A PS752 légikatasztrófa (2020.01.08., Teherán, Ukraine International Airlines B737)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
ENxpFSPU0AA74lC-1140x570.jpg

Ukránokra gondoltam...

Az ukrán szakértők orosz gyártmányú rakéta maradványai után is fognak kutatni a becsapódás helyszínén
https://karpathir.com/2020/01/09/az...an-is-fognak-kutatni-a-becsapodas-helyszinen/
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 539
12 771
113
valójában még mindig nincs elegendő bizonyíték, hogy bármit magabiztosan kijelenthessünk
Egyvalami látszik tisztán: jól körvonalazható érdekcsoport mindenképpen szeretné Irán nyakába varrni ezt a tragédiát, ezért akár tisztességtelen eszközökhöz is hajlandó nyúlni.
ugyanakkor ameddig nem állítható bizonyosan, hogy mi történt, bárki aki megfellebbezhetetlen kijelentéseket tesz, inkább tűnik ostobának, de semmiképpen nem objetív szemlélőnek
 
M

molnibalage

Guest
valójában még mindig nincs elegendő bizonyíték, hogy bármit magabiztosan kijelenthessünk
Egyvalami látszik tisztán: jól körvonalazható érdekcsoport mindenképpen szeretné Irán nyakába varrni ezt a tragédiát, ezért akár tisztességtelen eszközökhöz is hajlandó nyúlni.
ugyanakkor ameddig nem állítható bizonyosan, hogy mi történt, bárki aki megfellebbezhetetlen kijelentéseket tesz, inkább tűnik ostobának, de semmiképpen nem objetív szemlélőnek
Így is lehet nézni.
  • Viszont Teherán felett, mi más lőhette volna le...?
  • Mi a fenét keres ott egy Tor rakéta fej...?
  • Ha nem lelőtték, akkor hogyan került az a fej oda...?
Van az a mondás a a kacsáról...

Kérdés:
ha egy ilyen rakéta elműködik a célon, ez az alkatrész ennyire egyben kell maradjon?
ha a repülőgép nem ott zuhant le ahol találatot kapott, ez az alkatrész miért a roncsok között/közelében van?
A kérdés feltevést sem értem. A rakéta sebessége nem 0 robbanáskor. A robbanás meg sebességet ad neki.
Ráadásul az airliner nagy. Komoly esély van rá, hogy a gépbe repült befele a fejrész és valami keményebb dolog megállította és aztán együtt zuhantak le.

De önmagában a kérdés, hogy egy mozgó rakéta feje miért a mozog mind a gép, azért erős pislogásra késztet.
 
  • Tetszik
Reactions: emel

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 539
12 771
113
Így is lehet nézni.
  • Viszont Teherán felett, mi más lőhette volna le...?
  • Mi a fenét keres ott egy Tor rakéta fej...?
  • Ha nem lelőtték, akkor hogyan került az a fej oda...?
Van az a mondás a a kacsáról...
Ha lelőtték, akkor valóban legnagyobb esélye annak van, hogy az Iráni légvédelem volt.
Nem tudom mit keres ott a rakétafej, egyáltalán ott van? A képen csak egy Tor rakéta fejet látunk, hogy valójában a kép hol készült, arról sajnos nincs semmi információnk.

A kérdés feltevést sem értem. A rakéta sebessége nem 0 robbanáskor. A robbanás meg sebességet ad neki.
Ráadásul az airliner nagy. Komoly esély van rá, hogy a gépbe repült befele a fejrész és valami keményebb dolog megállította és aztán együtt zuhantak le.

De önmagában a kérdés, hogy egy mozgó rakéta feje miért a mozog mind a gép, azért erős pislogásra késztet.
Az simán elfogadható magyarázat, hogy a gép együtt zuhant le a rakétafejjel, ha az valóban belacsapódott és beékelődött.
Az utolsó mondatodat nem értem, megtennéd, hogy átfogalmazod?
Ugyanakkor az a kérdés még mindig kínoz, hogy annak a rakétafejnek valóban így egyben kell maradni, ha elműködik a rakéta?
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 500
16 554
113
Ha lelőtték, akkor valóban legnagyobb esélye annak van, hogy az Iráni légvédelem volt.
Nem tudom mit keres ott a rakétafej, egyáltalán ott van? A képen csak egy Tor rakéta fejet látunk, hogy valójában a kép hol készült, arról sajnos nincs semmi információnk.


Az simán elfogadható magyarázat, hogy a gép együtt zuhant le a rakétafejjel, ha az valóban belacsapódott és beékelődött.
Az utolsó mondatodat nem értem, megtennéd, hogy átfogalmazod?
Ugyanakkor az a kérdés még mindig kínoz, hogy annak a rakétafejnek valóban így egyben kell maradni, ha elműködik a rakéta?

