AESA radarok (repülőgépeken)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

aerophyl

Member
2011. május 3.
60
0
6
"méghogy kikapcsolják a saját RWR-jüket mikor a radarjuk sugároz." A két rendszer automatikusan együttműködik, amikor a saját radar jelei visszaérkeznek, akkor az RWR vevője lezár. Már egyszer leírtam, de úgy tűnik ismételni kell. Mikromásodpercenként történő folyamat, nem a pilóta kapcsolgatja.
 

tallking

Member
2011. július 6.
417
3
18
aerophyl

és mi van azzal, hogy a radarok PRF-je változó?
Ha nincs sűrű célokkal teli környezet (pl. nagy magaságban) a PRF akár 100 Hz alatt is lehet. Azaz viszonylag ritkán bocsát ki impulzust.

Ha megnő a célok száma akkor radar növeli a PRF-et, akár 600 Hz-re is (ha kis távolságokig kell elnéznie).

Akkor az F22 LIP radarja bemér i egy EF radarjának PRF-jét megoldja, hogy holtidőben érjen oda a sugárzása, de az EF egy felhő felbukkanása miatt megváltoztatja PRF-jét akkor, a LIP szinkronizálása egy rövid időre elromlik.
 

aerophyl

Member
2011. május 3.
60
0
6
"Azért van 10 milliárd művelet/másodperc számítástechnikai képessége egy ilyen radarnak."
Azért ne túlozzunk. Az N019-es első verzióinál 350 ezer/sec volt, a kortárs APG-65-ösnél 7 millió, milliárd feletti sebességű már van, de nem ez a jellemző, hanem a kivétel.
 

aerophyl

Member
2011. május 3.
60
0
6
"egy rövid időre elromlik." Igen. Olyan rövid időre, hogy mire átmegy az információ a jelfeldolgozó rendszeren, a pilóta számára kijelezett adatokban ennek már a nyomát sem találni.
 

aerophyl

Member
2011. május 3.
60
0
6
A PRF értékek széles határok között változnak, de én jóval magasabb értékekről olvastam, MHz. tartományról.
 

tallking

Member
2011. július 6.
417
3
18
A Captor 3 milliárd lebegőpontos művelet/mp sebességgel bír.
Az RBE2 (Rafale) is 1 milliárd fölött van
A Raptornál pedig 10,5 milliárdról suttognak.
 

tallking

Member
2011. július 6.
417
3
18
pl ha 15 km-re van egy cél akkor 0.1 ezred másodperc(0,0001 mp) kell oda vissza megtenni a 30 km megtételéhez.
ha 150 km-re akkor 0,001, egy ezred másodperc kell tehát ezekbe az időkbe nem fér be 1 kHz-nél nagyobb PRF
 
M

molnibalage

Guest
<i>Azért van 10 milliárd művelet/másodperc számítástechnikai képessége egy ilyen radarnak. </i>

A jelek szerint lövésed nincsa a repülőgépek fedélzeti számítógépeinek teljesítményéről. Sebaj. Majd e téren is kiokosít az F-15 cikk.
 

tallking

Member
2011. július 6.
417
3
18
Molni és aerophyl

Captor radar:
Design characteristics:
The Captor is a digital impulse doppler multi-mode fire control radar.
- Modulare designe comprising 6 LRIs, which consist of 61 SRIs
- weight ~170 kg
- TWT with output of 30-50 kVA
- Receiver with 3 data processing channels (detection, tracking and ECCM)
- mechanically steered planar array with a diameter of 70 cm, driven by 4 smarium-cobalt servomotors.
- Data Adaptive Scanning
- X-Band frequency range (8-12 GHz)
- Variable pulse repetition frequency between 1000 and 200000 pulses/sec
- Radar computer consists of 17 processors, 5 of which are fully programmeable (including digital signal processing) and performs up to 3 bln operations/second
- Software written in ADA to the MIL STD 2167A standard consisting of a 1.2 million lines long code
- 31 operating modes and submodes and functions
 

tallking

Member
2011. július 6.
417
3
18
" Radar computer consists of 17 processors, 5 of which are fully programmeable (including digital signal processing) and performs up to 3 bln operations/second"
 

tallking

Member
2011. július 6.
417
3
18
az AMSAR/CAESAR AESA radarról nem találtam számítástechnikai forrást de mivel újabb a CAPTOR-nál biztos, hogy legalább a 3milliárd művelet/mp-et tudja.
 

