A400M Atlas (Airbus)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 875
7 166
113
Ezt azért nem értem, mert tök nyilvános tudtommal, mintha olvastam is volna róla. Anno linkeltem, hogy valami évi 50 óra körüli a fizetett magyar mennyiség. Ebből sejthető, hogy mennyire használjuk ki. Nagyon. Mármint az 50 órához képest. Csak a bibi az, hogy ha évi 100 óra is kéne, akkor sem éri meg erre nehéz száltógépet venni.
másik probléma hogy nem is tudnánk több órát venni hozzájuk, mennek azok elég rendesen minden fele
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 807
82 295
113
másik probléma hogy nem is tudnánk több órát venni hozzájuk, mennek azok elég rendesen minden fele

Hogy a többi ország sokat használja, azt lehet látni. Az a kérdés, hogy a Honvédség mire használja.
Azért a repült idő/kapacitás elszámolása nagyon érdekelne. Pl. a maradék órákat eladják egymásnak agy elveszik?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Tudja valaki, jogy milyen a kihasznâltsâga a C17- eseknek a magyar oldalról?

Az egyik szállítógép beszerzéséről szóló diplomamunkában volt erről írva valami. Celebra/Negan/Gacsat fórumtárs lehet meg tudja mondani fejből, hogy melyikben...

Mintha az egyik róluk szóló angol hírben is lettek volna számok a kihasználtságról.

A Honvedelem.hu-n csak az év végi ejtőernyős ugrásokról volt írás, ami kb. annak az időnek az elhasználása lehet, ami az éves időkeretből megmaradt.
Nem pont a C-17-esek, és nem túl friss adatok, de ebben benne van a 15 évvel ezelőtti helyzet szállítási igényről + hogy akkoriban igen komolyan gondolkodtak az A400M méretében.
Az 1600-ról 1000-re való csökkent létszám kérdőjelezte meg ezen gépek (A400M) létjogosultságát, valamint a 2% helyetti 1,1%-os GDP arányos finanszírozás. Azonban jelenleg is porondon van a nemzetközi szerepvállalás növelése, valamint 2024-re a 2%-os támogatási határ elérése.
Ezen a linken lehet mazsolázni!
Ezen túl pedig szerintem, gyakorlatilag bármilyen felesleges kapacitást el tudnánk sütni. ;)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 807
82 295
113
Nem pont a C-17-esek, és nem túl friss adatok, de ebben benne van a 15 évvel ezelőtti helyzet szállítási igényről + hogy akkoriban igen komolyan gondolkodtak az A400M méretében.
Az 1600-ról 1000-re való csökkent létszám kérdőjelezte meg ezen gépek (A400M) létjogosultságát, valamint a 2% helyetti 1,1%-os GDP arányos finanszírozás. Azonban jelenleg is porondon van a nemzetközi szerepvállalás növelése, valamint 2024-re a 2%-os támogatási határ elérése.
Ezen a linken lehet mazsolázni!
Ezen túl pedig szerintem, gyakorlatilag bármilyen felesleges kapacitást el tudnánk sütni. ;)

Arról tudsz valahol egy listát hogy jelenleg melyik misszióban mennyi a parlament által engedélyezett létszám?
 
  • Tetszik
Reactions: Király Fika

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 848
85 372
113
Hogy a többi ország sokat használja, azt lehet látni. Az a kérdés, hogy a Honvédség mire használja.
Azért a repült idő/kapacitás elszámolása nagyon érdekelne. Pl. a maradék órákat eladják egymásnak agy elveszik?

