Nem értem, hogy pontosan mire keresed a választ.
Mármint úgy érted, hogy állam tulajdona marad minden részvény pl Rábában, a többiben, csak a felügyeletet adja át megbízással? Miért tenne olyat? Nekem elég életképtelennek tűnik, ha a tulajdonjog és a felügyeleti jog szétválik.
Vagy arra gondolsz, hogy önállósodhat, mint alapítvány? Maga a Nemzeti Védelmi Ipai Zrt. úgy sejted, hogy részvényeket fog kibocsátani és ezzel tőkét gyűjt, felhígítva a tulajdonosi szerkezetet? (Nem elképzelhetetlen, de ehhez az kellene, hogy forráshiányos legyen az új technológiába történő befektetés. Itt dollárban is milliárdokról beszélnénk, ami költséget az állami büdzsé már megérez.)
Én eddig csak azt olvastam bele, hogy a mostanában megszaporodó kikutatni vágyó dolgok ne essenek szét kezelhetetlen módon ezeregy darab cégvezető és címke mögé. Például Szegeden nagyon lelkesen rávetették magukat a lézerre. Nem látom át a szakágat, de ha ez az, amire én gondolok, akkor nem egy dologra kell kifejleszteni, hanem nagyon sok fajta platformon és nagyban eltérő méretben. Gyanúsan az RM-mel és az Airbus-szal is egyeztetni kell majd, hogy ki milyen kompromisszumot vállal.
Nem feltétlenül célszerű, hogy legyen egy átlag embernek, mint nekem, ismerős szó. És úgy kérdezzen rá mindig a Minisztérium, hogy ügyeletesen már megint semmiről fogalma sincs az adott területen. Kicsit kezelhetőbb a helyzet, ha van egy cégeken átívelő vezetőség. És annak tényleg topon kell majd lennie olyan kérdésekben, hogy milyen piacot vettem számításba (hol várható IFV tender és hol APC, mi a különbség és miért nem akarok aknavetőt eladni egy katari Lynxen és miért akarom ugyan ezt egy izraeli érdeklődés esetén), pontosan milyen termék portfólióm van (nem akarom a CG váltó verzióját kifejleszteni az aknavetőből, bármennyire is csak egy darab csőből áll mind a kettő) és ez alapján a Minisztérium helyett döntéseket hozni, hogy milyen fejlesztésekbe akarok beleugrani és máskor "a híd túl messze van".
Lehetséges, hogy valami olyanról van szó, amit te jobban átlátsz, érdemes neked jobban tudni ezt a területet, mint nekem, de én első sorban tényleg annak tulajdonítom, hogy elég széles spektrumon elszórtuk a hadipari beruházásainkat, amik értelem szerűen számos ponton összekapcsolódnak. Minisztériumon belül is megoldhattuk volna a koordinációt, de ehhez az kellene, hogy minden miniszterváltás -vagy távozó államtitkár vagy csak nyugdíjazott előadó- esetén szintre hozzuk az új ipsét olyan témákban, amihez 10 ország vezetőjéből 9-nek nem kell ilyen mélységben értenie. (A fenti példák nagyon mesterkéltnek tűnnek, de gondoljunk bele milyen tudással rendelkezik a témában egy olyan ember, aki még annyit sem olvas, mint én! De én is egy sor kérdést rá bízok olyanokra, akik majd használják vagy az a dolguk, hogy tervezzenek vagy eladást készítsenek elő. Ezekhez nem értek.)