A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

AlbaRegia

Well-Known Member
2019. december 23.
328
868
93
Ha a baloldal kerül jövőre kormányra és elkezdik felül vizsgálni a beszerzéseket azzal nagyon veszélyes vizekre fognak evezni! Ha jól tudom mindenki alá írta a Z2026 programot ami kormányokon átívelő programként van meghírdetve! Vagyis ha a jelenlegi beszerzésekből valamit vissza akarnak mondani azzal akár több száz milliárd forintos kárt okoznának az államnak! Ettől nem félek hogy meg fogják lépni! Itt leginkább az lesz hogy szépen fújják majd a Z2026 programot amit rendeltünk azokat rendszerbe állítják és nem lesz több beszerzés! Max majd a vadászgépek beszerzése lesz! De ha abból is új lesz akkor is csak 1 századnyi lesz!
 
  • Tetszik
Reactions: Laci1970

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 507
72 504
113
"Az első kanadai NFTC-képzésre induló magyar csapatnak volt még női vadászpilóta-jelöltje is. A fotót elnézve többen még ma is a Magyar Honvédség szuperszonikus gépein repülnek vagy már utasszállítót vezetnek..."

152027070_3741529855902091_6827978877354824913_o.jpg


2002-ben vagy 2003-ban ment ki az első csoport?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 507
72 504
113
MegrendelveTípusDarabszámBeérkezett
1990MiG-2311991
1991MiG-2331991
1993L-39 Albatrosz241993
1993MiG-29281993
1993R-273421993
1993R-731501993
1994BMP-121995
1994Yak-52121994
1994BTR-805551996-1999
1995Mi-24 (ex NDK)201995
19959M131 Metis21001996-1997
1996T-72M11001996
1997Mistral1801998-1999
1997SHORAR-2D a Mistralhoz91999-2001
2001 (2003)JAS-39 Gripen142006-2007
2002RAT-31DL32005-2014
2003RD-33232003
2004An-2612004
2004AIM-120C AMRAAM402006-2007
2005Litening konténer52008
2007Tűzszerész robot (német)32007
2007Tűzszerész robot (amerikai)32007
2008AGM-65 Maverick1002009-2010
2008Skylark 192008
2008EXPAL M-08 Combi 60 mm aknavető962008
2009Cougar32009
2010HMMWV462010-2011
2010MaxxPro122010-2011
2010Mi-8 (finn)22011
2013PTS-10M22013
2013MaxxPro122013
2014Mistral M31802016-2018
2014Mi-8 (orosz civil)32014
2015JAS-39 Gripen12016

Megpróbáltam összeszedni a 2016 előtti haditechnikai beszerzéseket. Egészítsétek / javítsátok még ki, amivel tudjátok, mert sok minden kimaradt még, pl. teherautó/Unimog/Wolf beszerzések.

Az L-39-esből 24 db-ot kaptunk. Lehet hogy más számokat is elírtam...

Az amerikai járművek száma és tulajdonviszonya elég nehezen követhető. Nagy részük Afganisztánban van/volt.
Az amerikaiak szerint ők 2017-ben is adtak nekünk 12 db MaxxPro Plus-t.
De a MaxxPro-kat 2020-ban vissza kellett adni, mert csak kölcsönbe kaptuk az amerikaiaktól.
Cougarból meg egyes források szerint 13 db-ot vettünk.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm and vasszekely
T

Törölt tag 1586

Guest
Bocs, de nincs olyan topic hogy "pilóta képzés" ezért ide teszem.
Kb.ez a pilótaképzés jövője ala CAE...
Így lehet hogy össze lehet vonni az 1 es és 2 es szintet.
 
  • Tetszik
Reactions: Venom85

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 116
45 429
113
Bocs, de nincs olyan topic hogy "pilóta képzés" ezért ide teszem.
Kb.ez a pilótaképzés jövője ala CAE...
Így lehet hogy össze lehet vonni az 1 es és 2 es szintet.
Én meg le lettem hülyézve, amikor erről a már régen működő dologról írtam a PC-21 és a L39NG kapcsán.

Ooooolyat nem lehet! o_O:eek: Nincs az az isten, hogy ne lehetne olcsóban pilótát képezni. Szinteket összevonni... :cool: :D
Közben meg ezzel tarolja le a Pilatus a piacot, meg ebbe kezd most bele az Aero is. Van kimondottan szimulátorokat fejlesztő partnercégük, akik teljes megoldást tudnak adni, amihez egyszerűen illeszthető az NG.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 363
113
Bocs, de nincs olyan topic hogy "pilóta képzés" ezért ide teszem.
Kb.ez a pilótaképzés jövője ala CAE...
Így lehet hogy össze lehet vonni az 1 es és 2 es szintet.
Én meg le lettem hülyézve, amikor erről a már régen működő dologról írtam a PC-21 és a L39NG kapcsán.

