AESA radarok (repülőgépeken)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
45 619
66 002
113
Zsuk- AE makett

fga35%201.jpg

fga35%202.jpg

fga35%203.jpg
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
9 335
8 518
113
Van egy radaros téma. Mondjuk elsősorban légvédelmi, de szvsz jól passzolna oda:)
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
45 619
66 002
113
A KRET megkezdte a legújabb generációs orosz radar sorozatgyártását a rjazanyi uzemében.
Az 5. generációs Pak-Fa-hoz eddig 11 darab AESA radar készult, amibol 3 már beépítve a Pak-Fa protókba.
http://izvestia.ru/news/606892
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
8 156
18 355
113
Az X sávú FGA-29 és a nagyobb FGA-35 fedélzeti AESA lokátorok a Phazotron vállalat Zsuk lokátor családjának második generációs típusai. Az A változat az Orosz légierőnek készül az AE változat exportra. Az FGA-29 antennájának befoglaló mérete 575mm és 680 T/R (adó/vevő) modult tartalmaz. Hatótávolsága 3m2 RCS (hatásos visszaverő felületű) célra 120-130km, 30 célt tud egyídőben követni és 6 célra rakétát rávezetni. A hatótávolságát növelték 150km-re és a távlatokban 250km-t akartak elérni, viszont a méretek módosultak 688mm-re és 1016 T/R modulra, aminek következtében a típus kód már FGA-35-re változott, ahol először 200km, majd 250km hatótávolságot értek el, továbbra is 3m2 RCS cél esetén. Valószínűleg a követett célok száma 60-ra, a rakéta rávezetés 8-ra növekedett.

FGA-35 középen, jobb szélen a régi PESA, mechanikusan mozgatható antennával.
GEN_9355(1).JPG


IMG_4489_1.jpg


FVM1qK2.jpg




Kifejlesztés alatt van az FGA-35 (3D) AESA fedélzeti lokátor, amely a GaAs (gallium-arzenid) T/R modulok helyett már a GaN (Gallium-nitrid) alapú T/R modulokból felépített változat, ahol az antenna mérete maradt 688mm, de a T/R modulok számát csökkentették 960-ra.
A MiG-35 vadász repülőgéphez fejlesztik.

FGA-35 (3D)
IMG_4485_1.jpg


fmjret.jpg


A GaN alapú T/R modulok az AESA lokátorok új generációját jelentik. A GaN nano technológiás, amely különleges tulajdonságokkal rendelkezik már 1990 óta használják, mint fénykibocsátó diódák. Nagy teljesítményű és mikrohullámú optoelektronikai eszközökben alkalmazható, III/V direct széles sávú 3,4 eV-os félvezető, amely sokkal magasabb hőmérsékleten, nagyobb feszültségen és teljesítménnyel, magasabb frekvenciákon üzemeltethető, mint a GaAs tranzisztorok. A kerámia blokk vékonyabb (13mm), folyadék hűtés helyett léghűtéses, modulonként 5W impulzus teljesítmény ad le.

A Pak-FA Tikhomirov X sávú N050 lokátora, 1 500 T/R modullal
SH121+X-Band+Active+Electronically+Scanned+Array+%2528AESA%2529+radars+Tikhomirov+Sukhoi+PAK+FA+stealth+fifth+generation+jet+fighter%252C+HAL+Fifth+Generation+Fighter+Aircraft+%2528FGFA%2529+Russian+Air+Force+export+i+%25284%2529.jpg


SH121+X-Band+Active+Electronically+Scanned+Array+%2528AESA%2529+radars+Tikhomirov+Sukhoi+PAK+FA+stealth+fifth+generation+jet+fighter%252C+HAL+Fifth+Generation+Fighter+Aircraft+%2528FGFA%2529+Russian+Air+Force+export+i.jpg


Itt a Rafale Thales 640mm méretű AESA lokátora
rafales-new-active-electronically-scanned-array-radar.jpg
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
8 156
18 355
113
Azt feltételezték 2011-ben az orosz FGA-35 AESA fedélzeti lokátorról, hogy csak 680 T/R modulból áll, viszont bebizonyosodott, hogy 1016 T/R modul alkotja (1064 volt a célkitűzés). A T/R modul tömege 2011-ben 80 gramm volt. 2013-ra a tömeg 10 gramm az új technológiának köszönhetően.
Zhuk-AE-MiG-35-2S.jpg


aesatr-phazotron-niir.jpg


Az orrkúp formája és mérete döntően befolyásolja a T/R modulok számát. A Pak-Fa N050 AESA lokátorában 1800 T/R modul elhelyezésére is lenne lehetőség az 1500 helyett, de az orrkúpot át kellene hozzá tervezni. Inkább a lokátor teljesítményét áldozták be a kevesebb T/R modul meghagyásával.

