A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Ki jöjjön helyettük? Akárki jön, a legnagyobb jószándék és a lehető legtöbb tudás/szakértelem mellett sem lehet ezeket a dolgokat amiket kritizálz nem hogy rövid, de még közép távon sem megváltoztatni hirtelen. Egy korosztálynak ki kéne kopni, ezt siettetni nem lehet, mert az alatta lévőnek meg be kell érni vezetőként. Jobb kiválasztás, és emberanyag amiből meríteni lehet, ehhez magasabb bérezés, ahhoz meg olyan gazdasági helyzet kell, ami ezeket lehetővé teszi. A végén bármikor levezetem bárkinek, hogy egy állam hibatásos szervezetei pont a társadalmát alkotó egyének összességének átlagértékét fogja tükrözni. Szóval nincsenek csodák...
Azért a csókos vezetői beosztások megvannak, illetve a pártkatonák, akik végrehajtják az utasításokat. Egyébként, ha hiszed, ha nem rengeteg dolgot döntenek el kormányzati szinten (nem konkrétan O.V. , de mondjuk P.S. igen). Csak azért, hogy a nagy pénzek az ő holdudvarukba kerüljenek. Az első 2 évben meglepődtem én is... Most meg már választás utáni terveket is súgtak, hogy mi lesz, ha maradnak..
Az kellene, hogy érdekelje őket, politikai helyett szakmai megoldásokat csináljanak és az elfolyó pénzösszegek után, utána menni. De természetesen bér-, környezet-, és a jogviszonyok rendezése kellene. Plusz a kiskirályságok megszűntetése. Pl. Nálunk volt jó példa: Máté Gábor akik elkezdtek utána járni a dolgoknak és néhány érdekesség kiderült, pl néhány mentőállomásnak ki volt adva, hogy melyik kúton tankolhatnak (xy sógoráé, ahol 30-40ft-al volt drágább az üzemanyag, de volt ilyen a szervízekkel..stb). Ezeket megszűntették és már repült is a főig..
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Szerintem, ezen azért olyan nagyon nem kell meglepődni!
Úgy emlékszem, hogy a H145M-ek már nagyon közel vannak ahhoz, hogy átvegyék a SAR készenlétet.
Eddig a gyakorlatok, a Covid miatt is halasztva voltak. A személyzet jelentős része már a H145M-re képződik. Mind pilóta szinten, mind földi kiszolgáló szinten.
Ha átveszi a H145M a SAR-t, akkor a Mi-17-esek napi készenléti funkciói szerintem meg is szűnnek. Gyakorlatilag, feladatnak megmaradna a csapatszállítás, meg a katasztrófa helyzetnél a légi teherszállítás. Ehhez már csak minimális személyzetet is elegendő tartani. Maradt összesen 5 gépünk (ugye a Mi-8-asok leálltak). Ha ezeket "vetésforgóban" néha picit megreptetik, az elegendő lehet ezen képességek fenntartására, de komoly pénzt ebbe - logikusan - nem fognak beletenni.

A Mi-24-esek esetén a V-k a felújítás óta alig repültek. Főleg a P-kkel "villogott" a Honvédség. Hogy ez miért van így, nem tudom, és szerintem jó darabig nem is lesz nyilvános. Maga a típus is arra vár, hogy a H145M-ek a tűztámogató szerepet is megkapják. Az ő intenzívebb gyakorlatoztatásuk is elsősorban a feladatuk miatt elengedhetetlen, de ezek a gépek is már nagyon kifelé tekintgetnek a szolgálatból.
Talán ezen cikk hatására is, de szerintem összekapják a flottát és a maradék kevéske földi személyzetet intenzíven terhelve a nyár folyamán várható nemzetközi gyakorlatdömpingen rengeteget (magukhoz képest) fognak repülni.
Mivel a H145M tűztámogató képessége - rendszerbeállítás szinten - picit messzebb van, mint a SAR képesség elérése, így nyilvánvalóan több energia lesz beléjük rakva, de már rájuk sem igazán érdemes pénzt költeni.
Nem tudom, hogy a V-ket miért állították le, de biztosan nem csak a lőszerhiány miatt. Azt tudnánk a szerbektől, lengyelektől is venni.
Ha tippelnem kellene, akkor talán már jelenleg is ideiglenes donornak vannak használva. Ez talán még nem jelenti azt, hogy pár óra/nap ráfordítással ne lehetne újra repképessé tenni őket, de a kevés maradék műszakit szerintem már nem velük csuklóztatják.

