A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
8 861
6 830
113
Szerintem itt valamit kavartok. Ez a radar max arra jó, hogy az ellenséges egységeket látótávon túl felderítse, esetleg a már megkezdett tűzcsapás pontosítására jó, mivel a robbanás által felvert törmeléket is érzékeli.
Amiről én beszélek az ellenséges tüzérségének felderítésére szolgál. Azaz az ellenséges lövedék repülését nyomon tudja követni, és ebből ki tudja számolni az elleséges tüzérség helyét. Majd arra tüzet tud irányítani. Ehhez azért kell nagyobb hatótavolság, mert a frontvonal egy nagyobb szakaszát kell lefednie, mivel nem tudjuk, hogy az ellenség éppen melyik tüzelőállásába mozog.
De a minél nagyobb hatótavolság arra is alkalmas lehet, hogy az ellenség által célbavett saját erőket nagyobb esélyel lehet figyelmeztetni, az érkező lövedékekre.
Az Arthur a minimum. Az újabb 3D radarok, amelyek ilyen tüzérségi felderítő funkcióval rendelkeznek, azok - gondolom a felderítési horizont miatt - mind 100km-es limittel rendelkeznek 155mm-es lövedékre.
??? De hogy latja 100 km re a talajszintet vagy annak kozelet??? Az irtatlan tavolsag a fold meg gorbul? Gyakorltilag hogy oldjak meg? Mert ahhoz par 10 m es arboc szerintem edeskeves. Esetleg a legkorrol tudna visszaveretni a jelet szerintem... Olyan mintha bp rol ralatna a ppaksi atomeromu parkolojara mondjuk.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
9 426
10 919
113
Na akkor a vesszo paripam.
Dronok uavk detektalasa olcson rendelkezesre all tavolsagmeressel.
Tehat ha az MBR3D integralasra kerulne egy 35 mm es programozhato loszer tuzelesere alkalmas jarmure esetleg az melle telepitve ami korlatozott de kepeseget ad igs is.

Meg lenne oldava a dronok es uav k elleni vedekezes harcaszati szinten???

Plusz kepessegnek pk harcjarmure telepitve nagyban megnovelne a foldi celok felderitesenek kepesseget elyel es nappal a hasznos tuz kivaltasahoz kepest egy kategoriaval magasabb leptekbe./akar./ emellett azonnali celfelderitesre is alkalmas egybol koordinatat tudna kuldeni pl az aknavetoknek akar azok tuzet vezetni es modositani a szakaszpk a radar adatai vagy azok atjatszasanak segitswegevel???

Tehat a loveszalaegysegek onallo tuzfelderitest tuzvezetest vegezhetnenek az aknavetok vagy a egyeb tuzerseg szamara...de legalabbis az adatok atjatszassaval direkt informaciot biztosit nagy pontossaggal???

Es egy jis fejlesztessel /ami nem is biztos hogy szukseges mert mar lehet hogy remdeljeznek a technologiaval./ passziv uzemmodba akar halgatozni is kepes lehet lehalgatva az ellenseg radioforgalmat??? Majd azt a kozpontba elemzesre kuldve fontos indformaciok birtokaba juthatna./ vagy csak szimplan meg tudna hatarozni az ellenseg komunikaciolya altal annak iranyszoget ??? Jelenletet??? Ami ujfent hasznos informaciokall szolgaltat. /az utobbi szerintem fejleszteseket igenyelne./ de az elso resz szerintem siman mukodhetne.

