A400M Atlas (Airbus)

Ezt azért nem értem, mert tök nyilvános tudtommal, mintha olvastam is volna róla. Anno linkeltem, hogy valami évi 50 óra körüli a fizetett magyar mennyiség. Ebből sejthető, hogy mennyire használjuk ki. Nagyon. Mármint az 50 órához képest. Csak a bibi az, hogy ha évi 100 óra is kéne, akkor sem éri meg erre nehéz száltógépet venni.
másik probléma hogy nem is tudnánk több órát venni hozzájuk, mennek azok elég rendesen minden fele
 
másik probléma hogy nem is tudnánk több órát venni hozzájuk, mennek azok elég rendesen minden fele

Hogy a többi ország sokat használja, azt lehet látni. Az a kérdés, hogy a Honvédség mire használja.
Azért a repült idő/kapacitás elszámolása nagyon érdekelne. Pl. a maradék órákat eladják egymásnak agy elveszik?
 
Tudja valaki, jogy milyen a kihasznâltsâga a C17- eseknek a magyar oldalról?

Az egyik szállítógép beszerzéséről szóló diplomamunkában volt erről írva valami. Celebra/Negan/Gacsat fórumtárs lehet meg tudja mondani fejből, hogy melyikben...

Mintha az egyik róluk szóló angol hírben is lettek volna számok a kihasználtságról.

A Honvedelem.hu-n csak az év végi ejtőernyős ugrásokról volt írás, ami kb. annak az időnek az elhasználása lehet, ami az éves időkeretből megmaradt.
Nem pont a C-17-esek, és nem túl friss adatok, de ebben benne van a 15 évvel ezelőtti helyzet szállítási igényről + hogy akkoriban igen komolyan gondolkodtak az A400M méretében.
Az 1600-ról 1000-re való csökkent létszám kérdőjelezte meg ezen gépek (A400M) létjogosultságát, valamint a 2% helyetti 1,1%-os GDP arányos finanszírozás. Azonban jelenleg is porondon van a nemzetközi szerepvállalás növelése, valamint 2024-re a 2%-os támogatási határ elérése.
Ezen a linken lehet mazsolázni!
Ezen túl pedig szerintem, gyakorlatilag bármilyen felesleges kapacitást el tudnánk sütni. ;)
 
Nem pont a C-17-esek, és nem túl friss adatok, de ebben benne van a 15 évvel ezelőtti helyzet szállítási igényről + hogy akkoriban igen komolyan gondolkodtak az A400M méretében.
Az 1600-ról 1000-re való csökkent létszám kérdőjelezte meg ezen gépek (A400M) létjogosultságát, valamint a 2% helyetti 1,1%-os GDP arányos finanszírozás. Azonban jelenleg is porondon van a nemzetközi szerepvállalás növelése, valamint 2024-re a 2%-os támogatási határ elérése.
Ezen a linken lehet mazsolázni!
Ezen túl pedig szerintem, gyakorlatilag bármilyen felesleges kapacitást el tudnánk sütni. ;)

Arról tudsz valahol egy listát hogy jelenleg melyik misszióban mennyi a parlament által engedélyezett létszám?
 
  • Tetszik
Reactions: Király Fika
Hogy a többi ország sokat használja, azt lehet látni. Az a kérdés, hogy a Honvédség mire használja.
Azért a repült idő/kapacitás elszámolása nagyon érdekelne. Pl. a maradék órákat eladják egymásnak agy elveszik?

Nincs ott egy perc maradék sem.
 
Arról tudsz valahol egy listát hogy jelenleg melyik misszióban mennyi a parlament által engedélyezett létszám?
Szerintem ez nagyjából mindegy, mert a kapacitásokat nem az aktuális létszámokhoz kell igazítani, hanem az elfogadott keretszámokhoz. Az meg ugye az 1200.
Szállítógépet nem 2 éves időtávlatokra vesz senki.
Illetve ne feledjük, hogy a NATO Response Force felé is van teljesítendő vállalásunk, holott az ténylegesen békeidőben nincs kihasználva. Mégis azokkal a kapacitásokkal is kell számolni. :rolleyes:
 
