A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
413
894
93
Bár csak részben vág ide, de ezt a funkció szétbontást próbálják most a fraaansziák kivitelezni a SCORPION projekttel. Szerintem kérdéses lesz a siker.
Ugye a Scorpionban 2 (illetve a Servallal 3) jármű szerepel az IFV kiváltására (maga a rendszer több elemű) : Griffon (gyalogos szállító - sok katona fér el, nagy célpont, gyenge tűzerő), Jaguar (tűztámogató-felderítő - nagy tűzerő, mozgékony, nincs gyalogság).

Ha bármelyiket kiszedik rendszerből, akkor nagy a baj...

(Áthoztam inkább ide.)

Ez a francia módi inkább a @speziale által felvázolt dologra hajaz (az IFV menjen együtt egy dedikált páncélvadásszal).

Én arra gondoltam, hogy a - kompakt és önmagában is életképes - 30mm-es gépágyúval szerelt Hiuzunkat egy (vagy két) ilyen olcsó, fürge, láncos alapra (Bronco? ;) ) épített unmanned járgány kísérgetné (egy elé, egy mögé), amit a Hiuzban ülö deszantosok irányítanak (terelgetnek) tabletröl. Tulajdonképpen az FCAS mintájára.
Lehetne az UGV-n például 35mm Oerlikon plusz hozzá való sok-sok ammo, meg Mistral és akkor rajszintü a csapatlégvédelem, meg megbontja az ellen IFV-jét is. Vagy aknavetö meg rakéták meg csöböl indítható két tucat loitering munition. Mindenféle ravaszság. Ha tank tör rád, fedezéknek beirányítod közétek.
Ha elveszti a jelet, besorol az IFV mögé és követi mint kiskacsa a mamáját.

Ez egy olyan terület, ahol még teremhetnek babérok. Az Aero útját is tkp errefelé látom: remote carrier-böl kell sokféle, azzal még be lehet csatlakozni az Airbushoz (FCAS), vagy a Saabhoz (Tempest) 5.-6. gen programba.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 179
2 868
113
n arra gondoltam, hogy a - kompakt és önmagában is életképes - 30mm-es gépágyúval szerelt Hiuzunkat egy (vagy két) ilyen olcsó, fürge, láncos alapra (Bronco? ;) ) épített unmanned járgány kísérgetné (egy elé, egy mögé), amit a Hiuzban ülö deszantosok irányítanak (terelgetnek) tabletröl.

Izrael Camel program, Amerika Black Knight, az irányvonalak még ködösek, de alapvetően az az elképzelés, hogy az AI megy elől a gyalogosok őt támogatják.
Izrael esetén azt olvastam, hogy talán úgy szeretnék megoldani, hogy az IFV viszi a gyalogosokat, azok kiszállnak és innentől az IFV a golyófogó, lenne a szakaszban egy emberes parancsnoki gép is, amit szintén az AI is vezethet, de ebben van 2? operátor, akik felügyelik és meghatározzák a személyzet nélküli gépeknek a célt. Így egy szakasz 3 gépéhez mindösszesen 2 fő lenne a "crew".
Black Knight hasonló, annyi az eltérés, hogy ott az AI vezette gép nem visz gyalogost, az gyakorlatilag csak egy kompakt harckocsi. Az IFV-és a gyalogság ezeket a gépeket támogatná, szintén a szakaszparancsnoki gépből kapnák a feladatokat.


USMC is kattog állítólag valamin, ott a JLTV/MTVR alapon gondolnak kialakítani önjáró gépeket. CARMEL program. Nem csak fegyverrel, hanem ellátmányszállításra is szeretnék őket használni.
Még egyenlőre csak vicces elképzelések vannak

azonban... Oshkos TerraMax UGV

 
  • Tetszik
Reactions: Irsai Olivér

Fennek

Well-Known Member
2010. május 8.
7 112
22 880
113
fürge, láncos alapra (Bronco? ;) )
Mindenki fürge Broncot vizionál, ami együtt megy a Leókkal.....
Az megvan, hogy 5-el úszik, 25-el megy terepen és 60-al aszfalton? Ez még békében sem megy együtt a nehezekkel. Ez utility/supply járműnek jó.
(tény, hogy cuki)

