Admiral Kuznyecov / Kuznetsov / Project 11435 (Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 568
26 470
113
A dailymail-en (most sem rohog! :)) az egyik hozzaszolo szerint ezeknek a a koteleknek teljesen mas a csillapito mechanizmusa mint a nyugatiaknak. Ott van valamilyen mechanikai csillapito szerkezet, az oroszoknal meg a kotel nyulasaval is szamolnak (es folyton ujra kell fonni oket) vagy valami ilyesmi. @boki talan tobbet tud ezekrol.
Annyit nem tud nyúlni az acél önmagában, kell lenni más energia elnyelőnek. Minden teherviselő elem a dinamikus erőhatásokra megnyúlik. Egy része rugalmas, a többi nem annyira. :)
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
3:20-nál lemennek az „amortizátorhoz”, ott látszik, hogy a sodrony be van fűzve egy nagy-nagy hidraulikus dempfer dugattyúrúdjának végéhez. Úgy tűnik, hogy az energia felvétele itt is döntően a dempfer dolga, mint az amerikai hordozókon.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Nem tudom, hogy hol készült.

A fékező kötél jól látszik. Komoly mechanizmus lehet a fedélzet alatt. Gondolom, hogy a nem könnyű kötelet kicserélni, nem 1 egyszerű eset lehet. Van súlya az anyagnak, meg befűzni? Hogy a MiG-et miért nem küldték el időben a szárazföldre? Ha, csak már akkor sem volt elég üza.
Az 1322es hsz videóban 36,07nél látszik a fék. Nem olyan nagy. Katapultot meg csak a Gránitok kiszerelése után lehetne tenni, mert az pont a közepe alatt van.
 
  • Tetszik
Reactions: jani22 and vilmoci

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 495
59 956
113
Remèlem nem untatok senkit:
A wikipedia-n angolul "arresting gear" alatt részletesen le van irva a hidralikus fekrendszer.A jutubon vannak filmek, ahol elszakad a kötél (Aircraft carrier arresting cable breaks).
Pàr èrdekesseg:
A kötelek nem egy darabból vannak, mert az a rész, amibe a gèp kampója beakad, nagyon kopik. Au us navy ezt a részt 125 "fogàs" utàn cseréli, ami 2-3 perc alatt megvan, mert ez a kötèl a két végèn gyorskapcsokkal van azokhoz kötve, amelyek a hidralikus fèkcilinderekhez vezetnek. A fogókötél vastagsàga 25-35mm. A hidralikus cilinderben a nyomàst a repülögèp sulyàhoz lehet àllitani, hogy mindegyik gép ugyanott àlljon meg.
Ha a kötél szakad, visszacsap mint egy ostor, elkapva mindenkit, akit elèr. Van, hogy felugorva, a kötél csapàsàt ki lehet kerülni. A fenti jutub filmen ez egynek sikerült, 7 ember súlyosan megsebesült és azonnal a szàrazföldre kellett öket kórhàzba szàllítani.
Sajnos nem tudok linkeket kapcsolni erról a tabletről. ( nem merem màr mondani, hogy ipad, mert joker leba.... :) )
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 495
59 956
113
A hidralikus fékrendszer önsúlya 43 tonna, tehàt nem kicsi. Nekem ugy tünik a dzövegből, hogy az amiknàl a kötél mindkét végén van egy fékrendszer, eltérően a fenti orosz modelltől. Tehàt a 4 fogókötélhez 8 hidralikus rendszer tartozik (ca172 tonna...).
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 582
18 557
113
3:20-nál lemennek az „amortizátorhoz”, ott látszik, hogy a sodrony be van fűzve egy nagy-nagy hidraulikus dempfer dugattyúrúdjának végéhez. Úgy tűnik, hogy az energia felvétele itt is döntően a dempfer dolga, mint az amerikai hordozókon.
És többször látszik a régi Szu-27KUB. :D
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 495
59 956
113
A hidralikus fékrendszer önsúlya 43 tonna, tehàt nem kicsi. Nekem ugy tünik a dzövegből, hogy az amiknàl a kötél mindkét végén van egy fékrendszer, eltérően a fenti orosz modelltől. Tehàt a 4 fogókötélhez 8 hidralikus rendszer tartozik (ca172 tonna...).
Szokàs szerint eltúlloztam a dolgot: Az ami hordozókon hasznàlt Mk7 megàllitórendszernèl is a fogókötél vège egy cilinderen dolgozik. Az ilyen kötelek 1400 landolàst birnak ki. Nem talàltam forràst, hogy mennyi ideig tart a csere.
 