Nincs ott egy perc maradék sem.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Arról tudsz valahol egy listát hogy jelenleg melyik misszióban mennyi a parlament által engedélyezett létszám?
Szerintem ez nagyjából mindegy, mert a kapacitásokat nem az aktuális létszámokhoz kell igazítani, hanem az elfogadott keretszámokhoz. Az meg ugye az 1200.
Szállítógépet nem 2 éves időtávlatokra vesz senki.
Illetve ne feledjük, hogy a NATO Response Force felé is van teljesítendő vállalásunk, holott az ténylegesen békeidőben nincs kihasználva. Mégis azokkal a kapacitásokkal is kell számolni. :rolleyes:
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 830
9 710
113
Bár én nagy A400M "hívő" vagyok (talán a legnagyobb a fórumon :oops::rolleyes:) , és az Airbusnak hogyne kéne nagyon a megrendelés. Ha nem is gazdaságilag, inkább presztizsből. De szerintem a 3 szállítógép messze van attól, hogy kulcsbeszerzés legyen a Z2026-ban. Továbbra is azt mondom, hogy bármelyik gép kerül végül is a Légierőhöz, csak jól járhatunk. Mindazonáltal az A400M képességeit valamilyen úton-módon mindenképpen ki kellene használni a Magyar Honvédségnek. Még ha csak valamelyik közös légiflottával is. Aztán ha a németek tényleg nem tudnak mit kezdeni a túlrendelt flottával.... :rolleyes:

Teherszállító terén én spártai vagyok :) Persze valós döntéshez én nem ismerem kellőképpen a honvédség jelenlegi és jövőbeni igényeit.

Mindazonáltal az A400M képességeit valamilyen úton-módon mindenképpen ki kellene használni a Magyar Honvédségnek.

Ez alatt mit értesz? Olyat amúgy korábban mintha olvastam volna, hogy a NATO-n belül nagy az igény a szállító kapacitásra növelésére. Tehát bármilyen ilyen irányú növekedésnek örülnek.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Teherszállító terén én spártai vagyok :) Persze valós döntéshez én nem ismerem kellőképpen a honvédség jelenlegi és jövőbeni igényeit.



Ez alatt mit értesz? Olyat amúgy korábban mintha olvastam volna, hogy a NATO-n belül nagy az igény a szállító kapacitásra növelésére. Tehát bármilyen ilyen irányú növekedésnek örülnek.
Abszolút ez a helyzet. A németek durván túlrendelték magukat A400M-ből. Az eredeti 60 helyett náluk a valós igény valahol 40 körül lenne. Az eredeti állapothoz képest elvileg 7 megrendelést opcióra változtattak 12 gépet először tovább akartak értékesíteni, aztán meggondolták magukat, és az utolsó tervek szerint Lichtfeldben alapítanak egy nemzetközi szállító ezredet, ami bérszállítana. Elsősorban a k-európai országoknak.
Csakhogy a tervek szerint majd csak valamikor 2025-re lesz kész a repülőtér rekonstrukciója.
Nagy kérdés, hogy mi lesz az EU afrikai missziójával, mert több ország, köztük maguk a németek is jelezték, hogy komolyan növelnék a szerepvállalást.
Ha ez realizálódik, akkor az további drasztikus légiszállítasi igényt fog generálni. Pl. A németek jelenleg is tartanak egy gépet Jordániában a harci gépeik tankolasa okán.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 807
82 295
113
Szerintem ez nagyjából mindegy, mert a kapacitásokat nem az aktuális létszámokhoz kell igazítani, hanem az elfogadott keretszámokhoz. Az meg ugye az 1200. Szállítógépet nem 2 éves időtávlatokra vesz senki. Illetve ne feledjük, hogy a NATO Response Force felé is van teljesítendő vállalásunk, holott az ténylegesen békeidőben nincs kihasználva. Mégis azokkal a kapacitásokkal is kell számolni. :rolleyes:

Ez pont nyilvános bárkinek hozzáférhető adat.

Olvass utána, ez publikus.

Bakker, épp azért kértem.... hogy ha tudtok, adjatok egy linket ahol táblázatos formában össze van gyűjtve, mert én nem tudok ilyet. :hadonaszos:

Hogy ne nekem kelljen összegyűjteni...

2017-es adatok: (tényleges / engedélyezett)


Bosznia: 163/
Koszovó: 373/

Irak: 150/
Afganisztán 90/120
Ciprus 77/150
Libanon 4/10
Grúzia: 5/

Mali: 3/15
Szomália: 8/
Nyugat-Szahara: 7/
Közép-Afrika: 4/

Ebből Irakhoz és Afganisztánhoz kellett(?) nagyméretű szállítógépet használni. Számold ki hogy az évi 50 óra az hány oda-vissza útra elég...

Pápa - Afganisztán - Pápa: 2 * ~7 óra repülés (2 x 4500 km) = 14 óra
Pápa - Irak - Pápa: 2* ~5 óra repülés (2 x 3000 km) = 10 óra

2-2 út és marad még 2 óra az 50 órából, ami kb. ejtőernyős ugrások gyakorlásra jó.

Ezért kérdeztem, hogy hogyan történik a repült idő elszámolása a SAC-nál...
Pl. ha Afganisztánba egyszerre 5 ország küldeményét viszi a gép, akkor a 14 óra repült időnek csak az 1/5-e jut egy országra? Akkor az csak 2,8 óra/ország? Így viszont akkor már nagyon sok mindenre elég lehet az 50 óra a magyaroknak. Vagy ilyenkor mindenkinek levonják a 14 órát?
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Bakker, épp azért kértem.... hogy ha tudtok, adjatok egy linket ahol táblázatos formában össze van gyűjtve, mert én nem tudok ilyet. :hadonaszos:

Hogy ne nekem kelljen összegyűjteni...

2017-es adatok: (tényleges / engedélyezett)


Bosznia: 163/
Koszovó: 373/

Irak: 150/
Afganisztán 90/120
Ciprus 77/150
Libanon 4/10
Grúzia: 5/

Mali: 3/15
Szomália: 8/
Nyugat-Szahara: 7/
Közép-Afrika: 4/

Ebből Irakhoz és Afganisztánhoz kellett(?) nagyméretű szállítógépet használni. Számold ki hogy az évi 50 óra az hány oda-vissza útra elég...

Pápa - Afganisztán - Pápa: 2 * ~7 óra repülés (2 x 4500 km) = 14 óra
Pápa - Irak - Pápa: 2* ~5 óra repülés (2 x 3000 km) = 10 óra

2-2 út és marad még 2 óra az 50 órából, ami kb. ejtőernyős ugrások gyakorlásra jó.

Ezért kérdeztem, hogy hogyan történik a repült idő elszámolása a SAC-nál...
Pl. ha Afganisztánba egyszerre 5 ország küldeményét viszi a gép, akkor a 14 óra repült időnek csak az 1/5-e jut egy országra? Akkor az csak 2,8 óra/ország? Így viszont akkor már nagyon sok mindenre elég lehet az 50 óra a magyaroknak. Vagy ilyenkor mindenkinek levonják a 14 órát?
Bocsi, de szerintem nem sok értelme van annak hogy a C17-es általunk bérelt MÚLTBÉLI repült óráiból akarsz következtetéseket levonni arra vonatkozóan hogy mi is az MH teherszállítási igénye a JÖVŐBEN.
Egy rámpás teherszállító gép elég multi funkcionális harcászati eszköz (ha jó típust választanak !)
Olyan feladatai lehetnek (a teljesség igénye nélkül) mint:
- teherszállítás (külszolgálatosok és felszerelésük oda-vissza szállítása, Gripen kitelepülések logisztikai támogatása, javításra szoruló külföldi haditechnika ki- és hazaszállítása, stb...)
- légi üza. utántötés,
- eje. és teher dobás (speciálisok és felszerelésük telepítése mindenféle időjárási helyzetben és magasságban)
- MEDEVAC feladatok,
- tűzoltás,
- ELINT feladatok (a C-130-nak van ilyen opciója)
- stb...

Ezeket a feladatokat jelenleg azért nem repüljük mert nincs alkalmas gépünk, de ha lenne akkor ezeket is kéne repülni, illetve folyamatosan gyakorolni.
Ezekre a feladatokra több gépszemélyzetet is fel kellene készíteni és folyamatosan fenn kellene tartani a jártasságukat.
Őszintén szólva én a legkevésbé azért aggódnék hogy nem fogjuk tudni kihasználni 3-4 rámpás kapacitását....
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 807
82 295
113
Bocsi, de szerintem nem sok értelme van annak hogy a C17-es általunk bérelt MÚLTBÉLI repült óráiból akarsz következtetéseket levonni arra vonatkozóan hogy mi is az MH teherszállítási igénye a JÖVŐBEN.
Egy rámpás teherszállító gép elég multi funkcionális harcászati eszköz (ha jó típust választanak !)
Olyan feladatai lehetnek (a teljesség igénye nélkül) mint:
- teherszállítás (külszolgálatosok és felszerelésük oda-vissza szállítása, Gripen kitelepülések logisztikai támogatása, javításra szoruló külföldi haditechnika ki- és hazaszállítása, stb...)
- légi üza. utántötés,
- eje. és teher dobás (speciálisok és felszerelésük telepítése mindenféle időjárási helyzetben és magasságban)
- MEDEVAC feladatok,
- tűzoltás,
- ELINT feladatok (a C-130-nak van ilyen opciója)
- stb...

Ezeket a feladatokat jelenleg azért nem repüljük mert nincs alkalmas gépünk, de ha lenne akkor ezeket is kéne repülni, illetve folyamatosan gyakorolni.
Ezekre a feladatokra több gépszemélyzetet is fel kellene készíteni és folyamatosan fenn kellene tartani a jártasságukat.
Őszintén szólva én a legkevésbé azért aggódnék hogy nem fogjuk tudni kihasználni 3-4 rámpás kapacitását....

Egy több ezer km-re települt 150-200 fős missziónak ellátásához, ahol különféle járművek is kinn vannak, valószínűleg hasonló dolgok fognak kelleni, mint a mostanihoz. Ebbe segítene kicsit belelátni, ha tudnánk hogy mire vették igénybe a C-17-eseket és hányszor. Régen újságírókat utaztattak pl. C-17-esen is, hogy lássák mi hogy történik.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Egy több ezer km-re települt 150-200 fős missziónak ellátásához, ahol különféle járművek is kinn vannak, valószínűleg hasonló dolgok fognak kelleni, mint a mostanihoz. Ebbe segítene kicsit belelátni, ha tudnánk hogy mire vették igénybe a C-17-eseket és hányszor. Régen újságírókat utaztattak pl. C-17-esen is, hogy lássák mi hogy történik.
Én ezt úgy közelíteném ha logisztikus lennék, hogy
- a kint lévő misszió embereit cserélni kell rendszeresen, plusz a szabadságosok, betegek, elöljárók látogatása - ez egy bizonyos utasforgalmat jelent, de hetente, max. kéthetente kell egy járat.
- a kint lévő embereknek kell kaja, váltás ruha, üzemanyag, egyéb felszerelések (a WC-papírtól kezdve az fogkeféig minden..) meg néha lőszer. Ezt le het fordítani kg/fő/nap mutató számra és ezt rendszeresen ki kell vinni a csapatnak. Ez a kg/fő/nap szerintem valahol 20-40 kg/fő/nap között van (de ha valaki tud pontosabb számot szívesen veszem)
Szerény becslésem szerint egy 150 fős misszióhoz egí 25 tonnás kapacitású teherszállítót hetente ki lehet küldeni fullra megpakolva.
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 807
82 295
113
Az Airbus 630 alkalmazott elbocsátását jelentette be Spanyolországban

"A társaság szerdán arról számolt be, hogy 2021 végéig 2362 fő létszámcsökkentést visz végbe, ebből 829 Németországban; 357 az Egyesült Királyságban; 630 Spanyolországban; 404 Franciaországban és 142 más országokban."

Mégsem csak nyomásgyakorlás volt néhány napja az a Reutrers cikk...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Az Airbus 630 alkalmazott elbocsátását jelentette be Spanyolországban

"A társaság szerdán arról számolt be, hogy 2021 végéig 2362 fő létszámcsökkentést visz végbe, ebből 829 Németországban; 357 az Egyesült Királyságban; 630 Spanyolországban; 404 Franciaországban és 142 más országokban."

Mégsem csak nyomásgyakorlás volt néhány napja az a Reutrers cikk...
Erre térjünk majd vissza március végén. De nézd meg a számokat! Kinek fog ez a belengetett létszámcsökkentés legjobban fájni? Ha nem nyomásgyakorlás céljából csinálnák mindezt, akkor miért jelentenek be egy csoportos leépítést 2 évvel előre? :rolleyes:
Meglátjuk ki győz! Igazság szerint az Airbusnak nincs nagyon mit vesztenie. A gyártási éves darabszámot már lejjebb vették. Jó előre be vannak tárazva gépekkel. Még 8-10 évig működhet a gyártósor. Ha addig valami még beesik, az már csak plussz...