A PS752 légikatasztrófa (2020.01.08., Teherán, Ukraine International Airlines B737)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1586

Guest
Lehet, hogy több rakétát is indítottak, jóideje (vagy akárcsak félperce - a találat, illetve a hír/esemény szempontjából most már lényegtelen) lőtték a fals célokat, vagy akármit, mire ez az egy rakéta betalált.
Szóval az sincs kizárva, hogy aki a telójával a fagyos januári teheráni utcán az eget filmezte, az már valami javában zajló műsorra ment ki.
Vagy az ottani emberek már ennyire be lettek paráztatva a helyi média által, hogy esténként már nézni kell az eget, mert bármikor lehet valami levideózni való, vagy mi lövünk rakétákat, vagy jönnek az USA csapásmérői.
Elég volt csak egy repüólőgéphang, már mentek is filmezni azok, akiket ez érdekel.
A telefonos felvételt készítő nem "véletlenül" filmezte pont a sötét égboltnak azt a pontját, hanem a felszálló gépet filmezte. A rakéta csak ráadás volt sajnos (ha tényleg akkor és ott készült a felvétel). Nem éjszaka hanem korán reggel történt (mikor melóba mentem ennél több mint egy órával korábban kellett kelnem, szóval nem ritkaság).
A taivani gépről meg hivatalból kaptuk az értesítést meg az ellenőrzési feladatot (pont áll a hangárban azonos tipus), és mit ad isten - találtak is a kollégák rosszul szerelt egységeket. Szóval nem csak a netről ismerem az esetet meg a tipust ...
A teheráni nemzetközi reptér pályaküszöbtől pàr km.re történt az eset.
Folyamatos a forgalom egész nap.
Igazàn elkötelezett spotternek kell lennie aki hajnalban, tök sötétben kiáll és mobiltelefonnal a felszálló gépeket videózza...
Nem túl életszerű...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 756
66 572
113
Hogy menniyre életszerű, nem tudom, de 99-ben, mikor megkezdődött a jugók elleni NATO légicsapás sorozat, esténként, volt, hogy kimentem az utcára eget bámulni, hátha látok valami érdekeset, Budapest felett. Láttam is. De ilyen egy elkötelezett spotter :)
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Hogy menniyre életszerű, nem tudom, de 99-ben, mikor megkezdődött a jugók elleni NATO légicsapás sorozat, esténként, volt, hogy kimentem az utcára eget bámulni, hátha látok valami érdekeset, Budapest felett. Láttam is. De ilyen egy elkötelezett spotter :)
Jelen esetben azèrt nem egy légicsapás sorozat közepén voltunk...
Ha már röpdöstek volna a rakéták a reptér körül talán nem engedik el a civil gépeket.
Sokkal v.színűbb hogy a sok száz km-re Teherántól éppen zajló eseményekről fogalmuk sem volt.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 458
15 879
113
STOP Senki nem akarja az USA nyakába varrni!
Ugyan mi köze lett volna hozzá? Nem is értem ez hogy merült fel...


A "lelövés pillanatáról" készített videofelvételről.
Nagyon erős már-már csodával határos véletlennek érzem, hogy valaki kamerázza a semmit nem tartalmazó éjszakai eget, aztán egyszer csak a képnek pontosan a közepén megjelenik egy légvédelmi rakéta becsapódását jelző fényjelenség... Hááát...

Ja, csak úgy általánosságban, nem neked szólt direktben - valami hülye belinkelte, hogy drón lőtte le :D

Nana, egy nagyon fontos szót kifelejtettél, azt hogy "MAGÁTÓL" nem gyullad ki - bár azért még ez se biztos. Pont egy B737 égett hamuvá - nem is a levegőben, hanem a reptéren Okinaván kb. 10-12 éve! Orrsegédszárny-sín ütközője elszabadult és a sín betolta a szárnytartályba, a keró meg persze kiszabadult. Óriási szerencséjük hogy ez nem a felszállás után történt hanem a leszállás után, ha a start után telitankolva történik, akkor valószínűleg senki se élte volna túl.
https://en.wikipedia.org/wiki/China_Airlines_Flight_120
Aztán nem tudom neked a B747 mennyire modern, de volt a levegőben elégett dél-afrikai cargo-Jumbo (tehertér-tűz), talán svájci? MD-11 ahol a végén a pilóták már nem láttak a füsttől a műszerfalig se, egy szaúdi sivatag fölött szétégett, zarándok-fuvarozó jet rögtön start után - annak se fért bele egy gyors visszafordulás és kényszerleszállás, előbb szétégett és kormányozhatatlanná vált. Szóval előfordulhat sajnos, elég ha elszáll néhány turbinalapát és kilyuggatja a szárnytartályt vagy a center-tankot, de főleg ha esetleg egy rakéta is "besegít" ...