Bár én nagy A400M "hívő" vagyok (talán a legnagyobb a fórumon :oops::rolleyes:) , és az Airbusnak hogyne kéne nagyon a megrendelés. Ha nem is gazdaságilag, inkább presztizsből. De szerintem a 3 szállítógép messze van attól, hogy kulcsbeszerzés legyen a Z2026-ban. Továbbra is azt mondom, hogy bármelyik gép kerül végül is a Légierőhöz, csak jól járhatunk. Mindazonáltal az A400M képességeit valamilyen úton-módon mindenképpen ki kellene használni a Magyar Honvédségnek. Még ha csak valamelyik közös légiflottával is. Aztán ha a németek tényleg nem tudnak mit kezdeni a túlrendelt flottával.... :rolleyes:

Teherszállító terén én spártai vagyok :) Persze valós döntéshez én nem ismerem kellőképpen a honvédség jelenlegi és jövőbeni igényeit.

Mindazonáltal az A400M képességeit valamilyen úton-módon mindenképpen ki kellene használni a Magyar Honvédségnek.

Ez alatt mit értesz? Olyat amúgy korábban mintha olvastam volna, hogy a NATO-n belül nagy az igény a szállító kapacitásra növelésére. Tehát bármilyen ilyen irányú növekedésnek örülnek.
 
Teherszállító terén én spártai vagyok :) Persze valós döntéshez én nem ismerem kellőképpen a honvédség jelenlegi és jövőbeni igényeit.



Ez alatt mit értesz? Olyat amúgy korábban mintha olvastam volna, hogy a NATO-n belül nagy az igény a szállító kapacitásra növelésére. Tehát bármilyen ilyen irányú növekedésnek örülnek.
Abszolút ez a helyzet. A németek durván túlrendelték magukat A400M-ből. Az eredeti 60 helyett náluk a valós igény valahol 40 körül lenne. Az eredeti állapothoz képest elvileg 7 megrendelést opcióra változtattak 12 gépet először tovább akartak értékesíteni, aztán meggondolták magukat, és az utolsó tervek szerint Lichtfeldben alapítanak egy nemzetközi szállító ezredet, ami bérszállítana. Elsősorban a k-európai országoknak.
Csakhogy a tervek szerint majd csak valamikor 2025-re lesz kész a repülőtér rekonstrukciója.
Nagy kérdés, hogy mi lesz az EU afrikai missziójával, mert több ország, köztük maguk a németek is jelezték, hogy komolyan növelnék a szerepvállalást.
Ha ez realizálódik, akkor az további drasztikus légiszállítasi igényt fog generálni. Pl. A németek jelenleg is tartanak egy gépet Jordániában a harci gépeik tankolasa okán.
 
Szerintem ez nagyjából mindegy, mert a kapacitásokat nem az aktuális létszámokhoz kell igazítani, hanem az elfogadott keretszámokhoz. Az meg ugye az 1200. Szállítógépet nem 2 éves időtávlatokra vesz senki. Illetve ne feledjük, hogy a NATO Response Force felé is van teljesítendő vállalásunk, holott az ténylegesen békeidőben nincs kihasználva. Mégis azokkal a kapacitásokkal is kell számolni. :rolleyes:

Ez pont nyilvános bárkinek hozzáférhető adat.

Olvass utána, ez publikus.

Bakker, épp azért kértem.... hogy ha tudtok, adjatok egy linket ahol táblázatos formában össze van gyűjtve, mert én nem tudok ilyet. :hadonaszos:

Hogy ne nekem kelljen összegyűjteni...

2017-es adatok: (tényleges / engedélyezett)


Bosznia: 163/
Koszovó: 373/

Irak: 150/
Afganisztán 90/120
Ciprus 77/150
Libanon 4/10
Grúzia: 5/

Mali: 3/15
Szomália: 8/
Nyugat-Szahara: 7/
Közép-Afrika: 4/

Ebből Irakhoz és Afganisztánhoz kellett(?) nagyméretű szállítógépet használni. Számold ki hogy az évi 50 óra az hány oda-vissza útra elég...

