A légcsavarral az a baj, hogy mint open-rotor, a gépet teríti be porral, kövekkel.
Minél nagyobb az átmérő, minél nagyobb a teljesítménye, ez a veszély is annál nagyobb.
Mint fentebb írtam és videókkal is mutattam, a turbofan hajtóművek se fel-, se pedig leszállásnál nem jelentenek akkora veszélyt magára a gépre, mint a légcsavarok.
Tehát az egyik esetben a hajtóműre veszélyesebb inkább a felkavart por, míg a másik esetben magára a gépre.
Tessék választani!
Az a baj, hogy nehéz úgy vitázni, hogy a másik oldalon ülők láthatólag a képi bizonyítékra is tesznek magasról és valamivel meg kell ideologizálni, hogy miért lett turboprop egy stratégiainak csúfolt szállítógép. Úgy tesznek, mintha csak azzal lenne elérhető a STOL...
Szerencsére ezt nem nekünk kell kiválasztani. De helyettünk már megtették a taktikai gépek gyártói. C-235, C-295, C-27, A400M, C-130, C-23, Il-112, AN-22, AN-26, AN-188, Y-9.
Hogy egy kompetens és zsebre menő vállalkozást is meghalgassunk.
India egyik bérrepülő társaságának honlapjáról:
2. Better short and unpaved runway performance: Turboprop aircraft have lower landing speeds and hence can land on short runways. Some airplanes such as Twin Otters can land on runways which are less than 1,000 feet in length.
In addition, turboprop aircraft are better suited to unpaved runway conditions. Dust and other FOD objects have a significant impact when ingested into turbojet engines thereby causing extensive internal damage.
A key advantage of the above is that a lot of airports which have shorter runways become available for turboprop aircraft operation which normally could not be accessed by turbojet airplanes.
A key example in India is that of Jamshedpur, a major industrial city.
The airport in Jamshedpur can only accessed by turboprop aircraft.
/a link felsorolja a hátrányait is!!!/
Láthatólag nem esett le a hajtóműves levezetés úgy, hogy ketten is beszálltak a témába.
A kisebb hatótávolságú teherszállítógépek azért turboprop gépek, mert
- úgy sem mennek messzire.
- cserébe a méretükhöz képest meglepően jó teheremelő képesség van, mert kevés üzemanyaggal is beérik
Lefordítom. Ha turbojet lett volna egy akkora gép, akkor még annyit sem emelt volna régen, mint amit, mert a kerónak kell a hely. Vagy fordítva. Megemeli és a hatósugár 1000 km alatti lenne úgy kb. Az igaz, hogy akár 950 km/h táján is repülne egy C-27 méretű gép ,csak a hatótávolsága a turboprop fele, ha lett volna esetleg 2/3-a.
A gépek sebességén spóroltak, hogy értelmezhető tömeget vigyenek értelmezhető távra.
Nézd már meg, a C-27 üres tömege
17 tonna és közben
11 tonna teherrel fel tud szállni és elrepülni értelmes hatótávra. A C-17-nél ez mekkora? Kb.
130 tonna üresen és
80 tonnát tud emelni.
A gépek tömegéhez képesti arány összehasonlítása házi feladat. Meg az, hogy az A400 számai ehhez képest mennyire borzalmasak mégis...
Simán arról van szó, hogy a csúszkák a tervezőpulton máshova kerülnek...
De bakker, egy olyan gépnél, ahol el kéne repülni 5-8 ezer km távolságra, azt nem lehet megtenni, 600 km/h sebesség tájával, mert borzalom a vége
.
Az An-22 azért lett turoprop, mert az orsz turbojet hajtóművek fogyasztása
olyan katasztrofálisan szar volt, hogy értelmezhető hatótávolságot
mással nem tudtak elérni. A történet nem ismeretlen,
mert ezért létezik a Tu-95 család is. Mert a Bisonnal elsőre nem sikerült...
Nézzed már meg bakker, hogy az An-124 hatótávolsága egy azonos teherrel repülő C-5-höz képest hol van. Izé. Ennyivel maradt le a szovjet hajtómű fejlesztés. De, ha engedtek a sebességből, akkor ment a dolog.
Az, hogy ma négy hajtóműves a C-130 az örökség, mert valójában még kettővel is fel tudna szállni, ha részteherrel megy 2/3 max távolságra. Csak három hajtóművessé nem tudják átépíteni. Cserébe hamarabb eléri ma az utazómagasságát és ezzel csökkenti a fogyasztását.
A szezont tetszik kavarni a fazonnal és a tervezési alapokat sem tetszik érteni, hogy miért turboprop a kis relatíve kis távolságra repülő gép. Mert a sebességen nyert spórolást a teheremelésbe pakolják bele.
Nagyon, nagyon, nagyon kevés olyan gép van, ami C-27 és C-235 méretű jellegre és jet gép. Az egyik ilyen a BAe 146, de annak igen speciális oka van, hogy miért lett olyan.