Első esetben a földön állt - nincs személyzet általi ellentevékenység, szóval az nem játszik (kiszúrod, ha folyik a keró, alapból minden ECAM képernyő sarkában ott virít a fuelmennyiség, és néha rászámolsz, hogy nem folyik-e). Tartály tűzcsap zár, crossfeed.
Második B747 cargótűz - nem a gép, a szarul rögzített cargo gyulladt ki. Ez nem konstrukciós tűz, egyenértékű a bombával jellegében.
Az MD-11 eset nem ugrik be. Ott mi volt?

Amire én gondolok, hogy a levegőben szétégést a konstrukció jórészt akadályozza, de ha valami szabályt nem tartanak be (cargo pl.) akkor persze lehet, arra nem terjed ki mindez. Egyébként a tartály kilukadás egy érdekes dolog, mert ha a hajtóművet leszeparálod, sokmindentől nem gyulladhat már be, alapból kifolyik és elporlad, nem áll össze, mint a földön. De persze, rohadt veszélyes - monitorozzuk is fogyás ütemét, fültövön is ver a kapitányom, ha néha nem számok rá :D
 
  • Tetszik
Reactions: misinator and emel

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 522
12 630
113
A teheráni nemzetközi reptér pályaküszöbtől pàr km.re történt az eset.
Folyamatos a forgalom egész nap.
Igazàn elkötelezett spotternek kell lennie aki hajnalban, tök sötétben kiáll és mobiltelefonnal a felszálló gépeket videózza...
Nem túl életszerű...
Nem vagyok született szpotter, így nincs elképzelésem sem arról, hogy egy mobiltelefonnal milyen felvételt lehet készíteni a töksötétben kilométerekre onnan felszálló 12egytucat gépről. Ugyanakkor tény, hogy úgy tűnik, a gép a kép középpontjában van, tehát nyilván azt vette a készítője. Ha észlelte a légvédelem indításait, akkor az ukrán gép előtt is kellett legyenek indítások, mivel a képen látható raksi indításának hangjára nem szaladhatott ki, mivel akkor már lekéste volna a találatot.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ja, csak úgy általánosságban, nem neked szólt direktben - valami hülye belinkelte, hogy drón lőtte le
Vóóót má' itt minden!
Még várom, hogy ráfog"juk" a Betelegeus csillagködön megcsillánó, a Mars jegyébe belépő napszélre...az csillant meg szerencsétlen személyzet szemében... :confused:
Ezért ment is a like!
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Nem vagyok született szpotter, így nincs elképzelésem sem arról, hogy egy mobiltelefonnal milyen felvételt lehet készíteni a töksötétben kilométerekre onnan felszálló 12egytucat gépről. Ugyanakkor tény, hogy úgy tűnik, a gép a kép középpontjában van, tehát nyilván azt vette a készítője. Ha észlelte a légvédelem indításait, akkor az ukrán gép előtt is kellett legyenek indítások, mivel a képen látható raksi indításának hangjára nem szaladhatott ki, mivel akkor már lekéste volna a találatot.
Netes források szerint 2 rakétát is indítottak, tehát ha álmatlanságban szenvedve kiment cigizni és mobilozni, akkor az elsőt látva /és hallva/, simán felvehette a másodikat...
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 918
72 989
113
Lehet, hogy több rakétát is indítottak, jóideje (vagy akárcsak félperce - a találat, illetve a hír/esemény szempontjából most már lényegtelen) lőtték a fals célokat, vagy akármit, mire ez az egy rakéta betalált.
Szóval az sincs kizárva, hogy aki a telójával a fagyos januári teheráni utcán az eget filmezte, az már valami javában zajló műsorra ment ki.
Vagy az ottani emberek már ennyire be lettek paráztatva a helyi média által, hogy esténként már nézni kell az eget, mert bármikor lehet valami levideózni való, vagy mi lövünk rakétákat, vagy jönnek az USA csapásmérői.
Elég volt csak egy repüólőgéphang, már mentek is filmezni azok, akiket ez érdekel.
Mi vilagit a bal felso sarokban? Lampa vagy valami vilagito raketa vagy bomba vagy mitvtudom en milyen alkalmatossag? Bocs de menet kozben mobilrol nem tul tiszta.
 