Mert ha a fentiek felso resze igaz lehet teszem azt /ahhot kepes nem tul nagy a lelkesedes az uj technika iraant./ vagy volt aki szamara mar ismert volt? Mbr3d
Drónfelderítésre is max. korlátozottan alkalmas ez a radar, mert a drónokat 360 fokban kell keresni, nem elég az ellenség felé fordított 120-140 fokos lefedés.
A drónérzékelés legfőbb része a szenzorfúzió, és a szoftver. Mert a drónok földközeli jeleit el kell különíteni a madaraktól. Erre meg folyamatos adatkiértékelésre van szükseg.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
9 426
10 919
113
??? De hogy latja 100 km re a talajszintet vagy annak kozelet??? Az irtatlan tavolsag a fold meg gorbul? Gyakorltilag hogy oldjak meg? Mert ahhoz par 10 m es arboc szerintem edeskeves. Esetleg a legkorrol tudna visszaveretni a jelet szerintem... Olyan mintha bp rol ralatna a ppaksi atomeromu parkolojara mondjuk.
A tüzerségi lövedék nem a talajszinten közlekedik...
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
8 861
6 830
113
A tüzerségi lövedék nem a talajszinten közlekedik...
De egy kissebb radarral is visszatudod azimutolni a levegobem levo lovedeket. Es kissebb radarbol akar minden jar ure juthatna. Persze hadssztai felderites sem art e teren mert a 100 km az mar boven hadaszati szintu dolog... De az a nagyobb kisugarzas miatt celponta is vallik... Nem a haszontalansagat allitom.
Hanem hogy a nagy nem valtja ki a sok kicsit mert a sok kicsinek nagyon sok plusz hozadeka van. Hisu hogy korlatozottan kepes a tuzersegi tuz vezetesere vagy annak eszlelesere is csupan egy hozadek elem. Nem a fo feladat.

Megegyszer mbr3d nem tuzersegi radar nem is szantak arra en sem gondolom annak. /az egy masik szal volt amit oszzemostak./ a tuzersegi radart szerintem a cshekkel szlovakokkal kozosen fehlesztrtt projekt eredmeny lessz./adatatviteli rendszeren realtimeba c4

De ez nem von le semmit a mbr3d kepeseegeirol. Hisz kepes erzekelni a tuzersegi granatokat is igaz hogy kis tavolsagba es nyomonkovetni azokat. De tuztamogatas keresekor tuzvezetesnel az a tizen par km boven eleg... /nem melysegbe kell figyelnie hanem a sajat maga kerte tamogatotuzet minel pontosabban vezetni kepesseg./
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
8 861
6 830
113
Es ha teszem azt egy ifv re eleg 2 atgm /mert szerintem elegnek kell lennie./ 35 mm programozhato mellett a masik oldalt el is ferne egy ekkora meretu radar megha nemileg at is kellene rendezni az adovevoket./ igy a sajat rendszereivel kulon mukodne. Kulon kezelofelulettel. Esetleg a komrendszert es az elektormos halozatot kellene igemybevenni. Ez nagyobb kezeloi resztvetelt igenyelne hisz az itt kapott adatokat ott kellene betaplalni... De teljes integracio eseten a renszer szetkapasa reven barhol elhelyezheto a vason igy a 4 atgm inditasi kepesseg is megmaradna. Csereben joval koltsegesebb es a gyartot is be kellene vonni az integracioba viszont megkonnyitene a rendszer esetleges exportjat. Es kivenne a kezelo kezebol az adatok atvitelenek feladatat./ami egyebkent nem nagy munka az eddigi rendszerek is igenylik. De igy elorrelepes lenne e teren./
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
2 131
2 343
113
Nem inkabb a KMW legkondijat kene atbeszelni ebben a pokolban? :p:D

De most komolyan: kint ugye 35 fok, bent ulnek a legenyek teljes felszerelesben, tudja hozni legalabb azt a 25-ot fokot?
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
5 985
6 687
113

"A magyar haderő fejlesztésének koncepciója, a „Zrínyi 2026” -os terv is három dandárról szól. A terv szerint, kialakul egy nehéz, egy közepes és végül egy könnyű dandár. Most a nehézdandár lánctalpas technikája beérkezésének nyitányát látjuk, később érkeznek majd az önjáró tüzérségi lövegek is.

