A pozitívak vagy a negatívak?
Utóbbiakat talán nem kell külön sorolnom, de vagyok olyan f@sz, hogy megteszem.
Ukrajnában állítólag megszűnt a Kraz, mint az ország katonai teherautó és könnyű hordozó platform gyártója. Az Oplotot készítő munkások az elnökhöz fordulnak segítségül, hogy zavarja el az igazgatót és mentse meg a gyárat a bezárástól. Egy olyan országban, amelyik háborúban áll. GDP 5%-át fordítja a hadseregre. Az külön művészet, hogy akkor mennek csődbe, amikor még külföldről is vásárol fel hadianyagot és mindenből hiánya van. A tankgyár erősen gyanús, hogy meg fogja úszni.
Románia a híres állami hadiparával rengeteg csodás fejlesztést indított el, nagyon kevés fejeződött be. Az a pár pozitív példa is külső (török, német és svájci) segítséggel. Létrehoznak komplett gyárakat, szóval a tervrajzok mellé kapacitást is teremtenek. És eddig 1-2 év gyártásánál nem jutottak tovább semmiben. Ők is úgy kezdték az összes projektet, ahogy mi. Ha nem akartunk fogalmazáson gondolkodni, akkor googlival lefordítózhatjuk az ő írásaikat és sajtóanyagnak jó. Külföldi tech transzfer, lemaradás behozása, utána a saját igényeink mellett még exportra is mehet. Hangsúlyoznám, hogy én látom a különbséget a jelenlegi koncepció között, ha végig visszük, akkor az egy hosszútávú külföldi multival egy igazi szerelem. De a románok is jól álltak addig, amíg Leopárd tervrajzok, meg Piranha licence megszerzése kellett, meg első kapavágás van nálunk is gyárak építésénél. Náluk a gond ott kezdődött, hogy hittek egy csoda masina "feltalálásában" és évtizedekig elélnek abból, hogy saját maguknak gyártanak és exportból finanszírozzák a költségeket. A rozsda azért rohadt rájuk, mert 1, tapasztalatlanok voltak a piac
jövőbeli igényeivel szemben 2, csak
be akarták érni a fejlettebb országokat, de nem tettek lépést megelőzni az időt. Hogy ami ma elfogadható (a számukra) az holnap komplett csomagban kuka mindenhol. Ami ma a jövő technológiája, az holnapra egy okésan elmegy szint.
Zala és az RM H akkor fog érni valamit az évszázad közepén, ha ma elkezdtünk olyan tech kutatásokat, amiket más országok még korainak vélnek. Ha valóban lesznek kínálatara legalább egy csomag a Lynx modernizációjára. Az hangzott el, hogy a számítások szerint az évtized végére visszatérül a jelenlegi beruházás. De ebben a beruházásban csak a gyár gépi felszerelésének jelenlegi költségei vannak benne vagy számolnak korszerűbb berendezések megvételével ez idő alatt? És csak a tech transzfer költsége vagy benne van az elkövetkezendő találmányok forrásigénye?
Visszatérve Romániához, az ő álmuk teljesen megbukott azzal, hogy az utóbbi beszerzéseknél dominál a nem hazai gyártás és nincs technikai lemaradás behozatala szegmens már a tervezéskor sem. Repülőgépek abszolút nulla hazai produktum, rakéta tüzérség szintén, légvédelem ugyan ez a minta. APC és IFV valószínűleg még megdobogtatja a szívüket, de továbbra sincs szó tovább fejlesztésről. Harckocsik jelenleg emlékeztetnek valami "dicső múltra". Ha váltanak Abramsre vagy Leora, akkor egy újabb gyár, ami termelt egy évig és 20 évet korrodálódott.
Ha politikusnak akarok tanácsot adni, nem elhanyagolható szempont, hogy a román lakosságot frusztrálja a szembesülés a fejlettségbeli lemaradást illetően. Ha arról beszélünk, hogy mi mit szeretnénk kezdeni a saját portfóliónkkal, akkor érdemes nem megkockáztatni, hogy fejlődési zsákutcát csináljunk 20 év távlatából. Inkább menjen ki a haszon egy része az országból, de egy RM szerepvállalás esetén a legrosszabb esetben is elérhetőek maradnak tech transzferek és így megmarad a büszkeség, hogy nem rozsdát gyártunk, hanem max külföldön fejlesztett cuccot, aminek csak gyártásához értünk. A románok és ukránok már ennek is örülnének.
Csehek kicsit pozitívabb példa, mint az előző kettő. Érdemes kiemelni, hogy valóban sikerült megvalósítaniuk az exportot. Ami egyben azt is jelenti, hogy bizonyos szegmensekben képesek önállóan kellő minőséget megtervezni és legyártani. De itt érdemes hangsúlyozni (és tanulmányozni), hogy nagyon éles vita van a mindent az állam gyártson és az öntsük kérdés nélkül a lóvét a magán vállalatokba, ha azok a mieink elgondolások között. Úgy gondolom, születhetett pár tanulmány arról titokban, fiókban lapulva, hogy ezekből mit kell átvennünk és mit kell megtartanunk. Egyik szélsőség sem ideális.
