USA: A németek nem ismerhetnek meg néhány technológiát, amit az amik beszerelnek az ottani Lynxbe. (Ha csak egy pillanatra belekukkanthatnánk, hogy mit titkolnak.
De érdekes megtudni ilyen belső infókat az amerikai Lynx gyártásszervezéséről.)
Olaszoknál én az elmondottak alapján nem félnék, hogy a hazai cégek megpuccsolják. A sorrend nagyon fontosnak tűnik. Elsőként mondta cseheket és tótokat, nyilván azért, mert ott nagyon előre haladott a dolog és jók a pozícióink.
Utána mondta közvetlenül Itáliát, és nem bizonytalanra mondta ezt sem, hanem hogy konkrét belépései lesznek a helyi cégeknek. (Ez persze valószínűleg szándéknyilatkozatok.) Görögországot nagyon bizonytalan hangsúllyal mondta. (Ott érzésem szerint csak témaként feljött, hogy érdeklődnek, de mivel Athén még nem határozott egyértelműen, ezért cégekkel ott még valszeg el sem indult semmi tárgyalás. Szó szerint a puhatolózásnak tippelném az ottani fázist, még ha ígéretes az, ha érdeklődnek.)
Visszatérve Olaszországra, ha igaz a Lynx iránti érdeklődésük, nekünk meg a Tempest svéd variánsa iránti érdeklődésünk, akkor ez már a második giga projekt, ami Mo. és köztük van. Miközben a RM prezi az Ivecot nyíltan a nemzetközi ellenfeleknél sorolta fel.
A Puma eléggé egyfunkciósra sikerült és drága. IFV-nek tök jó, de sok más feladatkör is van!
Harctéri mentőnek, légvédelmis vagy aknavetős járműnek lehet, hogy keresnek valami mást...
Aknavetős fix, hogy menni fog Lynx alapon a Pumák mellé. Múltkor nagyon rutinosan nem a jövőbeli tervekről beszélt Maróth, hanem azt magyarázta, hogy 8 nap-2 hét alatt a VSZ a tengerbe szorította volna a NATO európai szárnyát. Na, cselesen ott említette meg nagy lelkesen, hogy mennyire nem olcsó, csóró fegyverek voltak a szovjeteké, valahogy úgy fogalmazott, hogy "már akkor is volt önjáró aknavetőjük, amit a németek csak most próbálnak kifejleszteni, még ha ez persze jóval korszerűbb technológiai kivitelben..."
Egyértelmű volt, hogy arról beszél burkoltan, hogy a németek mintegy ellentételezésként az IFV megrendelésünkre és gyárépítésre támogatják a Lynx projektet majd azzal, hogy BW is vásárol a mi aknavetősünkből. Ami fura mód az ő oldalukról épp úgy nem veszteségként, csak szimpla gazdaság támogató projektnek könyvelődik el, mint nekünk. (Ha nem tévedtem, mikor dekódoltam, amit akkor Gáspárunk mondott.)
Ők egy német cégtől vesznek egy katonák számára hasznos eszközt. Kb. mint a EU pénzek finanszírozása a keleti új tagországok kedvező helyzetbe hozásával, amit nálunk a nyugati cégek kapnak kézhez. És lekommunikálható a német katonák felé, hogy mi meg olyan profik vagyunk ebben az aknavetőben meg komcsi időkben volt is már. Szerintem ránk bízzák a harcászati eljárások kidolgozását és majd mint magyar találmányt veszik át, mint az első rendszerbe állító országtól.
Másfelől nekünk ennél olcsóbb beszerzés nem igazán lenne! Ha a BW rendszeresíti alapból a legjobb reklám, plusz mi is, az már két NATO tagország. (És itt ahogy mondjátok is, cseh és szlovákra is jó sanszunk lenne aknavetőknél is.) Nagyon jó marketinget össze lehetne rakni, hogy fél Európába elterjesszük és akkor nem csak gyártási egységár lenne alacsony a tömegtermelés miatt; nem kevés profit, amit a Zrínyibe vissza tudnánk forgatni. És nem kis presztízs a világ porondján.
Ha azt mondaná nekik Németország vagy Lengyelország, hogy 800 darabot rendelek csak hozd ide a komplett európai gyártást
Értem mire mondod, de én ettől nem tartok ennél a két országnál. Lengyelország bele van szerelmesedve a saját típusába, amit már gyártanak. Külön aknavetős változatot is. Inkább szenvedtek a sajátjukkal, mint hogy a gyűlölt németekkel közösködjenek.
Németország meg mint említettem úgy fogja fel, hogy az egész gyártását már 3 évtized óta kiszervezi délre és keletre, ő pont nem érzi magát érdekeltnek, hogy elcsábítja az új EU tagországokból a cégeit, hanem szerezzenek csak ott piacot és a hazautalt profitból majd mindent elrendeznek a német lakosokkal.
Ettől függetlenül persze bárki beígérhet nekik egy 800 db-os rendelést, amitől hűtlenek lennének. De egyelőre úgy tűnik számomra, hogy kezelhető ez a kockázat. A nagy országok rendelkeznek saját gyártó kapacitással és általában saját típust akarnak fejleszteni. A kicsik meg kb a mi számainkat produkálják. Pont emiatt sokkal jobban megéri nekik beszállni egy közös termelésbe, mint kikönyörögni egy full saját gyártást, ami után 40 évig lapátolhatják bele a pénzt, hogy etessék ezt a gyártó kapacitást.
Kb. az lesz, mint az Airbusnál. Mindenki kap egy saját alkatrész beszállító gyárat, de és ezt etetni kell majd neki, ha nem akarják, hogy bezárjon. De még mindig bőven olcsóbb egy ilyen részegység gyár, mint az egész előállításra felhúzott hazai láncot fenntartani egy egyszeri megrendelés kedvéért.
És persze növeli minden résztvevő országnál, hogy azt a jóval kisebb K+F költségből kifejlesztett újdonságot jövőben majd minden másik ország felhasználja a modernizációs programoknál, így a jövő technológiáinak fejlesztése is olcsóbb és kevésbé kockázatos lesz.