Én most azt látom mindennél fontosabbnak, hogy a H145M végre (és SOS sebességgel) hivatalosan is megkapja a SAR képességet, és a tűztámogatói szerepkört, mert akkor talán még időben lennénk, hogy pénzt csináljunk a megmaradt orosz helikopterekből. Az átmeneti időszak ellenére el kell fogadni (és azon kell dolgozni), hogy azzal jár a legjobban a honvédség, hogy ezek mielőbb kivonásra kerüljenek. Mert jelenleg 1 seggel ülünk meg 2 lovat.
Még talán azt is fel lehetne vállalni egy kedvezőbb beeső csomagajánlat esetén, hogy a Mi-17-eseket annak ellenére eladjuk, hogy még nincs meg a közvetlen utódjuk (H225M) illetve, hogy a SAR képesség még nem teljesen megoldható a H145M-mel a kiképzettség állapota miatt.
Az átmeneti időszakban simán rá lehetne bízni a SAR készültséget mondjuk a szlovákokra.
Elvileg ennek már a törvényi háttere is él, mivel kölcsönös légtérhasználati és felügyeleti megállapodást írtak alá. Mi adjuk - a Gripenekkel - az Ő AP képességüket (ugye a 29-eseik is a végét járják), ők meg csinálják (akár áttelepüléssel is!) a mi SAR képességünket.
Ez már csak azért sem lenne ördögtől való, mert csak pár hónapra szól, de legalább a Mi-17-esekből pénzt lehetne csinálni, és a jelenlegi személyzet akár minden tagja mehet azonnal átképződni a nyugati típusokra. Lassan a H225M-re is el kell indulni Franciaországba!
A bajba jutott túrázóknak meg nagyjából tök mindegy, hogy milyen felségjelű gép húzza ki a "szarból".
Nekem a H145M nagyon picinek tűnt, mert a Mi-kben volt jó pár cucc meg hely. Többen azt mondták, hogy elég ez a méretű gép is, azt nem tudom, hogy a feladatukban vagy a működésben lesz-e valamilyen változás. Az elején emlékeim szerint úgy tervezték, hogy 1db 145 + 1db 225 fogja adni. (Olyantól hallottam, aki akkor még készenlétet adott rajtuk). Mindenesetre én már nagyon várom a vasak érkezését, szép lesz rajtuk a magyar jelzés.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 149
130 385
113
Nekem a H145M nagyon picinek tűnt, mert a Mi-kben volt jó pár cucc meg hely. Többen azt mondták, hogy elég ez a méretű gép is, azt nem tudom, hogy a feladatukban vagy a működésben lesz-e valamilyen változás. Az elején emlékeim szerint úgy tervezték, hogy 1db 145 + 1db 225 fogja adni. (Olyantól hallottam, aki akkor még készenlétet adott rajtuk). Mindenesetre én már nagyon várom a vasak érkezését, szép lesz rajtuk a magyar jelzés.
Elvileg hogy minden beférjen a másodpilótát ki kell tenni ami nem probléma mivel a H145 egypilótás gép. Csak az orosz technológián szocializálódott döntéshozónak nem veszi be a gyomra a dolgot..
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 178
50 437
113
Azért a csókos vezetői beosztások megvannak, illetve a pártkatonák, akik végrehajtják az utasításokat. Egyébként, ha hiszed, ha nem rengeteg dolgot döntenek el kormányzati szinten (nem konkrétan O.V. , de mondjuk P.S. igen). Csak azért, hogy a nagy pénzek az ő holdudvarukba kerüljenek. Az első 2 évben meglepődtem én is... Most meg már választás utáni terveket is súgtak, hogy mi lesz, ha maradnak..
Az kellene, hogy érdekelje őket, politikai helyett szakmai megoldásokat csináljanak és az elfolyó pénzösszegek után, utána menni. De természetesen bér-, környezet-, és a jogviszonyok rendezése kellene. Plusz a kiskirályságok megszűntetése. Pl. Nálunk volt jó példa: Máté Gábor akik elkezdtek utána járni a dolgoknak és néhány érdekesség kiderült, pl néhány mentőállomásnak ki volt adva, hogy melyik kúton tankolhatnak (xy sógoráé, ahol 30-40ft-al volt drágább az üzemanyag, de volt ilyen a szervízekkel..stb). Ezeket megszűntették és már repült is a főig..
Oké, a rengeteg okosság benne van a rendszerekbe, mindig is benne volt, régen még jobban talán mint most, akkor még az üzemanyagot is lopta boldog-boldogtalan, mentek a piálások szolgálatban is, ismerem én a rendszert... Kitől várod ha a jelenlegi rendszer bukik, jön a minőségi változás(felfelé)?! Én tényleg csak odáig jutok el minden értelmes emberrel, hogy patáscigánycsútitörpetakarodj, de onnan hogy ki kéne a helyére, hát bizony az értelmesebbje csak hüppög ám... Ez a bajom nekem ezzel a dologgal, hogy eddig sokan eljutnak hogy akár akasztanának is, aztán onnan jön a bajság, hogy utána merre lenne az előre?! Mert Nekem Fegyőr, Jakab, GyurcsányDobrevkft, Széll Detti, Gulyás Marci etc nem alternatíva a Toroczkaiék/Kétfarkúviccesek meg be sem jutnak! Tehát óvatosabb vagyok ezek után sokkal, hogy kinek a bukásáért szorítok, mikor látom azt hogy mi jönne utána :(!
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 347
96 735
113
Nah, most verik a fejüket a falba a KMW-nél, hogy nem adtak nekünk jobb ajánlatot. Sztem most kell betolni az új igényt a kövi. A4-re vagy új Leopardokra.
1.000 munkahely veszélyben és bezárhat egy részleg.....