Modern airliner nem gyullad ki és ég szét a levegőben. A gép annyira rohadt biztosnágosra van tervezve (ez a 737-800 egy nagyon jó konstrukció). Teljesen el lehet szeparálni a hajtóművet, van egy csomó érzékelő, tűzoltóeszköz, duplikációk, shut-off valve-k meg tűzcsapok. Magától nem is tudom hány évtizede nem gyulladt ki utasgép - és akkor sem olyan gyorsan, hogy jelenteni sem tudod.
Ez utóbbi az árulkodó. Ha tűz van, egyből indul a "memory item" végrehajtása - típustól függően egy olyan cselekvéssor, amit megtanulsz folyékonyan és álmodból felkelve tudsz. Ez pedig ad időd, hogy utána csinálj mást is- vagyis jelentsd. Az alapelv Aviate-Navigate-Communicate - repüld a gépet, tudd merre mész tovább, aztán rádiózd le.
Márpedig sem Mayday, sem 7700 nem ment ki...

Próbáld meg ez nem politikai, hanem műszaki szemponból nézni. Ezt most bárhogy erőlködtök, nem fogjátak az USA nyakába varrni.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ha lelőtték, akkor valóban legnagyobb esélye annak van, hogy az Iráni légvédelem volt.
Nem tudom mit keres ott a rakétafej, egyáltalán ott van? A képen csak egy Tor rakéta fejet látunk, hogy valójában a kép hol készült, arról sajnos nincs semmi információnk.


Az simán elfogadható magyarázat, hogy a gép együtt zuhant le a rakétafejjel, ha az valóban belacsapódott és beékelődött.
Az utolsó mondatodat nem értem, megtennéd, hogy átfogalmazod?
Ugyanakkor az a kérdés még mindig kínoz, hogy annak a rakétafejnek valóban így egyben kell maradni, ha elműködik a rakéta?
A rakétafejnek nem "kell" egészben maradnia ha a mögötte lévő robbanófej elműködött, de könnyen előfordulhat hogy simán lerobbant a rakétatestről. Azt nehezebben tudom elképzelni, hogy ez a fej "beleállt" a Boeing-be bárhol is, ahhoz túlságosan épen maradt. Valószínűbb lehet hogy a robbanás után elrepült valamerre és lazább talajon, esetleg előbb még fák tetején is landolhatott, talán így maradhatott ennyire épen.
Persze a fő kérdés még mindig az: Teheránban/környékén készült-e egyáltalán a fotó, és mennyire reális az abban a környezetben hogy ennyire épen maradt a rakétafej?!
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 539
12 771
113
Modern airliner nem gyullad ki és ég szét a levegőben. A gép annyira rohadt biztosnágosra van tervezve (ez a 737-800 egy nagyon jó konstrukció). Teljesen el lehet szeparálni a hajtóművet, van egy csomó érzékelő, tűzoltóeszköz, duplikációk, shut-off valve-k meg tűzcsapok. Magától nem is tudom hány évtizede nem gyulladt ki utasgép - és akkor sem olyan gyorsan, hogy jelenteni sem tudod.
Ez utóbbi az árulkodó. Ha tűz van, egyből indul a "memory item" végrehajtása - típustól függően egy olyan cselekvéssor, amit megtanulsz folyékonyan és álmodból felkelve tudsz. Ez pedig ad időd, hogy utána csinálj mást is- vagyis jelentsd. Az alapelv Aviate-Navigate-Communicate - repüld a gépet, tudd merre mész tovább, aztán rádiózd le.
Márpedig sem Mayday, sem 7700 nem ment ki...

Próbáld meg ez nem politikai, hanem műszaki szemponból nézni. Ezt most bárhogy erőlködtök, nem fogjátak az USA nyakába varrni.
STOP Senki nem akarja az USA nyakába varrni!
Ugyan mi köze lett volna hozzá? Nem is értem ez hogy merült fel...


A "lelövés pillanatáról" készített videofelvételről.
Nagyon erős már-már csodával határos véletlennek érzem, hogy valaki kamerázza a semmit nem tartalmazó éjszakai eget, aztán egyszer csak a képnek pontosan a közepén megjelenik egy légvédelmi rakéta becsapódását jelző fényjelenség... Hááát...
 