– A hírek szerint, érkezik majd a Panzerhaubitze 2000-es önjáró tarack is, de jönnek a harckocsikhoz szükséges műszaki járművek, Wisent 2-es, illetve Rheinmetall HX és TGS logisztikai járművek. Ez is a nehézfegyverzet része?

– Igen, a vontató, szállító és logisztikai járművek részei ennek a „csomagnak”, a harckocsihoz kellenek ugyanis úgynevezett vontatójárművek. Ha egy tank megsérül, ki kell vontatni valahogyan. Ne felejtsük el, hogy ezek az eszközök 80 tonnásak lesznek. Emlékezzünk csak az Armata T-15 nevű harckocsi esetére, ami az oroszok legújabb, ötödik generációs csúcstechnikája, hogy a díszszemle előtt, gyakorlás során, a század egyik harcjárműve lerobbant. Azonnal beküldték a lánctalpas vontatójárművet, ami elvontatta a harckocsit. Később az oroszok ezt úgy „adták el a világnak”, hogy gyakorolták a „megsérült” harckocsi kimentését. Az önjáró, szintén lánctalpas lövegek beszerzése egy tüzérosztály-képesség létrehozását célozza."

"De a modernizációnak egy sor kérdése még mindig nem ismert. Sajnos, változatlanul nem tudjuk, hogy milyen gyalogsági harcjárműveket vásárolunk, lesznek-e harci helikoptereink, és sorolhatnám. A tíz évre tervezett 3500 milliárdból kell ezeket a feladatokat megoldani. És nem biztos, hogy mindenre elég is lesz a pénz."
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
9 426
10 919
113
Az itthoni képzése, az első adag emberünk már jó ideje kint volt.
Várjál, akkor ezt most nem értem.
Tehát akkor ez is a kiképző képzése módszerrel megy?
Csak mert elég ködös volt az, amit elmondtak a médiában. Több verzió is volt:
- Korábban tényleg volt róla szó, hogy a mieink mennek ki a németekhez. Az ehhez szükséges nyelvtanfolyam elvileg tavaly kezdődött.
- Az A4-esek megérkezése kapcsán elmondták, hogy itthon szeptemberben kezdődik a képzés
- És, hogy itthonra az osztrákok jönnek képezni, de hogy a képzés egy része az osztrákoknál is lesz.
- Elvileg itthon még nincs fahrschulpanzer, tehát a vezetéstanulás kicsit meredek lehet így. Különben azt csak a forgalomban használják, vagy abban zavarják ki a sofőrjelölteket a terepre is?
- És akkor most azt mondod, hogy egy - gondolom instruktor - csoport, már jó ideje kint van a németeknél....
Még talán a szingapúri hadsereget, esetleg a norvégot kellett volna bevonni a képzésbe... :p:D
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
5 985
6 687
113
Várjál, akkor ezt most nem értem.
Tehát akkor ez is a kiképző képzése módszerrel megy?
Csak mert elég ködös volt az, amit elmondtak a médiában. Több verzió is volt:
- Korábban tényleg volt róla szó, hogy a mieink mennek ki a németekhez. Az ehhez szükséges nyelvtanfolyam elvileg tavaly kezdődött.
- Az A4-esek megérkezése kapcsán elmondták, hogy itthon szeptemberben kezdődik a képzés
- És, hogy itthonra az osztrákok jönnek képezni, de hogy a képzés egy része az osztrákoknál is lesz.
- Elvileg itthon még nincs fahrschulpanzer, tehát a vezetéstanulás kicsit meredek lehet így. Különben azt csak a forgalomban használják, vagy abban zavarják ki a sofőrjelölteket a terepre is?
- És akkor most azt mondod, hogy egy - gondolom instruktor - csoport, már jó ideje kint van a németeknél....
Még talán a szingapúri hadsereget, esetleg a norvégot kellett volna bevonni a képzésbe... :p:D

