A pénz világa

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 186
113
Félig off bocs.

Éltél huzamosabb ideig külföldön?

Ez a nálunk negyedébe kerül az élet egy nagy büdös hazugság!
Drágább az élet nyugaton? Igen! Négyszeresével? Nem! Az igazság valahol 1,3 és 2 között van attól függően, hogy hol nézzük.
Vegyük példának Hollandiát, mert azzal van a legszélesebb körű tapasztalatom, ráadásul nem is a legolcsóbb nyugati ország.
Minimálbér 1635 euró. 900 körül kapsz egy 50 négyzetméteres lakást rezsivel. Kisebb lakások mondjuk ilyen 35 négyzetméter körül 700 eurótól, 20 négyzetméteres szoba 300 eurótól. Ha odafigyelsz és Aldiba, Lidlbe, Jumboba, piacra jársz vásárolni nem jelentősen drágább mint itthon.
Fél liter Heineken áruházban 1,15 euró, kocsmában csapolva 4,5 euró.
Elég gyakori a 2+1 for free akció, de normális kiszerelésben nem ilyen hülye amerikai módon. Mondjuk 295 grammos húsból, ha veszel kettőt akkor kapsz egyet ingyen. 3 tálca csíkozott csirkecici így 10,5 euró helyett csak 7 euró. Tescoban most vettem, egy kilót, egészben 2000 Huf. Vagy egy 200 grammos mogyorókrémből ha veszel kettőt kapsz mellé még egyet. 3 darab 6 euró helyett csak 4. Tesco saját márkás 400 grammos kiszerelésben 670 huf. Vagy a második darabot viheted féláron is egy gyakori akció.
Dübörög a vegán kultusz, zöldség gyümölcs olcsóbb mint itthon, nagyobb a választék is, igaz szerintem a prémium darabok sem érik el a magyar piacon szezonban kapható átlagot sem. Viszont télen is meg tudsz venni egy kiló paradicsomot mert nem 1300 forint és mellé szemét.
Hal olcsó, sok van belőle, nem csak az iszapízű zsíros pontyot ismerik.
Tömegközlekedés olcsó és jól átgondolt. Annyit fizetsz amennyit használod. Felszállásnál lehúzod a kis kártyádat, leszállásnál is. Télen nincs hideg, nyáron nincs meleg a biciklis utak kitűnőek és mindenhol vannak. Mondjuk szerintem a sokak által istenített klasszikus holland bicikli egy fostalicska, de nagyon népszerű a mai napig. Hegy nincs, nagyon domb se, egy trekking bringával nagyon jól el lehet lenni.

Mi mikor kint éltünk ketten félre tudtunk tenni közel annyit, mint amennyi itthon a kettőnk fizetése volt. ~3400 euró jött be egy hónapban, lakhatásra, telefonra, netre elment 1000. Evésre, szórakozásra, biztosításra, utazásra 1200-1400 euró, úgy, hogy azért felfedeztük az országot, néha átvonatoztunk Belgiumba, Franciaországba. 800-1200 euró között el tudtunk tenni minden hónapban. Szar konyhai munkát végeztünk, mert nem beszél egyikünk sem hollandul. Angol mindkettőnknek megy, kint beszéli szinte mindenki, de ha megy a holland sokkal jobbak a lehetőségeid. Fejvadász (munkaközvetítő) cégeket kerülni kell, mert minden szarra lehúznak.
Nyilván ehhez az kell, hogy az ember főzzön otthon, eljárjon piacra, 2-3 különböző boltba, felvegye a nagyobb áruházban vásárolt pulcsit, a bringáján maga cserélje a lyukas gumit.

Mikor kimentünk egyik srác kérdezte, hogy mennyit kerestünk otthon. Mondom én olyan 600 euró környékén a bébi meg 500 alatt picivel, de ez egész jónak számít mert az átlag olyan 350-400 körül van. Ekkor még olyan 280 forint körül volt az euró.
Oké de mennyibe kerül az élet jött a kérdés. Mondom albérletre elköltöttünk egy hónapban 180 eurót erre jött még átlag 100 euró rezsi. Itt már rögtön kijött a kulturális különbség, neki furcsa volt, hogy a bérleti díjban nincs benne a rezsi. Egy kiló kenyér 0.9 euró egy liter benzin 1,4, egy új városi kisautó 13 000 euró egy kertes ház 100 000 euró.
Náluk ekkor volt a 40 órás minimálbér 1415 euró. Szerintem a srác ekkor jött rá, hogy ő azért nem rossz helyre született.