Az RM pedig szépen hozzon át mindent is!!!
Ha norvég tankok mégsem jönnének lehet a nyugati szomszédunk is lepasszolna Leopardot. 114 osztrák Leopard a valóság vagy fikció? Valóban ennyi A4-et használnak.

Miért kellene a cseheknek Leopard cikkben olvastam.
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
21 708
72 043
113
Ha norvég tankok mégsem jönnének lehet a nyugati szomszédunk is lepasszolna Leopardot. 114 osztrák Leopard a valóság vagy fikció? Valóban ennyi A4-et használnak.

Miért kellene a cseheknek Leopard cikkben olvastam.
Csak a fele van már meg az osztrákoknak. Annyit tartottak meg a leépítéskor, a többi ment vissza a germánokhoz.
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
Hát kilóra úgy jön ki a dolog ha kutmen felszerelést be akarják tenni. Nekem ezt kutmen tiszt mondta de annyira nem értek hozzá szóval passz.
Hát én sem vagyok szakértője, de szerintem ez egy beleerőszakolt marhaság.
A pilótafülke kialakítása sem azt tükrözi, hogy 1 pilóta van.
Ráadásul a harciheliken kívül nyugaton sem az a "divat" hogy 1 pilóta legyen.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 149
130 385
113
Hát én sem vagyok szakértője, de szerintem ez egy beleerőszakolt marhaság.
A pilótafülke kialakítása sem azt tükrözi, hogy 1 pilóta van.
Ráadásul a harciheliken kívül nyugaton sem az a "divat" hogy 1 pilóta legyen.
Van hátul mentőtiszt is satöbbi. Amúgy attól még egypilótás gép. De ha van benne még egy pilóta akkor kirakod az egyik mentőst legelészni amikor becsörlőzted beteget és visszajössz érte ha kiraktad a kórházban..
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ez érdekes...
Ki biztosítja a többnemzeti egység szállítási járműveit?
Ha homologizálni akarják a műveleteket, eszközöket, akkor milyen lesz az alap szállító helikopter?
Az amerikaiak biztosítják ezeket, vagy mi?
Mert volt itt gyakorlaton Black Hawk, Chinook, Osprey, vannak Mi-17-eseink, meg H145M-esek, meg még ki tudja hányféle másik gép a csatlakozott országokból.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 149
130 385
113
Ez érdekes...
Ki biztosítja a többnemzeti egység szállítási járműveit?
Ha homologizálni akarják a műveleteket, eszközöket, akkor milyen lesz az alap szállító helikopter?
Az amerikaiak biztosítják ezeket, vagy mi?
Mert volt itt gyakorlaton Black Hawk, Chinook, Osprey, vannak Mi-17-eseink, meg H145M-esek, meg még ki tudja hányféle másik gép a csatlakozott országokból.
Nincs tervben, hogy homologizálni akarnák a helikoptereket.
 

hunemperor

Well-Known Member
2020. június 14.
808
2 096
93
Ha norvég tankok mégsem jönnének lehet a nyugati szomszédunk is lepasszolna Leopardot. 114 osztrák Leopard a valóság vagy fikció? Valóban ennyi A4-et használnak.

Miért kellene a cseheknek Leopard cikkben olvastam.
Már rágódtam ezen, hogy nem lehet-e, hogy ezt az RM dolgot kicsit túlképzeljük?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 350
113
Ezt sejtettem, de így azért nehéz tervezni...
Azt gondoltam, hogy ha alap felszerelési szinten egységes rendszert alkotnak, akkor a szállító járművek terén is ez a cél.
Csak jól jönne egy pár Chinook ... :D
Mondom,hogy nem VSZ értsd már meg.A NATO homogén képességeket vár el,az mind1 neki,hogy milyen eszközökkel valósul meg.A VSZ működött úgy,hogy tokától bokáig minxen egységes volt.