AIM-120 AMRAAM (Hughes,Raytheon)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 478
113
Denmark: 28 AIM-120 C-7 Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM) for an estimated cost of $90 million.

(1 db-ra jutó átlagköltség = 3,2 million USD)

"Also included are missile containers, control section spares, weapon systems support, test equipment, spare and repair parts, publications and technical documentation, personnel training, training equipment, U.S. Government and contractor engineering, logistics, and technical support services, and other related elements of logistics and program support."



United Kingdom: 200 AIM-120D Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles (AMRAAMs) for an estimated cost of $650 million.

(1 db-ra jutó átlagköltség = 3,25 million USD/db)

"Also included in this sale are missile containers; weapon system support equipment; support and test equipment; site survey; transportation; repair and return support; warranties; spare and repair parts; publications and technical documentation; maintenance and personnel training; training equipment; U.S. Government and contractor engineering, logistics, and technical support services; and other related elements of logistics and program support."
 
  • Tetszik
Reactions: Roni

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 478
113
Possible Foreign Military Sale to Japan of thirty-two (32) AIM-120C-7 Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM) for an estimated cost of $63 million.

Also included are containers, weapon support and support equipment, spare and repair parts, U.S. Government and contractor engineering, technical and logistical support services, and other related elements of logistical and program support.


1 db-ra jutó átlagköltség = 1,97 millió USD


A dánokhoz és a norvégokhoz viszonyítva nagyon kedvezményesen kapták a Japánok a rakétákat....
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and gacsat

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Denmark: 28 AIM-120 C-7 Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM) for an estimated cost of $90 million.

(1 db-ra jutó átlagköltség = 3,2 million USD)

"Also included are missile containers, control section spares, weapon systems support, test equipment, spare and repair parts, publications and technical documentation, personnel training, training equipment, U.S. Government and contractor engineering, logistics, and technical support services, and other related elements of logistics and program support."



United Kingdom: 200 AIM-120D Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles (AMRAAMs) for an estimated cost of $650 million.

(1 db-ra jutó átlagköltség = 3,25 million USD/db)

"Also included in this sale are missile containers; weapon system support equipment; support and test equipment; site survey; transportation; repair and return support; warranties; spare and repair parts; publications and technical documentation; maintenance and personnel training; training equipment; U.S. Government and contractor engineering, logistics, and technical support services; and other related elements of logistics and program support."
Ennyiért egyszerűbb, ha megveszik az ellenséges repülőgépet.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 289
10 332
113
Ezek szerint mégis csak volt valami igazság a "hardware" kulcs storyban…
Az USA biztosította Indiát hogy a pakik még egyszer nem fognak tudni AMRAAM-ot indítani ellenük.
Meg vannak az eszközeik ahhoz hogy megakadályozzák a rakéták engedély nélküli indítását…
Erre mondják hogy HOPPÁ...o_O

Végül is - ha már lényegében úgyis deaktiválva van - attól még légi parádén, nemzeti ünnepen díszelgő áthúzásra még felhasználhatják függesztményként...

Azért ilyen fegyverrel felszállni kesziből, hogy soha nem nem tudhatod, hogy számíthatsz e rá.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz
T

Törölt tag 1586

Guest
Azért ilyen fegyverrel felszállni kesziből, hogy soha nem nem tudhatod, hogy számíthatsz e rá.
Jó kérdés hogy az alkalmazó tudja e hogy deaktíválták az AMRAAM-ját…
V.színű ennél többet az ügyről megint sokáig nem fogunk hallani úgyhogy csak tippelni lehet hogyan csinálhatják.
A legvalószínűbbnek én tényleg egy hardware kulcsot tartok amit az alkalmazónak rendszeresen frissíteni kell. Frissítés hiányában pedig nem műkszik a rakéta…
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 583
63 950
113
Csak igy nem is er semmit anelkul. A pakiknak meg inkabb az indiaiak ellen kell az a raketa mint az iraniak ellen, vagy az afganok legiereje ellen. Szoval vajon utra kel - e par peldany hogy tuzetesebben megvizsgalhassak a kinaiak, oroszok?
 

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
1 770
7 004
113
Azert kurva kicancsi lennek erre, hogy szelrktiven ezt mégis hogyan csináljak meg...
"...the US had an effective end-user monitoring process and the systems could be made ineffective if they were misused."