A szolgáltatások ára magas, de nem is áfacsaló, zsebbefizető, megoldjuk okosba figurák viszik az éttermet vagy a műkörmöst.
Az ingatlan vételára ott is komoly feszültségeket okoz. Hágában ami egy közepesen drága városnak számít egy 80 négyzetméteres, régi szociális sorházban lévő felújított lakás pöttöm előkertel 250 000 euró.
Az autó fenntartása nagyon durva, gyakorlatilag egy komolyabb motorral szerelt autó luxuscikknek számít.
Különben ennek az atszamolgatom az árakat dolognak nálam van értelme,de az átlagember számára nincs.A magyar magyarban él és vásárol,a német meg németben.A lakosság kis része el határ mellett, átjáró távra.Hogy mire elég a fizu,az számít.
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell

Ratamahata

Well-Known Member
2018. december 1.
1 248
5 098
113
Különben ennek az atszamolgatom az árakat dolognak nálam van értelme,de az átlagember számára nincs.A magyar magyarban él és vásárol,a német meg németben.A lakosság kis része el határ mellett, átjáró távra.Hogy mire elég a fizu,az számít.
Itthon szinte minden dollár és eur alapú, szóval qrvara nem mindegy hogy 300 vagy lassan 400... Itthon nincs gyártás, minden külföldről jön, papír, műszaki cucc, stb... Amit kemény valutàban fizetünk szóval szívás ez nagyon...
 
  • Tetszik
Reactions: Negan

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 186
113
Itthon szinte minden dollár és eur alapú, szóval qrvara nem mindegy hogy 300 vagy lassan 400... Itthon nincs gyártás, minden külföldről jön, papír, műszaki cucc, stb... Amit kemény valutàban fizetünk szóval szívás ez nagyon...
Nagyon az.
Arra celoztam,hogy az ország onkenti megélhetési költségeket forintositjak itt a nagyokosok.realis tudás nélkül,és szornyulkodnek rajta.Aranyaiban a németnek afizuja kevesebb része megy alap megélhetési költségre mint egy magyarnak
 
M

molnibalage

Guest
Ha jól emlékszem, ezt Molni megcáfolta.
Nem emlékszem mit cáfoltam meg, de semmi baja nincs a magyar gázolajnak. Egyébként Szerbia és Románia egy része is MOL terméket kap sőt, az összes ex. jugó ország északi fele. A Korneuburg melletti bázistelep is MOL-é. Utoljára évi 600 ezer tonnát forgalmaztak ott, amikor még hallottam róla.

Szar a magyar/szlovák gázolaj.
Németben vagy csehben telenyomják a tankot és úgy jönnek haza, mert sokkal jobb a fogyasztás. Saját tapasztalat, hogy ukránnal is.
Ez is szintén LOL, mert Tiszaújvárosba érkezik vezetéken ukrán gázolaj is. A hazai gázolaj egy része ukrán.
 
M

molnibalage

Guest
Az összes ilyen "szar a magyar gázolaj" és "vizezik a gázt" baromsággal teli van a hócipőm. Lövése nincs az embereknek, hogy hányszor mérik és mintázzák ezeket, mikor kimennek.

Ha markánsan eltérne a fűtörtéke, akkor el sem tudnák adni a cuccot. Mert, akkor a kéntartalmától kezdve minden szar lehet. A finomítóból csak minőségi anyag kerülhet ki. Az, hogy egyes szarházi kutasok esetleg mit csináltak a tartályukba töltött anyaggal, arra a MOL-nak nincs ráhatása. Lásd a legutóbbi hírt, amikor véletlenül rossz cellát ürítettek le és go kerül a benzinbe.

De ezt általánosnak beállítani nettó kreténség. Kb. annyi értelme van, mint a holdraszállás tagadásnak.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Nyugodtan kérdezz meg nyugaton kamionokat futtató fuvarozót, mind tele tankkal hozza haza.

(btw. EU-s szabályozásban országok klímabesorolása alapján 6 féle dízelt különböztetnek meg + 4 féle télit, ehhez jön még, hogy sokkal érzékenyebb az adalékokra, főleg a kenőanyagokra).
 
M

molnibalage

Guest
Nyugodtan kérdezz meg nyugaton kamionokat futtató fuvarozót, mind tele tankkal hozza haza.

