Azért nem eszik olyan forrón....
Ezt még el is fogadom mondjuk civil gépnél - csakhogy ez egy harci gép képzés, és khm... itt érezni kell a gépet a seggeden. Az ok, hogy egy Airbus FNPT II mondjuk procedure trainingre majdnem eszményi - de egyrészt az érzés (ha nem fullos, hidraulikus, de az is csak dől egy adott értékig) messze nem ugyan az, pl a csúszás észlelésére, másrészt sehol a megterhelés (gyorsulás/manőverek). Az meg egy harci gépen van, és baromira tudni kell akkor is tartani a forduló paramétereit. Szerintem a levegőben kell a sok óra, nem a műszert bámulva, hanem kinézve, az érzés becsontosodása miatt . A műszerre pedig otta szimulátor, sokkal olcsóbban. Csakhogy az a következő lépés, nem az eleje. Valahol a közepén vált ki sok oát, de nem az elején és nem a végén a képzésnek.
Ismertem srácot, aki szerelmes volt repülésbe, pilóta akart lenni, kipörgetett minden létező szimulátort - aztán egyszer elment repülni... és eldöntötte, ez nem az ő világa. A mozgó gép az nagyon más - és mondom, ez nem airliner, ahol ha kis terhelést beleteszel, a kapitány leszedi a fejed, hogy kilöttyen az utasok kávéja... itt van élettani hatás, és azt kurva hamar ki kell szűrni, hogy a srác hogy bírja.
Van, amit a szimulátor nem vált ki - ráadásul ehhez akkor centrifuga sem ártana, hogy magas G esetén gyakorold mit hogy bírsz. Nagon szuper, hasznos cucc, de nem mindenre (pl a virtuális cockpit kapcsoló sötétben más, ha nincs visszaigazolás, nincs a kezedben).