Jo sansszal a fahrschule lesz az osztrakoknal. Ertheto, mert az az elejen kell egyszer, felesleges lenne venni egyet (esetleg kesobb.)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
9 426
10 919
113
Igen? En csak a mindenfele muszakira emlekeztem. De akkor mit akarnak az osztrakoknal tulajdonkeppen?
Naugye?!?
Tippre lövészetet, majd @krisss simán lehülyézhet (meg van engedve!). Ha jól emlékszem a németek mostanába akartak menni hozzájuk, mert van egy baromi jó pályájuk az Alpokban. Akkor az valami politikai csörte volt. Hátha nekünk meg megengedik...;)
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
5 985
6 687
113
https://hvg.hu/360/202032__magyar_l...opkodo_milliardosok__elkerik_abeszallokartyat

"Repülőgépipari befektetésekre és légikikötők fejlesztésére ösztönöz a kormány. A tervekben volna is ráció, ha nem bukkannának fel mindenütt jól ismert személyek, akik körül azonnal megnő a pénzfelhajtó erő. Újabb innovatív iparág került a kormánykörök tömegvonzásába.

Alternatívát épít az autóiparnak az Orbán-kormány. Néhány hete az okozott meglepetést, hogy egy magyar vállalat százmilliárd forintot megközelítő tőkével vásárolt be egy cseh repülőgépgyárba. A napokban megalakult az az állami cég, amely Gyulán létesít közös alkatrészgyárat a világ egyik legnagyobb repülőgépgyártójával, az Airbusszal. A minap pedig az is kiderült, hogy már egy magyar légiipari startupba is 700 millió forint az új kockázati tőkés belépője. A magyar űrhajózási terveknél alacsonyabb röptű, de a jelek szerint megvalósítható álmokat sző most a kormány.
Koncepció rajzolódik itt ki, még akkor is, ha a kabinet mindössze belengette év elején a repülőgépipari stratégiát, ám – szokásához híven – azóta sem fedte fel a részleteket."

"Nem kellett komolyabb képzelőerő, hogy a kormány megtalálja magának az ágazatot. A külföldi repülőgépipari befektetők ugyanis már évekkel ezelőtt landoltak Magyarországon. Veresegyházon az amerikai GE Aviation Hungary évente már több mint 60 milliárd forint bevételre tesz szert hajtóműalkatrészek javításából.
Nyírbátorban a német Diehl Aviation műanyag kabinbelsőket gyárt, míg az olasz Flame Spray hajtóművek felületkezelésével foglalkozik Szadán. A brit Rolls-Royce egy globális üzlet részeként éppen most veszi át az eddig Siemens-fejlesztéseken dolgozó magyar mérnököket. Száznál is többen foglalkoznak majd a jövőben elektromos és hibrid légi hajtásrendszerek tervezésével. De ehhez az ágazathoz kell számolni azt is, hogy a magyar alumíniumipar százmilliárd forintos nagyságrendben szállítja termékeit a repülőgépgyártók számára."

"Amikor a Magyar Honvédség az Airbus helikoptereit, valamint csapat- és kormányfőszállító gépeit beszerezte, azzal elsősorban a francia és a német iparnak adott nagyjából 200 milliárd forintos megrendelést. Vagyis éppen annak a két országnak állami hátterű nagyvállalatát és a beszerzői hálón keresztül helyi gyáriparosait támogatta, amely a leginkább meghatározó a brüsszeli hatalmi játszmák és osztozkodások idején.

A haditechnikai beszerzések esetén ráadásul az a nemzetközi gyakorlat, hogy hol nyíltabban, hol csak a kulisszák mögött, a nyertes ajánlattevő beruházásokkal is ellentételezi a megbízást. Ekként határozták el, hogy az Airbus nemcsak elad, de – egy vegyesvállalat keretében – helikopteralkatrész-gyárat is épít Gyulán."