(btw. EU-s szabályozásban országok klímabesorolása alapján 6 féle dízelt különböztetnek meg + 4 féle télit, ehhez jön még, hogy sokkal érzékenyebb az adalékokra, főleg a kenőanyagokra).
Mint mondtam, a finomítóból csak mintázott anyag kerülhet ki. Tehát a "magyar gázolaj" nem szar. Az, hogy a benzinkúton ki mit csinál, annak semmi köze a termék minőségéhez. Ez olyan, mintha az mondanád, hogy az német autó szar, mert a 150 ezer km-re visszatekert buherált autó szétesik. Nem, nem szar, csak lehet, hogy már 600 ezret ment.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 186
113
Mint mondtam, a finomítóból csak mintázott anyag kerülhet ki. Tehát a "magyar gázolaj" nem szar. Az, hogy a benzinkúton ki mit csinál, annak semmi köze a termék minőségéhez. Ez olyan, mintha az mondanád, hogy az német autó szar, mert a 150 ezer km-re visszatekert buherált autó szétesik. Nem, nem szar, csak lehet, hogy már 600 ezret ment.
Hogy a fonomitobol mi jön ki,az egy dolog.Kutakpn adalékokkal dúsított nafta vb van, és komoly különbségek.Holland és az osztrák gázolaj a legjobb.Suben különben meg labanc
 
M

molnibalage

Guest
Hogy a fonomitobol mi jön ki,az egy dolog.Kutakpn adalékokkal dúsított nafta vb van, és komoly különbségek.Holland és az osztrák gázolaj a legjobb.Suben különben meg labanc
Az adalékot a bázistelepeken keverik be töltéskor. A FAME-t és mást is. Itthon kettő éle benzin adalék van. Az egyik a Shell, a Mol is azt használja és egy másik, aminek nem emlékszem a nevére már.

A strat, de még a normál készletben sincs bioadalék a degradáció miatt.
 
T

torsen

Guest
Mint mondtam, a finomítóból csak mintázott anyag kerülhet ki. Tehát a "magyar gázolaj" nem szar. Az, hogy a benzinkúton ki mit csinál, annak semmi köze a termék minőségéhez. Ez olyan, mintha az mondanád, hogy az német autó szar, mert a 150 ezer km-re visszatekert buherált autó szétesik. Nem, nem szar, csak lehet, hogy már 600 ezret ment.

Mint autós zakmabeli azt mondnanám, nincs olyan hogy "magyargázolj" mert több helyen is gyártanak (molni?) itthon gázolajat szerintem. A tapasztalat pl. az, hogy a világ minden táján jól működő Renault 1,5dCi itt a keleti régiókban sokkal hamarabb pusztul el, mint pl. Nyugat-Magyarországon. Ebben a motorban a Delphi Epic nagynyomású szivattyúja van (amúgy zseniálisan egyszerű), de vagy anyag, vagy hőkezelés stb. miatt picivel több kenőképességet vár a gázolajtól. A Tiszaújváros által ellátott keleten ez talán nics meg, a szivattyúkban olyan durva kopásnyomok vannak (milliméteres hornyok, mikor a századmilliméterek is alig megengedettek) amik csak kenéshiánnyal magyrázhatók. (hozzáteszem, sok szakember éppen ezért ha nincs DPF a motoron löttyint a gázolajhoz egy kis 2T olajat). Az 1,9dCi-k Bosch rendszere sokkal stabilabb. Amúgy volt már egyszer egy hasonló eset, '97-ben a tiszaújvárosi finomító benzinje (illetve valami adalék vagy maradék anyag) megette (szó szerint) a benzinszivattyúk bronz kommutátor szeleteit és a visszacsapó szelepek bronz ülékeit. Akkor annyi benzinszivattyú ment el naponta kelet-mo-n (javításban!) mint egész Európában máshol együtt (lestek is a Bosch emberei mint hal a szatyorban, mert egy részük garanciális volt, de éppen ezért beálltak a vevői kártérítési kampány mögé, és végül a MOL fizette a számlával igazolt szivattyúcseréket.)
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 186
113
Az adalékot a bázistelepeken keverik be töltéskor. A FAME-t és mást is. Itthon kettő éle benzin adalék van. Az egyik a Shell, a Mol is azt használja és egy másik, aminek nem emlékszem a nevére már.

