A Gripenek sorsáről pár év múlva dönteni kell. Szerintem váltjuk őket és az USÁ-tól annyira látványosan nem vettünk eddig semmit, hogy 12-16 F-35 még lesz a végére.
A múltkor kiszámoltuk, hogy 2025-26-ban minden Gripen átesik még egy 800 órás ipari karbantartáson. Azaz utána van bennük még 800 óra gépenként, ami ha minden évre kb. 2200 össz.repültórát számolunk, akkor minden gép repülhet még 5 évig. Azaz 2030-31 körül lesz vége a dalnak. De ha van rá szándék, akkor lehet még vinni a gépeket a svédekhez, ők pedig korszerűsítik is a gépeket, ha van rá igény. 2036-ig biztos ki lehetne húzni velük. Ez a legolcsóbb verzió.
Eggyel drágább megoldás az E/F Gripenre váltás. De az is csak egy 4+ generációs gép, ahogy az összes többi.
Más 4. generációs gépre váltásnak 2026 után nem nagyon van értelme. Mi marad?
2036-ig az egyetlen előrelépést jelentő lehetőség az F-35. De 2030-as években az már egy 30 éves konstrukció lesz.
A 2030-as évek elején jönnek majd az új prototípusok. (európai, török, távol-keletiek...) Már amelyik eljut odáig, hogy megépüljön és repüljön. Amennyire befészkelte már magát az Airbus a döntéshozók fejébe, még az is lehet hogy Magyarország valamivel beszáll az
FCAS (Future Combat Air System) fejlesztésébe vagy egy idetelepített beszállítói lehetőségért cserébe rendszeresíti azt. Vagy ha 10 év múlva nagyon más irányból fújnak a szelek, akkor simán lehet bármilyen keleti megoldás is.