A magyar hadiipar napjainkban

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 064
14 115
113
Bizonyára igazad van, hisz minden barkácsboltban kapni rakéta vezérlő elektronikát. :)

Nekem úgy tűnik a honvédség csak a légtér és egyéb biztonsági okok miatt volt bevonva. Kis ország vagyunk, nincsenek sivatagjaink ahol lehetne ezeket szabadon lövöldözni.

Valami hasonló célból pedzegetem megoldásként sok problémára évek óta egy hajó vásárlását ilyen céllal, tengeri indító platformként.

Covid alatt ingyen is/"gombokért" adtak volna el tucat-számra 10-20-50e BRT-s --átépíthető/átépítendő--hajókat!

Mertünk nagyot álmodni ismét! "Hurrááá . . ."

.
 

Ettore Fieramosca

Well-Known Member
2021. március 9.
1 135
3 238
113
Csak ott a saját pénzükkel játszanak....
Meg használhat olyan elektronikát, amit akar.
Itt meg nem véletlenül került bele saját elektronika, meg nem véletlenül szállt be a Honvédség. ;)
Azért szálltbele a honvédség mert nem Arizónában vagyunk nem lehet a kert végéből indítani itt egy ilyet. Szerintem ebbe semmit nem kell belelátni egy ambíciózus egyetemi projekten kívül. Annak jó volt
 

Ettore Fieramosca

Well-Known Member
2021. március 9.
1 135
3 238
113
Mondjuk a 16.000 munkaórát sokallom. Ez 100-150.000.000 ft ot jelent. Nem lebecsülve, de az irányításhoz egy giroszkó p kell, ami kb van a telefonokban, meg 4 db szervo motor, amit szintén lehet vezérelni egy okos telóról. A nagy truváj a hajtómű lehet, bár a szilárdhajtóanyagú nem lehet annyira bonyi. Max veszélyes. Szóval ismét azt mondom egyetemi labor munkának tökéletes, de az iparban valószínűleg a tizede költségen összeraknák. Csak más dolguk van és nem érdekli őket. Na persze így lesz egy csomó érdeklődő, hozzáértő fiatal. A magyar műholdas cégek is így indultak
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 552
16 572
113
Mondjuk a 16.000 munkaórát sokallom. Ez 100-150.000.000 ft ot jelent. Nem lebecsülve, de az irányításhoz egy giroszkó p kell, ami kb van a telefonokban, meg 4 db szervo motor, amit szintén lehet vezérelni egy okos telóról.
Túlgondolod a dolgot.
Egy ekkora szilárd hajtóanyagú rakétának a nagy kezdősebessege okán nem kell aktív vezérlése.
Ráteszik az indító sínre és annak állásszöge határozza meg a pályáját.
x63d53cc67f617563101105.jpg.pagespeed.ic.jVmbFAfMsy.webp

A képeken se látszik semmi.
"Egyszerű" cső + szűkítő fúvókával, statikus stabilizáló szárnyakkal
x63d53cc4b18dc310504560.jpg.pagespeed.ic.5IiWfU6KiN.webp

A nagy truváj a hajtómű lehet, bár a szilárdhajtóanyagú nem lehet annyira bonyi. Max veszélyes.
Gyakorlatilag egy cső+szűkítővel. Magát a csövet barkácsboltbol is beszerezhetik.

Annak szigetelése, a tűzelőanyag előállitasa, és a cső feltöltése valamint az elektromos gyújtás már izgalmasabb.

Szóval ismét azt mondom egyetemi labor munkának tökéletes, de az iparban valószínűleg a tizede költségen összeraknák. Csak más dolguk van és nem érdekli őket. Na persze így lesz egy csomó érdeklődő, hozzáértő fiatal. A magyar műholdas cégek is így indultak
Szerintem is jó projekt.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Túlgondolod a dolgot.
Egy ekkora szilárd hajtóanyagú rakétának a nagy kezdősebessege okán nem kell aktív vezérlése.
Ráteszik az indító sínre és annak állásszöge határozza meg a pályáját.
x63d53cc67f617563101105.jpg.pagespeed.ic.jVmbFAfMsy.webp

A képeken se látszik semmi.
"Egyszerű" cső + szűkítő fúvókával, statikus stabilizáló szárnyakkal
x63d53cc4b18dc310504560.jpg.pagespeed.ic.5IiWfU6KiN.webp


Gyakorlatilag egy cső+szűkítővel. Magát a csövet barkácsboltbol is beszerezhetik.

