A400M Atlas (Airbus)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Ez a vita a stratégiai/taktikai légi szállításról, kezd parttalan lenni. Halkan megkérdeném: ami az US/RU viszonylatban taktikai szállítás, az lehet egy magyar viszonylatban stratégiai is?
Példaként: az US-nak Németországból Nagyváradra taktikai szállítási feladat. Nekünk akár stratégiai is lehet.
Személy szerint, bármilyen szívesen is látnám, A400-as, vagy C17-es méretű gép felesleges luxus lenne. A nagy méretű, nehéz szállítmányokat messzire a pápai C17-esekkel, közelre vasúti szállítással megoldhatjuk. Nekünk a stratégiai szó azt jelentheti, hogy szállítani/ugratni/utántölteni... esetleg (vágyálom) légtérellenőrzés....
Nem parttalan. Kamm egyszerűen simán arrogánsan hülye. Amikor elmagyarázzák, hogy téved, akkor is veri tovább a nyálát. Jön azzal, hogy mit tud és mit nem, majd amikor képen / videón megmutatják neki hogy téved, akkor meg lapít.

Azért, mert vagy egy-két darab olyan géped, amivel felépíthető a stratégiai szállító kapacitás, attól nincs olyan képességed. Az európai erőlködés a Pápán azzal a kevés géppel mondjuk úgy, hogy megmosolyogtat. Ok, jó hogy van, de annak az alakulatnak alsó hangon 12 géppel kéne rendelkeznie, hogy komolyan vehető legyen.

Ja, és objektív szempontok alapján, az A400-at stratégiai szállítógépnek hívni mulatságos. Az 1961-es C-141 paramétereit nem éri el több helyen a gép. Lásd a gyakorlati példát a C-17-tel. Egyetlen C-17 azonos idő alatt 2,5-szer nagyobb távolság repülhető le, nagyobb teherrel. Nyilvánvalóan nem azonos kategória a gép. És nem az A400 javára.

Fel nem fogom, hogy kamm miért van oda ezért a katasztrófáért, ami alapvetően el van baszva. Mi a francnak kell olyan STOL képességű szállítógép, amikor úgysem merik bevetni olyan környezetben, amire méretezték az európai és nyugati országok kockázatvállaló képességének hiánya miatt. Azért kellett elbaszni az egészet turboproppal és kis méretével, hogy esetleg valami 3. világbeli katasztrófasújtott helyen leszállhasson szar pályán...? Amire amúgy a C-17 is képes...?

Vastaps...
Nem. A stratégiai légi szállítási képesség annyit tesz, hogy képes vagy stratégiai légi szállítasra. Lényegtelen hogy mekkora erőről beszélünk. Mi a leendő három gépünkkel kb. század szintű erőt tudunk kitelepíteni/és ellátni másik kontinensre. De hoppá! Most is pont annyi van odakint maximum 1 színhelyen.
Mégegyszer mondom: az amerikaiaknak oroszoknak kínaiaknak nem csak stratégiai légiszállítási képességük van, hanem stratégiai légiszállítású ERŐI.
Csapatok + az őket kiszolgálni képes stratégiai légi szállítási képesség.
A képesség nem jelenti a csapatokat, csak a nagy hatótávolságú szállítókat. Képes vagy közvetlenül másik kontinensre kijuttatni csapatot, ott el tudod látni, és vissza is tudod hozni őket.