Látni akarom ahogy az az ágyú oldalra 90 fokban kitérve lő! Még talpakat sem szereltek rá amit leereszt. :D
 
  • Tetszik
Reactions: BJani and blogen

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
10 724
9 908
113
Mindenki fürge Broncot vizionál, ami együtt megy a Leókkal.....
Az megvan, hogy 5-el úszik, 25-el megy terepen és 60-al aszfalton? Ez még békében sem megy együtt a nehezekkel. Ez utility/supply járműnek jó.
(tény, hogy cuki)
Igen. Ezért kell, hogy minden, aminek együtt kell mozognia a nehéz vagy közepes erőkkel, az azonos járműplatformon legyen a lánctalpas vagy 8x8-as gépeivel a dandárnak! A nehézdandárban ezért is minden KF41-re kell kerüljön!
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
10 724
9 908
113
Izrael Camel program, Amerika Black Knight, az irányvonalak még ködösek, de alapvetően az az elképzelés, hogy az AI megy elől a gyalogosok őt támogatják.
Izrael esetén azt olvastam, hogy talán úgy szeretnék megoldani, hogy az IFV viszi a gyalogosokat, azok kiszállnak és innentől az IFV a golyófogó, lenne a szakaszban egy emberes parancsnoki gép is, amit szintén az AI is vezethet, de ebben van 2? operátor, akik felügyelik és meghatározzák a személyzet nélküli gépeknek a célt. Így egy szakasz 3 gépéhez mindösszesen 2 fő lenne a "crew".
Black Knight hasonló, annyi az eltérés, hogy ott az AI vezette gép nem visz gyalogost, az gyakorlatilag csak egy kompakt harckocsi. Az IFV-és a gyalogság ezeket a gépeket támogatná, szintén a szakaszparancsnoki gépből kapnák a feladatokat.


USMC is kattog állítólag valamin, ott a JLTV/MTVR alapon gondolnak kialakítani önjáró gépeket. CARMEL program. Nem csak fegyverrel, hanem ellátmányszállításra is szeretnék őket használni.
Még egyenlőre csak vicces elképzelések vannak

azonban... Oshkos TerraMax UGV

Hát ez aranyos, de a jövő UTV-jét (unmanned transport vehicle) inkább valahogy úgy képzelném el, mint egy konténertréler manapság:


Ez így önmagában, nagyobb kerekekkel, hogy földúton is tudjon közlekedni, persze kapcsolószerkezet nélkül, motorral és rajta egy szabvány konténerrel megy oda, ahová küldik önvezetve. Valami ilyesmi lesz a közúti közlekedés jövője is, a kamion, a kamionnal együtt csak egy hatalmas túlsúly, amitől meg kell szabadulni, katonai teherautó esetében meg a vezetőkabintól és a vezetőtől. Az önvezető szállítójárműveknél nem a mai teherautókból és kamionokból (legföljebb azok alvázából és futóműveiből) kell kiindulni, hanem annál jóval egyszerűbb szerkezetből!

Ülés, kormánymű kidob, a motort pedig a hordfelület szintjéig lesüllyeszt és lényegében kész is az UTV protípus:
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
8 826
9 917
113
Attól még nem az övé, nem az ő tulajdona. A miénk. Mi ebben a bonyolult?
Per pillanat az állam a tulajdonosi jogokat átruházta rá. Azaz ideiglenesen Ő a tulajdonos az állam helyett. Az állam addig nem élhet tulajdonosi jogával, amíg azt vissza nem veszi Maróth-tól.
De azért értelmetlen ez, mert tulajdonképpen maga VBÜ csak eszmei értékkel rendelkezik. Az elmondás szerint, még csak nem is ő dönt a beszerzésekről.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
8 826
9 917
113
Mindenki fürge Broncot vizionál, ami együtt megy a Leókkal.....
Az megvan, hogy 5-el úszik, 25-el megy terepen és 60-al aszfalton? Ez még békében sem megy együtt a nehezekkel. Ez utility/supply járműnek jó.
(tény, hogy cuki)
Lehet, hogy a wikin ez van írva, de azért ez nem így van! Egyrészt a Bronco 3 csúcssebessége 65Km/h. Az meg, hogy mennyivel megy a terepen, az inkább azon múlik, hogy milyen a terep.
Ebben a videóban van egy offroad bemutató róla. DE amiért ide betettem, az nem ez, hanem amit időre be is készítettem :):
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 179
2 868
113
Hát ez aranyos, de a jövő UTV-jét (unmanned transport vehicle) inkább valahogy úgy képzelném el, mint egy konténertréler manapság:


