AESA radarok (repülőgépeken)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 583
18 565
113
Nem kell nekem esni, fogalmam sincs, merre tart jelenleg a technológia ösvénye. Néha felmerülnek új technológiákról hírek, foton radar, kvantum számítógép, @molnibalage @Cifu @Allesmor Obranna , szerintetek milyen irányokba keresgélnek, ami túlmutathat a jelenlegi teljesítményen, AESA technológián? Mi lehet a jövő következő "nagy dobása"?
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 904
14 662
113
Az oroszok kifundálták, hogy hogy lehet "ócsítani" az AESA radarok előállítását.
Ha jól értem, az egyik szabadságfokban mechanikus kitérítést alkalmaznak, a másikban megmaradt az elektronikus kitérítés.
A fordítógép szerint a lényeg:
"As the practice of using AFAR shows, a wide range of scanning in one plane is not always necessary. Our device allows you to solve many problems, and it doesn’t matter, in what polarization, because the drive system allows you to flip the antenna 90 degrees"
Milyen problémákat old ez meg?
https://www.arms-expo.ru/news/novye...tie-nashlo-sposob-snizit-stoimost-rls-s-afar/
 
M

molnibalage

Guest
Az oroszok kifundálták, hogy hogy lehet "ócsítani" az AESA radarok előállítását.
Ha jól értem, az egyik szabadságfokban mechanikus kitérítést alkalmaznak, a másikban megmaradt az elektronikus kitérítés.
A fordítógép szerint a lényeg:
"As the practice of using AFAR shows, a wide range of scanning in one plane is not always necessary. Our device allows you to solve many problems, and it doesn’t matter, in what polarization, because the drive system allows you to flip the antenna 90 degrees"
Milyen problémákat old ez meg?
https://www.arms-expo.ru/news/novye...tie-nashlo-sposob-snizit-stoimost-rls-s-afar/
Igen. Csak ezzel a fel/le vagy oldalirányokban pásztázás idő igencsak megnő. Helyszög (elevation) irányban ritkán kell +/-10 foknál jobban legyezni, de ha oldalszögben (azimuth) tolják, akkor +/- 60 fok esetén a pásztázási idő úgy 2 sec is lehet. Lényegében a 360 fokos PESA/AESA radarok szintjére butítják a cuccot, amiben lehet valami, mert reálisan nézve ez is már elég gyors. Ha helyszögben mindig végigpásztázza egy mecha legyezéssel a radar területet, akkor egy mecha scan alatt tényleg a teljes kívánt légtér le van tapogatva.

Mi ezzel a bibi?

Az, hogy az elektronika meghibásodás helyett benne hagyja a mechanikait és egy mozgó antennát kell hűteni álló helyett. Kell akkor oda elektromotor vagy hidraulika is.

Viszont akkor további csökkenés, hogy ezzel pl. elvesztik azt, amit az Ibris vagy melyik radar tud. Hogy 60 fokoban kitolja a oldalszöget és még 60 fokban oldalra legyez.

Tehát akkor ez bizony KŐKEMÉNY visszalépés két képesség terén is.

  • A mecha statikus kitérítés (nem folyamatos legyezés) feláldozása folyamatos mozgatásért.
  • Úgy, hogy csökken a beállítható felderítendő terület és egyedi képesség is elveszik.
  • Cserébe az üzembiztonság romlik.
Valamit valamiért. Csodák nincsenek.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Igen. Csak ezzel a fel/le vagy oldalirányokban pásztázás idő igencsak megnő. Helyszög (elevation) irányban ritkán kell +/-10 foknál jobban legyezni, de ha oldalszögben (azimuth) tolják, akkor +/- 60 fok esetén a pásztázási idő úgy 2 sec is lehet. Lényegében a 360 fokos PESA/AESA radarok szintjére butítják a cuccot, amiben lehet valami, mert reálisan nézve ez is már elég gyors. Ha helyszögben mindig végigpásztázza egy mecha legyezéssel a radar területet, akkor egy mecha scan alatt tényleg a teljes kívánt légtér le van tapogatva.

Mi ezzel a bibi?