A strat, de még a normál készletben sincs bioadalék a degradáció miatt.
Gyakorlati tapasztalat, hogy van különbség országonként és cegenkent a dízelek között.
De hogy hol tankolunk kamionnal,az nem csak ettől függ.Osztrak azért is jó, mert gyorsan visszautalja az Áfát,nem ül rajta
 
M

molnibalage

Guest
Mint autós zakmabeli azt mondnanám, nincs olyan hogy "magyargázolj" mert több helyen is gyártanak (molni?) itthon gázolajat szerintem. A tapasztalat pl. az, hogy a világ minden táján jól működő Renault 1,5dCi itt a keleti régiókban sokkal hamarabb pusztul el, mint pl. Nyugat-Magyarországon. Ebben a motorban a Delphi Epic nagynyomású szivattyúja van (amúgy zseniálisan egyszerű), de vagy anyag, vagy hőkezelés stb. miatt picivel több kenőképességet vár a gázolajtól. A Tiszaújváros által ellátott keleten ez talán nics meg, a szivattyúkban olyan durva kopásnyomok vannak (milliméteres hornyok, mikor a századmilliméterek is alig megengedettek) amik csak kenéshiánnyal magyrázhatók. (hozzáteszem, sok szakember éppen ezért ha nincs DPF a motoron löttyint a gázolajhoz egy kis 2T olajat). Az 1,9dCi-k Bosch rendszere sokkal stabilabb. Amúgy volt már egyszer egy hasonló eset, '97-ben a tiszaújvárosi finomító benzinje (illetve valami adalék vagy maradék anyag) megette (szó szerint) a benzinszivattyúk bronz kommutátor szeleteit és a visszacsapó szelepek bronz ülékeit. Akkor annyi benzinszivattyú ment el naponta kelet-mo-n (javításban!) mint egész Európában máshol együtt (lestek is a Bosch emberei mint hal a szatyorban, mert egy részük garanciális volt, de éppen ezért beálltak a vevői kártérítési kampány mögé, és végül a MOL fizette a számlával igazolt szivattyúcseréket.)

Nem. Százhalombatta az egyetlen magyar finomító. Hol máshol készülne itthon gázolaj...? Tiszaújváros már nagyon, nagyon, nagyon régóta nem működik. Az ukrán gázolajat kéntelenítette még úgy 5-6 éve, de ma már az sem kell. Sőt. a kéntelenítés is úgy ment, hogy annyira alacsony kéntartalommal jött, hogy keverni kellett a kéntelenített go-val, hogy működjön a technológia. A 10 ppm alatti értéket még nem érte le, de máshogy nem működött a kéntelenítő technológia. Utolsó infóim szerint a kéntelenítés is leállt már. Tiszaújváros csak bázistelep. 2008-ban kezdtem az iparban és már akkor sem gyártottak ott gázolajat.

(A régi TVK-t megvette a MOL, de az vegyi üzem volt. Más. Nem finomító. A régi TVK-sok nagy része meg utálja, ha MOL-os néven emlegetik őket...)

Az OMV uszályon hozza be. Csepelen van a bázistelepe a MOL-é mellett.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 532
84 832
113
Szerintem az 500-as euro se elkepzelhetetlen mire veget er ez az egesz.

Már van 500-as. :)
euro-2402711_640.jpg
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Nem emlékszem mit cáfoltam meg, de semmi baja nincs a magyar gázolajnak. Egyébként Szerbia és Románia egy része is MOL terméket kap sőt, az összes ex. jugó ország északi fele. A Korneuburg melletti bázistelep is MOL-é. Utoljára évi 600 ezer tonnát forgalmaztak ott, amikor még hallottam róla.
Lehet hogy ez is csak pletyka, de én azt olvastam hogy a Shell V-Pover gázolja nem Mo.on készül és nem is kőolajból, hanem metánból Fischer-Tropsch eljárással...
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 753
26 080
113
Csak a Tatratea!
14-18€ Szlovákoknál a 0,7L-es, csak úgy néz ki a következő fizetéskor nem fogom tudni feltölteni a készletet, másfél üveggel kell kihúznom a járványt.
Nagyon édes magában, viszont a kókuszos limonádéba öntve nagyon jó (nekem legalábbis). Mondom ezt úgy, hogy mindegyik kettesből vettem már legalább 1db 0,7-est, 7es teákból meg 57 és 67 volt amit kóstoltam.
 

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 753
26 080
113
Az, hogy egyes szarházi kutasok esetleg mit csináltak a tartályukba töltött anyaggal, arra a MOL-nak nincs ráhatása.
Amúgy nem vizezik hanem valami más cuccot öntenek bele, általában a kút helyi "tulaja" meg a tulaj által bevett 1-2 alkalmazott csinálja, hígítja és osztozik a profiton. Mielőtt megkérdeznéd, honnan tudom: a volt munkahelyemen a portás - biztonsági őr később a helyi MOL kút alkalmazottja lett, aztán amikor kérdeztem tőle, hogy jobb e a kutas élet akkor mondta el.