A tüzérségi beszerzésekhez:
Nagyon elégedett vagyok a Pzh 2000-el. Az önjáró vonalon az egyetlen félelmem az M-109 volt, de szerencsére azt elkerülte a vezetés. A legjobb döntés született, és mivel új gyártásúak lesznek, valószínű hogy a litvánokéhoz hasonló, modernizált változat. Mégiscsak 20 éves konstrukció.
Az említett vontatott lövegek terén, az M777 a lehető legjobb választás lenne (Egyik bennfentesnek tűnő fórumtársunk szerint ezek lesznek). Megvan a vontatottak helye is a mai csatatereken. Minden komolyabb hadsereg rendelkezik ilyenekkel és fejleszti a mai napig. A szakik az önjárókhoz hasonló eredményességgel használják. Gyakorlott személyzettel kidolgozott módszerek vannak a gyors TÁS változtatásra. Ráadásul az M777 már rendelkezik fedélzeti helymeghatározó és tűzvezető rendszerrel, ami még inkább meggyorsítja a pozíció elfoglalását. A helikopterrel való szállítás csak opció, de tény, hogy csak vontatottat lehet. Lehet olyan helyzet, amikor az utak minősége sem a láncosnak, sem a gumikerekesnek nem kedvez, lassú lenne a megfelelő pozícióba jutás, akkor jöhet a helikopter. Az a2 3.7 t, míg az a3-ra 4.3-4.5 t-t ír a szakirodalom. A D-20 is 5.6 t-s és nem is képes 30-40 km-re lőni. A szárazföldön sem mindegy, hogy milyen súly van a vontatóra kapcsolva. Ha az ERCA program befejeződik, minimális ráfordítással lehet közel duplázni a lőtávolságot.
Bár a harcszolgálati paraméterei tényleg alatta van a teherautóra szereltnek vagy bármilyen önjárónak, tény, hogy a vontató hibája esetén könnyedén kaphat másikat, míg az önjáró esetében nagyobb a gond.
Mivel nem csak vontatottal fejlesztenek, hanem önjárókkal párhuzamosan én tökéletesen elégedett vagyok/leszek az iránnyal és az eszközökkel. Csak így tovább!