Pápa - Afganisztán - Pápa: 2 * ~7 óra repülés (2 x 4500 km) = 14 óra
Pápa - Irak - Pápa: 2* ~5 óra repülés (2 x 3000 km) = 10 óra

2-2 út és marad még 2 óra az 50 órából, ami kb. ejtőernyős ugrások gyakorlásra jó.

Ezért kérdeztem, hogy hogyan történik a repült idő elszámolása a SAC-nál...
Pl. ha Afganisztánba egyszerre 5 ország küldeményét viszi a gép, akkor a 14 óra repült időnek csak az 1/5-e jut egy országra? Akkor az csak 2,8 óra/ország? Így viszont akkor már nagyon sok mindenre elég lehet az 50 óra a magyaroknak. Vagy ilyenkor mindenkinek levonják a 14 órát?
 
Bakker, épp azért kértem.... hogy ha tudtok, adjatok egy linket ahol táblázatos formában össze van gyűjtve, mert én nem tudok ilyet. :hadonaszos:

Hogy ne nekem kelljen összegyűjteni...

2017-es adatok: (tényleges / engedélyezett)


Bosznia: 163/
Koszovó: 373/

Irak: 150/
Afganisztán 90/120
Ciprus 77/150
Libanon 4/10
Grúzia: 5/

Mali: 3/15
Szomália: 8/
Nyugat-Szahara: 7/
Közép-Afrika: 4/

Ebből Irakhoz és Afganisztánhoz kellett(?) nagyméretű szállítógépet használni. Számold ki hogy az évi 50 óra az hány oda-vissza útra elég...

Pápa - Afganisztán - Pápa: 2 * ~7 óra repülés (2 x 4500 km) = 14 óra
Pápa - Irak - Pápa: 2* ~5 óra repülés (2 x 3000 km) = 10 óra

2-2 út és marad még 2 óra az 50 órából, ami kb. ejtőernyős ugrások gyakorlásra jó.

Ezért kérdeztem, hogy hogyan történik a repült idő elszámolása a SAC-nál...
Pl. ha Afganisztánba egyszerre 5 ország küldeményét viszi a gép, akkor a 14 óra repült időnek csak az 1/5-e jut egy országra? Akkor az csak 2,8 óra/ország? Így viszont akkor már nagyon sok mindenre elég lehet az 50 óra a magyaroknak. Vagy ilyenkor mindenkinek levonják a 14 órát?
Bocsi, de szerintem nem sok értelme van annak hogy a C17-es általunk bérelt MÚLTBÉLI repült óráiból akarsz következtetéseket levonni arra vonatkozóan hogy mi is az MH teherszállítási igénye a JÖVŐBEN.
Egy rámpás teherszállító gép elég multi funkcionális harcászati eszköz (ha jó típust választanak !)
Olyan feladatai lehetnek (a teljesség igénye nélkül) mint:
- teherszállítás (külszolgálatosok és felszerelésük oda-vissza szállítása, Gripen kitelepülések logisztikai támogatása, javításra szoruló külföldi haditechnika ki- és hazaszállítása, stb...)
- légi üza. utántötés,
- eje. és teher dobás (speciálisok és felszerelésük telepítése mindenféle időjárási helyzetben és magasságban)
- MEDEVAC feladatok,
- tűzoltás,
- ELINT feladatok (a C-130-nak van ilyen opciója)
- stb...

Ezeket a feladatokat jelenleg azért nem repüljük mert nincs alkalmas gépünk, de ha lenne akkor ezeket is kéne repülni, illetve folyamatosan gyakorolni.
Ezekre a feladatokra több gépszemélyzetet is fel kellene készíteni és folyamatosan fenn kellene tartani a jártasságukat.
Őszintén szólva én a legkevésbé azért aggódnék hogy nem fogjuk tudni kihasználni 3-4 rámpás kapacitását....
 
Bocsi, de szerintem nem sok értelme van annak hogy a C17-es általunk bérelt MÚLTBÉLI repült óráiból akarsz következtetéseket levonni arra vonatkozóan hogy mi is az MH teherszállítási igénye a JÖVŐBEN.
Egy rámpás teherszállító gép elég multi funkcionális harcászati eszköz (ha jó típust választanak !)
Olyan feladatai lehetnek (a teljesség igénye nélkül) mint:
- teherszállítás (külszolgálatosok és felszerelésük oda-vissza szállítása, Gripen kitelepülések logisztikai támogatása, javításra szoruló külföldi haditechnika ki- és hazaszállítása, stb...)
- légi üza. utántötés,
- eje. és teher dobás (speciálisok és felszerelésük telepítése mindenféle időjárási helyzetben és magasságban)
- MEDEVAC feladatok,
- tűzoltás,
- ELINT feladatok (a C-130-nak van ilyen opciója)
- stb...