Ooooolyat nem lehet! o_O:eek: Nincs az az isten, hogy ne lehetne olcsóban pilótát képezni. Szinteket összevonni... :cool: :D
Közben meg ezzel tarolja le a Pilatus a piacot, meg ebbe kezd most bele az Aero is. Van kimondottan szimulátorokat fejlesztő partnercégük, akik teljes megoldást tudnak adni, amihez egyszerűen illeszthető az NG.

Azért nem eszik olyan forrón....

Ezt még el is fogadom mondjuk civil gépnél - csakhogy ez egy harci gép képzés, és khm... itt érezni kell a gépet a seggeden. Az ok, hogy egy Airbus FNPT II mondjuk procedure trainingre majdnem eszményi - de egyrészt az érzés (ha nem fullos, hidraulikus, de az is csak dől egy adott értékig) messze nem ugyan az, pl a csúszás észlelésére, másrészt sehol a megterhelés (gyorsulás/manőverek). Az meg egy harci gépen van, és baromira tudni kell akkor is tartani a forduló paramétereit. Szerintem a levegőben kell a sok óra, nem a műszert bámulva, hanem kinézve, az érzés becsontosodása miatt . A műszerre pedig otta szimulátor, sokkal olcsóbban. Csakhogy az a következő lépés, nem az eleje. Valahol a közepén vált ki sok oát, de nem az elején és nem a végén a képzésnek.

Ismertem srácot, aki szerelmes volt repülésbe, pilóta akart lenni, kipörgetett minden létező szimulátort - aztán egyszer elment repülni... és eldöntötte, ez nem az ő világa. A mozgó gép az nagyon más - és mondom, ez nem airliner, ahol ha kis terhelést beleteszel, a kapitány leszedi a fejed, hogy kilöttyen az utasok kávéja... itt van élettani hatás, és azt kurva hamar ki kell szűrni, hogy a srác hogy bírja.

Van, amit a szimulátor nem vált ki - ráadásul ehhez akkor centrifuga sem ártana, hogy magas G esetén gyakorold mit hogy bírsz. Nagon szuper, hasznos cucc, de nem mindenre (pl a virtuális cockpit kapcsoló sötétben más, ha nincs visszaigazolás, nincs a kezedben).
 

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 708
4 262
113
Ha a baloldal kerül jövőre kormányra és elkezdik felül vizsgálni a beszerzéseket azzal nagyon veszélyes vizekre fognak evezni! Ha jól tudom mindenki alá írta a Z2026 programot ami kormányokon átívelő programként van meghírdetve! Vagyis ha a jelenlegi beszerzésekből valamit vissza akarnak mondani azzal akár több száz milliárd forintos kárt okoznának az államnak! Ettől nem félek hogy meg fogják lépni! Itt leginkább az lesz hogy szépen fújják majd a Z2026 programot amit rendeltünk azokat rendszerbe állítják és nem lesz több beszerzés! Max majd a vadászgépek beszerzése lesz! De ha abból is új lesz akkor is csak 1 századnyi lesz!
Egxyébként tökmindegy, sanszos, már középtávon úgyis halálra ítélt dolog az egész "szuper hadsereg " elmélet, Esetleg egy szaudi- modell a Kárpát-medencében.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 116
45 429
113
Azért nem eszik olyan forrón....

Ezt még el is fogadom mondjuk civil gépnél - csakhogy ez egy harci gép képzés, és khm... itt érezni kell a gépet a seggeden. Az ok, hogy egy Airbus FNPT II mondjuk procedure trainingre majdnem eszményi - de egyrészt az érzés (ha nem fullos, hidraulikus, de az is csak dől egy adott értékig) messze nem ugyan az, pl a csúszás észlelésére, másrészt sehol a megterhelés (gyorsulás/manőverek). Az meg egy harci gépen van, és baromira tudni kell akkor is tartani a forduló paramétereit. Szerintem a levegőben kell a sok óra, nem a műszert bámulva, hanem kinézve, az érzés becsontosodása miatt . A műszerre pedig otta szimulátor, sokkal olcsóbban. Csakhogy az a következő lépés, nem az eleje. Valahol a közepén vált ki sok oát, de nem az elején és nem a végén a képzésnek.

Ismertem srácot, aki szerelmes volt repülésbe, pilóta akart lenni, kipörgetett minden létező szimulátort - aztán egyszer elment repülni... és eldöntötte, ez nem az ő világa. A mozgó gép az nagyon más - és mondom, ez nem airliner, ahol ha kis terhelést beleteszel, a kapitány leszedi a fejed, hogy kilöttyen az utasok kávéja... itt van élettani hatás, és azt kurva hamar ki kell szűrni, hogy a srác hogy bírja.

