Igen, de nem fogják....
@blogen múltkor betett egy érdekes kimutatást, a fejlesztések pénzügyi utemezéséről. Talán 2019es tervek.
Van benne még bőven puffer a 300 milliárdig, ami az emelt büdzsébe belefér.
A H145M lassan kifut, jöhet helyette más.
De alapvetően minden beszerzés szépen el van évekre húzva.
Ez a költségvetés HM-re vonatkozó részében (XIII. fejezet) szokott szerepelni a utolsó részben, mint az évekre áthúzódó beszerzések költségvetési ütemezése.
Onnan van kivágva.
De nagyon fontos, hogy ezek csak azok a projektek, amelyek áthúzódnak. A 3000Mrd-nak a 15 évre leosztott része a 200Mrd, de nem a teljes 3000Mrd lesz 15 évig kifuttatva. Azaz lehet, hogy lesz olyan év, amikor ez a rész akár 400Mrd forint is lehet.
A Gripen azért is (pénzügyileg) jobb megoldás lesz, mert a svédek teljesen rugalmasak a konstrukció kidolgozásában. Könnyebb az ő esetükben alkudozni, módosítani, ha esetleg belefutunk egy tartósabb pénzügyi válságba.
Az amerikaiak az F-35-ös esetében a leszállított gépeket szépen kifizettetik. Tehát ott csak azzal tudsz trükközni, hogy a gépeket mondjuk egyesével szállíttatod le.
A lengyelek is 10 évre elhúzzák a szállítást.
Én még olyanról nem hallottam, hogy F-35-öt hitelre/bérelve vett volna meg valaki. Sőt a lengyelek már az első részleteket már át is utalták idén az ügyletre. Pedig a szállítás majd csak - 'asszem - 2024-től várható.
A Gripenek meg gyakorlatilag "holnap" leszállíthatók. Az üzemeltetésre extrát komolyan nem kellene költeni. A pilótákat meg az éves rendes svédországi képzés során átképezhetik a fejlesztett rendszerek használatára.
Még egy fontos dolog:
Azt vettem észre, hogy a 11 projektben senki nem számolt a GBP program folytatásával/utódjával. Az a gond, hogy vagy a 11-ből 1 biztosan ez lesz, vagy ezen a 11-en felül kell erre külön forrást biztosítani. Eddig 6Mrd volt rá előirányozva éves szinten, azonban ez már évek óta nem volt kihasználva. A többször már berakott tanulmány a GBP-ről is részletezi, hogy ezek a számok a minimumot jelentik, és sajnos már a legelső beszerzett Rábák is már csere érettek, pedig a Krazok, Uralok még mindig ott sorakoznak az aktív állományban. OK, van ahol nem is nagyon van alternatívájuk (pontonok hordozás, D20 vontatás), de akkor is. /Mellesleg a pontonok felújítása, sőt újak beszerzése is elkerülhetetlen. /
One more important thing
:
A beszámolók szerint (bár a kormánypártiak most ezt cáfolták ) csak az ITM képviseltette magát az ominózus botrányos bizottsági ülésen. Ez viszont azt engedi nekem következtetni, hogy a 15 éves kifutású 1000+Mrd-os tétel csak a hazai gyártású gyalogságú harcjármű lehet (direkt nem IFV/APC-t írtam!).