"A frissen alapított Nemzeti Légiipari Projekt Kft. jelenleg színtiszta állami cég, gondolhatnánk, minden fillér profit a nemzet apraja-nagyját gyarapítja. Csakhogy a körülmények ismeretében nehéz feledni, ki ejtőernyőzött a repülőgépipari vállalat ügyvezetői székébe: a Gyulai Várfürdő igazgatója, Kun Miklós. A fürdő alapvetően önkormányzati tulajdonban van, és a Hunguest Hotels csak töredék részt birtokol benne, ám Kun 2016 végén, éppen az után került pozícióba, hogy Mészáros Lőrinc emberei vették át a szállodalánc irányítását.

Az iparfejlesztési stratégiában hangadó Palkovics László miniszter talán éppen tavaly októberben beszélt először arról, hogy a kormány kiemelt ágazatnak tekinti a repülőgépipart, amikor a pécs-pogányi repülőtér mellett átadták a Magnus Aircraft új üzemcsarnokát. A részben saját fejlesztésű kisrepülőgépeket, valamint az orosz Il–103 típusú gépeket is gyártó magyar vállalat addigra már 6 milliárd forintot fordított beruházásokra, amiből 2 milliárdot az állam állt.

A Magnus tulajdonosa Tarány Gábor, az ő DAK Acélszerkezeti Kft.-je kapta a legnagyobb megrendelést 2015-ben a szerbiai határkerítés építésekor, tízmilliárdos árbevétele abban az évben csaknem a duplájára ugrott."

"A Genevation Aircraft Kft. helikopter méretű, de inkább drónként használható légi járművet épít, miután a szerkezet amerikai fejlesztője, az Alaka'i Technologies magyarokat is bevont a munkába. A magyar mérnököket, tesztpilótákat és más szakembereket tömörítő Genevation többségi tulajdonosa ma már Leisztinger Tamás milliárdos, aki az elmúlt években egyre készségesebben simult bele az Orbán-kormány gazdaságpolitikai törekvéseibe.

A maradék üzletrészen Farkas Csaba repülőmérnök, Szabó Viktor közgazdász és Toldi Miklós osztozkodik. Utóbbi már a legelső Orbán-kormány idején a kormányfő családja körül mozgolódott, Orbán Viktor feleségének elhíresült tokaj-hegyaljai szőlői ügyében olyan helyi emberként szerepelt, aki mindent el tud intézni. Abban minden bizonnyal eredményes, hogy Zemplénkő Kft.-je rendszeres nyertese a közbeszerzéseknek."


Van meg egy csomo ceg meg azoknak a hattere van meg a cikkben, nagyon jo kis iras.
 

Blitz97

Well-Known Member
2020. május 13.
1 085
2 390
113
Igen? En csak a mindenfele muszakira emlekeztem. De akkor mit akarnak az osztrakoknal tulajdonkeppen?

Naugye?!?
Tippre lövészetet, majd @krisss simán lehülyézhet (meg van engedve!). Ha jól emlékszem a németek mostanába akartak menni hozzájuk, mert van egy baromi jó pályájuk az Alpokban. Akkor az valami politikai csörte volt. Hátha nekünk meg megengedik...;)

Valahol olvastam/interjúban hallottam, hogy szimulátoros kiképzésre mennek az osztrákokhoz.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
8 861
6 830
113
Tegnap hulyeseget irtam az ifv re vako telepites tekintetebe a legi es foldi felderito radarral kapcsolatbn. Integracio nelkuli telepiteshez nem oldalra kellene telepiteni az atgm ek helyere.
Hamem a torony hatulyara egy kompozit kazettaba aminek a vaza acel amire integralhato lehetne egs hidraulikus allvany egy hidraulikus motor apu egyseg es xxm kabel ha jarmu melletti telepites a szandek adott helyzetbe /igy a toltes kesobb is megvan./ a torony hatsoreszebol kiemelkedve sem a cso cse a pancel nem lenne utba es a felderito kepesseg is megnovekedne.