aerophyl

Member
2011. május 3.
60
0
6
Tallking, megvannak a Captor-nak ezek a képességei, vagy csak a tervezettek? Ugyanis maga a gép eddig kb. a felére sem képes annak, mint a mit papíron lehet olvansi. A radarnál meglenne a teljes tervezett kapacitás? Kétlem, ugyanis több verziója van, az eddigiek pedig csak átmenetnek tekinthetők, mivel AESA típust terveznek. A műveleti sebesség lehet, hogy rendelkezésre áll, de az általad említett tíz milliárd/sec-től a 3 azért messze van.
 

tallking

Member
2011. július 6.
417
3
18
Szerintem meg, mert ezeket tényként kezelik és a Captor már kifutó termék, most az AESA a jövő.
A wikin pedig az F22 radarjáról ezt írják:

The radar's information is processed by two Raytheon Common Integrated Processor (CIP)s. Each CIP can process 10.5 billion instructions per second and has 300 megabytes of memory.

tehát teljesen szokványosnak tűnik, a milliárd művelet/másodperc. Kinek 10 milliárd, kinek 3, de a milliárdon mind túl vannak.
 
G

Guest

Guest
tallking

Úgy látom, te nagyon bedőlsz a médiának és elhiszed, hogy az Eurofighter valóban a világ legjobb vadászrepülőgépe. Valójában meg a legagyonreklámozottabb repülő a világon. Ha valami annyira jó, akkor annak nincs szüksége reklámra, fényezésre. Az eddig kiderült dolgokról meg csak annyit, hogy a legdrágábban üzemeltethető, és nem igazán vannak megelégedve vele, a hadrafoghatósága miatt, hm. érdekes. (Nem azt állítom, hogy nem jó, sőt elég potens gép, erőteljesen repül, saját szememmel is meggyőződhettem róla.)

Ahogy Molni és aerophyl párszor már leírta egy ilyen gyakorlaton elég érdekesen jellemzik a győzelmet a felek. Az USA meg nem hülye, majd a gép speciális funkcióit használja gyakorlaton! Mint ismeretes a gépeik képességeit nem használják 100 %-ban, vajon miért? Így kicsit több infót megtudnak az ellenséges gépekről, mert azok mindenáron beakarják bizonyítani, hogy jobbak. Élesben meg csúnyán leszerepelnek, mint a történelem mutatja.

Meg jössz azzal, hogy a Stealth technológia leáldozóban van! Szólj már rá egykét repülőgépgyártóra, hogy hagyják a p… az 5. generációs típusok fejlesztését, mert szükségtelen. Attól, hogy egy radarrendszer előbb észleli, mint pár másik lokátor, attól még elég jó dolog a csökkentett észlelhetőség, harchelyzetben.
 

tallking

Member
2011. július 6.
417
3
18
rpeter

te pedig a tipikus "csodafegyver technológia" szemléletben élsz, mint minden amatőr műszaki rajongó.
Úgy van leáldozóban a stealth, hogy önmagában egyre kevésbé lesz döntő jelentőségű. Mint ahogy a anno a sebesség volt a döntő, és a szuperszonikus képesség. vagy a radarok megjelenésekor az volt a döntő, mindenkinek az kellett. Csökken a stealth képesség döntő jelentősége de marad és egy újabb adalék lesz a többi képesség mellet.
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
@tallking

<i>te pedig a tipikus “csodafegyver technológia” szemléletben élsz, mint minden amatőr műszaki rajongó.</i>

Kérem ne általánosítsunk és szálljunk le a magas lóról...
 
M

molnibalage

Guest
<i>Úgy van leáldozóban a stealth, hogy önmagában egyre kevésbé lesz döntő jelentőségű.</i>

Szegény hülye világ. Bár tudnám, hogy akkor az oroszok és indiaiak mit erőlködnek a PAK-FA-val és miért nem Szu-35-öt gyártják csak. Bár tudnám, hogy akkor miért eszi a fene n+1 országot F-35 után és miért nem vettek fillérekért hozzá képest F-16 Block 60-at vagy 70-et. Bár tudnám, hogy miért csorgott sokak nyála az F-22 után és miért nem jó az F-15E-n alapuló vadászgép vagy a Super Hornet. Szegény hülye japók és kíniaik is.

Nem semmi ámokfutás, amit itten levágsz. Egyébként a művelet/sec. is igen érdekes mértékegység, mert hogyan hasonlítod össze az asztali gépek CPU-jával, ahol órajel van megadva...?