Ekkora kiszervezést kétlek, hogy végre tudnak hajtani. Az biztos Nyugaton brutál leépítésre készült a civil MAN teherautó és busz üzletág. Már a Covid előtt is. Marha sok költségmegtakatítást igényel az elektromos és önvezető teherautók fejlesztése, közben az Unió szopatja a szigorú CO2 szabályozassal.
Mindezek mellett nem elképzelhetetlen egy beruházás a Rábánál. Azt nem tudtam, hogy ennyire szoros összefonódás van az RM MAN military teherautók kapcsán a VW és az RM között.
Akkor viszont már jobban ertem a Lynx bulit is. Ilyen kapcsolódó civil ajánlatokat a KMW nem tudott adni. Lehet 1-2 izgalmas elképzelés a hadiipoari üzlet margóján.
Jön a szokásos rész, várunk és figyelünk.
Érdekes módon ez nem annyira brutál mértékű kiszervezés. A folyamat 2015 -ben indult az új vezérigazgatóval. Asszem akkortájt olyan 600.000 fő VW alkalmazott volt ...
Volt terv mindenről - a gyártást nagyobb arányban a beszállítókhoz szervezni (+ Őket is sanyargatták rendesen), leépítések meg márkák eladása stb. Egyébként a MAN Military -ban RM többségi tulajdonos - csak Ő kereskedik ezzel mindenhol. Az RM web lapján kinn is vannak, mint saját termékek ...
Az a kiszervezés amiről beszéltem már több éves terv - előbbi, mint a COVID-19 vagy Lynx üzlet, sőt a Z2026 -nál is. Gyakorlatilag egész Közép-Európában kampányoltak ezzel és nem is rejtették véka alá: a legolcsóbb munkabér (és egyéb költség) nyer. Vegyünk észre néhány dolgot e mögött:
- bejelentették, hogy 2030 után nem fognak már robbanómotort fejleszteni,
- az elektromos autógyártás az otthon indul javarészt (nagyobb nyereségesség miatt ez inkább elbírja a német költségszintet).
Azaz, könnyen lehet, hogy ez Németországban nem lesz nagyon érzékelhető, mert a megszűnő állások helyét átveszi majd az elektromos autógyártás (igaz itt még nagyobb automatizáció stb.). Bár tény, hogy kevesebb lenne párezerrel itt is az álláshelyek. Európai szinten pedig a gyártást eltolnák kelet felé az meg a németet nem nagyon érdekelné. A Seat nagyon rossz bőrben van. A Skoda meg ellenkezőleg - ott meg bővíteni kéne (néhány dolgot már így is németbe vittek gyártani). Namost egy új Skoda gyártósor meg lehetne keletebbre is ahol olcsóbb a munkaerő (bár ebben a Skoda -sok "emberkedése" is benne van) ...
Azaz:
- nagy(obb) nyereségű és jövőben bővülő üzemek: goto Németország,
- kisebb nyereségű és a jövőben megszűnő robbanómotoros gyártás: goto keletre valahová ...
Szerintem az RM teherautóbiznisze ettől független. Ők odaviszik a bizniszt, ahol lóvé van ...
Szerintem simán lehet, hogy csak ez jön hozzánk - a VW meg vigye a "húszforintos" gyártását ahová akarja ... Egyébként, ha eszük van - akkor Kelet (vagy Dél-)-Magyarország. Az Audi mellé biztos nem raknám -a bérkontraszt amiben gondolkodnak ott "ütős" lenne. Ilyen infrastruktúrát meg támogatást mellé meg sehol nem kapnának a környéken. Temérdek beszállító cég meg már van amúgy is ...