Ez így önmagában, nagyobb kerekekkel, hogy földúton is tudjon közlekedni, persze kapcsolószerkezet nélkül, motorral és rajta egy szabvány konténerrel megy oda, ahová küldik önvezetve. Valami ilyesmi lesz a közúti közlekedés jövője is, a kamion, a kamionnal együtt csak egy hatalmas túlsúly, amitől meg kell szabadulni, katonai teherautó esetében meg a vezetőkabintól és a vezetőtől. Az önvezető szállítójárműveknél nem a mai teherautókból és kamionokból (legföljebb azok alvázából és futóműveiből) kell kiindulni, hanem annál jóval egyszerűbb szerkezetből!

Ülés, kormánymű kidob, a motort pedig a hordfelület szintjéig lesüllyeszt és lényegében kész is az UTV protípus:

Nincs most jelentősége. Egyenlőre az első lépéseknél tartanak. Simán lehet, hogy az egész koncepció hibás. Felesleges lenne egy teljesen új platform kifejlesztésébe ölni a pénzt és az időt. Ha a dolog működőképes lesz, akkor érdemes tovább lépni.
A civil piac már évek óta azon az úton jár, amit te is felvázoltál.
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
2 223
2 867
113
Per pillanat az állam a tulajdonosi jogokat átruházta rá. Azaz ideiglenesen Ő a tulajdonos az állam helyett. Az állam addig nem élhet tulajdonosi jogával, amíg azt vissza nem veszi Maróth-tól.
De azért értelmetlen ez, mert tulajdonképpen maga VBÜ csak eszmei értékkel rendelkezik. Az elmondás szerint, még csak nem is ő dönt a beszerzésekről.
Bár nem vagyok jogász, de mintha a pontos megfogalmazás a "tulajdonosi jogok gyakorlása" lenne. Szerintem azt ruházza át az állam, nem a tulajdonosi jogokat.
Ez jogászkodásnak tűnik, de nagyon visszatetsző, amikor egy állami alkalmazott úgy nyilatkozik, ahogy Maróth tette. Lehet, hogy csak elszólás, de egy politikusnak ilyenekre is figyelnie kell.;)
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
1 742
2 191
113
Bár nem vagyok jogász, de mintha a pontos megfogalmazás a "tulajdonosi jogok gyakorlása" lenne. Szerintem azt ruházza át az állam, nem a tulajdonosi jogokat.
Ez jogászkodásnak tűnik, de nagyon visszatetsző, amikor egy állami alkalmazott úgy nyilatkozik, ahogy Maróth tette. Lehet, hogy csak elszólás, de egy politikusnak ilyenekre is figyelnie kell.;)
Ő nem politikus.
 

Terminator

Well-Known Member
2010. április 19.
15 095
19 636
113
Bár nem vagyok jogász, de mintha a pontos megfogalmazás a "tulajdonosi jogok gyakorlása" lenne. Szerintem azt ruházza át az állam, nem a tulajdonosi jogokat. Ez jogászkodásnak tűnik, de nagyon visszatetsző, amikor egy állami alkalmazott úgy nyilatkozik, ahogy Maróth tette. Lehet, hogy csak elszólás, de egy politikusnak ilyenekre is figyelnie kell.;)

Már nem emlékszem a pontosan a történetre, de Nagy Sándornak vagy Julius Caesarnak volt egy szolgája, akinek azt a feladatot adta, hogy mindig amikor kezd elszállni magától és félistennek hiszi magát, akkor a szolgának azt kellett mondani hogy "Csak egy ember vagy.". Ez csak úgy eszembe jutott. Hátha van itt valaki, aki jobban emlékszik arra, mit meséltek történelem órán... :oops: