A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 753
5 901
113
Én azt tudom elképzelni, hogy Leopard 2A4-es nagyjavítottből veszünk 44-56 darabot a Bocskainak. Ez nem drága.
Szerintem a tataiakat kéne megkérdezni, hogy a jelenlegi T-72-esekhez képest még az A4-es is mennyire más kategória.

Szerintem ha lesz eladó jó minöségben (mondjuk a mostaniakhoz hasonló osztrák donorból), akkor már most is van rá akarat, hogy a 12 mellé vegyünk még plusz egy-két századot egészen addig míg egy zl ki nem jön belölük. Szóval ennek csak a kínálati oldal szükössége szab határt.

De valószínüleg a 32 db után a következö 44 - ha lesz - az már A7 lesz.
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 584
28 230
113
Debrecen biztos, hogy nem kap harckocsit, ott legföljebb MGS kerülhet elő amolyan Stryker dandáros stílusban. A harckocsik hátráltatnák a kerekes dandár mozgását, márpedig a mozgékonyság a fő értelmük! Közúton 50-60 kmh-val tudnak csak mozogni a harckocsik, míg a 8x8-asok százzal! Semmi keresnivalója harckocsinak egy közepes dandárban, borzalmasan lehúzná őket!
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 632
8 283
113
Szerintem ha lesz eladó jó minöségben (mondjuk a mostaniakhoz hasonló osztrák donorból), akkor már most is van rá akarat, hogy a 12 mellé vegyünk még plusz egy-két századot egészen addig míg egy zl ki nem jön belölük. Szóval ennek csak a kínálati oldal szükössége szab határt.

De valószínüleg a 32 db után a következö 44 - ha lesz - az már A7 lesz.
A KMW, RM még rendelkezik A4-gyel, meg van az osztrák 56 darabos flotta.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 584
28 230
113
Lesz három nehézzászlóaljunk a gyalogságnál. Egy-egy csökkentett század elférne náluk tűztámogatónak, ami így nézhetne ki:

támogató harckocsiszázad: 10xMBT
- századtörzs (2xMBT, pk és pkh)
- harckocsi szakasz (4xMBT)
- harckocsi szakasz (4xMBT)

Ehhez van tizenkét harkocsink, kellene még tizennyolc A4-es. Így egy nehézdandár állna 44db A7HU elsővonalbeli és 30db A4 gyalogsági támogató harckocsiból. Ha más nincs, akkor egy-egy szakasz a zászlóaljakba is többet ér, mint a semmi. Amire remélem soha nem pazarlunk pénzt, az a könnyű harckocsi nevű csődtömeg, ami se nem könnyű (40-50 tonna), se nem harckocsi (nuku páncél), hanem egyszerűen csak semmire se jó. Egy régi A4-es a minimálisan elfogadható szintű megoldás abban a szerepkörben, amiben a light tankokat akarják alkalmazni a gyalogság tűztámogatásában egyes expedíciós hadviselésben, vagy látszólagos ócsításban érdekelt NATO szövetségeseink!

A támogató harkocsiszázad egy szakasz hijján azért követné a normál harckocsiszázad (három szakasz) felépítését, hogy alapvető harceljárásokban teljes legyen az átjárás a kisded magyar harckocsi fegyvernem két formáján belül!
 

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 753
5 901
113
Debrecen biztos, hogy nem kap harckocsit, ott legföljebb MGS kerülhet elő amolyan Stryker dandáros stílusban. A harckocsik hátráltatnák a kerekes dandár mozgását, márpedig a mozgékonyság a fő értelmük! Közúton 50-60 kmh-val tudnak csak mozogni a harckocsik, míg a 8x8-asok százzal! Semmi keresnivalója harckocsinak egy közepes dandárban, borzalmasan lehúzná őket!

Oké. De honnan van az a belsös infód, hogy nem a BTR-80 és /A lesz az utolsó kerekes IFV-nk?
Mi van, ha a BTR-eket Hiúzzal váltjuk ki?
Minek vennénk kerekest?

Minél több Lynxet kell gyártani, hogy az egységára egyre alacsonyabb legyen.
Ha kerekest vennénk - már most szinte biztos, hogy - drága és úszóképtelen boxert vennénk. Magyarországon ráadásul nincsenek olyan nagy távolságok, ami miatt a kerekes gyorsasága olyan mértékü különbséget jelentene. Ha az infrastruktura intakt, akkor a láncos is szállítható akár vasúton is. Ha meg már szétlötték az úthálózatot, akkor semmilyen elönye nincs a 8x8-nak.

Ja nem, mégis, tudom: olcsóbb üzemeltetni.
 

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 753
5 901
113
Lesz három nehézzászlóaljunk a gyalogságnál. Egy-egy csökkentett század elférne náluk tűztámogatónak, ami így nézhetne ki:

támogató harckocsiszázad: 10xMBT
- századtörzs (2xMBT, pk és pkh)
- harckocsi szakasz (4xMBT)
- harckocsi szakasz (4xMBT)

Ehhez van tizenkét harkocsink, kellene még tizennyolc A4-es. Így egy nehézdandár állna 44db A7HU elsővonalbeli és 30db A4 gyalogsági támogató harckocsiból. Ha más nincs, akkor egy-egy szakasz a zászlóaljakba is többet ér, mint a semmi. Amire remélem soha nem pazarlunk pénzt, az a könnyű harckocsi nevű csődtömeg, ami se nem könnyű (40-50 tonna), se nem harckocsi (nuku páncél), hanem egyszerűen csak semmire se jó. Egy régi A4-es a minimálisan elfogadható szintű megoldás abban a szerepkörben, amiben a light tankokat akarják alkalmazni a gyalogság tűztámogatásában egyes expedíciós hadviselésben, vagy látszólagos ócsításban érdekelt NATO szövetségeseink!

A támogató harkocsiszázad egy szakasz hijján azért követné a normál harckocsiszázad (három szakasz) felépítését, hogy alapvető harceljárásokban teljes legyen az átjárás a kisded magyar harckocsi fegyvernem két formáján belül!

Ez egy teljesen jó és valid terv.
De szerintem hamarabb kap 2 dandár 88 harckocsit, mint egy dandár 74-et.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 584
28 230
113
Oké. De honnan van az a belsös infód, hogy nem a BTR-80 és /A lesz az utolsó kerekes IFV-nk?

Ehhez nem kell belsős infó, megrendelték volna most.

Minek vennénk kerekest?

Mert mindenhol a környékünkön és különösen nálunk jók az útviszonyok, márpedig minden haderőnek szüksége van gyorsreagálású egységekre.

Minél több Lynxet kell gyártani, hogy az egységára egyre alacsonyabb legyen.

Nem lesz alacsonyabb, pár százas darabszámok fél évtizedekre elosztva olyan manufakturális termelés, amit nem lehet ócsítani. Kétszáz és négyszáz Lynx is ugyanannyiba fog kerülni, kétezer és négyezer között már lenne árkülönbség!

Ha kerekest vennénk - már most szinte biztos, hogy - drága és úszóképtelen boxert vennénk.

Hála égnek, az úszóképesség fölösleges, a Kárpát-medencének alig féltucat olyan folyója van, amin át lehet úszatni harcjárművekkel és még azokat is csak korlátozottan, egyes helyeken, szóval teljesen fölösleges képesség, ami gyengíti a páncélzatot, csökkenti a hasznos beltér méretét és semmire sem jó! Azért vannak a műszakiak, hogy biztosítsák a folyami átkeléseket!

Magyarországon ráadásul nincsenek olyan nagy távolságok, ami miatt a kerekes gyorsasága olyan mértékü különbséget jelentene.

Dehogynincsenek, több óráig tart az út az ország egyik végéből a másikba, szóval nagyon is vannak!

Ha az infrastruktura intakt, akkor a láncos is szállítható akár vasúton is.

Na az egy többnapos produkció!

Ha meg már szétlötték az úthálózatot, akkor semmilyen elönye nincs a 8x8-nak.

Hogy mi van, mi ez a hülyeség? Ahol szétlőtték az úthálózatot, azt az ellenséges tüzérség belövi, ott már szétbontakozás van a közvetlen harcérintkezés előtt, nem felvonulás!
 
  • Tetszik
Reactions: hunemperor

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 753
5 901
113
Ehhez nem kell belsős infó, megrendelték volna most.
Miért rendelték volna meg? Ha minden terv szerint halad, sem szállítják le a megrendelt állományt ‘27 elött. Van 7 évük utánrendelni.

Mert mindenhol a környékünkön és különösen nálunk jók az útviszonyok, márpedig minden haderőnek szüksége van gyorsreagálású egységekre.
Gyorsan majd reagál a légierö meg a különlegesek. A lövészek meg legyenek táposak, az a dolguk.

Nem lesz alacsonyabb, pár százas darabszámok fél évtizedekre elosztva olyan manufakturális termelés, amit nem lehet ócsítani. Kétszáz és négyszáz Lynx is ugyanannyiba fog kerülni, kétezer és négyezer között már lenne árkülönbség!
Hogyne lehetne! Ha egy darab helyett 2 darabot gyártasz valamiböl, máris felezed a fejlesztési és az infrastrukturális, eszköz-költségeket.

Hála égnek, az úszóképesség fölösleges, a Kárpát-medencének alig féltucat olyan folyója van, amin át lehet úszatni harcjárművekkel és még azokat is csak korlátozottan, egyes helyeken, szóval teljesen fölösleges képesség, ami gyengíti a páncélzatot, csökkenti a hasznos beltér méretét és semmire sem jó! Azért vannak a műszakiak, hogy biztosítsák a folyami átkeléseket!
Ezzel nem vitatkozom.
Szerintem sem olyan életbevágó, de van, aki szerint releváns képesség (autonóm a dandár a müszakiaktól, kvázi tömeges átkelés, több folyószakaszon, stb.)

Dehogynincsenek, több óráig tart az út az ország egyik végéből a másikba, szóval nagyon is vannak!
500 km-en spórolsz ideális esetben 5 órát. (Amire akkor van szükség, ha a Záhonyban állomásozó dandárodat hirtelen Zegerszegre akarod átrakni.) Nem gyöztél meg.

Na az egy többnapos produkció!
Ezt aláírom.

Hogy mi van, mi ez a hülyeség? Ahol szétlőtték az úthálózatot, azt az ellenséges tüzérség belövi, ott már szétbontakozás van a közvetlen harcérintkezés előtt, nem felvonulás!
Az attól függ. Lehet a szétkapott infra partizánakció, (ballisztikus) rakéták, loitering munition, whatever eredménye, nem feltétlenül tüzérségé; vagy egy már korábban belött térségben kell áthaladnod. Teljesen mindegy. Annyi a lényeg, hogy akkor a kerekesnek már nincs elönye.
 

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 605
25 041
113
Tata (nehéz), Debrecen/Hódmezővásárhely (közepes) és Szolnok (különleges/könnyű, ejtőernyős, mittudomén) lesz.
Ha ezt a 3 alakulatot fel tudjuk szerelni minőségi technikával, elég emberrel, vállalható fizuval, beszerezzük a légvédelmi technikát, kiképzőgépeket, összes helikoptert, katonai szállítógépeket, esetleg még még némi Gripent, normális drónokat, hidd el, örülni fog itt mindenki.
Ennél nem fussa többre, ez is elég lesz. De ezt 1.7-2%-ből meg kell tudni csinálni, meg is lehet.
Ez egy nem túl nagy, de NATO-szintű haderő lesz és nem fognak Washingtonban/Brüsszelben körberöhögni, mint eddig. A szomszédok előtt lesz respektünk.
Nagyon bízom abban, és ez baromi fontos - mert enélkül semmi nem fog menni - hogy a régi technikával együtt a régi szemléletet/bunkóságot is kidobtuk.
Látom félrebeszélünk, Én azt mondom, hogy Tata soha nem lesz normálisan feltöltve mint egy "vidéki" rész:
Pl.: Apám 450-500k körül keres Győrben míg ugyan az vagy hasonló munka nálunk már csak 280-320k nettó. Remélem érted.
Én nem a felszereltségről beszéltem, hanem arról, hogy Tata megtartása a nagy bezárási hullámok között a 90-es években és a 2000-es évek elején elhibázott döntés volt, mert már akkor látszott, hogy az a terület gazdaságilag jobban fog fejlődni és így a potenciális katonákat az ipar jobban felszívja, ugyan ez a baj az arrabonával is.
 
  • Tetszik
Reactions: krisss

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 584
28 230
113
Miért rendelték volna meg? Ha minden terv szerint halad, sem szállítják le a megrendelt állományt ‘27 elött. Van 7 évük utánrendelni.

Miért tették volna? Simán lehetett volna egy hosszú távú program, mégsem lett az.

Gyorsan majd reagál a légierö meg a különlegesek. A lövészek meg legyenek táposak, az a dolguk.

Nem tudnak mennyiségben reagálni.

Hogyne lehetne! Ha egy darab helyett 2 darabot gyártasz valamiböl, máris felezed a fejlesztési és az infrastrukturális, eszköz-költségeket.

Azokat már kifizette a magyar állam az adófizetők pénzéből.

500 km-en spórolsz ideális esetben 5 órát. (Amire akkor van szükség, ha a Záhonyban állomásozó dandárodat hirtelen Zegerszegre akarod átrakni.) Nem gyöztél meg.

Mennyi idő alatt ássa be magát valaki egy nagyobb városban szerinted? Ja, pár óráról beszélünk, hogy egy képzett ellenség menetből védekezésbe menjen át és még néhány óra alatt a helyi eszközöket felhasználva már komoly harckocsiárkokat is kiásott a főbb irányokban!

Az attól függ. Lehet a szétkapott infra partizánakció, (ballisztikus) rakéták, loitering munition, whatever eredménye, nem feltétlenül tüzérségé; vagy egy már korábban belött térségben kell áthaladnod. Teljesen mindegy. Annyi a lényeg, hogy akkor a kerekesnek már nincs elönye.

Senki nem fog utakat lőni, max hidakat. A karabahi háborúban Lora tüzérségi rakétával próbálták a lacsini folyósó egyik kulcsonfontosságú hídját telibekapni. Pár méter hijján majdnem sikerült is. Max ilyesmire kell számítani. Szerinted miért a szentesi műszakiak maradtak meg anno a kilencvenes években? Ja, pont azért, hogy ilyen esetben hadihidat is rögtönözzenek helyben!
 

hunemperor

Well-Known Member
2020. június 14.
809
2 096
93
Szerintem mindkettötöknek igaza van.
Egyrészt Eger meg (föleg!) Kalocsa jobb választás lett volna munkaerö (és lefedettség) szempontjából, de már mindegy; ugyanakkor meg mindhárom nagy régióba (Dunántúlra is) szükség volna egy-egy (középtávon - nehéz) dandárra.

Bár az is egy valid kérdés, hogy védelmi szempontból a Duna-Tisza közén mi lenne a jobb: Kalocsa vagy valami a Kecskemét-Szolnok-Budapest háromszögben (mondjuk Táborfalva).
Kalocsa-HMVH tengely, mint a Balkán kapuja, vagy valami, ami bevédi Kecsót/Szolnokot és Bp alatt van.

Ez persze (egyelöre?) csak ilyen álom-dilemma.

Ezen már én is gondolkodtam, hogy Tatán ténylegesen is fel fog-e állni a nehézdandár, vagy csak alacsony feltöltöttséggel. (Tulajdonképpen arra jutottam, hogy egyik jelenleg használt laktanya sincs igazán a funkciójának teljesen megfelelő helyen, de a legrosszabb tán a kecskeméti repülőtér.)
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 584
28 230
113
Látom félrebeszélünk, Én azt mondom, hogy Tata soha nem lesz normálisan feltöltve mint egy "vidéki" rész:
Pl.: Apám 450-500k körül keres Győrben míg ugyan az vagy hasonló munka nálunk már csak 280-320k nettó. Remélem érted.
Én nem a felszereltségről beszéltem, hanem arról, hogy Tata megtartása a nagy bezárási hullámok között a 90-es években és a 2000-es évek elején elhibázott döntés volt, mert már akkor látszott, hogy az a terület gazdaságilag jobban fog fejlődni és így a potenciális katonákat az ipar jobban felszívja, ugyan ez a baj az arrabonával is.
Amúgy sincs értelme semmilyen komolyabb szárazföldi alakulatot állomásoztatni a Dunántúlon. Semmilyen fenyegetés nincs abból az irányokból!