Van, amit a szimulátor nem vált ki - ráadásul ehhez akkor centrifuga sem ártana, hogy magas G esetén gyakorold mit hogy bírsz. Nagon szuper, hasznos cucc, de nem mindenre (pl a virtuális cockpit kapcsoló sötétben más, ha nincs visszaigazolás, nincs a kezedben).
A PC-21-n és várhatóan az NG-n vezetett képzésnek pont az a lényege, hogy a gépet és a szimulátort és a különböző digitális módszereket szimbiózisban használják. Nyilván iskola gépet is tartani kell, de az összes szinten csökkenthető a tényleges repült óra. Vaaaagy nem csökkentik a repült órát, de a kiegészítő szimulációkkal hatékonyabb lesz a gépen a tényleges oktatás. Így egy ilyen képzést elsajátító növendék, akár dupla, tripla repült órával a háta mögött kerül ki a képzésből. A csehek meg konkrétan üzemeltetnek taktikai szimulátorokat is (akár Gripenre is), ahol több pilóta gyakorolhat egymás ellen és/vagy kötelékben.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
T

Törölt tag 1586

Guest
Azért nem eszik olyan forrón....
Persze, a szimulátornak vannak korlátai.
Én arra gondoltam inkább hogy össze lehet e vonni a Z242 szintű alapképzést a T6, Pc21, Tucan szintű màsodik lépcsővel?
A CAE Trax módszer arra épít hogy már alapszinten van egy egész használható szintű szimulátor ahol a motor managementtől kezdve a navigáción át a kommunikációig elég sok mindent jól.el lehet sajátítani.
Saját tapasztalat hogy kezderben a növendékek agyi kapacitásának elég tetemes részét köti le pl. a rádiózás.
Ha ezeket egy jó szimulátor segítségével már a földön el tudja sajátítani akkor gépre kerülve ez a kapacitás már felszbadul és jobban oda tud figyelni pl. arra hogy hogy hajtson végre egy fordulót csúszás nélkül.
Szerintem a levegőben kell a sok óra, nem a műszert bámulva, hanem kinézve, az érzés becsontosodása miatt
A repült óra a képzés leg drágább része és ezért egy-egy növendékre csak a szükséges minimumot áldozzák.
Akik kibuknak a képzésről azok általában azért buknak ki mert a rendelkezésükre álló repült óraszám alatt nem képesek a soron lévő feladatot sikeresen elsajátítani.
Korlátlan rendelkezésre álló óraszámnal minimális lenne a kibukók aránya, viszont nagyon drága lenne a képzés.

Ismertem srácot, aki szerelmes volt repülésbe, pilóta akart lenni, kipörgetett minden létező szimulátort - aztán egyszer elment repülni... és eldöntötte, ez nem az ő világa
Nekem is volt ilyen tòrtènetem - egy hazai rep.szimulátor bajnokság győztesét vittem ( volna ) repülni kicsit termikes időben, de az első "buckánál" szegény telehányta a gépet...
Van ilyen, ezért lennének fontosak - mèg egy CAE Trax szintű képzés mellett is - a nyári MHSZ vitorlázó és motoros táborok hogy a lelkes jelölt ne akkor szembesüljön először azzal hogy nem érzi jól magát a levegôben mikor már elkötelezte magát hogy pilóta akar lenni és esetleg hónapokat áldozott tanulásra egy repülő iskolában.
 

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 708
4 262
113
MegrendelveTípusDarabszámBeérkezett
1990MiG-2311991
1991MiG-2331991
1993L-39 Albatrosz201993
1993MiG-29281993
1993R-273421993
1993R-731501993
1994BMP-121995
1994Yak-52121994
1994BTR-805551996-1999
1995Mi-24201995
19959M131 Metis21001996-1997
1996T-72M11001996
1997Mistral1801998-1999
1997SHORAR-2D a Mistralhoz91999-2001
2001 (2003)JAS-39 Gripen142006-2007
2002RAT-31DL32005-2014
2003RD-33232003
2004An-2612004
2004AIM-120C AMRAAM402006-2007
2005Litening konténer52008
2007Tűzszerész robot (német)32007
2007Tűzszerész robot (amerikai)32007
2008AGM-65 Maverick1002009-2010
2008Skylark 192008
2008EXPAL M-08 Combi 60 mm aknavető962008
2009Cougar32009
2010HMMWV462010-2011
2010MaxxPro122010-2011
2010Mi-8T22011
2013PTS-10M22013
2013MaxxPro122013
2014Mistral M31802016-2018
2014Mi-8T32014
2015JAS-39 Gripen12016

Megpróbáltam összeszedni a 2016 előtti haditechnikai beszerzéseket. Egészítsétek / javítsátok még ki, amivel tudjátok, mert sok minden kimaradt még, pl. teherautó/Unimog/Wolf beszerzések.
elelsz felejtve a covid hatása.. édesjézus..... ha vége lesz, akkor jön a java...
 

Albatros2020

Well-Known Member
2020. október 14.
96
261
53
Egy kérdés. Az emlegetett helikopter gyár( Nem a Békéscsabai alkatrészes).Van esetleg tipp mi lehet?
Én tippem Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş.
T-129 Atak-on kívül nem nagyon van saját helikopterjük, S-70-it gyártanak licenszbe meg még van a T-625 de abból meg van kismillió más lehetőség európában erre a fajta típusra