Egy példa a képesssegre:
A Mi-24-eseink felújítása arról szólt, hogy a harci helikopter KÉPESSÉGET fenntartsuk. Ez akkor is megvalósult, ha csak 8 gép erejéig történt. Egy amerikai helikopter század jóval több Apache-t tartalmaz!
Azonban megmaradtak a hajózóink, akik még ismerik a harci helikopteres harceljárásokat, és repültek - még ha csak gyakorlaton is - helikopteres CAS feladatokat. Csak át kell képezni őket Airbusokra, de nem kell velük elölről kezdeni a teljes kiképzést. Nem mellesleg nagy részüknek kiképző jogosultsága is van.
Képeségről van szó! Nem számottevő erőről. Eszközről, és az azt üzemeltető személyzetről.
A SAC is pontosan ilyen KÉPESSÉGRŐL szól. Megadja a kisebb országoknak is a stratégiai légiszállítás, azaz az intertheater szállítás, vagy máshogy nevezve a nagy hatótávolságú szállítás KÉPESSÉGÉT.
Csakhát a mi kis 60 óránkkal a SACban nem igazán lehet még egy század szintű erőt sem önállóan kivinni misszióba, és ott fenntartani, meg hazahozni.
Hja és nem egy missziónk van másik kontinensen!
Egy század áttelepítése nem stratégia képesség, mert egy század ereje az lószar, nem erő.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 651
17 063
113
Ha nagyon nyelveszkedni akarunk akkor szerintem ezt szét kellene boncolni. Más a stratégiai legiszallitasi képesség és más az hogy valami alkalmas stratégiai légi szállításra. Meg ugye mi a stratégia?? Az USAnak az ha pl egy páncélos zaszloaljat át tud dobni EUba 3 nap alatt..... Ehhez kell X C17es neki... Ha nekünk az a stratégiánk hogy vigyünk el 9db PUMAt pl Afganisztánba 3 körben és van 3 A400 asunk aki leszallas nélkül ezt megcsinalja, akkor b+ nekünk van stratégiai légi szállítású nem?? Nem lehet az USA stratégiáját rahuzni a kis európai országok stratégiájara mert közé nincs hozzá...
Ezt adom én is. Máshogy fogja definiálni egy amerikai kontinens méretű ország jelentős tengeren túli jelenléttel és érdekeltséggel, es megint máshogy egy "kis" europai állam.
Szórakoztató szájkarate, amolyan filozófikus Múúpoint ezen vitázni. :rolleyes:
 

Ratamahata

Well-Known Member
2018. december 1.
1 268
5 449
113
.

Egy század áttelepítése nem stratégia képesség, mert egy század ereje az lószar, nem erő.

Valóban nem erő, de ha egy ország stratégiája az hogy tudjon egy századot átdobni bárhova X időn belül, akkor annak a szállítása önerőből az stratégiai képesség nem? Az adott ország saját kimondott stratégiája! De ha azt vesszük igazából semmi keresnivalója a magyar honvédségnek külföldön, nem is kell szállítógép. Ha valaki azt akarja hogy menjünk messze az vigyen ki minket. A hont itthon kell védeni, nem a világvégén....
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 869
85 415
113
Valóban nem erő, de ha egy ország stratégiája az hogy tudjon egy századot átdobni bárhova X időn belül, akkor annak a szállítása önerőből az stratégiai képesség nem? Az adott ország saját kimondott stratégiája! De ha azt vesszük igazából semmi keresnivalója a magyar honvédségnek külföldön, nem is kell szállítógép. Ha valaki azt akarja hogy menjünk messze az vigyen ki minket. A hont itthon kell védeni, nem a világvégén....

Ha egy fél Margit-sziget méretű terület elfoglalása stratégiai akkor lehet egy század hurcolásának képessége is stratégiai.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár
W

Wilson

Guest
Nem parttalan. Kamm egyszerűen simán arrogánsan hülye. Amikor elmagyarázzák, hogy téved, akkor is veri tovább a nyálát. Jön azzal, hogy mit tud és mit nem, majd amikor képen / videón megmutatják neki hogy téved, akkor meg lapít.

Azért, mert vagy egy-két darab olyan géped, amivel felépíthető a stratégiai szállító kapacitás, attól nincs olyan képességed. Az európai erőlködés a Pápán azzal a kevés géppel mondjuk úgy, hogy megmosolyogtat. Ok, jó hogy van, de annak az alakulatnak alsó hangon 12 géppel kéne rendelkeznie, hogy komolyan vehető legyen.