M

molnibalage

Guest
Az simán elfogadható magyarázat, hogy a gép együtt zuhant le a rakétafejjel, ha az valóban belacsapódott és beékelődött.
Az utolsó mondatodat nem értem, megtennéd, hogy átfogalmazod?
Hogy semmi meglepő nincs abban, ha a rakéta nem ott van, ahol elpukkant. Mert az is mozog. Arra is a légellenállás és gravitáció hat.
Mivel a rakéták harci része mindig a vezérlőrendszer mögött van, az lerepül róla. Ebben semmi meglepő nincs. A robbanás repeszeket szór szét. Ez a lényege. Nem dezintegrálódik tőle egy viszonylag erősre tervezett fejrész, aminek ki kell bírnia a hőterhelést, a G erőket és a homlokellenállást is.
Petárdázás után is az utcán ott van az eleje és a vége. Az sem dezintegrálódik. A rakéta is ilyen.

Próbáld meg ez nem politikai, hanem műszaki szemponból nézni. Ezt most bárhogy erőlködtök, nem fogjátak az USA nyakába varrni.
Nem erről van szó. Csak majd megint jönnek mindenféle hülyeséggel talán egyesek, hogy:

áááá, biztos MANPAD-osok voltak. (Éjszaka...?)
áááa, biztos bombamerénylet volt..

Vagy mitomén. Nem is az, hogy méretesen sikerült elbaszni valamit és ez az iráni légvédelemre nem vet túl jó fényt...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Modern airliner nem gyullad ki és ég szét a levegőben. A gép annyira rohadt biztosnágosra van tervezve (ez a 737-800 egy nagyon jó konstrukció). Teljesen el lehet szeparálni a hajtóművet, van egy csomó érzékelő, tűzoltóeszköz, duplikációk, shut-off valve-k meg tűzcsapok. Magától nem is tudom hány évtizede nem gyulladt ki utasgép - és akkor sem olyan gyorsan, hogy jelenteni sem tudod.
Ez utóbbi az árulkodó. Ha tűz van, egyből indul a "memory item" végrehajtása - típustól függően egy olyan cselekvéssor, amit megtanulsz folyékonyan és álmodból felkelve tudsz. Ez pedig ad időd, hogy utána csinálj mást is- vagyis jelentsd. Az alapelv Aviate-Navigate-Communicate - repüld a gépet, tudd merre mész tovább, aztán rádiózd le.
Márpedig sem Mayday, sem 7700 nem ment ki...

Próbáld meg ez nem politikai, hanem műszaki szemponból nézni. Ezt most bárhogy erőlködtök, nem fogjátak az USA nyakába varrni.
Nana, egy nagyon fontos szót kifelejtettél, azt hogy "MAGÁTÓL" nem gyullad ki - bár azért még ez se biztos. Pont egy B737 égett hamuvá - nem is a levegőben, hanem a reptéren Okinaván kb. 10-12 éve! Orrsegédszárny-sín ütközője elszabadult és a sín betolta a szárnytartályba, a keró meg persze kiszabadult. Óriási szerencséjük hogy ez nem a felszállás után történt hanem a leszállás után, ha a start után telitankolva történik, akkor valószínűleg senki se élte volna túl.
https://en.wikipedia.org/wiki/China_Airlines_Flight_120
Aztán nem tudom neked a B747 mennyire modern, de volt a levegőben elégett dél-afrikai cargo-Jumbo (tehertér-tűz), talán svájci? MD-11 ahol a végén a pilóták már nem láttak a füsttől a műszerfalig se, egy szaúdi sivatag fölött szétégett, zarándok-fuvarozó jet rögtön start után - annak se fért bele egy gyors visszafordulás és kényszerleszállás, előbb szétégett és kormányozhatatlanná vált. Szóval előfordulhat sajnos, elég ha elszáll néhány turbinalapát és kilyuggatja a szárnytartályt vagy a center-tankot, de főleg ha esetleg egy rakéta is "besegít" ...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
STOP Senki nem akarja az USA nyakába varrni!
Ugyan mi köze lett volna hozzá? Nem is értem ez hogy merült fel...