T

Törölt tag 2361

Guest
A teheráni nemzetközi reptér pályaküszöbtől pàr km.re történt az eset.
Folyamatos a forgalom egész nap.
Igazàn elkötelezett spotternek kell lennie aki hajnalban, tök sötétben kiáll és mobiltelefonnal a felszálló gépeket videózza...
Nem túl életszerű...


pl. ment dogozni es latott valami erdekeset? jott haza csajozarol es epp babralta a telt hogy megirja a kedvesinek milyen jo vot es mikor kurn@k megint es hoppa cirkusz van a feje folott?

hat mi bombazaskor, fel ejszakat ki ultunk minden este a szomszedokkal (hetvegen kulonosen) es neztuk a musort az egen meg jokat beszelgettunk, soroztunk stb...
nagyon nagyon sajnalom hogy 1999 nem vot egy samsung s10 fele telefonom..

es errefele nem is volt olyan nagy zurzavar...

egyaltalan nem furcsa hogy valaki kimen es nezzi mi tortenik, kulonosen ha eppen varod a tuzijatekot az egen..
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 522
12 630
113
pl. ment dogozni es latott valami erdekeset? jott haza csajozarol es epp babralta a telt hogy megirja a kedvesinek milyen jo vot es mikor kurn@k megint es hoppa cirkusz van a feje folott?

hat mi bombazaskor, fel ejszakat ki ultunk minden este a szomszedokkal (hetvegen kulonosen) es neztuk a musort az egen meg jokat beszelgettunk, soroztunk stb...
nagyon nagyon sajnalom hogy 1999 nem vot egy samsung s10 fele telefonom..

es errefele nem is volt olyan nagy zurzavar...

egyaltalan nem furcsa hogy valaki kimen es nezzi mi tortenik, kulonosen ha eppen varod a tuzijatekot az egen..
Ezt az érvelést is el tudom fogadni, de akkor hol a többiek felvétele (hiszen ilyen nézőpontból statisztikailag több kell legyen mint egy). Oszt mié a bellingcat hozza le rögtön azt az egyet ami van...? Hm..Hm ez a sztori nem teljesen kerek még.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Ezt az érvelést is el tudom fogadni, de akkor hol a többiek felvétele (hiszen ilyen nézőpontból statisztikailag több kell legyen mint egy). Oszt mié a bellingcat hozza le rögtön azt az egyet ami van...? Hm..Hm ez a sztori nem teljesen kerek még.
Az áldozatok boncolása fontos lesz.
Ha igaz a rakéta strory az utasok teste tele lesz rakéta repeszekkel.
 
M

molnibalage

Guest
Az áldozatok boncolása fontos lesz.
Ha igaz a rakéta strory az utasok teste tele lesz rakéta repeszekkel.
Az ukrán esetén volt repesz az utasokban? Ha nem, akkor itt sem lesz. A Buk-M1 harci részéhez képest az Tor-M1-é sokkal kisebb.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Az áldozatok boncolása fontos lesz.
Ha igaz a rakéta strory az utasok teste tele lesz rakéta repeszekkel.
A rakéta robbanási helyéhez közelítve növekvő gyakorisággal tele voltak repeszekkel
MH17_shrapnel_3471550b.jpg
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Itt látszik, hogy mekkora erővel csapódott be. Csoda, hogy a földön nem halt meg senki.
Üres területen, valami sport-játszótér-komplexumban értek földet, az első videó alapján talán nem is véletlenül, mert még másodpercekkel előtte is manővereztek. Talán rájöttek hogy a reptérre már nem jutnak vissza, így megcélozhatták a focipályát, olyan 30-35 fokos szögben, de nagyon nagy sebességgel ... és már a levegőben nagyon égve ...:(
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 756
66 572
113
Nem tudom, hogy onnan fentről mit tudtak megitélni ebből a környékből, illetve élt-e még bárki is a kabinban.
A gép tudtommal egyenesen lezuhant, amerre az orra állt előtte.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 918
72 989
113
T

Törölt tag 1586

Guest
Nem tudom, hogy onnan fentről mit tudtak megitélni ebből a környékből, illetve élt-e még bárki is a kabinban.
A gép tudtommal egyenesen lezuhant, amerre az orra állt előtte.
Nagyon nem...
Ami biztos:
Flightradar - amíg követte a gépet
ENup71yW4AYn0yf.jpg


Innentől érdemes felmenni a Google Earth-re és ott követni az útvonalat
Villámgyorsan kimérték a "bizonyíték" videó alapján hol is lehetett az állítólagos rakéta találat:
EN3TVTbWAAEtsYO.jpg

Ez a repülőtér Ny.i pályaküszöbtől 300 fok 20 km.

Ehhez képest a becsapódás helye szintén a fenti pályaküszöb referencia ponttól 353 fok 15 km - a roncsmező iránya is gyakorlatilag u. ez (közel É-D irányú és 400 m. hosszú.
(a kép el van forgatva jobbra 90 fokot É-hoz képest!!)
EN26ATuUEAA0osw.jpg


Ahhoz hogy a gép ott és olyan irányba csapódjon be a gépnek az állítólagos rakéta találat helyétől kellett csinálnia egy majdnem 180 fokos jobb fordulót majd becsapódás előtt egy több mint 90 fokos bal fordulót.
Valahogy így...
aa.jpg