Szóval lehet, hogy az F-16 is hazatelefonál nem csak az F-35? Sőt, lehet, hogy a rakéta is...
Hatékony módja, hogy a lehetséges szövetségeseket inkább Kína felé tereljék, nagyon ügyes.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz
M

molnibalage

Guest
"...the US had an effective end-user monitoring process and the systems could be made ineffective if they were misused."

Szóval lehet, hogy az F-16 is hazatelefonál nem csak az F-35? Sőt, lehet, hogy a rakéta is...
Hatékony módja, hogy a lehetséges szövetségeseket inkább Kína felé tereljék, nagyon ügyes.
Ez azért lenne muris, mert bár hátrányokkal jár, ki lehet kapcsolni data linket és mindenféle rádiót is a gépen.
De, még ha ez a hollywoodi izé is igaz lenne, akkor is árulja már el valaki, hogy ha szándékosan kihagyják a EIFF-et (ez olyan, mintha nem sikerülne), akkor mi a frászkarikától tudja a rendszer, hogy az indiai és nem piréz gép előtte...?

Vagy maddog módban indítva, amikor egyből saját radarjával keres és első célra ráfogva meg a rakéta, akkor is, a szelektív tiltás hogyan megy...?
Mi a búbánat alapján megy az azonosítás és szelektivitás, amikor a BVR harcászat igen komoly gátja több helyzetben is az EIFF és részben ennek orvoslása megy a TGP AA módjával vagy durva képalkotós IRST-vel...?

Mert nekem ebből a púderes kijelentésből az jön le, hogy Y/N állapot van, csak ezt szépen kifelejtik. Persze, nem fogják tudni indítani indiai gép ellen SEM. Mert semmi más ellen sem.

Mert ne mindenféle elborult képzelgésekkel, hanem műszaki/technikai oldalról soha senki nem tudta nekem eddig megmondani, hogy amikor önmagában nehéz az IFF ilyen szelektív tiltást hogyan csinálnak meg. Az elektronika nem gondolatolvasó...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Az F16 ról szó szerint ez van a cikkben:
" The second issue was the potential of misuse of F16s to deliver nuclear bombs against India. “An assurance was given that in case of a potential nuclear attack, the US can disable the aircraft. That, if they use nukes, they won’t be able to operate the F16s,” the officer said."
Magyarán az F16-nál az atomfegyver hordozás van tiltva.
Nem hiszem hogy az F16 is "hazatelefonálna" minden felszállás előtt mint az F35, viszont lehet egy plusz érzékelő a gépen (egy geiger-muller számláló) meg egy pár plusz sor a számítógépben = ha a gép közelébe tolnak egy "olyan" bombát akkor letilt a számítógép
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Ez azért lenne muris, mert bár hátrányokkal jár, ki lehet kapcsolni data linket és mindenféle rádiót is a gépen.
De, még ha ez a hollywoodi izé is igaz lenne, akkor is árulja már el valaki, hogy ha szándékosan kihagyják a EIFF-et (ez olyan, mintha nem sikerülne), akkor mi a frászkarikától tudja a rendszer, hogy az indiai és nem piréz gép előtte...?

Vagy maddog módban indítva, amikor egyből saját radarjával keres és első célra ráfogva meg a rakéta, akkor is, a szelektív tiltás hogyan megy...?
Mi a búbánat alapján megy az azonosítás és szelektivitás, amikor a BVR harcászat igen komoly gátja több helyzetben is az EIFF és részben ennek orvoslása megy a TGP AA módjával vagy durva képalkotós IRST-vel...?

Mert nekem ebből a púderes kijelentésből az jön le, hogy Y/N állapot van, csak ezt szépen kifelejtik. Persze, nem fogják tudni indítani indiai gép ellen SEM. Mert semmi más ellen sem.

Mert ne mindenféle elborult képzelgésekkel, hanem műszaki/technikai oldalról soha senki nem tudta nekem eddig megmondani, hogy amikor önmagában nehéz az IFF ilyen szelektív tiltást hogyan csinálnak meg. Az elektronika nem gondolatolvasó...