varga dima

Well-Known Member
2011. március 3.
2 166
2 907
113
Ma Kommerszant orosz folyóirat közzé tett pár infót az utolsó repeseményről Kuznyecovon. Szu-33 piros 67-es volt az. Vizsgáló bizottság egyik tagja arról nyilatkozott, hogy nagy valószínűséggel emberi hibáról van szó. Röviden: pilóta nem középen tette le a gépet ezzel kritikusan megterhelve kábelrendszert.
0_10b092_b1d5b435_orig
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 495
59 956
113
Kézzel nyitjàk ki a szànyat ?
Ezt a " nem középen kapta el a kötelet" és azért szakadt el, nekem kicsit furcsa.
De kötélszakadàs rendszeresen van az a us- navy-nél is.
Rettenetesen veszelyes minden munka egy hordozó fedélzetén, pilótàtól a "kàbelesek"-ig.
A köteleket àllandóan zsirozzàk, ugy is néznek ki a zöldruhàs "kàbelesek".
Legvidàmabb a fickó, akinek feladata, hogy odarohanjon leszedni a kàbelt a fogókampóról, ha sz nem jönne le magàtól, miutàn megàllt a gép. Rohan minden gép utàn, jetblast stb ....
Kell is, mert 40mp-kènt tudnak gépeket fogadni. Hihetetlen !!!! Ugy kell müködjön a fedélzeten minden, mind a svàjci óra !
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Szokàs szerint eltúlloztam a dolgot: Az ami hordozókon hasznàlt Mk7 megàllitórendszernèl is a fogókötél vège egy cilinderen dolgozik. Az ilyen kötelek 1400 landolàst birnak ki. Nem talàltam forràst, hogy mennyi ideig tart a csere.
Szerintem nem az amerikai rendszer leírásánál túloztál, hanem az orosz rendszer ábrázolását hitted el egy az egyben, pedig az a hibás! A wiki leírása szerint is az elfogókötél mindkét végére gyors-zárral csatlakozó egy-egy toldalék-kötél végein egy-egy fékező-munkahengerhez csatlakoznak, és fékezéskor mindkét kifutó toldalék-kötelet azonos módon fékezik. Ugyanilyen az orosz fékrendszer felépítése is, csak a mozgó animáción már nem ábrázolják mindkét fékező munkahenger működését. Ez vagy lustaság, vagy egyszerűen tudatlanság. Ha jól belegondolunk, nem lehet a kötelet csak az egyik végén fékezve kiengedni a másik végén meg fixen rögzíteni, mert akkor a kifutáskor a kampón oldalra is elcsúszna, vagy ami még rosszabb lenne, oldalra elrántaná a kifutó gépet!! A fékezett gép tehát nemcsak húzásra terhelné a fékezőkötelet hanem az oldalra elcsúszás miatt durván koptatná is - egy kb. 250-el leszálló 15-20 tonnás gép energiájával!! A lényeg: a kötél mindkét vége fékezett mind az amerikai, mind az orosz hordozókon.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 495
59 956
113
Szerintem nem az amerikai rendszer leírásánál túloztál, hanem az orosz rendszer ábrázolását hitted el egy az egyben, pedig az a hibás! A wiki leírása szerint is az elfogókötél mindkét végére gyors-zárral csatlakozó egy-egy toldalék-kötél végein egy-egy fékező-munkahengerhez csatlakoznak, és fékezéskor mindkét kifutó toldalék-kötelet azonos módon fékezik. Ugyanilyen az orosz fékrendszer felépítése is, csak a mozgó animáción már nem ábrázolják mindkét fékező munkahenger működését. Ez vagy lustaság, vagy egyszerűen tudatlanság. Ha jól belegondolunk, nem lehet a kötelet csak az egyik végén fékezve kiengedni a másik végén meg fixen rögzíteni, mert akkor a kifutáskor a kampón oldalra is elcsúszna, vagy ami még rosszabb lenne, oldalra elrántaná a kifutó gépet!! A fékezett gép tehát nemcsak húzásra terhelné a fékezőkötelet hanem az oldalra elcsúszás miatt durván koptatná is - egy kb. 250-el leszálló 15-20 tonnás gép energiájával!! A lényeg: a kötél mindkét vége fékezett mind az amerikai, mind az orosz hordozókon.
Emel:
Közben uànanéztemaz interneten (Mk7 arresting gear), van rajz stb... ott is egy cilinderre dolgozik a 2 kötél elég komoly àttétekkel. Van több jutub film is mindenről, kötèlszakadàs, kötélcsere stb. Nem az a helyzet, hogy egyik kötèlvèg fix lenne. Nézd meg, ha van alkalmad, mert a rajzból én nem igazodok ki egèszen :)
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Emel:
Közben uànanéztemaz interneten (Mk7 arresting gear), van rajz stb... ott is egy cilinderre dolgozik a 2 kötél elég komoly àttétekkel. Van több jutub film is mindenről, kötèlszakadàs, kötélcsere stb. Nem az a helyzet, hogy egyik kötèlvèg fix lenne. Nézd meg, ha van alkalmad, mert a rajzból én nem igazodok ki egèszen :)
Igazad van, a térbeli rajz alapján én is kicsit mellélőttem (jó hogy van kiterített ábra is), mert mindkét fékezett kötél ugyanarra a munkahengerre csatlakozik, ahonnan a folyadék-elvezetés van a leszálló gép súlyának megfelelően szabályozva/szűkítve. Az elvezetett folyadék meg egy hidro-akkumulátorra dolgozik, ahol minél kisebbre nyomja össze a folyadék a gázteret (a kötél-kifutás vége felé) annál erősebben fog fékezni. A sok kötél-áttételezés a csigákon azért van, hogy legyen elég hossz a gép "kifutásához".