Lengyelek példája szintén óvva int a túlzott önbizalomtól. Rengeteget költöttek például drón fejlesztésre és még nem teljesen világos, hogy csak egyes kategóriákban fogják lehúzni a WC-n vagy az egészet kidobták és importra fognak szorulni. De az IFV és APC kategóriában sikeresek a finn átvételt követően. Ténylegesen nem rossz paramétereket határoznak meg a kutatáshoz. De eddig költségeket nem tudnak államilag becsülni, sem időtávot. Alapvető képességeik megvannak, hogy ne egy eleve lemaradt ország legyenek.
Viszont a legsúlyosabb gond, amit nekünk is figyelembe kéne venni, de nem látom, hogy megtennénk, hogy gyártásnál egy nagy kérdőjel halmaz van. Mindenkit elámítanak a számok, hogy mennyit rendelnek egy-egy dologból. Utána a komment szekcióban számolnak páran és hiányosnak érzik a bejelentéseket a határidők elhallgatása miatt. Két szélsőséges állítás szokott megjelenni, mint spekuláció. A, Kapacitások logikusak lesznek, a szállítás meg meglesz az évszázad közepére. (Ez eleve kizárja az exportot. A termék életciklus végén hagyják abba a gyártást, addigra már egy modernizáción is áteshettek. Kezdhetik az új típus bevezetését 2050-ben.) B, A dandárok felállítása, átfegyverzése időben megtörténik, a német kapacitások többszöröse fogja várni, hogy elárassza az export piacot. Homályosan látszik, hogy egy hirtelen jött állami megrendelés után a felhizlalt gyárak mit fognak kezdeni a hadi titkokat ismerő munkásokkal, külföldi megrendelésre váró gyárcsarnokokkal.
Én szívesen olvasnék egy magyar cikket ebben a témában, ami kicsit össze szedné, hogy mik is a környező országok tapasztalatai. Az állami sehol nem szokott siker sztori lenni. Viszont Csehországban meg Lengyelországban az sem szült jót, ha teljesen rá bíztak valamit a magán szektorra. Ezek nem ritkán megbízhatatlannak bizonyultak. Plusz sérülékenyek az innováció tekintetében. (Cseh repülőgépgyár, egy projektje volt és ha már nem jött be, akkor a belső forrásait felélte és esélye nincs külső segítség nélkül új fejlesztésbe fogni.)
Az átlag ember szintjén nem biztos, hogy tiszta, hogy az államnak impulzusokat kell adni egy olyan területen, ahol ő kizárólagos felvásárló lesz (más államokkal egyetembe) és ahol igenis érvényesül a piaci verseny. A magyar üzleti kultúrától idegen, hogy abban gondolkodjak, hogy két évtized múlva egy ütőképes upgrade a mai csúcstechnológiának is kell; négy évtized múlva meg látnom kell, hogyan vezetem ki magamat a válságból, amikor már az alap konstrukció tovább nem terhelhető, vázszerkezetnél teljesen új megoldások vannak.
És nem utolsó sorban kitérne egy cikk arra, hogy a Magyar Államnak vannak erőforrásai,
amikre kellene egy jó üzleti modellt felhúzni. Amikor egy nyilatkozat megemlíti, hogy milyen volumennel számol az évtized végén az iparág, akkor azt érdemes a 2%-ból milyen arányban fejlesztésre költéssel összekapcsolni. Ahogy korábban is kifejtettem, nem azért, mert mindent nekünk kell majd felvásárolni. De a veszek a tiédből, te pedig az enyémből elvvel az állam nem csak tulajdonosi szerepvállalást kell, hogy tegyen. Ha valóban tartósan 2%-ot hajlandóak leszünk elkölteni, ezt kereskedelmi diplomáciánál felhasználjuk, akkor kiszámítható környezetet hoz létre, versenyképesség igényét teremti meg, mert a magyar katona inkább kér külföldről Digitális Katona cuccot, és inkább adjunk el oda kézifegyvereket, sem hogy hazai bóvlival menjen misszióba. És egy környező országokban ritkán látott modell, hogy nem terheli túl a költségvetést. (Ezt mi még csak ígérjük. Húsz meg negyven év múlva meglátjuk, hogy Kaposvár kap-e külföldi megrendelést, amennyiben épp nem rendel a Honvédség. Meg ilyen apró kérdések.)
Én bizakodom a Jövőt illetően. A 2015-ös szint alá nem zuhanunk, legfeljebb megfizetjük a tanuló pénzt és kitalálunk utána valamit.