A kínai J-10B repülőgép AESA lokárorában 1200 T/R modul van.

J-10B_AESA.jpg

images


A Kínai televízió beszámolója szerint a J-11B repülőgép AESA lokátora 1760 T/R modult tartalmaz. 1m2 RCS-nél a felderítési hatótávolság 450 km, 0,1m2 RCS esetén 250 km. (???)

http://www.asian-defence.net/2013/10/china-developed-aesa-radar-for-j-11b.html

China%27s+AESA+Radars+For+J-10B+J-16+and+J-20.jpg


A 6. generációs repülőgépek megjelenésének egyik legfontosabb feltétele az AESA lokátorok esetében, a NIIPP teljes funkcionalítású sík integrált többcsatornás T/R (vevő és adó) modulok megjelenése, amelyek tartalmazzák az összes AESA aktív elemet - antenna sugárzók, mikrohullámú jel elosztó és ellenőrző rendszer, másodlagos tápegység, vezérlő digitális interfész áramkör és vízhűtő rendszer. Ezek az univerzális modulok lehetővé teszik különböző méretű és funkciójú berendezések kialakítását, amelyek leegyszerűsítik a végfelhasználók számára az AESA lokátorok tervezését. Az új GaN alapú, alacsony hőmérsékleten, laminált többcsatornás vízhűtő rendszerrel működő kerámiák jellemzői: rendkívűl kis méret és tömeg, nagy megbízhatóság és hosszú élettartam, olcsóság és tömeggyártás.
Műszaki jellemzők: rövid beszabályozási idő (néhány perc), zajtényező 3 dB, áthallás 15 dB, működési hőmérséklet tartomány: - 60 és 80 C fok között, energia felhasználás: készenléti: 50mW, aktív állapotban 300mW;
НИИПП - NIIPP T/R modul 2013-ban:
niipp3.jpg

niipp2.jpg


4 csatornás UHF modul méretei: 156x127x13mm, csatlakozás:SMP;
64 csatornás X sávú modul;
doc_t_246_AFAR_3.JPG



0c1f197c83bb.jpg


slide_5.jpg

b6c7289b41a421fac50c964fd9ec0e1e.gif


2015
wp_20151005_10_52_27_pro__highres1.jpg



Eurofighter vs. Rafale AESA lokátorai

AESARADARCOMPARISIONBETWEENRBE2ECAPTOR.jpg
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
14 960
33 183
113
Azt tudni lehetett eddig is, hogy a jó ötletekben, nagy teljesítményű prototípusokban sosem volt náluk hiány a lokátortechnológiában. Arra lennék igazán kíváncsi, hogy hogy állnak ezeknek az eszközöknek a felújítások során történő rendszeresítésével, és mikor lesz náluk is igazából elterjedve.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
20 684
11 563
113

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
15 667
12 157
113
Azt tudni lehetett eddig is, hogy a jó ötletekben, nagy teljesítményű prototípusokban sosem volt náluk hiány a lokátortechnológiában. Arra lennék igazán kíváncsi, hogy hogy állnak ezeknek az eszközöknek a felújítások során történő rendszeresítésével, és mikor lesz náluk is igazából elterjedve.
Amikorra elavul.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
14 960
33 183
113
Ha minden igaz a kínaiak áttörést értek el az AESA radarok gyártásában. Sikerült egy jóval egyszerűbb és olcsóbb léghűtéses AESA radart kifejlesszenek. Ha jól értem az egyetlen hátránya, hogy gyengébb a teljesítménye, viszont kompenzálja, hogy sokkal egyszerűbb beépíteni akár a régebbi gépekbe.
http://quwa.org/2017/05/22/avic-completes-development-air-cooled-aesa-radar/
http://www.telegiz.com/articles/239...-first-air-cooled-aesa-radar-fighter-jets.htm
Tipikus Kínai recept, nem kell a legjobb legyen, csak elég jó, és ebből horror mennyiséget legyártani. A kevés high tech top technikával öböl menti villongást, a volt SZU, most már Kínai recepttel meg kiterjedt, elhúzódó, akár világháborúkat lehet megnyerni.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 566
3 156
113
Ha minden igaz a kínaiak áttörést értek el az AESA radarok gyártásában. Sikerült egy jóval egyszerűbb és olcsóbb léghűtéses AESA radart kifejlesszenek. Ha jól értem az egyetlen hátránya, hogy gyengébb a teljesítménye, viszont kompenzálja, hogy sokkal egyszerűbb beépíteni akár a régebbi gépekbe.
http://quwa.org/2017/05/22/avic-completes-development-air-cooled-aesa-radar/
http://www.telegiz.com/articles/239...-first-air-cooled-aesa-radar-fighter-jets.htm

