T
Törölt tag 1586
Guest
Azt meg szabad kérdezni, hogy az olcsó (?) C-130J képessége hogy aránylik a drága A400M képességeihez?
Ha mondjuk 90 millió $-ért kapnánk 3 db C-130J-t (összesen 270 millió $, igaz minden nélkül), akkor annak az 57 tonnás össz szállítókapacitása ér e annyit az MH-nak, mint mondjuk 2 db A400M 74 tonnás szállító kapacitása 280 millió EUR-ért?
Nyilván csak rajongója vagyok a légierő dolgainak, de ha én dömpereket vennék és érdekelne a gazdaságos használhatóságuk, akkor az olcsóbb dömper szállítóképességét hozzámérném a drágábbéhoz.
Tudom, hogy nagyon sok szempont van ami befolyásolhatja még azt, hogy valami olcsó vagy drága, de az az érzésem, hogy a C-130J nem tud olyan olcsó lenni, hogy megérje megvenni.
Sőt, azt látom, hogy nem tud olyan olcsó lenni, hogy valóban adjon valamit az MH légi szállító képességéhez, tekintve, hogy nagyon korlátozott a szállító tere is, terhelhetősége mellett.
Na így viszont bazi drágának tűnik.
- Ne, még véletlenül se mondjuk hogy $90 millióért kapunk C-130-ast !!! Még viccnek is rossz...
Az azt jelentené hogy nem vettél a gépekhez tartalék hajtóműveket, alkatrészeket, üzemeltetési támogatást, kiképzést, önvédelmi rendszert, semmit….
Inkább azt mondjuk hogy van három gépünk ami szeretnénk mindig 90% - vagy a fölötti - hadrafoghatósági állapotban tartani, a lehető legjobban fel vannak szerelve nem csak teherszállításra, de egyéb műveletekre is (speciálisok kirakása éjjel, rossz időben, kis magasságban repülve, MEDEVAC, SIGINT, tűzoltó, Drón-decoy indító-befogó, stb..).
Bevált, igénytelen munkalovakra (!!) van szükségünk amik ha kell akkor hetekig repülnek mindenféle karbantartás nélkül úgy hogy csak a kerozint öntöd beléjük. - Ha van minimum két olyan típusunk ami megfelel ezeknek a követelményeknek van értelme elkezdeni számolgatni hogy "kis dömper" vagy "nagy dömper"...
- A topic témájánál maradva az A400 - elismerve hogy rengetek előremutató konstrukciós ötlet van a gépben - a jelen állapotában egyáltalán nem felel meg egy igénytelen, strapabíró munkalóval szemben támasztott követelményeknek. Lsd.: angol műszakiak véleménye, a magyar teherszállító gyakorlaton nyújtott teljesítménye ("statikus" becenév...). Talán ha lesz belőle egy továbbfejlesztett A401 érdemes lesz vele foglalkozni….jelen állapotában egy üzemeltetési csődtömeg.