Az, hogy az elektronika meghibásodás helyett benne hagyja a mechanikait és egy mozgó antennát kell hűteni álló helyett. Kell akkor oda elektromotor vagy hidraulika is.

Viszont akkor további csökkenés, hogy ezzel pl. elvesztik azt, amit az Ibris vagy melyik radar tud. Hogy 60 fokoban kitolja a oldalszöget és még 60 fokban oldalra legyez.

Tehát akkor ez bizony KŐKEMÉNY visszalépés két képesség terén is.

  • A mecha statikus kitérítés (nem folyamatos legyezés) feláldozása folyamatos mozgatásért.
  • Úgy, hogy csökken a beállítható felderítendő terület és egyedi képesség is elveszik.
  • Cserébe az üzembiztonság romlik.
Valamit valamiért. Csodák nincsenek.


Szerintem igy probaljak "megoldani" a tudasban vagy es technologiaban levo deficitjuket.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 424
113
Igen. Csak ezzel a fel/le vagy oldalirányokban pásztázás idő igencsak megnő. Helyszög (elevation) irányban ritkán kell +/-10 foknál jobban legyezni, de ha oldalszögben (azimuth) tolják, akkor +/- 60 fok esetén a pásztázási idő úgy 2 sec is lehet. Lényegében a 360 fokos PESA/AESA radarok szintjére butítják a cuccot, amiben lehet valami, mert reálisan nézve ez is már elég gyors. Ha helyszögben mindig végigpásztázza egy mecha legyezéssel a radar területet, akkor egy mecha scan alatt tényleg a teljes kívánt légtér le van tapogatva.

Mi ezzel a bibi?

Az, hogy az elektronika meghibásodás helyett benne hagyja a mechanikait és egy mozgó antennát kell hűteni álló helyett. Kell akkor oda elektromotor vagy hidraulika is.

Viszont akkor további csökkenés, hogy ezzel pl. elvesztik azt, amit az Ibris vagy melyik radar tud. Hogy 60 fokoban kitolja a oldalszöget és még 60 fokban oldalra legyez.

Tehát akkor ez bizony KŐKEMÉNY visszalépés két képesség terén is.

  • A mecha statikus kitérítés (nem folyamatos legyezés) feláldozása folyamatos mozgatásért.
  • Úgy, hogy csökken a beállítható felderítendő terület és egyedi képesség is elveszik.
  • Cserébe az üzembiztonság romlik.
Valamit valamiért. Csodák nincsenek.

Mi van ha még is helyszögben legyez?
 
M

molnibalage

Guest
Mi van ha még is helyszögben legyez?
A cikkből nem derül ki, hogy a rendszer azt, hogy oldal vagy helyszögben legyez, akkor tudja változtatni. Tehát, hogy be van-e égetve az, hogy az ESA legyezés az csak egy irányban lehet. Ha" beégetett" korlát igaz, akkor minden igaz, amit fent írtam. A képen a cucc viszont csak oldalra legyez szerintem, mert egy forgó tengelyre van téve és nem úgy, ahogy más radar, ami mindkét tengelyen legyez. Soha nem láttam még olyan két tengelyen legyező radart, ami egy rúdra lenne erősítve...

img6081.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Rotten878 and dudi

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 424
113
A cikkből nem derül ki, hogy a rendszer azt, hogy oldal vagy helyszögben legyez, akkor tudja változtatni. Tehát, hogy be van-e égetve az, hogy az ESA legyezés az csak egy irányban lehet. Ha" beégetett" korlát igaz, akkor minden igaz, amit fent írtam. A képen a cucc viszont csak oldalra legyez szerintem, mert egy forgó tengelyre van téve és nem úgy, ahogy más radar, ami mindkét tengelyen legyez. Soha nem láttam még olyan két tengelyen legyező radart, ami egy rúdra lenne erősítve...

img6081.jpg

A képről én azt látom,hogy a radar függőlegesen tud bólintani de ha a forgással 90 fokkal elfordítják akkor azonnal vízszintes lesz a legyezés.
 