A "lelövés pillanatáról" készített videofelvételről.
Nagyon erős már-már csodával határos véletlennek érzem, hogy valaki kamerázza a semmit nem tartalmazó éjszakai eget, aztán egyszer csak a képnek pontosan a közepén megjelenik egy légvédelmi rakéta becsapódását jelző fényjelenség... Hááát...
Láttál már légvédelmi rakéta indítását? Minimum kétszer robban, egyszer mikor elindul, és másodszor ha betalál (vagy működik az önmegsemmisítő). Ha valaki a mai iráni helyzetben korán reggel az utcán jár és repülő-hangot majd egy közeli robbanást hall, nem kell sok hogy előkapja a telót és az égre szegezze - aztán pár másodperc és már jön is a rakéta, aztán felveszi a találatot is. A találat kb. 4-4,5km-re lehetett a felvételt készítőtől, és tekintve hogy a Tor csak 10-12km hatótávú az indítási pont se lehetett sokkal messzebb.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Láttál már légvédelmi rakéta indítását? Minimum kétszer robban, egyszer mikor elindul, és másodszor ha betalál (vagy működik az önmegsemmisítő). Ha valaki a mai iráni helyzetben korán reggel az utcán jár és repülő-hangot majd egy közeli robbanást hall, nem kell sok hogy előkapja a telót és az égre szegezze - aztán pár másodperc és már jön is a rakéta,
Feltéve hogy a felvétel készítője kellően közel van a rakéta indításának a helyéhez.
Ha pár km re van akkor már nem működik az elmélet.
Az indítás hangja is csak hangsebességgel terjed. Több mp. mire a hang eljut a több km-re lévő mobiltelefonos csókához. Mire az előkapja a telefont, az ég felé fordítja, elindítja a felvételt addigra a kilőtt rakéta már rég elrepült.
A bizonyíték videó felvételen a járókelő "véletlenül" az ég éppen megfelelő irányába videót rögzítő mobiltelefonnal sétált a sötét Iráni éjszakában...:rolleyes:
Amúgy az általad említett taiwani baleset:
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 818
67 114
113
Lehet, hogy több rakétát is indítottak, jóideje (vagy akárcsak félperce - a találat, illetve a hír/esemény szempontjából most már lényegtelen) lőtték a fals célokat, vagy akármit, mire ez az egy rakéta betalált.
Szóval az sincs kizárva, hogy aki a telójával a fagyos januári teheráni utcán az eget filmezte, az már valami javában zajló műsorra ment ki.
Vagy az ottani emberek már ennyire be lettek paráztatva a helyi média által, hogy esténként már nézni kell az eget, mert bármikor lehet valami levideózni való, vagy mi lövünk rakétákat, vagy jönnek az USA csapásmérői.
Elég volt csak egy repüólőgéphang, már mentek is filmezni azok, akiket ez érdekel.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

szuvorov

Well-Known Member
2014. május 16.
7 520
24 263
113
Egyre valószínűbb hogy rakétatalálat érte a gépet, már csak az a kerdes ki lőtt le?
Legvalószinűbb az iráni légvédelem, leg kémfilmbe illőbb valamelyik izraeli titkosszolgálat, legoroszellenesebb hogy Putyin vót személyesen, leg fantáziadúsabb a gyikemberek a laposföld másik oldaláról.
Legfontosabb kérdés: kinek állt érdekében lelőni egy civil gépet?
A válasz: senkinek! Egyszerűen ebben a helyzetben nincs semmi poltikai haszna a dolognak. Anno a maláj gép lelövése pont jól jött ki az ukránoknak (bárki is lőtte le), mert már kezdtek megállapodni a szakikkal és úgy nézett ki hogy a világ közvéleménye is elfogadja a dolgot, erre jött a gép lelövése és mi van az ukrán fél javára billent.
A Malév gép lelövése szimpla katonai akció volt, megpróbálták likvidálni a PFSZ vezetői közzül párat (akik valamiért fel sem szálltak a gépre), és figyelmeztetés volt a szovjetek felé, hogy nem tűrik hogy terroristáknak (szabadság harcosoknak) a kívánt rész aláhúzandó, civil gépeken fegyvert szállítsanak a keleti blokk országai, megszegve ezzel az összes létező szabályt es a nemzetközi jogot.

De itt semmi ilyesmi nem volt! Szerencsétlen baleset, több mint valószínű az iráni légvédelem hibájából.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Feltéve hogy a felvétel készítője kellően közel van a rakéta indításának a helyéhez.
Ha pár km re van akkor már nem működik az elmélet.
Az indítás hangja is csak hangsebességgel terjed. Több mp. mire a hang eljut a több km-re lévő mobiltelefonos csókához. Mire az előkapja a telefont, az ég felé fordítja, elindítja a felvételt addigra a kilőtt rakéta már rég elrepült.
A bizonyíték videó felvételen a járókelő "véletlenül" az ég éppen megfelelő irányába videót rögzítő mobiltelefonnal sétált a sötét Iráni éjszakában...:rolleyes:
Amúgy az általad említett taiwani baleset:
A telefonos felvételt készítő nem "véletlenül" filmezte pont a sötét égboltnak azt a pontját, hanem a felszálló gépet filmezte. A rakéta csak ráadás volt sajnos (ha tényleg akkor és ott készült a felvétel). Nem éjszaka hanem korán reggel történt (mikor melóba mentem ennél több mint egy órával korábban kellett kelnem, szóval nem ritkaság).
A taivani gépről meg hivatalból kaptuk az értesítést meg az ellenőrzési feladatot (pont áll a hangárban azonos tipus), és mit ad isten - találtak is a kollégák rosszul szerelt egységeket. Szóval nem csak a netről ismerem az esetet meg a tipust ...