Annak szigetelése, a tűzelőanyag előállitasa, és a cső feltöltése valamint az elektromos gyújtás már izgalmasabb.


Szerintem is jó projekt.
Látsz némi hasonlóságot?
 

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 766
26 166
113

Vlad

Well-Known Member
2020. november 22.
1 921
7 300
113
Méretek? Működési elv?
Úgy gondolom, hogy ez a rakéta egy olyan platform, ahol a mérnökök tesztelik az általuk használt termékfejlesztési technikákat. Ugyanakkor úgy gondolom, hogy az állam át akarja adni a know-how-t egy 122 mm-es nem irányított rakéta kifejlesztéséhez, ahelyett, hogy annyira kimerítené az ország mérnökeit és pénzügyi forrásait.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Úgy gondolom, hogy ez a rakéta egy olyan platform, ahol a mérnökök tesztelik az általuk használt termékfejlesztési technikákat. Ugyanakkor úgy gondolom, hogy az állam át akarja adni a know-how-t egy 122 mm-es nem irányított rakéta kifejlesztéséhez, ahelyett, hogy annyira kimerítené az ország mérnökeit és pénzügyi forrásait.
Naugye!
Egy nir rakéta mindenhol kályhacső....
Ezen a szárnyak merev kialakításúak, a gradon nem.
Amúgy kb azonos az egész, a honvédség megspórolhatott volna egy kis időt és pénzt ha beszerez pár 9m22-t....
main-qimg-3cd49815e35b81c6b941ec7526fcbb0a

A grad is majdnem 3m, a fejlesztett rakéta is közel 3m, szemre azonos
A merev szárnyakat kinyílókra cserélni a legkönnyebb feladat. 4 darab hajlított fémlemez, 1-1 rugós zsanéron.
A kunszt a motorban, meg a fúvókában van.
Megvenni, meg legyártani meg nagyon nem ugyan az. Nem csak anyagilag, de szuverenitási szempontból sem.
Meg lennék lepve, ha a beszerzendő MLRS rendszernek ne lenne saját 122-es NIR blockja. Hogy abból később majd a saját gyártású 122-es rakétát fogjuk eregetni, az meg legyen már a mi dolgunk.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 552
16 572
113
Amennyit sikerült kideriteni a projektről;

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) főtámogatásával első és egyedüli magyar csapatként vesznek részt az egyetemi rakétafejlesztés legrangosabb európai versenyének (EuRoC ’22) 9 ezer méteres kategóriájában.

Portugál Űrügynökség által szervezett EuRoC (European Rocketry Challenge) célja, hogy azokat a rakétafejlesztési és - kutatási munkákat támogassa, amelyek nem valamelyik nagy cég vagy űrügynökség programjainak keretein belül zajlanak, hanem az európai egyetemek falai között.

Nevezeshez készített bemutatkozó videójuk;

A hordozó Aether-S névre hallgat
27 kg össztömegű, több mint 3 méter hosszú, és szilárd hajtóanyagú.
Nem aktív vezérelt.

A három fedélzeti számítógép egyike saját tervezésű és különleges feladatokkal bír, a másik kettő a verseny előírásai miatt kap helyet a rakétában. Így a rendszer aszimmetrikusan redundáns, ezáltal biztosított a folyamatos biztonságos működés.
payload%20bay.107.png

A kompozit anyagból készülő rakétatest is saját tervezésű és gyártású. Ez magyarázat lehet a fekete színre. Ezzel szemben fém alkatrész egységekre publikáltak.
Mandrelek.jpg

A kutatórakétával két kísérletet is végeznek, egy orvosbiológiait és egyéb légkörfizikait.

Tehát ez tisztán egyetemi projekt, és semmi nem utal rá, hogy a helyszín biztosítása kívül bármi köze lenne hozzá a Honvedsegnek. Ilyenformán ebbe többet vizionálni is minden jel szerint alaptalan.
 

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
849
2 232
93
Szerintem ebbe semmit nem kell belelátni egy ambíciózus egyetemi projekten kívül. Annak jó volt
Na persze így lesz egy csomó érdeklődő, hozzáértő fiatal. A magyar műholdas cégek is így indultak
Sikerült magad megcáfolni egy kommentel később.:) Mindig kell egy első lépés.
Tehát ez tisztán egyetemi projekt, és semmi nem utal rá, hogy a helyszín biztosítása kívül bármi köze lenne hozzá a Honvedsegnek. Ilyenformán ebbe többet vizionálni is minden jel szerint alaptalan.
Pusztán a konkrét projektre fókuszálva igazad van.
De azért azt ne mond már, hogy az egyetemen is csak ad hoc szórakozásból foglalkoznak egy ilyen drága "hobbival".
Az egyetemi kutatások jellemzően az ipart szolgálják.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Ettore Fieramosca

Well-Known Member
2021. március 9.
1 135
3 238
113
Sikerült magad megcáfolni egy kommentel később.:) Mindig kell egy első lépés.

