna veszni a 8 gépet.
Persze örömmel vennék egy Apache-t rendszerben, de ott a komplett átállást is ki kellene fizetni, ami komoly tétel lett volna. Egy olyan szerződés ami tartalmaz mindent (átképzés, új szerszámok, berendezések) szerintem simán felkúszna 350-400M dolláros régióba, még ha csak 12 gépet is veszek.
Egy példa: https://www.dsca.mil/major-arms-sal...helicopters-and-related-equipment-and-support
Az egyiptomiaknak egy komplett csomagba 10 gép került 1Mrd dollárba. Igen 1 milliárd dollár!!!!!!

Ha hosszabbítani akarnak, akkor azt korábban el kell dönteni.
Ez esetben pedig egyenlőtlenül repülni a gépeket, hogy mondjuk kettesével fussanak ki az üzemidőből. Így marad folytonosság. Mondjuk öt naptári évnél kifut az első kettőből, aztán valahogy nagyjából elosztva. Rossz esetben is egy éven belül visszajönnek, kb. amikor az 5.-6. gép fut ki az időből, így marad gép, nem kell egy évet malmoznia az állománynak.
Ugye van 8000 óránk erre a ciklusra. Öt év alatt 1.-2. elhasznál 2000-et évi 200 órával. A 3.-4. meg évi 150-et, a többi addig csak 100-akat megy, ez újabb 3500. Így elment öt év alatt 5500 óra. (Mondjuk rohadt soknak hangzik!) Évi 1100 óra, de az átlag viszont csak 137,5 óra lesz gépenként. A 3.-4.-ben az ötödik évre marad még 250 óra gépenként, a másik négyben meg 500, ha jól számolom. Összesen meg 2500 a maradék két évre. Tudom, évi 1142 óra lenne egyenlő elosztással, de kicsit ráhagytam a kerekebb számok miatt.

Persze mind ez csak feltételezés, mert könnyen lehet, hogy többé nem javíttatják.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
"Komplett felújítás gyári technológiával" - igen, pontosan ezt hívják a repiparban általánosan (ipari) nagyjavításnak, a polgári vonalon "D check"-nek, a tengerentúlon meg "depot level maintenance"-nak. ;) A következő nagyjavításra meg nem valószínű hogy sor kerül, mert ezek a gépek már most 30 évesek, szóval azzal a 7 évvel le is jár a teljes élettartamuk!!
Nem vagyok sem repülőgép szerelő, sem technikus, de nem hinném.
Ha a lengyelek most akarják modernizálni a 30db 27-37 éves gépüket, akkor lehet ott még üzemidő. forrás
Hogy egy gép mennyi idős, az max. egy faktor. A repült órák sokkal, de sokkal többet számítanak a dinamikus terhelés miatt. Ezek a gépek viszont ebből a szempontból nagyon jól állnak.
A helyzet az, ha ilyen tempóban használják a gépeket (mint mostanában), akkor simán lehet, hogy már a 3.-4. évre meg lesz a gépenkénti 1000 repült óra.;)
 
T

Törölt tag 467

Guest
Nem vagyok sem repülőgép szerelő, sem technikus, de nem hinném.
Ha a lengyelek most akarják modernizálni a 30db 27-37 éves gépüket, akkor lehet ott még üzemidő. forrás
Hogy egy gép mennyi idős, az max. egy faktor. A repült órák sokkal, de sokkal többet számítanak a dinamikus terhelés miatt. Ezek a gépek viszont ebből a szempontból nagyon jól állnak.
A helyzet az, ha ilyen tempóban használják a gépeket (mint mostanában), akkor simán lehet, hogy már a 3.-4. évre meg lesz a gépenkénti 1000 repült óra.;)

A probléma nem az üzemidő. Hanem 20 év a szabadban hóban, sárban.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Az Airbus helikopterekkel mindezt év végétől meg lehetne tenni, csak ugyanúgy meg kell hozzá venni a rakétákat mint most a Mi-24-esekhez. Így nézve megint ugyanott vagyunk, hogy teljesen felesleges volt az orosz vasak rendberakása.
7-20 évig üzembentartani is pénzbe kerül a 24-eseket, és úgy, hogy az új H-145M a HForce-val szinte zárójelbe teszi ezt a régi de felújított technikát, ez a pénz most máshonnan fog hiányozni. Tényleg történelmi volt ez az éleslövészet, jó volt látni a képeket, ...de én is azt mondom, hogy ez egy felesleges "fejlesztés" volt.
Szerintem ne állj addig fél lábon, amíg a H-145M-ek rendszerbe állnak (még ha bírnád is ez év végéig! :rolleyes:) és rendelkezésre nem áll a teljes képesség, ami velük jön.
Ez a "felújítás" pont azt tette lehetővé, hogy legyen olyan pilóta, aki majd elvállalja a H145M-ek üzemeltetését, és van mondjuk 1000+ repült órája forgószárnyason.
Mert ha már az Ald*ban csipogtatják a pénztárgépet, akkor a HM-nek 0 km-es friss belépőkkel kell a feladatot megoldani...
Ugye érted, hogy nagy a különbség?
Másik topicba már belinkeltem Benkő papa egyik hosszabb lélegzetű interjúját (azért így, mert 2 részes az interjú), amiben - ha odafigyelsz a szavakra, és a mögöttes jelentésre - teljesen nyilvánvaló, hogy minimum 70/30 arányban (saját becslés) ez inkább az állományról szól, és nem a technikáról.
Bérelhettünk volna alájuk modern gépeket, de szerintem nem volt olyan hülyeség ugyan azzal típussal megtartani őket amiben a fél (szolgálati) életüket leélték.
Ez most nem szentimentalizmus, hanem inkább pragmatizmus.
 
  • Tetszik
Reactions: zeal and tonyo

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 427
7 987
113
Én úgy tudom, ha lejár a 7 év onnan nem lehet üzemidőt hosszabbítani nekik.
Ez sok mindentől függhetne szerintem. Én úgy látom mint írtam ha lehetőségünk lenne rá és persze akarat akkor pár gépnél még egy 4-6 éves ciklusidőt lehetne tolni. Ahogy elnézzem itt a térségben még jó sokáig fognak repkedni.
Lengyelek elvileg 2030-33 ig terveznek velük
Bolgárok 4 db al 2033 ig terveznek.
Szerbek most kapnak Mi-35 et elvileg?? A meglévő 24 el vagy amit kapnának nem tudom mi a helyzet????
A csehek még gondolkodnak??? rajta. Elvileg náluk is szó volt a hosszabbításról.
Ha azt nézzem akkor itt a KKE térségben ha ők számolnak,számolhatnak velük akkor talán mi miért ne számolhatnánk vele 2026 után is. Legalább 2030-32 ig.