Ezeket a feladatokat jelenleg azért nem repüljük mert nincs alkalmas gépünk, de ha lenne akkor ezeket is kéne repülni, illetve folyamatosan gyakorolni.
Ezekre a feladatokra több gépszemélyzetet is fel kellene készíteni és folyamatosan fenn kellene tartani a jártasságukat.
Őszintén szólva én a legkevésbé azért aggódnék hogy nem fogjuk tudni kihasználni 3-4 rámpás kapacitását....

Egy több ezer km-re települt 150-200 fős missziónak ellátásához, ahol különféle járművek is kinn vannak, valószínűleg hasonló dolgok fognak kelleni, mint a mostanihoz. Ebbe segítene kicsit belelátni, ha tudnánk hogy mire vették igénybe a C-17-eseket és hányszor. Régen újságírókat utaztattak pl. C-17-esen is, hogy lássák mi hogy történik.
 
Egy több ezer km-re települt 150-200 fős missziónak ellátásához, ahol különféle járművek is kinn vannak, valószínűleg hasonló dolgok fognak kelleni, mint a mostanihoz. Ebbe segítene kicsit belelátni, ha tudnánk hogy mire vették igénybe a C-17-eseket és hányszor. Régen újságírókat utaztattak pl. C-17-esen is, hogy lássák mi hogy történik.
Én ezt úgy közelíteném ha logisztikus lennék, hogy
- a kint lévő misszió embereit cserélni kell rendszeresen, plusz a szabadságosok, betegek, elöljárók látogatása - ez egy bizonyos utasforgalmat jelent, de hetente, max. kéthetente kell egy járat.
- a kint lévő embereknek kell kaja, váltás ruha, üzemanyag, egyéb felszerelések (a WC-papírtól kezdve az fogkeféig minden..) meg néha lőszer. Ezt le het fordítani kg/fő/nap mutató számra és ezt rendszeresen ki kell vinni a csapatnak. Ez a kg/fő/nap szerintem valahol 20-40 kg/fő/nap között van (de ha valaki tud pontosabb számot szívesen veszem)
Szerény becslésem szerint egy 150 fős misszióhoz egí 25 tonnás kapacitású teherszállítót hetente ki lehet küldeni fullra megpakolva.
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator
Az Airbus 630 alkalmazott elbocsátását jelentette be Spanyolországban

"A társaság szerdán arról számolt be, hogy 2021 végéig 2362 fő létszámcsökkentést visz végbe, ebből 829 Németországban; 357 az Egyesült Királyságban; 630 Spanyolországban; 404 Franciaországban és 142 más országokban."

Mégsem csak nyomásgyakorlás volt néhány napja az a Reutrers cikk...
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Az Airbus 630 alkalmazott elbocsátását jelentette be Spanyolországban

"A társaság szerdán arról számolt be, hogy 2021 végéig 2362 fő létszámcsökkentést visz végbe, ebből 829 Németországban; 357 az Egyesült Királyságban; 630 Spanyolországban; 404 Franciaországban és 142 más országokban."

Mégsem csak nyomásgyakorlás volt néhány napja az a Reutrers cikk...
Erre térjünk majd vissza március végén. De nézd meg a számokat! Kinek fog ez a belengetett létszámcsökkentés legjobban fájni? Ha nem nyomásgyakorlás céljából csinálnák mindezt, akkor miért jelentenek be egy csoportos leépítést 2 évvel előre? :rolleyes:
Meglátjuk ki győz! Igazság szerint az Airbusnak nincs nagyon mit vesztenie. A gyártási éves darabszámot már lejjebb vették. Jó előre be vannak tárazva gépekkel. Még 8-10 évig működhet a gyártósor. Ha addig valami még beesik, az már csak plussz...