Pusztán a konkrét projektre fókuszálva igazad van.
De azért azt ne mond már, hogy az egyetemen is csak ad hoc szórakozásból foglalkoznak egy ilyen drága "hobbival".
Az egyetemi kutatások jellemzően az ipart szolgálják.
??? Olvasd el mégegyszer amit írtam. Én nem látom az ellentmondást.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
849
2 232
93
Az a te magánügyed, hogy mit képzelsz hozzá.
Megint egy harapós ember :confused: .
Tudod mit?
Ilyenformán ebbe többet vizionálni is minden jel szerint alaptalan.
Ez meg a te magánvéleményed, minek írogatod ide akkor ilyen alapon??? Vagy a te véleményed többet ér?

??? Olvasd el mégegyszer amit írtam. Én nem látom az ellentmondást.
Bocsi, de ez nekem ellentmond:
semmit nem kell belelátni egy ambíciózus egyetemi projekten kívül. Annak jó volt
majd:
A magyar műholdas cégek is így indultak
most akkor nem jelent semmit, vagy mégis kinőhet belőle akár üzlet is? Pl. úgy, hogy a megszerzett tudással akár cégeket alapítanak a tapasztalt mérnökök.
 

Ettore Fieramosca

Well-Known Member
2021. március 9.
1 135
3 238
113
Megint egy harapós ember :confused: .
Tudod mit?

Ez meg a te magánvéleményed, minek írogatod ide akkor ilyen alapon??? Vagy a te véleményed többet ér?


Bocsi, de ez nekem ellentmond:
semmit nem kell belelátni egy ambíciózus egyetemi projekten kívül. Annak jó volt
majd:
A magyar műholdas cégek is így indultak
most akkor nem jelent semmit, vagy mégis kinőhet belőle akár üzlet is? Pl. úgy, hogy a megszerzett tudással akár cégeket alapítanak a tapasztalt mérnökök.
Nem kell belelátni arra vonatkozott hogy többek már harci rakéta fejlesztést láttak bele
 
  • Imádom
Reactions: hunemperor

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
849
2 232
93
Nem kell belelátni arra vonatkozott hogy többek már harci rakéta fejlesztést láttak bele
Jaa, az rendben. Mea culpa!
De ettől még a szándék lehet, hogy ebbe az irányba is mutathat. Nem ördögtől való a gondolat, hogy saját forrásból képesek legyünk gyártani a leendő rakétatüzérségünknek legalább a NIR egységeit .
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 064
14 115
113
Pár infó korábbi emlék-morzsáimból hasonló területeken:
  1. asszem' a 9.000 méteres magasság feletti próba esetében hatványozottan komolyabb biztonsági követelmények(inkább már korlátozások) vannak az utasszállító gépek miatt. Gondolom emiatt a korlát miatt volt a portugál kiírásban is ez a nem túl komoly határ --tehát inkább korlát-- kitűzve.
  2. Sokkal magasabbra jutott amatőr rakéták is voltak már 10+ évvel ezelőtt papír törzs+üvegszál (külső) erősítés kombinációval, ahol a papír a(z elégő) hőszigetelő volt, ami védte a külső üvegszál-műgyanta erősítést a20+ másodperces égési idő alatt!
  3. ...és azóta már van a sokkal jobb/könnyebb, civilek számára is megfizethető/vásárolható a szénszálas technológia. :oops:
  4. cukor+kálium-/nátrium-nitrát(vagy ammónium-nitrát) keverékkel, az ammónium-nitrátos veszélyes
  5. ...mindez volt kb. 1-2 évtizede,
  6. amatőröktől,
  7. főleg az USA-ban/angol-szász országokban.


.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Venom85

Well-Known Member
2020. augusztus 20.
7 226
20 632
113
Amúgy meg nem értem miért sír a szátok?! Építünk egy Grad kategóriás rakétát amit a néger meg arab papucsosok negyed annyi pénzből meg időből megcsináltak már! Sőt vehettünk volna a szerbektől is technológiával mindennel együtt olcsó pénzért! De nem nekünk olyan kell amiben benne van Farkas Berci csontsejtjei is! :rolleyes: Na jó némi túlzással....