Szerintem nincs ez ennyire "túlspilázva"...:
"Az USA biztosította Indiát hogy a pakik még egyszer nem fognak tudni AMRAAM-ot indítani ellenük."
Azaz nem fognak tudni inditani!
Most bebizonyosodott, hogy a magyar urban legend is igaz a rakétáról,...minden bizonnyal van egy hardveres része a dolognak, ami vagy rendelkezésre áll, vagy nem. A pakik nem csak indiai gépre nem fognak tudni lőni, hanem semmire sem, ha konfliktus alakul ki köztük. Csúcskat fegyver lévén lehet a szerződésben olyan tétel, hogy a gyártó/szolgáltató korlátozhatja az alkalmazhatóságot ilyen/olyan biztonsági okokra hivatkozva. Ha valakinek kell a fegyver akkor igy is jó, ha nem, akkor meg keresni kell mást.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 583
63 950
113
Irán ellen lehet nincs lekorlátozva. :rolleyes: Vajon a pakik ezután rafekszenek a kínai vonalra teljesen?
 

hunter85

Well-Known Member
2015. május 10.
1 841
5 037
113
Irán ellen lehet nincs lekorlátozva. :rolleyes: Vajon a pakik ezután rafekszenek a kínai vonalra teljesen?

Par db ot szorgos kis kinaiak, oroszok es iraniak esetleg attanulmanyozhatnak....;)
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 314
13 348
113
Irán ellen lehet nincs lekorlátozva. :rolleyes: Vajon a pakik ezután rafekszenek a kínai vonalra teljesen?

Par db ot szorgos kis kinaiak, oroszok es iraniak esetleg attanulmanyozhatnak....;)

Azért az nem ilyen egyszerű.
- minden repülőipari termék (polgári vagy katonai) követve van, gyártástól megsemmisítésig. MINDEN megnyitást, azon elvégzett munkát dokumentálni kell. A beépített software meg ezeket lejegyzi, hányszor nyúltál bele, szóval lekamuzni is nehéz.
- emellett el is kell számolni velük, minden darabbal, valamint a gyártó szúrópróbaszerűen végez ellenőrzést, ha akar (audit, erről a szerződésben egyeztetnek, hogyan).
- amennyiben egyetlen darab, egyetlen részegység is hiányzik, kitör a balhé.
Jó okkal inkább az ipari kémkedés meg a gyártókon keresztül való lopkodás a jellemző a kínaiakra - a felhasználóknak nem ér meg annyit, nagyon a nyakukon vannak.

Irán ellen lehet nincs lekorlátozva. :rolleyes: Vajon a pakik ezután rafekszenek a kínai vonalra teljesen?

Nekik is pénzbe kerül az ilyesmi, a kínaiak pedig még az USA-nál is jobban szeretik a pénzt. Egy légierőt meg átszerelni nem két fillér + iszonyat mennyiségű idő (műszaki/pilóták átképzése, shopok, etc...). Ráadásul az F-16ot imádják, mivel eddig alázták vele Indiát keményen...

Szerintem nincs ez ennyire "túlspilázva"...:
"Az USA biztosította Indiát hogy a pakik még egyszer nem fognak tudni AMRAAM-ot indítani ellenük."
Azaz nem fognak tudni inditani!
Most bebizonyosodott, hogy a magyar urban legend is igaz a rakétáról,...minden bizonnyal van egy hardveres része a dolognak, ami vagy rendelkezésre áll, vagy nem. A pakik nem csak indiai gépre nem fognak tudni lőni, hanem semmire sem, ha konfliktus alakul ki köztük. Csúcskat fegyver lévén lehet a szerződésben olyan tétel, hogy a gyártó/szolgáltató korlátozhatja az alkalmazhatóságot ilyen/olyan biztonsági okokra hivatkozva. Ha valakinek kell a fegyver akkor igy is jó, ha nem, akkor meg keresni kell mást.

Én inkább azt gyanítom, hogy a software frissítéseket tették gyakorivá - nem teszed be a legfrissebbet, lehal. Polgárin 28 naponta kell NAV database-t frissíteni, de ugyanígy kell FMS-t stb... vagyis nem kell semmi távirányítás - simán nem kapja meg a legújabb frissítést és bemondja az unalmast (nem tom mennyire igaz, de Izrael elvileg ilyen óvintézkedések miatt nem verte ki nagyon a balhét a szaudi meg a többi arabnak eladott cuccok miatt. Mondjuk azokat jórészt nyugatiak üzemeltetik, tele a legtöbb jobportal ottani harci gépes melókkal nyugatiaknak).
 