Ja, és objektív szempontok alapján, az A400-at stratégiai szállítógépnek hívni mulatságos. Az 1961-es C-141 paramétereit nem éri el több helyen a gép. Lásd a gyakorlati példát a C-17-tel. Egyetlen C-17 azonos idő alatt 2,5-szer nagyobb távolság repülhető le, nagyobb teherrel. Nyilvánvalóan nem azonos kategória a gép. És nem az A400 javára.

Fel nem fogom, hogy kamm miért van oda ezért a katasztrófáért, ami alapvetően el van baszva. Mi a francnak kell olyan STOL képességű szállítógép, amikor úgysem merik bevetni olyan környezetben, amire méretezték az európai és nyugati országok kockázatvállaló képességének hiánya miatt. Azért kellett elbaszni az egészet turboproppal és kis méretével, hogy esetleg valami 3. világbeli katasztrófasújtott helyen leszállhasson szar pályán...? Amire amúgy a C-17 is képes...?

Vastaps...

Egy század áttelepítése nem stratégia képesség, mert egy század ereje az lószar, nem erő.


Kíváncsi lennék a véleményedre,hogy szerinted a három /ezt azért kezeljük fenntartásokkal/ szóba jöhető géptípus közül melyik lenne a legoptimálisabb számunkra a jelenlegi helyzet /a honvédség részvétele külföldi missziókban a koronavírus járvány következtében kialakuló krízis stb/ figyelembe vételével.
 
M

molnibalage

Guest
Kíváncsi lennék a véleményedre,hogy szerinted a három /ezt azért kezeljük fenntartásokkal/ szóba jöhető géptípus közül melyik lenne a legoptimálisabb számunkra a jelenlegi helyzet /a honvédség részvétele külföldi missziókban a koronavírus járvány következtében kialakuló krízis stb/ figyelembe vételével.
Nincs "fehér könyv", ergo nincs követelmény, hogy mit akar a vezetés. Célok nélkül hogyan választ gépet az ember? Vagy, ha van, én nem ismerem.
Így meg nem lehet semmit mondani azon túl, hogy A400? Nem, kösz.
 
W

Wilson

Guest
Nincs "fehér könyv", ergo nincs követelmény, hogy mit akar a vezetés. Célok nélkül hogyan választ gépet az ember? Vagy, ha van, én nem ismerem.
Így meg nem lehet semmit mondani azon túl, hogy A400? Nem, kösz.

Természetesen ez így van nem publikus a "fehér könyv" de szerintem nem is lehet elvárni, itt a fórumon senkitől sem,hogy e miatt számonkérhető legyen,viszont én kiváncsi vagyok bárkinek a véleményére,hogy a beszerzendő szállítógépnek milyen feltételeknek kell megfelelnie.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Nincs "fehér könyv", ergo nincs követelmény, hogy mit akar a vezetés.
A vezetés hangosan és érthetően deklarálta hogy HÁROM DB. RÁMPÁS TEHERSZÁLLÍTÓ gépet akar.
Tőlem aki karja nevezheti ezt stratégiai képességnek, vagy erőnek, vagy annak aminek akarja….nem hiszem hogy lényeges lenne hogy ki minek hívja ezt a kapacitást...
Ennél sokkal fontosabb hogy ha már csak HÁROM gépre futja akkor azok legyenek alkalmasak minél több feladatra, legyen 90% fölött a hadrafoghatóságuk (ne "statikus" legyen a becenevük) és az üzemeltetésükre ne menjen rá a gatyánk is.
Ennyi...ha ezeknek a követelményeknek több típus is megfelel akkor lehet mérlegelni hogy melyik az olcsóbb.

