Szerintem, ezen azért olyan nagyon nem kell meglepődni!
Úgy emlékszem, hogy a H145M-ek már nagyon közel vannak ahhoz, hogy átvegyék a SAR készenlétet.
Eddig a gyakorlatok, a Covid miatt is halasztva voltak. A személyzet jelentős része már a H145M-re képződik. Mind pilóta szinten, mind földi kiszolgáló szinten.
Ha átveszi a H145M a SAR-t, akkor a Mi-17-esek napi készenléti funkciói szerintem meg is szűnnek. Gyakorlatilag, feladatnak megmaradna a csapatszállítás, meg a katasztrófa helyzetnél a légi teherszállítás. Ehhez már csak minimális személyzetet is elegendő tartani. Maradt összesen 5 gépünk (ugye a Mi-8-asok leálltak). Ha ezeket "vetésforgóban" néha picit megreptetik, az elegendő lehet ezen képességek fenntartására, de komoly pénzt ebbe - logikusan - nem fognak beletenni.
A Mi-24-esek esetén a V-k a felújítás óta alig repültek. Főleg a P-kkel "villogott" a Honvédség. Hogy ez miért van így, nem tudom, és szerintem jó darabig nem is lesz nyilvános. Maga a típus is arra vár, hogy a H145M-ek a tűztámogató szerepet is megkapják. Az ő intenzívebb gyakorlatoztatásuk is elsősorban a feladatuk miatt elengedhetetlen, de ezek a gépek is már nagyon kifelé tekintgetnek a szolgálatból.
Talán ezen cikk hatására is, de szerintem összekapják a flottát és a maradék kevéske földi személyzetet intenzíven terhelve a nyár folyamán várható nemzetközi gyakorlatdömpingen rengeteget (magukhoz képest) fognak repülni.
Mivel a H145M tűztámogató képessége - rendszerbeállítás szinten - picit messzebb van, mint a SAR képesség elérése, így nyilvánvalóan több energia lesz beléjük rakva, de már rájuk sem igazán érdemes pénzt költeni.
Nem tudom, hogy a V-ket miért állították le, de biztosan nem csak a lőszerhiány miatt. Azt tudnánk a szerbektől, lengyelektől is venni.
Ha tippelnem kellene, akkor talán már jelenleg is ideiglenes donornak vannak használva. Ez talán még nem jelenti azt, hogy pár óra/nap ráfordítással ne lehetne újra repképessé tenni őket, de a kevés maradék műszakit szerintem már nem velük csuklóztatják.
Én most azt látom mindennél fontosabbnak, hogy a H145M végre (és SOS sebességgel) hivatalosan is megkapja a SAR képességet, és a tűztámogatói szerepkört, mert akkor talán még időben lennénk, hogy pénzt csináljunk a megmaradt orosz helikopterekből. Az átmeneti időszak ellenére el kell fogadni (és azon kell dolgozni), hogy azzal jár a legjobban a honvédség, hogy ezek mielőbb kivonásra kerüljenek. Mert jelenleg 1 seggel ülünk meg 2 lovat.
Még talán azt is fel lehetne vállalni egy kedvezőbb beeső csomagajánlat esetén, hogy a Mi-17-eseket annak ellenére eladjuk, hogy még nincs meg a közvetlen utódjuk (H225M) illetve, hogy a SAR képesség még nem teljesen megoldható a H145M-mel a kiképzettség állapota miatt.
Az átmeneti időszakban simán rá lehetne bízni a SAR készültséget mondjuk a szlovákokra.
Elvileg ennek már a törvényi háttere is él, mivel kölcsönös légtérhasználati és felügyeleti megállapodást írtak alá. Mi adjuk - a Gripenekkel - az Ő AP képességüket (ugye a 29-eseik is a végét járják), ők meg csinálják (akár áttelepüléssel is!) a mi SAR képességünket.
Ez már csak azért sem lenne ördögtől való, mert csak pár hónapra szól, de legalább a Mi-17-esekből pénzt lehetne csinálni, és a jelenlegi személyzet akár minden tagja mehet azonnal átképződni a nyugati típusokra. Lassan a H225M-re is el kell indulni Franciaországba!
A bajba jutott túrázóknak meg nagyjából tök mindegy, hogy milyen felségjelű gép húzza ki a "szarból".