  • Tetszik
Reactions: misinator and arcas

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
1 770
7 004
113
Ez azért lenne muris, mert bár hátrányokkal jár, ki lehet kapcsolni data linket és mindenféle rádiót is a gépen.
De, még ha ez a hollywoodi izé is igaz lenne, akkor is árulja már el valaki, hogy ha szándékosan kihagyják a EIFF-et (ez olyan, mintha nem sikerülne), akkor mi a frászkarikától tudja a rendszer, hogy az indiai és nem piréz gép előtte...?

Vagy maddog módban indítva, amikor egyből saját radarjával keres és első célra ráfogva meg a rakéta, akkor is, a szelektív tiltás hogyan megy...?
Mi a búbánat alapján megy az azonosítás és szelektivitás, amikor a BVR harcászat igen komoly gátja több helyzetben is az EIFF és részben ennek orvoslása megy a TGP AA módjával vagy durva képalkotós IRST-vel...?

Mert nekem ebből a púderes kijelentésből az jön le, hogy Y/N állapot van, csak ezt szépen kifelejtik. Persze, nem fogják tudni indítani indiai gép ellen SEM. Mert semmi más ellen sem.

Mert ne mindenféle elborult képzelgésekkel, hanem műszaki/technikai oldalról soha senki nem tudta nekem eddig megmondani, hogy amikor önmagában nehéz az IFF ilyen szelektív tiltást hogyan csinálnak meg. Az elektronika nem gondolatolvasó...

Az IFF problémáját valószínűleg elegánsan megoldják: egyáltalán nem indul a rakéta.

Ez már nyilván a fantázia birodalma, de a lejelentést több módon is könnyen el tudom képzelni.
Időszakos: Leszállás után, amikor a gépet rádugják az ALIS F-16-os megfelelőjére, akkor nemcsak a diagnosztikai adatok, alkatrész rendelési listák és firmware frissítések áramlanak az LM szerverei és a vevő között, hanem a lerepült útvonal, begyűjtött elektromágneses ujjlenyomatok, esetleges fegyverhasználat, stb. is. Végül is, érted, na, barátok között nincsenek titkok... :)
Valós idejű: A gép, vagy akár a rakéta is beépített GPS vevője alapján, kódolt, fehér zajnak álcázott csatornán egy műholdon keresztül elküldi az adatokat az LM szervereinek. Egy teljes konfliktus a fegyverek útvonalával együtt valós időben követhető. Lehet, hogy van valahol egy terem, ahol egy hatalmas kijelzőn, kólát szürcsölgetve követik minden eladott gyártmányuk pontos helyét és sorsát. Ez lehet, hogy első hallásra túlzásnak tűnik, de a civil repülésben az újabb hajtóművek monitorozó rendszerei már így működnek, ezért igen valószínű, hogy a jóval fejlettebb katonai hardverek is legalább itt tartanak.

Ha bármelyik módon gyanús tevékenységet észlelnek, nem indul be a rakétahajtómű, letilt a gépben a FADEC, vagy esetleg beindul a katapult, ki tudja… :)

(Csak zárójelben jegyzem meg, hogy a távvezérlés tényét természetesen nem kell tudnia senkinek, még a pilótának sem, végül is van, hogy egy optimális pozícióból indított rakéta sajnos épp elvétette a célt, sőt, megkergült fly-by-wire rendszerek is elképzelhetőek, későn működésbe lépő kivetőtöltettel az ülés alatt, vagy besült kabintető lerobbantó szerkezettel… de hívjatok nyugodtan paranoidnak. :) )

 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 185
13 453
113
Azért az nem ilyen egyszerű.
- minden repülőipari termék (polgári vagy katonai) követve van, gyártástól megsemmisítésig. MINDEN megnyitást, azon elvégzett munkát dokumentálni kell. A beépített software meg ezeket lejegyzi, hányszor nyúltál bele, szóval lekamuzni is nehéz.
- emellett el is kell számolni velük, minden darabbal, valamint a gyártó szúrópróbaszerűen végez ellenőrzést, ha akar (audit, erről a szerződésben egyeztetnek, hogyan).
- amennyiben egyetlen darab, egyetlen részegység is hiányzik, kitör a balhé.
Jó okkal inkább az ipari kémkedés meg a gyártókon keresztül való lopkodás a jellemző a kínaiakra - a felhasználóknak nem ér meg annyit, nagyon a nyakukon vannak.
Éleslövészetet tartok és lepapírozom, hogy ellőttem 10 darabot. A valóságban csak 9-et lőttem el. Ami maradt azzal azt csinálok amit akarok. Az ilyen húzásokat a gyártó, hogyan tudja kivédeni?