A 2020-as évek közepén, végén egy valag pénzt elkölteni egy 4. gen. használt gépre, hogy egy másik valag pénzért 4+ gen. gépeket csináljunk belőlük... Aztán 2050 körül, amikor már 40-50 évesek lesznek a Gripenek, újra piacot kutatni, megtalálni, beszerezni valag pénzért.Én mindenféle szempontból azt tartanám logikusnak maradnánk továbbra is a Gripennél, növelnénk a db.számot, a pilóták repült idejét és megpróbálnánk 100%-ban kihasználni a gépben lévő képességeket.
Én vennének a Svédektől még kb. 20-30 használt Gripen C/D-t, majd az egész flottát korszerűsíteném (AESA radar, IRST, új EW rendszer, Arexis konténer, hajtómű, Meteor, Iris-T, HMCS, SDB, Brimstone, stb…) és vennének hozzá valamilyen ELINT / AEW-C gépeket is. Tanker képes teherszállító úgy tűnik hogy lesz.
Még két század is elég vékony, de már több mint az egy, és szerintem K.k.Eu.i viszonyok között még sokáig nem a STEALTH képesség lesz a leg fontosabb szempont.
Az F-35 esetén csak 2060-70 körül kell elkezdeni keresni a váltótípust, tehát még spórolnánk is velük.
2026-ra a tervezett honvédelmi ktgvetés kb. 1200 milliárd lesz (4 milliárd USD), ez az üzemeltetési színvonalon és a repórákon azért tud dobni.