Jelen állapotában az A400M egy nehezen és drágán üzemeltethető kiforratlan típus ami miatt szerintem nekünk nagy ívben kerülni kellene
 
M

molnibalage

Guest
A vezetés hangosan és érthetően deklarálta hogy HÁROM DB. RÁMPÁS TEHERSZÁLLÍTÓ gépet akar.
Tőlem aki karja nevezheti ezt stratégiai képességnek, vagy erőnek, vagy annak aminek akarja….nem hiszem hogy lényeges lenne hogy ki minek hívja ezt a kapacitást...
Ennél sokkal fontosabb hogy ha már csak HÁROM gépre futja akkor azok legyenek alkalmasak minél több feladatra, legyen 90% fölött a hadrafoghatóságuk (ne "statikus" legyen a becenevük) és az üzemeltetésükre ne menjen rá a gatyánk is.
Ennyi...ha ezeknek a követelményeknek több típus is megfelel akkor lehet mérlegelni hogy melyik az olcsóbb.

Jelen állapotában az A400M egy nehezen és drágán üzemeltethető kiforratlan típus ami miatt szerintem nekünk nagy ívben kerülni kellene
Ez tök jó, hogy három rámpás, de a C295 is rámpás. A specifikáció kicsit több számomra, mint rámpás...
 
W

Wilson

Guest
A vezetés hangosan és érthetően deklarálta hogy HÁROM DB. RÁMPÁS TEHERSZÁLLÍTÓ gépet akar.
Tőlem aki karja nevezheti ezt stratégiai képességnek, vagy erőnek, vagy annak aminek akarja nem hiszem hogy ez lenne a lényeges lenne.
Ennél sokkal fontosabb hogy ha már csak HÁROM gépre futja akkor azok legyenek alkalmasak minél több feladatra, legyen 90% fölött a hadrafoghatóságuk (ne "statikus" legyen a becenevük) és az üzemeltetésükre ne menjen rá a gatyánk is.
Ennyi...ha ezeknek a követelményeknek több típus is megfelel akkor lehet mérlegelni hogy melyik az olcsóbb.

Jelen állapotában az A400M egy nehezen és drágán üzemeltethető kiforratlan típus ami miatt szerintem nekünk nagy ívben kerülni kellene

Akkor ezen logika mentén te olvasatodban marad a Herky?Mivel a KC390s vadonatúj típus és nagyobb a kockázat van a supportjában.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Ez tök jó, hogy három rámpás, de a C295 is rámpás. A specifikáció kicsit több számomra, mint rámpás...
Igen, a C295 is rámpás meg a C27-is
Elhangzott még a légi üzemanyag utántöltési képesség is, meg a HUF 75 milliárd is.
Az tuti hogy erős ellentét feszül a programra allokált klts.keret és szükséges/elvárt képességek között.

Ha a 75 milliárd keret lesz az erősebb akkor csak C295 lesz...
 
W

Wilson

Guest
Igen, a C295 is rámpás meg a C27-is
Elhangzott még a légi üzemanyag utántöltési képesség is, meg a HUF 75 milliárd is.
Az tuti hogy erős ellentét feszül a programra allokált klts.keret és szükséges/elvárt képességek között.

Ha a 75 milliárd keret lesz az erősebb akkor csak C295 lesz...

Az a 75 milliárd biztos,hogy nincs kőbevésve.
 

K.Atti63

Active Member
2019. február 4.
254
104
43
Az a 75 milliárd biztos,hogy nincs kőbevésve.


Már régóta megy itt a fórumon,hogy a C295-ös nagyon kicsi, C27-es kicsi, a C130-as hatvanéves konstrukció plusz arany áron mérik.Az A400-as nekünk nem jó, KC390-es meg kiforratlan típus,ha jól tudom, 2 sorozat gyártott van belőle. Kínai, orosz kiesve, mondjuk én a C2-est el tudnám képzelni,de szinte az is teljesen kizárt. Az is lehet, hogy várják, hogy milyen IFV-ket vagy APC-ket szerzünk be. Érdekes módon a cseheknek megfelel a 6 db C295-ös. Meg olvastam valahol, az A319-ek előtt, 5-6 rámpás gépről volt szó. Mondjuk az erre szánt összegből, szerintem 3 db C295-ös vagy 3 db C27-est vígan tudnánk venni. Meg szó volt róla, hogy a párhuzamos üzemeltetés nem gazdaságos, gondolok itt a C27 -re vagy C130-ra. Vegyünk Galaxy-t, mi az a 4-500 milla.. :D:D:D:p:p:p:eek::eek:;););) A C17- ből kizárt, hogy az amcsik akár egy darabot is adjanak. o_O:D
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 651
17 063
113
Természetesen ez így van nem publikus a "fehér könyv" de szerintem nem is lehet elvárni, itt a fórumon senkitől sem,hogy e miatt számonkérhető legyen,viszont én kiváncsi vagyok bárkinek a véleményére,hogy a beszerzendő szállítógépnek milyen feltételeknek kell megfelelnie.

Szerintem első követelmény, a NER-Kormány eddigi működési gyakorlatát látva, hogy valami féle politikai tőkét tudjanak kovácsolni a beszerzésből. Elsősorban belpolitikai. De ha kell akár külpolitikai eszköz is lehet, ha a szükség úgy kívánja.
A szakmai szempontok jöhetnek ezután, és végül az ár.
Nem célom eltéríteni a beszélgetést, de úgy tűnik erről jótékonyan mindenki megfeledkezik.
 

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 861
4 693
113
Már régóta megy itt a fórumon,hogy a C295-ös nagyon kicsi, C27-es kicsi, a C130-as hatvanéves konstrukció plusz arany áron mérik.Az A400-as nekünk nem jó, KC390-es meg kiforratlan típus,ha jól tudom, 2 sorozat gyártott van belőle. Kínai, orosz kiesve, mondjuk én a C2-est el tudnám képzelni,de szinte az is teljesen kizárt. Az is lehet, hogy várják, hogy milyen IFV-ket vagy APC-ket szerzünk be. Érdekes módon a cseheknek megfelel a 6 db C295-ös. Meg olvastam valahol, az A319-ek előtt, 5-6 rámpás gépről volt szó. Mondjuk az erre szánt összegből, szerintem 3 db C295-ös vagy 3 db C27-est vígan tudnánk venni. Meg szó volt róla, hogy a párhuzamos üzemeltetés nem gazdaságos, gondolok itt a C27 -re vagy C130-ra. Vegyünk Galaxy-t, mi az a 4-500 milla.. :D:D:D:p:p:p:eek::eek:;););) A C17- ből kizárt, hogy az amcsik akár egy darabot is adjanak. o_O:D
A C17-et már nem gyártják, ezért felejtős.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1
M

molnibalage

Guest
Már régóta megy itt a fórumon,hogy a C295-ös nagyon kicsi, C27-es kicsi, a C130-as hatvanéves konstrukció plusz arany áron mérik.Az A400-as nekünk nem jó, KC390-es meg kiforratlan típus,ha jól tudom, 2 sorozat gyártott van belőle. Kínai, orosz kiesve, mondjuk én a C2-est el tudnám képzelni,de szinte az is teljesen kizárt. Az is lehet, hogy várják, hogy milyen IFV-ket vagy APC-ket szerzünk be. Érdekes módon a cseheknek megfelel a 6 db C295-ös. Meg olvastam valahol, az A319-ek előtt, 5-6 rámpás gépről volt szó. Mondjuk az erre szánt összegből, szerintem 3 db C295-ös vagy 3 db C27-est vígan tudnánk venni. Meg szó volt róla, hogy a párhuzamos üzemeltetés nem gazdaságos, gondolok itt a C27 -re vagy C130-ra. Vegyünk Galaxy-t, mi az a 4-500 milla.. :D:D:D:p:p:p:eek::eek:;););) A C17- ből kizárt, hogy az amcsik akár egy darabot is adjanak. o_O:D
Remélem csak buta idézetként szerepel a 60 éves C-130 konstrukció...
Agyalapi sallert adnék annak, aki ekkora marhaságot leír...