M

molnibalage

Guest
A képről én azt látom,hogy a radar függőlegesen tud bólintani de ha a forgással 90 fokkal elfordítják akkor azonnal vízszintes lesz a legyezés.
Én a kép mérte és minősége alapján nem látom a szükséges mechanizmust. Még, ha ez igaz lenne, akkor sem előnyös csere az én szememben. Mert az átállásnak is ideje van. Jó az az Ibrisz.
 
  • Tetszik
Reactions: dudi

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Kínaiak úgy olcsósítottak AESA-t, hogy leegyszerüsítették a hűtését.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Az oroszok kifundálták, hogy hogy lehet "ócsítani" az AESA radarok előállítását.
Ha jól értem, az egyik szabadságfokban mechanikus kitérítést alkalmaznak, a másikban megmaradt az elektronikus kitérítés.
A fordítógép szerint a lényeg:
"As the practice of using AFAR shows, a wide range of scanning in one plane is not always necessary. Our device allows you to solve many problems, and it doesn’t matter, in what polarization, because the drive system allows you to flip the antenna 90 degrees"
Milyen problémákat old ez meg?
https://www.arms-expo.ru/news/novye...tie-nashlo-sposob-snizit-stoimost-rls-s-afar/
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Magyarul csökkentették a teljesítményét.
Magyarul igen, talán 30% gyengébb a teljesítménye, mint egy vele egyenértékű "normál" hűtésű AESA-nak. Viszont künnyebb és egyserűbb. Elméletileg régebbi vadászokat is modernizálni lehet majd vele, ami az új AESA radarokra nem jellemző.
A JF-17 Block III ezt kapja meg.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Egyet értettek a lenti írással ?

As regards AESA, yes I agree that US is in the lead but I disagree that China is ahead of the Europeans. Of course the Russians are behind all the rest.

UK has the best AESA technology in Europe as it came out with the SAMPSON AESA radar in the Type-45 destroyer in 2009 and also built the AESA for both the Gripen E and the Eurofighter. The SAMPSON AESA radar was rated the best in Nato at the time of introduction by the USA and others.
UK saw that it's AESA radar for Eurofighter was quite inferior to the AESA radar on the F-35Bs it got from the USA and so is building an even more advanced one for it's Eurofighters that it aims to get into service in the mid-2020s, which it claims will be the best in the world at the time but I doubt that.

I think the order of AESA radar tech probably is from best to worst:

1. USA
2. China = UK, although Chinese are moving ahead a little quicker due to more money and more projects they are working on.
3. France
4. Japan = Israel
5. Russia
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 583
18 565
113
Egyet értettek a lenti írással ?

As regards AESA, yes I agree that US is in the lead but I disagree that China is ahead of the Europeans. Of course the Russians are behind all the rest.

UK has the best AESA technology in Europe as it came out with the SAMPSON AESA radar in the Type-45 destroyer in 2009 and also built the AESA for both the Gripen E and the Eurofighter. The SAMPSON AESA radar was rated the best in Nato at the time of introduction by the USA and others.
UK saw that it's AESA radar for Eurofighter was quite inferior to the AESA radar on the F-35Bs it got from the USA and so is building an even more advanced one for it's Eurofighters that it aims to get into service in the mid-2020s, which it claims will be the best in the world at the time but I doubt that.

I think the order of AESA radar tech probably is from best to worst:

1. USA
2. China = UK, although Chinese are moving ahead a little quicker due to more money and more projects they are working on.
3. France
4. Japan = Israel
5. Russia
Japánt nem értem, miért a 4. helyre rakta. A világ első hajófedélzeti AESA radarját állították rendszerbe, 80-as éveg végén. Első repülőgép fedélzeti az F-2-n, 2000-től. Első AESA légiharcrakéta. Szárazföldi légvédelmen kívül mindenhol elsők voltak. o_O
 
M

molnibalage

Guest
Japánt nem értem, miért a 4. helyre rakta. A világ első hajófedélzeti AESA radarját állították rendszerbe, 80-as éveg végén. Első repülőgép fedélzeti az F-2-n, 2000-től. Első AESA légiharcrakéta. Szárazföldi légvédelmen kívül mindenhol elsők voltak. o_O
Melyik volt az a hajófedélzeti?