De mitől lenne jóval egyszerübb és olcsobb? Mert maga a hütés fajtája ezt nem idokolja az max beépíthetőségen segíthet a radar árában nem tényező. Ellenben kidobják vele a messze sokkal jobb hűtést ami mind a TR modulok teljesítményét vagy/és élettartalmát erősen befolyásolja.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
15 667
12 157
113
Ez is benne van, vitán felül. Ettől függetlenül, néha azt érzem veled kapcsolatban, hogy erősen alulbecsülöd őket, ami hiba.
Nagyon is kedvelem őket. Negyven évvel vannak lemaradva. Ez a valóság. Minden erőmmel szurkolok nekik, de nem szeretnék határos lenni Oroszországgal. A legmodernebb vadászgépük a Szu-35ös, ami húsz évvel van lemaradva a húsz éves F-22estől. Stb,stb.
 

koppany

Well-Known Member
2010. július 16.
1 433
4 820
113
Nagyon is kedvelem őket. Negyven évvel vannak lemaradva. Ez a valóság. Minden erőmmel szurkolok nekik, de nem szeretnék határos lenni Oroszországgal. A legmodernebb vadászgépük a Szu-35ös, ami húsz évvel van lemaradva a húsz éves F-22estől. Stb,stb.

Szokás szerint túlzásokba esel, már megszoktuk...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and zsolti
M

molnibalage

Guest
Szokás szerint túlzásokba esel, már megszoktuk...
Pedig annyira nem.
  • A Szu-35 '70-es évek beli nem steath aerodinamikai kialakítással bír, az első szuperszonikus steath sárkányok 3 év múlva 30 évesek lesznek... Kettő is volt belőle YF-22/23, mert már akkor is telt olyan úri huncitságokra, hogy két cég megépítsen techdemót...
  • A 2x2 gép néhány hónap alatt repül 500 óra felett. Ehhez a PAK-FA-nak kellett vagy 5 év...
  • Az R-77 utód az AIM-120 után 25 évvel kezd megjelengetni az orosz gépeken...
  • AESA radar még mindig sehol vadászgépekben... (Mondjuk más sem villog ezen a téren az USA meg lassan 1000 db ilyen gépet gyártott már le, exportál ilyet 10+ éve, F-16 Block 60 és Super Hornet, meg F-15E leacy típusok.)
  • Az F119 hajtómű cirka 30 éves és volt YF120, csak az annyira radikális, drága és felesleges volt, hogy a "mindig cúcs kell" USAF sem kért belőle... A PAK-FA hasolnó fajlagos paraméterű hajtóműve talán idén gépben lesz 27-28 évvel az YF-22/23 után...
  • Hány évet is késik a Sniperhez hasonló orosz TGP? A Sniper 15 éves múlt, a korszerűsített LITENING is Sniper szerű, de az első LITENING is 20 éves...
  • Hol van 90 fokos vagy azon túli HOBS SR IR AAM képalkotós szenzorral? Az AIM-9X első változata 17 éves, a képalotós seeker már készen állt 1993-ra az AIM-9R-hez, csak lelőtték. Ez 24 éve volt...
  • DAS?
  • Vontatott csali?
  • Egyberakva ezek egy F-35A szerű gépbe?
Soroljam még? Helyből ugorva ennyi, de neki is lehet futni, ha több példát akarsz...
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Roni

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
14 960
33 183
113
Nagyon is kedvelem őket. Negyven évvel vannak lemaradva. Ez a valóság. Minden erőmmel szurkolok nekik, de nem szeretnék határos lenni Oroszországgal. A legmodernebb vadászgépük a Szu-35ös, ami húsz évvel van lemaradva a húsz éves F-22estől. Stb,stb.
Nem azt állítottam hogy nem kedveled, vagy utálod őket. Azt állítottam, hogy szerintem alulbecsülöd őket. A kettő nagyon nem ugyan az.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
14 960
33 183
113
Nagyon is kedvelem őket. Negyven évvel vannak lemaradva. Ez a valóság. Minden erőmmel szurkolok nekik, de nem szeretnék határos lenni Oroszországgal. A legmodernebb vadászgépük a Szu-35ös, ami húsz évvel van lemaradva a húsz éves F-22estől. Stb,stb.
Nem minden területre igaz ez a 40 év elmaradás, s igen finom voltam.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat