Nincsen magasabb vételár! Vételárnövekedést csak az emelt szolgáltatásért tudnak és tudtak kérni. A módosításokat az Airbus saját költségén végezte el. Ez volt a feltétele a brutális kötbérek mérséklésének. A tavaly nyári megállapodás szerintem eléggé megnyugtató lehetett minden fél részére.
Erős a Hardball a gyártó és az átvevő országok között (a németekkel elsősorban). Nem véletlen, hogy a németek, - aki brutálisan túlrendelték magukat - nem akarták lemondani a megrendelést, mert a fejlesztés költségeit így is úgy is nekik kellett állniuk. Mindenki részéről mostohán van/volt kezelve az ügy, mivel mindenki nagyon sokat bukik, ha bontaná a szerződést. Az Airbus eddig biztosan bukóban van a típussal, a felmerült kezdeti, + nemrég kiderült (és azóta már javított) gearbox gondok miatt.
Az Airbusnak eléggé mostohagyereke ez a projekt. Pénzügyileg - a csúszások miatt - nagyon sokat kellett kötbérre áldozni, cserébe a spéci fejlesztési igényekért még megpróbálták lehúzni a fejlesztő országokat. Ez mérgezi a mai napig az Airbus és a németek viszonyát. Nem véletlenül szívatják az Airbus-t a németek a szaudi embargóval sem.
Viszont emellett nagyon remélem, hogy a mostanra kikupálódott típussá váló gép csak a pozitív visszajelzéseket fogja gyűjteni. És végre mindenki a elsősorban a képességei miatt fogja emlegetni.
De ugyan az a helyzet szerintem az A400M-nél is, mint a PUMA-nál, hogy ha ebben a pillanatban rendelnénk belőlük, akkor már nekünk nem kellene a szopóágra kerülni.
Nekünk nem kell az OCCAR-on keresztül rendelni. Mi megrendelhetnénk direktben az Airbustól is, és talán sokkal rugalmasabb feltételekkel kapnánk egy már a gyerekbetegségein túllevő konstrukciót. Ráadásul már egy kész konstrukciót vennénk, és nem kellene a fejlesztési költségeket állnunk.
Alapvetően én is a pénzügyi problémát érzem csak a beszerzés útjában. Nem azt, hogy ne szánnánk rá annyi pénzt, amennyibe kerülne, hanem hogy a pillanatnyi pénzügyi helyzet fog esetleg egy olyan szituba sodorni, hogy kompromisszumos megoldás születik.
De hangsúlyozom a KC nem technikailag lenne nagy kompromisszum, ott inkább abban érzem a problémát, hogy friss típus lesz, és per pillanat úgy látszik kevés lesz az európai megrendelő. Ott inkább a későbbi supportot érzem problémásnak.
Egy olyan gép, mint az A400M aminek a végén lesz minimum 170-190db végső megrendelése sokkal nagyobb alkatrészbázisra számíthat. Pláne, hogy a megrendelt mennyiségek 98%-a itteni európai megrendelőhöz került. Pláne, hogy az Airbusra építjük a Magyar Légierő igen jelentős részét.
De kövezzetek meg, én még a Kawasaki C2-t is egy működő alternatívának gondolom! Ez a japánoknak egy olyan kirakat projektje, amire nagyon-nagyon oda fognak figyelni, hogy minden flottul menjen (annak ellenére, hogy abból sem lesz sok gép legyártva). Mivel évtizedek óta az első katonai projekt, amiből exporttermék lehet.
Azt gondolom, hogy a gép maga még olcsóbb is lehet - vagy valahol akörül fog mozogni -, mint a KC-390. (állítólag drasztikusan csökkent az ára a gépnek)
De én a japán presztizs projektekben nagyon megbízom. Ők is el tudnak követni hibákat, de ott aztán nincs olyan, hogy egymásra mutogatás. Elég csak a Honda ma is élő post 2k F1-es projektjét megnézni. Normális cégek/országok már régen leírják a veszteségeket. Ezek meg öntik bele a fejlesztési pénzeket, és addig nem nyugszanak, amíg össze nem reszelnek valami maradandót.
A C2 meg ráadásul ebből a szempontból inkább hasonlít egy japán autóra. Nem forradalmi, de azt valószínűleg atom biztosan tolja.
És még arra is fogadni mernék, hogy a műszerfalon van egy "quartz óra"!!!